Retro mtb:s!!!

Byt v-bromsarna mot cantis så kan du använda brifters. Fungerar perfekt.

Inte säkert att du behöver byta body även om den är för sjudelat. Shimano experimenterade med olika bodylängder de första åren med Hyperglide - har haft flera kassettbodys som i original är för sjudelat men fungerar utmärkt för åtta-, nio- och tiodelat. De har haft en distans på insidan för att ta sjudelade kassetter.

Byt v-bromsarna mot cantis så kan du använda brifters. Fungerar perfekt.

Inte säkert att du behöver byta body även om den är för sjudelat. Shimano experimenterade med olika bodylängder de första åren med Hyperglide - har haft flera kassettbodys som i original är för sjudelat men fungerar utmärkt för åtta-, nio- och tiodelat. De har haft en distans på insidan för att ta sjudelade kassetter.
Tack för input ??

MuddyFox-Pathfinder - 1.jpeg
MuddyFox-Pathfinder - 1 (1).jpeg
MuddyFox-Pathfinder - 1 (2).jpeg
MuddyFox-Pathfinder - 1 (5).jpeg

Min Muddy Fox Pathfinder (1990 eller 1991), monstercrossad på ett sätt som är min stil: canti-bromsar med KoolStop, kort 70mm Nitto quill-stem med Nitto B135 styre, Dura-Ace barend shifters för 2x10, jag bytte ut baknavet till en XTR M900 för att få på den täta kassetten med 11-25.

Visa bilaga 638812Visa bilaga 638809Visa bilaga 638810Visa bilaga 638811

Min Muddy Fox Pathfinder (1990 eller 1991), monstercrossad på ett sätt som är min stil: canti-bromsar med KoolStop, kort 70mm Nitto quill-stem med Nitto B135 styre, Dura-Ace barend shifters för 2x10, jag bytte ut baknavet till en XTR M900 för att få på den täta kassetten med 11-25.

Det finns nog randonneurstyren med kortare reach, så du slipper en så kort styrstam och får en stabilare väghållning. Har själv kört både B132 och B135 och tycker att reachen är för stor.

Var tvungen att slänga ihop den där Parkpre'n då jag fick känslan av att den var rätt komplett. På med ett framhjul som låg i garaget, justering av hjul, växlar, bromsar och lite nytt fett så är det en fungerande cykel igen. Visst, gaffeln har väl sätt sina bästa dar så jag borde nog skicka på någon stel gaffel som jag har liggandes men det var lite kul att bara skruva ihop den igen. Tyvärr alldeles för liten för mig så antingen prånglar jag på frugan en till cykel eller så får den vänta på att äldsta sonen blir lång nog.
20230725_195745.jpg

Var tvungen att slänga ihop den där Parkpre'n då jag fick känslan av att den var rätt komplett. På med ett framhjul som låg i garaget, justering av hjul, växlar, bromsar och lite nytt fett så är det en fungerande cykel igen. Visst, gaffeln har väl sätt sina bästa dar så jag borde nog skicka på någon stel gaffel som jag har liggandes men det var lite kul att bara skruva ihop den igen. Tyvärr alldeles för liten för mig så antingen prånglar jag på frugan en till cykel eller så får den vänta på att äldsta sonen blir lång nog.
Visa bilaga 640900
Underbar bild!

ParkPre:n förstås, men hela miljön, med cyklar, ramar, hjul och grejer. ¡Me gusta mucho!

Hörde av en händelse något program på P1 - gissar att det var Plånboken - där de pratade om möjligheter att spara pengar i vardagen. Vad gällde transporter så var cykel svårslaget, för dem som hade möjlighet att helt eller delvis ersätta bilresorna. I räkneexemplet utgick de ifrån att en cykel hade en livslängd på sex år. The horror!

Vad säger ni om det, fellow retro-fantaster? ?

Hörde av en händelse något program på P1 - gissar att det var Plånboken - där de pratade om möjligheter att spara pengar i vardagen. Vad gällde transporter så var cykel svårslaget, för dem som hade möjlighet att helt eller delvis ersätta bilresorna. I räkneexemplet utgick de ifrån att en cykel hade en livslängd på sex år. The horror!

Kanske glömde en nolla ?

En intressant tanke. För några år sedan köpte jag en Skeppshult STC. Jag trodde den skulle hålla för evigt.
Nu efter 10 år har jag hunnit byta ut halva cykeln.

På sistone har jag börjat köpa 90-tals mtbs.
Det är en ögonöppnare vad gäller hållbarhet.
Känns som att dom kan gå långt så länge det finns kassetter och däck att tillgå.

En intressant tanke. För några år sedan köpte jag en Skeppshult STC. Jag trodde den skulle hålla för evigt.
Nu efter 10 år har jag hunnit byta ut halva cykeln.
Wow, makalöst!

Jag visste inte om jag skulle ge en förskräckt wow-smiley åt första delen av ditt inlägg eller en älska-smiley åt den andra. Delar upp det såhär istället.

Jag bläddrade i boken ”Vägen: berättelsen om Skeppshultscykeln” för ett tag sedan, där jag för ett ögonblick skämdes över min ganska nedlåtande inställning till Skeppshult. De framställdes som fina kvalitetscyklar, och när företaget hamnade i bakvattnet av andra tillverkare i en allt snabbare utveckling så backade de till det de gjorde bäst - möjligen var det modellen Natur? - och kom tillbaka med aldrig tidigare skådad styrka och stabilitet. När de sedan beskrev Skeppshult Z så var det nästan så att boken leviterade.

När jag lade ifrån mig boken hade den trots denna otroliga historia inte lyckats förmedla någon vidare längtan efter att cykla Skeppshult igen (hade en från 4-5 års ålder och en från 8-9 nånting fram till ca 14, då det blev mtb), och utifrån din beskrivning ovan så håller jag nog fast ännu ett tag vid min skepsis.

Men om vi lägger känslorna åt sidan, vad är det som har gett sig (eller ännu inte har gett sig) på din STC?

På sistone har jag börjat köpa 90-tals mtbs.
Det är en ögonöppnare vad gäller hållbarhet.
Känns som att dom kan gå långt så länge det finns kassetter och däck att tillgå.
Det var här jag ville klämma till med ett par hjärtan.

Jag håller med helt och hållet, lyckas man bara hitta däck till dem så kommer de att rulla i eviga tider.

Inemellan mitt maniska Miyata-skruvande slank det nyligen också in en Specialized Hard Rock av 1989 års modell:
1B50072D-DD03-4BEE-AC06-487D32611188.jpeg

Det ska i ärlighetens namn - om än inte till Skeppshults försvar - sägas att det är få av mina byggen som har kvar mer än 50 % av sina ursprungliga delar. Det är främst ram och gaffel som är värda att bygga vidare på, och om man därutöver kan återanvända ex. vev, sadelstolpe och något ytterligare så är det bonus. Men jag bedömer att det mesta slitaget kommer sig av bristande underhåll (ex torra och illa justerade vev-, styr- och hjullager samt igenbeckade reglage) och av att cyklarna har lämnats utomhus i åratal (rost) snarare än av flitigt användande.

Jag lägger än en gång in denna favorit från Grant Petersen:
D00750E0-DC78-4BC9-97F6-C7AD0AAF0953.jpeg

Tog precis en kort runda på Döderhultaren i Oskarshamn med min gamla Endorphin. Tyvärr är gaffeln tokslut, ska beställa grejer, så rundan blev av det kortare slaget. Men den är ändå otroligt skön att cykla på trots klonkande gaffel. Väldigt fin stig Döderhultaren, rekommenderas.

Wow, makalöst!

Jag visste inte om jag skulle ge en förskräckt wow-smiley åt första delen av ditt inlägg eller en älska-smiley åt den andra. Delar upp det såhär istället.

Jag bläddrade i boken ”Vägen: berättelsen om Skeppshultscykeln” för ett tag sedan, där jag för ett ögonblick skämdes över min ganska nedlåtande inställning till Skeppshult. De framställdes som fina kvalitetscyklar, och när företaget hamnade i bakvattnet av andra tillverkare i en allt snabbare utveckling så backade de till det de gjorde bäst - möjligen var det modellen Natur? - och kom tillbaka med aldrig tidigare skådad styrka och stabilitet. När de sedan beskrev Skeppshult Z så var det nästan så att boken leviterade.

När jag lade ifrån mig boken hade den trots denna otroliga historia inte lyckats förmedla någon vidare längtan efter att cykla Skeppshult igen (hade en från 4-5 års ålder och en från 8-9 nånting fram till ca 14, då det blev mtb), och utifrån din beskrivning ovan så håller jag nog fast ännu ett tag vid min skepsis.

Men om vi lägger känslorna åt sidan, vad är det som har gett sig (eller ännu inte har gett sig) på din STC?

Mja. Nu är jag ju en kille som går rätt hårt åt materialen.
Så min skeppshultare har fått stå utomhus hela jämrans tiden.
Mest är det bakhjulet. Kanske ska man anklaga shimano för att mina nexus7-nav har behövts bytas?
Skeppshults trumbroms fram kan jag dock säga var rätt dålig redan från början. Ingen vidare konstruktion.
Fast att ramen länge har haft ett kraftigt rostangrepp runtomkring vevpartiet tycker jag är svårt att ha fördragsamhet med.

Mja. Nu är jag ju en kille som går rätt hårt åt materialen.
Så min skeppshultare har fått stå utomhus hela jämrans tiden.
Mest är det bakhjulet. Kanske ska man anklaga shimano för att mina nexus7-nav har behövts bytas?
Skeppshults trumbroms fram kan jag dock säga var rätt dålig redan från början. Ingen vidare konstruktion.
Fast att ramen länge har haft ett kraftigt rostangrepp runtomkring vevpartiet tycker jag är svårt att ha fördragsamhet med.
Är inte det en grej (dålig lack så det började rosta) Skeppshult hade problem med i början när de med mer miljövänlig lack? Om så är fallet så vet jag att man kan få en ny ram på garanti

Är inte det en grej (dålig lack så det började rosta) Skeppshult hade problem med i början när de med mer miljövänlig lack? Om så är fallet så vet jag att man kan få en ny ram på garanti
Jag har lagt en trevare till Skeppshult.
De hänvisade till jättepraktisk bättringslack som man kan köpa hos deras auktoriserade handlare.

En Titancykel med XTR900

Började min resa med Cyclepro Colorado.
Hoppade över till Haro Extreme (vit,grön,blå)för det var tufft med höjda kedjestag
Efter det blev det nästa Haro Extreme (koboltblå) och efter det en Pacific SuperXT, och Cyclepro Alien AL.
Sedan kom Cannondale M2000 följt av Raleigh John Tomac MTi2000.
En till Raleigh John Tomac med en PACE gaffel på. Sedan denna hojen nedan

Idag åker jag heldämpat med Specialized.
IMG_20150515_203258.jpg

Tog precis en kort runda på Döderhultaren i Oskarshamn med min gamla Endorphin. Tyvärr är gaffeln tokslut, ska beställa grejer, så rundan blev av det kortare slaget. Men den är ändå otroligt skön att cykla på trots klonkande gaffel. Väldigt fin stig Döderhultaren, rekommenderas.

Då är vi två som sommar-snurrar på gamla Endorphin i Småland :) Min vid en sjö strax söder om Mariannelund.

thumbnail_IMG_9753.jpg

Haha, trodde jag var ensam om Endorphinen. ?
Ska fixa gaffeln till nästa sommar, då blir det mer cykling. Den är otroligt skön att cykla på.
Håller med, den funkar fint. Den kräver en nätt liten sid-gaffel eller liknande. Jag hade nån grövre och tyngre gaffel först och rätt rejäla däck också. Det funkade inte alls, hela cykeln kändes vek och sladdrig.Men med sid och race king rullar det på bra :)

Jaha, nu snodde dom mitt retro-projekt precis när det började bli bra.
Men!
Det är ju en ypperlig anledning att köpa en ny cykel!
Den här gången lyckades jag hitta en GT, som jag har ett nostalgiskt förhållande till.
Ingen av toppmodell eller så, men ändå, en GT.

Bilagor

• IMG_6391.jpeg
    IMG_6391.jpeg
    935.8 KB · Besök: 89
IMG_20230804_120018_897.jpg
Här är min senaste rekryt, en Marin Hawk Hill från 1995. Hittade den i halvdassigt skick för 300kr. Duger som stugracer i sommarstugan :) Köpte ett TX-31 Revoshift växelreglage-kit på Biltema. Det får duga sålänge. Vill få tag på en gammal GT eller Specialized till våren som ska bli vardagscykel hemma!

Bilagor

• IMG_20230804_120005_126.jpg
    IMG_20230804_120005_126.jpg
    997.1 KB · Besök: 88
Spaning på tippen idag:
D9003555-A68C-47CA-9974-74AD3DD09150.jpeg

Jag motstod frestelsen att dyka huvudstupa ned i bingen, inte minst eftersom cykeln var alldeles för liten för mig. Men det är sorgligt när potentiellt välfungerande cyklar går till skrot - jag vet iofs inte var på skalan mellan guld och röfven Ascent låg? - medan folk glatt köper nytt skräp som kommer att vara praktiskt taget obrukbart efter två säsonger. Men vem är jag att sitta på höga hästar? Låt dem vältra sig i sin allemanskonsumism så kan jag åka hem och bli hög på mina gamla 26:or.

Spaning på tippen idag:
Visa bilaga 643797

Jag motstod frestelsen att dyka huvudstupa ned i bingen, inte minst eftersom cykeln var alldeles för liten för mig. Men det är sorgligt när potentiellt välfungerande cyklar går till skrot - jag vet iofs inte var på skalan mellan guld och röfven Ascent låg? - medan folk glatt köper nytt skräp som kommer att vara praktiskt taget obrukbart efter två säsonger. Men vem är jag att sitta på höga hästar? Låt dem vältra sig i sin allemanskonsumism så kan jag åka hem och bli hög på mina gamla 26:or.

Goddammit Axel! Där förväntar vi oss en Dumpster Dive utan minsta skam...komponenterna är inget att skriva hem om, men jag tror de har True Temper AVR rör, perfekt basis för en hoj. Crumbworks gjorde en:

Tillbaka
Topp