Okunning behöver hjälp med delar...

Xaio

Medlem
Drog fram min gamla mountainbike denna sommaren och haft riktigt roligt! Skulle tom våga säga att det är det bästa som hänt i sommar.

Tyvärr så börjar drevet ge upp så den skippar ibland kuggor i uppförsbackar eller när det blir tungt att driva runt.

Va och skulle lämna in den på verkstad och dom ville ha ungefär lika mycket att fixa den som jag köpte den av dom för rätt många år. En nära vän lät självsäker på att fixa cykeln och lät ju som ett bra tillfälle att lära sig själv inför framtida byten av delar!

Kruxet är jag kan knappt inget alls så vänder mig till er för lite mer guidning.
Cykeln har 3x7 växlar.

Vevparti/drev, här har jag också frågor, denna fästs i vevlagret? Är det lättar då att köpa nytt vevlager för verkar finnas olika axeltyper.

Växelkassett, på nuvarande står det super-low 14-34T, av att döma när jag kollar så är slitaget här inte alls lika stort dock lite rostigt, kanske smart att byta ändå. Hur vet jag att drevet och kassetten kommer passa ihop? Verkar va svårt att hitta just 7 växlar, spelar det någon roll om det skulle va 9 på den jag köper förutom att jag ej kan nyttja dessa två extra?

Sen en ny kedja.

Vad är värt att tänka på och vart köper jag delarna?

IMG_4007.jpg
IMG_4010.jpg
IMG_4013.jpg

Tyvärr så börjar drevet ge upp så den skippar ibland kuggor i uppförsbackar eller när det blir tungt att driva runt.
Är det fram det kuggar över?
Jag är ingen expert på slitage-bedömning men tycker inte det ser så farligt ut. Kan det vara kedjan som är sliten?
Hoppas någon med bättre kolla kan göra en bedömning.

Växelkassett, på nuvarande står det super-low 14-34T, av att döma när jag kollar så är slitaget här inte alls lika stort dock lite rostigt, kanske smart att byta ändå. Hur vet jag att drevet och kassetten kommer passa ihop? Verkar va svårt att hitta just 7 växlar, spelar det någon roll om det skulle va 9 på den jag köper förutom att jag ej kan nyttja dessa två extra?
Du behöver nog ha en frikrans med just 7 växlar. De finns att få tag på (länkade en ovan).
Frihjul finns inte med mer än 8 växlar, därefter tog kasetter över (och även för 7-8 växlade system kom kasetter att ta över). 8-vdelade är dock bredare och får inte plats.

Byter du det bak bör du nog byta kedja också då de slits tillsammans.

Det är också rekommenderat att byta broms- och växelkablar, både inner och ytter. Dessa är slitdelar som bör bytas med jämna mellanrum.

7vxl frihjul?

Ja det spelar roll
Alright :)
Är det fram det kuggar över?
Jag är ingen expert på slitage-bedömning men tycker inte det ser så farligt ut. Kan det vara kedjan som är sliten?
Hoppas någon med bättre kolla kan göra en bedömning.

Du behöver nog ha en frikrans med just 7 växlar. De finns att få tag på (länkade en ovan).
Frihjul finns inte med mer än 8 växlar, därefter tog kasetter över (och även för 7-8 växlade system kom kasetter att ta över). 8-vdelade är dock bredare och får inte plats.

Byter du det bak bör du nog byta kedja också då de slits tillsammans.

Det är också rekommenderat att byta broms- och växelkablar, både inner och ytter. Dessa är slitdelar som bör bytas med jämna mellanrum.

Dålig bild jag tog för att se skadorna men bifogar ytterligare en bild så man ser bättre. Får kolla upp med bromskablarna då också, dock verkar bromsarna fungera väldigt bra.
Det står MF-TX31xxx nånting på största kransen bak. MF är Multiple Freewheel, alltså frikrans och inte kasett.
Exempelvis en sådan: https://www.tcmcykel.se/p/kassetter/tillbehor-kassett/shimano-frikrans-mf-tz500-7-vxl-14-28t

Det behövs väl något särskillt verktyg för att lossa en sådan har jag för mig.
Tack! Och ja ser ut som man behöver en sådan nyckel med två stift? Om man kollar bilderna så får ta och höra med vännen om han har det hemma.

Bilagor

• s.jpg
    s.jpg
    553.7 KB · Besök: 90
OK, för jag trodde det hörde ihop med valet av verktyg. Tvåstiftsavdragare är inte till Shimano; Shimano har splines på sin avdragare.

Hade aldrig hört talas om, tack för lektionen. ?

För den som inte heller kände till:
Jag är boomer nog för att ha provcyklat en cykel med systemet. Coolt att kunna växla när man frihjular. Nackdelarna övervägde nog så blev inte direkt några uppföljare. Tror iofs att schlumpf gjorde något exotiskt där man moddade frihjulet och hade navväxel och frihjul i vevpartiet. Inget vanligt det heller dock...

Som ovan sagts ser väl inte framkransarna katastrofala ut. Den inringade osymmetriska tanden ser man ofta och är inget att oroa sig över; per design liksom. "Kuggar över", betyder det att kedjan hoppar från en krans till en annan? Hur gammal är kedjan och växelvajrarna?

Jag tror att 6, 7 och 8 delade drivlinor har samma kedja och därför kompatibla framdrev.
Då bör rimligtvis något av dessa alternativ fungera: https://www.bikester.se/delar/drivlina/vevpartier/shimano/?prefn2=f_222&prefv2=3 Kedjedrev&prefn1=f_6587&prefv1=7-delad|8-delad
Återstår att avgöra axel-kompabilitet.

Tack! Framkom lite ny information så byter nog bara frikrans och kedjan.
Som ovan sagts ser väl inte framkransarna katastrofala ut. Den inringade osymmetriska tanden ser man ofta och är inget att oroa sig över; per design liksom. "Kuggar över", betyder det att kedjan hoppar från en krans till en annan? Hur gammal är kedjan och växelvajrarna?

Igår testade jag faktiskt detta och det verkar som du har rätt om jag kör någon annan växel än 7 skippar den ej!
Hmm köpte cykeln 2016 användes för att cykla fram och tillbaka till affären i 3 år sen har den stått i källaren sen dess fram tills denna sommaren.
OK, för jag trodde det hörde ihop med valet av verktyg. Tvåstiftsavdragare är inte till Shimano; Shimano har splines på sin avdragare.
Den här då?

För att byta kedjan behöver du en kedjebrytare också.
Nya kedjor, typ CN-HG71, brukar inkludera en ny kedjenit men jag brukar försöka ha några extra hemma.
CN-HG40 finns också och verkar levereras med snabblänk.

Tillbaka
Topp