RR
Tänkte försöka sammanfatta mitt försök på TCR, efter Sverigetempot för 2 somrar sedan infann sig ett sug på längre och jobbigare.
Jag har ingen vidare erfarenhet, cyklade Sverigetempot på chans men det gick vägen.
Flög ned 2 dagar innan med direktflight, tanken var att det skulle minska risken för att cykeln skulle försvinna påvägen.
Likt förbannat så står jag på Bryssels flygplats och en sannolikt lätt pårökt specialbagage-utlämnare rycker på axlarna och säger ”no bike”…
24 timmar senare och säkert 20 samtal till diverse flygplatsrelaterade företag så åkte jag tillbaka till flygplatsen på vinst och förlust efter att en sett en notis i något system om att den anlänt till flygplatsen.
Snackade mig in till bagagebanden och där stod den, vid specialbagage… Tjejen som satt där brydde sig inte det minsta om att jag anmält den som försvunnen.
Men skit samma, jag har min cykel.
Tillbaka till hotellet, montera ihop den och sen vänta ut start dygnet senare. Nu slog nervositeten till med knytnävslag i ansiktet.
Regn och tryckt stämning vid starten, men härlig atmosfär på torget och rätt ballt med en så stor masstart med en massa facklor längst sidorna. Magen gjorde några volter - vad fan håller jag på med försökte den nog förmedla?
Redan från start inser jag att jag inte lagt ner tillräcklig tid på ruttplanering, den har under våren fått stå åt sidan för cykling och resten av livet. Det är cykelvägar/småvägar och en och annan grusväg under natten. Men fuck it, jag är på äventyr genom Europa. Vilket egentligen är anledningen till att jag anmälde mig, för att få till ett rejält äventyr.
Första två dygnen bjuder mest på regn och mer regn. Natt nummer två spenderas i Lucerne, dyngsur tog jag in på hotell. Nattportiern undrade om jag var dum i huvudet när jag förklarade vad jag höll på med.
Efter Lucerne började rutten kännas bättre och jag börjar hitta en rytm i cyklingen och äntligen känns det som om jag kommer någonstans.
Efter San Bernadino klättringen så rullar jag in i en by som heter Hinterrhein, klockan börjar bli mycket och väderprognosen visar på 5 grader under natten. Betydligt kallare än vad min sovsetup(nödbivy, liggunderlag och en tunn dunjacka) klarar av.
Kliver in på vad jag tror är ett b&b, visade sig vara en restaurang, men personalen där är snäll och ringer runt till byns 2 b&b. Båda fullbokade. Fuck, aja bara trampa vidare.
Påväg ut genom dörren så möter jag en man i 40 års åldern som undrade om jag behövde sovplats. Han och hans familj hade en semesterlägenhet i närheten och jag kunde få sova på deras köksgolv.
Dem hade tidigare under dagen träffat på två TCR:are på en matbutik och således nyfrälsta dotwatchers.
3 timmar på ett köksgolv gjorde susen och jag tacklade Montespluga i gryningen med flera andra. Nådde CP1 efter tre dygn och 16h. Kändes skönt att ha lite marginal till stängningen.
Cyklingen flyter på, får 4-5 timmar sömn varje natt och trycker i mig så mycket mat som jag bara kan. Lite strul med vänster hand som domnat lite men ändå fullt fungerande.
Efter CP2 så valde jag att gå in i Kroatien istället för att korsa Bosnien. Det jag läst/hört om trafiksituationen där lockade inte. Efter att ha hört lite fler skräckhistorier från andra tcr:are så kändes valet än bättre.
I Kroatien började jag få ont i både hälsenor och knän trots att jag sänkt stolpen någon mm några gånger. In på ett apotek och köpte hälinlägg och voltaren. Hälinläggen gjorde verkligen susen och framåt kvällen var smärtan borta i hälsenorna. Knäna smärtade men på en acceptabel nivå.
CP3 nåddes efter en rejäl kvällspusch som övergick i natt. Riktigt jobbig sträckning upp till CP3, kolsvart med pissig asfalt/grus sträckor. Gick långsamt och dynamon gav inte tillräckligt med ljus, var påväg ner i några rejäla potthål men klarade mig som tur var…
9 dygn + några timmar tog jag in på hotellet som CP var på.
Rejäl frukost, förbi en mataffär och fyllde fickorna med mat. Jag hade förstått att 3e parcouren skulle vara jobbig, rejält jobbig.
Efter 7 timmar på parcouren så får jag min tredje punka på kort tid, laglappar som inte fäster pga värmen(var sisådär 35 grader utan skugga), en vänsterhand som helt lagt av pga allt skak. Ruttnar ur totalt och inser att jag inte kommer kunna cykla vidare.
Fäster en trasig slang mellan styrstam och sadelstolpen och kastar upp cykeln på ryggen.
Börjar gå och Google Maps säger att jag har 6h vandring till Peshkopia… I ett par badtofflor som jag valde för att dem är lätta att packa ner, mindre sköna att vandra i.
Efter en 30 minuter eller så så möter jag en fullkittad Range Rover, ett anti-vax par från Holland som kunde köra mig till Burrel, dvs tillbaka till CP3.
Jag greppade möjligheten och TCR var officiellt över för min del. Fram tills dess hade tanken på att bryta inte funnits i huvudet mitt.
Påväg ner så blir mannen biten av en insekt och åker på en allergisk reaktion, han krockar in i en buske och svamlar att han inte mår så bra. Jag drar i handbromsen och springer runt till mannen och hjälper honom medan frun vinkar och skriker på någon herde en bit längre upp.
När vi försökte förklara för honom att vi behövde en ambulans, mannen blev bara blekare och blekare, så garvade han och sa ”Hahah no ambulance. Go Burrel”. Sagt och gjort, frun körde och jag såg till att mannen höll sig vaken.
När manen väl var på sjukhuset i Burrel, som för övrigt låg granne med CP3 så tog jag in på ett hotel. Dubbel middag med dubbel öl till. Gott!
Funderade på mina alternativ, slutade med att jag fixade ”taxi” till Tirana till dagen efter för att köpa lite slang.
Därifrån cyklade jag rakbana till Theesanoliki, bara asfalt och utan tidspress. Sista 20 milen vart i dem jävla badtofflorna för att jag lyckades halka och slå bort klacken på ena cleaten…
12 dygn nästan på timmen efter start rullar jag in i stan där tjejen mötte upp med pizza och öl längst strandpromenaden.
Surt att jag bröt, rejält surt.
Men det vart ett jäkla äventyr och jag har lärt mig massor och haft svinkul längst vägen.
Lärdomar då;
Hundar är läskiga men hanterbara, körde på cykeln mellan mig och hund och raskt gå därifrån. Fungerade bra.
Ruttplanering, FAN vad viktigt det är. Det förtjänar bra mycket mer tid än vad jag gav det.
Tubeless. Jag körde på slang då mitt dynamohjul inte går att köra tubeless. Om det blir något liknande i framtiden så blir det tubeless med extra allt deluxe x2
Vid nattklättringar räcker inte dynamobelysning, rejäl pannlampa är nog lösningen
Det är fruktansvärt kul att cykla långt, alltså riktigt kul!