[Artikel] Ny grusräcer från Cannondale: SuperSix Evo SE

Nej, för pendling och Zwiftande skulle jag nog inte slitit på en "fincykel".

Men för landsväg, grus och lite bikepacking kommer denna att funka utmärkt. Det enda jag kanske saknar är väl det som en renodlad gravel ger i komfort. Denna är ju ruskigt rapp och styv vilket gör att känslan inte blev så olik min gamla Diverge med ett par 33:or på. Vill man ha komfort på grus är det helt fel cykel, men med 28:or på asfalt är den däremot följsam och behaglig på grov asfalt.

28 mm TL börjar kännas som de optimala däcken för lvg cyklande, både komfort, speed och punkteringsskydd samt att ofta 28 mm får plats även på en något äldre fälgbromsande racer. ? Det här märks tyvärr på tillgången också, att få tag på de populäraste 28 mm TL däcken är ibland svårt (tex GP5000).

Angående komforten för din Cannondale fantom under gruscyklande bör du väl kunna få upp den med lite bredare däck och/eller lägre däcktryck (?) TL kanske kan hjälpa liite även här.

28 mm TL börjar kännas som de optimala däcken för lvg cyklande, både komfort, speed och punkteringsskydd samt att ofta 28 mm får plats även på något äldre fälgbromsande racer. ? Det här märks tyvärr på tillgången också, att få tag på de populäraste 28 mm TL däcken är ibland svårt (tex GP5000).

Angående komforten för din Cannondale bör du väl kunna få upp den med lite bredare däck och lägre däcktryck (?) TL kanske kan hjälpa liite även här.
28mm TL är verkligen ett lyft, trots viktstraffet. Kör nu ett par s-works på Zipp 303s. Funkar riktigt bra. Som gravelhjul är 303:orna också bra, men blir lite vindkänsliga med 40mm däck på. Mest troligt blir det ytterligare ett lättare hjulpar med lägre profil för för snabb gravel och att originalhjulen får tjäna som bikepackinghjul med maxad däckbredd.Jag kör TL på alla hjul.

Så gjorde jag (nästan) för några år sen, fast med den skillnad att jag just har en Diverge för både grus och asfalt så en 2-in-1. Har inte ångrat mig en sekund. Bikepacking är jag inte intresserad av. Och fulcyklandet gör jag på min Nishiki.
Jag testade att köra med min Diverge (2016) som racer, hade två hjulpar, men jag tyckte den var för lite för sävlig som racer.

Ja, en 3-1 cykel som är vass för lvg, grus och långturer är mycket coolt och praktiskt, helt klart. 3T Exploro, Open U.P. , varianter av Trek Domane är väl konkurrenter samt några till men kommer säkert fler. Finns säkert en rad andra gruscyklar som egentligen är toppen som 3-1, någon Trek Checkpoint variant etc.
En av nackdelarna med 3-1 (2-1?)cyklar är att om ramen är gjord för riktigt feta däck på 622-hjul så kan den ändå kännas onödigt trög även med lätta lvg-hjul+däck , detta för den geometri som behövs för att få plats med de stora feta däcken. Kolla tex kedjestagslängden på en typisk lvg-ram jmf med en grus-ram för feta däck på 622-hjul
Men med de feta däcken på 584-hjul istf 622 behöver skillnaden inte alls bli lika påtaglig.
En av de ramar som enl tillverkaren skall klara både feta däck på 584-hjul och smalare på 622-hjul är Rondo HVRT
så här skriver tillverkaren
"It will take tires up of sizes up to 30mm on 700C wheels, or 47mm on 650B."

Pendling bör man särbehandla med en egen hoj (med undantag sen vår, sommar och tidig höst möjligen beroende på parkeringsmöjlighet).
+1

En av nackdelarna med 3-1 (2-1?)cyklar är att om ramen är gjord för riktigt feta däck på 622-hjul så kan den ändå kännas onödigt trög även med lätta lvg-hjul+däck , detta för den geometri som behövs för att få plats med de stora feta däcken. Kolla tex kedjestagslängden på en typisk lvg-ram jmf med en grus-ram för feta däck på 622-hjul
Men med de feta däcken på 584-hjul istf 622 behöver skillnaden inte alls bli lika påtaglig.
En av de ramar som enl tillverkaren skall klara både feta däck på 584-hjul och smalare på 622-hjul är Rondo HVRT
så här skriver tillverkaren
"It will take tires up of sizes up to 30mm on 700C wheels, or 47mm on 650B."

+1

Bra lärorikt inlägg och här kommer vi in lite på min bristande kunskap om ramgeometri etc. och hur det påverkar, får skylla på att jag inte hållit på med den här hobbyn så länge. ?

Nu finns den att köpa för 44k.

Någon som hittat något hett alternativ till denna?
Behöver köpa en ny räser och kommer köra mestadels asfalt men vill även kunna ta en och annan runda på grus.

Önskemål är:
SRAM AXS.
Upp till 40mm däck.
2-delat

Även lös ram är intressant, tänker ändå bygga en eller två nya uppsättningar kolfiberhjul och hade varit nice med Force istället för Rival.
Nackdelen är väl att det nästan aldrig lönar sig att köpa en lös ram. Kanske bättre att köpa komplett cykel och sälja delarna man inte vill ha.

Behöver köpa en ny räser och kommer köra mestadels asfalt men vill även kunna ta en och annan runda på grus.

Önskemål är:
SRAM AXS.
Upp till 40mm däck.
2-delat

Även lös ram är intressant, tänker ändå bygga en eller två nya uppsättningar kolfiberhjul och hade varit nice med Force istället för Rival.
Nackdelen är väl att det nästan aldrig lönar sig att köpa en lös ram. Kanske bättre att köpa komplett cykel och sälja delarna man inte vill ha.
Trek Domane är väl ett bra alternativ om man både vill köra landsväg och grus men de lättare varianterna kostar... Domane är dock från början en lvg hoj mera komfort/endurance inriktad men med bra däck-clearance.

Tror dock att det finns ganska många vettiga alternativ (från olika märken) så här krävs det research samt att alla här säkert har olika åsikter. ?

Open UP eller vad de heter ska också lämpa sig bra både för landsväg och grus, åtminstone någon av deras modeller. Under förra årets Uppsala-Trondheim-Uppsala (på asfalt, ca 150 mil) så hade väl han som var snabbast runt en Open UP tex (men kanske inte räcker för att övertyga experterna på happy ?). Tror att du kan klämma på (och prova) ett ex hos CykelCity om du befinner dig i Stockholm.

Senast ändrad:
Trek Domane är väl ett bra alternativ om man både vill köra landsväg och grus men de lättare varianterna kostar... Domane är dock från början en lvg hoj mera komfort/endurance inriktad men med bra däck-clearance.

Tror dock att det finns ganska många vettiga alternativ (från olika märken) så här krävs det research samt att alla här säkert har olika åsikter. ?

Open UP eller vad de heter ska också lämpa sig bra både för landsväg och grus, åtminstone någon av deras modeller. Under förra årets Uppsala-Trondheim-Uppsala (på asfalt, ca 150 mil) så hade väl han som var snabbast runt en Open UP tex (men kanske inte räcker för att övertyga experterna på happy ?). Tror att du kan klämma på (och prova) ett ex hos CykelCity om du befinner dig i Stockholm.
Tack för tipsen!

Japp, OPEN är absolut ett alternativ som finns med på min lista och som jag har varit sugen på sedan den kom.

Trek är orimligt dyra och inte lika snygg tyvärr. Så det går nog bort.

Tack för tipsen!

Japp, OPEN är absolut ett alternativ som finns med på min lista och som jag har varit sugen på sedan den kom.

Ett halvklurigt men intressant område detta, det finns säkerligen diverse gruscyklar som lämpar sig bra även för asfalt. Precis som att vissa lvgcyklar med bra däck-clearance går fin-fint att köra grus med.

Det här kan väl också bero lite på hur höga ambitioner man har med sin cykling, vilken nivå man ligger på men tror absolut att fler och fler försöker hitta en vettig racer som passar tillräckligt bra både för landsväg och grus i framtiden, även seriöst tränande/bra cyklister (men självklart då att man har två olika hjulpar).

Även om vissa älskar samla cyklar på hög gör inte alla det.

Open UP eller vad de heter ska också lämpa sig bra både för landsväg och grus, åtminstone någon av deras modeller.
Finns den att köpa färdig med 2-delat?

Även OPEN tycker åtminstone jag är dyr, priset för ett ramset börjar på 3.200 € enl länken ovan.

Jag har ingen egen erfarenhet men Canyon Endurace skall väl klara däck >32mm och Canyon listar en hel del modeller med SRAM AXS och med pris från 35.299 SEK (men de mest intressanta kanske inte finns i lager?)

Ett halvklurigt men intressant område detta, det finns säkerligen diverse grushojar som lämpar sig bra även för asfalt. Precis som att vissa lvgcyklar med bra däck-clearance går fin-fint att köra grus med.

Det här kan väl också bero lite på hur höga ambitioner man har med sin cykling, vilken nivå man ligger på men tror absolut att fler och fler försöker få en vettig racer som passar tillräckligt bra både för landsväg och grus i framtiden, även seriöst tränande/bra cyklister (men självklart då att man har två olika hjulpar).

Även om vissa älskar samla cyklar på hög gör inte alla det.
Inte helt sällan att jag kör en runda som är 80/20 asfalt/grus också, då kan det vara gött att rulla på ett par fetare slicks.

Finns den att köpa färdig med 2-delat?

Även OPEN tycker åtminstone jag är dyr, priset för ett ramset börjar på 3.200 € enl länken ovan.

Jag har ingen egen erfarenhet men Canyon Endurace skall väl klara däck >32mm och Canyon listar en hel del modeller med SRAM AXS och med pris från 35.299 SEK (men de mest intressanta kanske inte finns i lager?)
Ja priset för OPEN är ju en nackdel, kan ju dyka upp något begagnat om jag har tur.

Canyon Endurance CF SL har jag sneglat på också, den har helt OK utseende och hyfsat pris, men verkar inte finnas i lager som sagt.

När jag var på G att införskaffa ny hoj så var denna ett av alternativen jag tittade på. Men det blev Cannondalen till slut. 44 låter som en bra deal!

Jag förstår inte riktigt hur breda däck som Canyon Endurance klarar av?

Klarar den max 32 mm eller upp till ca 35 mm menar du? Borde göra att den förlorar i intresse för en hel del som även vill köra grus med den, många vill nog ha 40 mm för grus som minimum. Kan det kanske variera mellan olika Endurance modeller?

1690980233904.png

Jag förstår inte riktigt hur breda däck som Canyon Endurance klarar av?

Klarar den max 32 mm eller upp till ca 35 mm menar du? Borde göra att den förlorar i intresse för en hel del som även vill köra grus med den, många vill nog ha 40 mm för grus som minimum. Kan det kanske variera mellan olika Endurance modeller?
Det kan nog vara olika. Åtminstone CF-varianten stödet upp till 35mm.

Bilagor

• IMG_1326.png
    IMG_1326.png
    69.9 KB · Besök: 44
Deras Allroad (som jag tror bara finns till CF utan suffix) klarar lite bredare däck, upp till 35mm. Annars verkar det vara 30 för SL och 32 för SLX.

Deras Allroad (som jag tror bara finns till CF utan suffix) klarar lite bredare däck, upp till 35mm. Annars verkar det vara 30 för SL och 32 för SLX.

Tack, detta gör enligt mig att knappt Canyon Endurance platsar i denna tråd, ett gränsfall varje fall, 35 mm duger så klart att köra grus med men mitt intryck är att många föredrar lite bredare, kanske särskilt om man lastar upp pengar för en ny hoj man vill ha både för lvg/grus idag.

Inte bra koll tyvärr men gissar du kan beställa 2-delat om du köper Open via tex CykelCity men man får väl fråga.
Cykelcity bygger din hoj efter önskemål så fritt fram att välja 1/2x. Om kag inte minns fel drar de 10% på komponenterna när du köper komplett hoj baserad på ramset, men ring och kolla. Jag köpte min (UP) utan hjul, men i övrigt komplett och det gick alldeles utmärkt. För övrigt en kanonhoj där skärmfästen nog är det enda jag saknar.

Tack, detta gör enligt mig att knappt Canyon Endurance platsar i denna tråd, ett gränsfall varje fall, 35 mm duger så klart att köra grus med men mitt intryck är att många föredrar lite bredare, kanske särskilt om man lastar upp pengar för en ny hoj man vill ha både för lvg/grus idag.
Mjo, har känslan av att alla nya räser tar upp till 32 mm nu för tiden.

Min Specialized Venge 2019 tar stora 28or, som blir 30 mm över ryggen på moderna fälgar.
Mjo, har känslan av att alla nya räser tar upp till 32 mm nu för tiden.

Ja, jo, men ändå totalt ointressant för tråden kan jag tycka, åtminstone om man anser att en "allroundracer" bör klara 40 mm. Vore ju trevligt om vi kunde få mer förslag på racercyklar som lämpar sig bra både för landsväg och grus likt tex Open UP, Cannondale SuperSix Evo SE, Trek Domane och 3T Exploro. Vet också en riktigt snabb cykliskt på forumet som kör massvis med asfalt och långcykling på en Trek CheckPoint men av en lite äldre modell tror jag (för mig han sa att geometrin på den är mera racig vs dagens CheckPoint modeller).

Scott Addict Gravel finns också, tar 45 mm däck från 2021.

Cervelo Àspero kanske kan kvala in också, tar 38 mm med tvådelat.

Ja, jo, men ändå totalt ointressant för tråden kan jag tycka, åtminstone om man anser att en "allroundracer" bör klara 40 mm.
Men klarar Trek Domane verkligen 40mm däck?
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av den, men efter vad jag har läst mig till skall den klara MAX 35-38mm.
Eller är jag helt fel ute?

Sedan tycker jag, som jag redan har skrivit här flera ggr, att en "allroundracer" bör vara begränsad till ~30-32mm däck med 622-hjul, men klara av ~48-52mm breda däck på 584-hjul. Detta för att de geometriförändringar som behövs för att en ram skall klara (minst) 40mm däck på 622-hjul riskerar att göra så att cyklingen känns onödigt trist och trög.

Ja, jo, men ändå totalt ointressant för tråden kan jag tycka, åtminstone om man anser att en "allroundracer" bör klara 40 mm. Vore ju trevligt om vi kunde få mer förslag på racercyklar som lämpar sig bra både för landsväg och grus likt tex Open UP, Cannondale SuperSix Evo SE, Trek Domane och 3T Exploro. Vet också en riktigt snabb cykliskt på forumet som kör massvis med asfalt och långcykling på en Trek CheckPoint men av en lite äldre modell tror jag (för mig han sa att geometrin på den är mera racig vs dagens CheckPoint modeller).
Notera att Vitusen jag länkade till ovan tar upp till 45mm, precis som Cannondale Supersix EVO SE.

Sedan tycker jag, som jag redan har skrivit här flera ggr, att en "allroundracer" bör vara begränsad till ~30-32mm däck med 622-hjul, men klara av ~48-52mm breda däck på 584-hjul. Detta för att de geometriförändringar som behövs för att en ram skall klara (minst) 40mm däck på 622-hjul riskerar att göra så att cyklingen känns onödigt trist och trög.

Oj, ok, då slutar jag skriva i den här tråden (har precis noll koll på vilka hojar som uppfyller ovan kriterium), överkurs för mig, men du har säkert rätt. :-) Jag får läsa och lära mig i stället.

Vet inte om precis alla modeller av Domane tar precis 40 mm men tror de flesta gör det åtminstone. Min Trek Domane AL5 ((med SKS longboard skärmar monterade) gör det men jag kör inte "seriös" lvg cykling med denna, enbart pendling och en del sporadiska grusturer. Orsaken är att med skärmar väger den väl ca 3 kg mer än min lättare racer och den skillnaden märks sannerligen (skillnad utan skärmar ca 2 kg). Domane finns ju i många olika varianter, de lättare kostar som sjutton. Vet folk som kört 40 mm med Domane SL5 också åtminstone.

Senast ändrad:

Önskemål är:
SRAM AXS.
Upp till 40mm däck.
2-delat

När jag letade för 1,5 år sen så var utbudet på kompetenta gravelracers med tvådelat med AXS minst sagt dåligt. 3T och Cervelo fanns men inte i storlek eller så var det för dyrt. Så det blev Cannondalen, och jag är riktigt nöjd! Jag har den både som racer och gravel (primärt). Den gör verkligen inte bort sig som racer, men ska du ha den primärt som racer så skulle jag satsat på riktigt bra hjul för att kompensera den något ökade vikten som det blir med en gravel. Som gravel är den kvick och på gränsen till nervös. Det är ingen komfortgravel även om bytet av sadel och styre gjorde den lite mer komfortabel.

Bytet av styret, till ett m lite flare, det önskar jag att jag gjort tidigare på gamla racern.

Det är ju ingen gubbagravel utan en racegravel!?;) därav lite "nervös". Bra priserna beror på en ny kommande modell som jag förstått det. Skulle gärna äga en!

Men klarar Trek Domane verkligen 40mm däck?
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av den, men efter vad jag har läst mig till skall den klara MAX 35-38mm.
Eller är jag helt fel ute?

En annan nackdel är att en biffig gravel-gaffel som rymmer feta 622-hjul blir väldigt o-aero.
Inget jag skulle vilja ha på min räser.

En annan nackdel är att en biffig gravel-gaffel som rymmer feta 622-hjul blir väldigt o-aero.
Inget jag skulle vilja ha på min räser.
Såg ut som att du svarade på någon sorts diskussion om just Trek Domane, är det just Domane du syftar på eller raljerar du rent generellt om cyklar med "biffiga gravel-gafflar" nu? (ur ett aerodynamiskt perspektiv för lvg cykling)

en "allroundracer" bör vara begränsad till ~30-32mm däck med 622-hjul, men klara av ~48-52mm breda däck på 584-hjul. Detta för att de geometriförändringar som behövs för att en ram skall klara (minst) 40mm däck på 622-hjul riskerar att göra så att cyklingen känns onödigt trist och trög.

För att följa upp detta något, vet vi ungefär vilka "allroundracers" som klarar detta kriterium du nämner? Dvs begränsad till ~30-32mm däck med 622-hjul, men klarar av breda grusdäck på 584-hjul? Har inte haft någon hoj med 584 hjul själv ännu men det är väl långt ifrån alla som tar dessa? Klarar tex ovan nämnda Canyon Endurance 584 hjul?

Jag tvivlar inte på att du har rätt med geometrin etc generellt men däremot att tex Trek Domane är onödigt trist och trög för att många av Domane modellerna numera klarar ca 40 mm max (på 622-hjul) är möjligen att ta i. Kan så klart beror på vilken nivå man ligger på och krav etc, självklart har nog de flesta allroundracers sina kompromisser (men förhoppningsvis ganska små). Upplever ditt påstående som generaliserande vilket ibland är helt ok för att förtydliga vad man menar dock.

Peace

För att följa upp detta något, vet vi ungefär vilka "allroundracers" som klarar detta kriterium du nämner? Dvs begränsad till ~30-32mm däck med 622-hjul, men klarar av breda grusdäck på 584-hjul?
Jag har långtifrån ngn som helst heltäckande koll på alla varianter av All Road/Sport Gravel-ramar som finns på marknaden
Men en som jag känner till är polska Rondo Ruut, som finns i många olika varianter men alla ramvarianter skall ha en gaffel med justerbart läge för hjulet.
Nu har jag upptäckt att även Salsa Warbird skall klara 622-45 och 584–53 (650b x 2.0")
och att Salsas mer "allroad" inriktade ram
Salsa Warroad, som har en ännu mer lvg-inriktad geometri, ändå skall klara 622-35 och 584–47
Annars finns det ju flera ramar+gafflar som klarar både feta däck på 622-hjul och ännu fetare på 584-hjul, tex de från Open, 3T Exploro, Canyon Grizl och Rose Backroad och säkert många fler.

Klarar tex ovan nämnda Canyon Endurance 584 hjul?
Ingen aning, men det borde gå att kolla för den intresserade genom att mäta att det bredare däcket får plats;
"The widest point in a 650B x 47-48mm tire is about 325mm from center of the rear axle."
från

Jag tvivlar inte på att du har rätt med geometrin etc generellt men däremot att tex Trek Domane är onödigt trist och trög för att många av Domane modellerna numera klarar ca 40 mm max (på 622-hjul) är möjligen att ta i.
Självklart är det så.

Upplever ditt påstående som generaliserande vilket ibland är helt ok för att förtydliga vad man menar dock.
+1
På en av mina (grus-)cyklar har jag ~38mm däck och på en annan cykel 28-30mm däck, 622-hjul på båda, det är stor skillnad på hur de känns.
Men jag är övertygad om att det beror på mkt mer än endast den större rotationströgheten pga de fetare o tyngre däcken hos gruscykeln.
Och jag har mätt och det får inte plats 584-hjul med tillräckligt feta däck på den,
hade jag vetat vad jag vet nu när jag köpte den hade jag köpt ngn annan :cry:

Senast ändrad:
Såg ut som att du svarade på någon sorts diskussion om just Trek Domane, är det just Domane du syftar på eller raljerar du rent generellt om cyklar med "biffiga gravel-gafflar" nu? (ur ett aerodynamiskt perspektiv för lvg cykling)
Nej, menar som en generell nackdel att dubblera en gravelhoj som räser. Speciellt dom groteska generiska kinagafflarna med lowriderfästen som sitter på många gruscyklar.
Skulle inte funka på mina träningsrundor i 50 blås. ;)

Nej, menar som en generell nackdel att dubblera en gravelhoj som räser. Speciellt dom groteska generiska kinagafflarna med lowriderfästen som sitter på många gruscyklar.
Skulle inte funka på mina träningsrundor i 50 blås. ;)
Även om gaffelns utformning är en viktig del av cykelns aerodynamik är jag övertygad om att skillnaden i sittställning, tex styrets höjd (stack/stack+) ger en större skillnad i praktiken, för även om det går att böja på armbågarna sitter åtminstone de flesta motionärer med mer eller mindre raka armar oavsett styrets höjd.
Med det sagt är jag ändå övertygad om att det för en stor majoritet av cykelmotionärer går utmärkt att cykla VR + andra motionslopp på en gravel med bra resultat och en bra upplevelse, utan att uppleva cykeln som en begränsning.
Troligen blir själva upplevelsen ännu bättre med rena lvg-däck (28-32mm) och då kanske även lvg-hjul (622 istf 584 - enl ovan).
Samma sak gäller förstås även för andra långcyklande motionärer, randonneurer eller ej.
För även om cykeln och sittställningen har sämre aerodynamik så "förlorar" man mer tid på att behöva stanna extra (länge) för att sittställningen är obekväm (tex pga för lågt styre).

Att den som tävlar och har siktet inställt på en topp-placering i SM (andra tävlingar) "tjänar" på att välja en annan cykel än en gravel hoppas jag är självklart för alla.

En bekant säljer en helt ny Giant TCX Advance Pro-ram, kolla Köp & Sälj. Det är deras finaste ram, rymmer 45 mm däck. Du kan bygga en väldigt snabb och styv kombinerad gravel och racer på den. Bifogar bild på min tidigare cykel.

Kan även varmt rekommendera Scott Addict Gravel, som jag kör på nu. Väldigt svår att få tag på tyvärr. Video för inspo:

Båda dessa cyklarna är mer eller mindre samma som Cannondale, men mer prisvärda.

Bilagor

• IMG_2316.jpeg
    IMG_2316.jpeg
    784.2 KB · Besök: 48
Tack för alla intressanta förslag och insikter i geometri och annat.
Gianten såg intressant ut, men min LBS kunde lösa en Supersix EVO SE till vettigt pris, så nu är det en sådan beställd.
Grattis. Jag är avis?. Bockar av det mesta på min önskelista. Får spara över vintern…

Tillbaka
Topp