[OT] Visa din entusiastbil

Anders wester

Aktiv medlem
Visa vad ni har (haft) för bilar. Läger ut några bilder på bilar som jag tyvärr inte har kvar idag

Bilagor

• large_129853-2119876.jpg
    large_129853-2119876.jpg
    126.4 KB · Besök: 315
  • 304151-2881928.jpg
    304151-2881928.jpg
    52.7 KB · Besök: 307
  • large_130045-1203686.jpg
    large_130045-1203686.jpg
    110.5 KB · Besök: 296
Frän ? hur är det att få tag i delar till en sådan?
Ptja. Jag hade en sedan som reservdelsbil, men den sålde jag till en likasinnad.
Men jag är rätt bra på att improvisera. Har byggt en ny motor. Den baseras på en motor från en Felicia. I princip samma motor, fast alutopp och lite annat. Adapterplatta för förgasaren och lite sånt pyssel.
Var ett tag sedan jag köpte prylar till den. Fanns en gammal Skodahandlare som sålde prylar tidigare. Men annars så var det vanliga bilar i Danmark och Tjeckien för 20-25år sedan.

dsc_9968_20282319145_o~2.jpg

Rolig bil för nästan inga pengar, på bilden på väg upp mot Narvik längs med Norska kusten. Veteran numera men inte i min ägo sen 10 år ca.

Åkte på några track days också, extremt roligt.

Nuvarande bil har nog 3 ggr effekten men denna minst 3 ggr fartkänslan :)

Golf mk2, rallybil.

Hade velat ha några mer Nm/mm på krängaren faktiskt men har beställt nya tappar till bärarmarna för att sänka rollcenter och vill prova ut det först innan jag byter.

Tjena!

Riktigt tunn eller ingen alls är ju ett under för att minska understyrningen på FWD.
Ska renovera hela hjulupphängningen på min i vinter. Då blir det en riktigt tjockis bak och en riktigt tunn jävel fram.

Tjena!

Min står i mitten i den tyska trojkan närmast i bild.
Bilden är tagen på Cars & Coffe Kalmar, som jag är högst skyldig till att arrangera.

received_827806925160676.jpeg

Bilden tagen av http://www.instagram.com/68noll5

Tjena!

Riktigt tunn eller ingen alls är ju ett under för att minska understyrningen på FWD.
Ska renovera hela hjulupphängningen på min i vinter. Då blir det en riktigt tjockis bak och en riktigt tunn jävel fram.

Inga bekymmer med understyrning här.

Bak är både enkelt och svårt, lätt att tänka fel och då får man inte rätt funktion och det sätts dit stora. Åker bara original GTi bak som är ombyggd i ena änden så jag kan lossa den om det börjar regna eller när vi kör grus.
Men allt det här beror på vad man åker i övrigt, fjäder och krängningshämmare är både samma sak och olika saker ?.

Hade en a4:a för några år sen, köpte S4:ans krängare på skroten och satte bak, blev lagom för vanlig väg och lite Nurnburgring.

För närvarande har jag ingen, men de här tre har jag ägt och haft som projektbilar
Miatan är den roligaste bil jag någonsin haft. Körde en del banträffar med den :) Gjorde rätt så mycket med den, började med att byta bromsar, montera nya dämpare, störtbåge (monterades av brorsan) och slutade med en helrenovering av motor (med byte av lager, pulverlackad ventilkåpa osv osv) innan jag sålde den 2008. Sen kom barnen och jag hittade cykelhobbyn, både cykling och pillande. :) Bilen har gått i Miata Cup, vet inte om den fortfarande är tävlingsbil eller om den byggts tillbaka, men den rullar iallafall fortfarande.

RX-7 -an köpte jag av en kollega som hade haft den stående ganska länge, den gick inte just då, så jag fixade upp den och sålde den. Rullar fortfarande :)

Mercan köpte jag och drog hem, den fanns också en del att göra på. Fixade en del men hade just då inget garage så jag sålde den vidare. Den rullar också fortfarande :)

Bilagor

• DSC00002.JPG
    DSC00002.JPG
    383.4 KB · Besök: 177
  • slc_mod1.jpg
    slc_mod1.jpg
    428.1 KB · Besök: 179
  • DSC_0962.JPG
    DSC_0962.JPG
    472.4 KB · Besök: 182
Oförsvarbart höga kostnader, kräver mycket tid samt begränsat nyttjande?

Och väldigt roligt. Som en normal cykel på Happy, typ.

Tjena!

Då får jag ta bort min bild. Den är ganska billig att äga, kräver inte allt för mycket tid och jag använder den även som min daily driver. Funkar bra att transportera cyklar i också.

Men... Sen har jag ju plöjt ner pengar i att uppgradera till större bromsar, lättare fälgar, bättre däck m.m. Kommer även uppgradera hjulupphängningar, avgassystem, kanske turbo, stolar som gör att min inte halkar runt.
Då faller jag rätt fort in i "oförsvarbart höga kostnader". Men jag skulle nog vilja säga "frivilligt höga kostnader" istället. ?

Tjena!

Då får jag ta bort min bild. Den är ganska billig att äga, kräver inte allt för mycket tid och jag använder den även som min daily driver. Funkar bra att transportera cyklar i också.

Men... Sen har jag ju plöjt ner pengar i att uppgradera till större bromsar, lättare fälgar, bättre däck m.m. Kommer även uppgradera hjulupphängningar, avgassystem, kanske turbo, stolar som gör att min inte halkar runt.
Då faller jag rätt fort in i "oförsvarbart höga kostnader". Men jag skulle nog vilja säga "frivilligt höga kostnader" istället. ?
Den får likssom inte vara för bra. Då är det ju en bil bara. Lite usel, lite för dyr, lite opålitlig, opraktisk behöver den nog vara för att kvala in!

Oförsvarbart höga kostnader, kräver mycket tid samt begränsat nyttjande?

Och väldigt roligt. Som en normal cykel på Happy, typ.
Hehehe. Har brukskört bla Skodan, Falcon, Cortina mk2, Taunus TC1, 142, Taunus kombi 76, och VW Scirocco GTI mk1, de senaste 20åren. De fyra första finns kvar, och skulle gärna bruksa dom igen, men gammalt skrot pajjar ju ibland. Men har bytt startmotor på Cortina så den kanske jag kan bruksköra i höst. Det vore kul.

Åt, levde och sk-t bilar från att jag var 16. Har haft Alfa Bertone Cupéer, tidiga bubblor (pre 1955), Porsche 356, AAR Cuda, Nova 66 SS, etc. Mycket blandad smak så att säga. Om de bilar jag har nämnt kan sägas att alla var mina på den tiden de var billiga. Man fick en fungerande Porsche 356 för 15 000 på den tiden.

På senare år har det varit Mercedes. Sålde den sista för något år sedan. En 350SL från 1971. En lågmilare och sverigesåld. Från första produktionsmånaden för modellen - april. Manuell låda (ovanligt) och 200 hk/din. Den var billig när jag köpte den. Inte när jag sålde. Kanske enda gången i min bil-karriär som jag har träffat rätt... å andra sidan har jag inte skaffat bilarna av annat än intresse. Inte som investering. Då borde jag ha behållit AAR Cudan.

47760216192_2ed4b0be5b_k.jpg

51144837989_cc65ebedd6_h.jpg

51144067096_309aa3c598_h.jpg

Nu har jag bara en entusiastbil kvar och den släpper jag aldrig. En Mazda enkelhytt. Den tar jag med mig i graven. Går inte en gång utan att någon är framme och frågar om den är till salu. En helt underbart analog bil!

53091009987_dab1bfc6f1_3k.jpg

53091009902_8a99ce79c7_b.jpg

53091578731_cf39607997_b.jpg

Tjena!

Kan ju lägga in en bild till på min förbannade jävla pissholk till entiuastbil..

Skulle byta kamföljare (ena kamaxeln sköter högtrycksbränslepumpen genom en tryckare) som behövs bytas efter typ 5000 mil. Ett ganska enkelt jobb.
Om inte klåparen, som satt dit högtryckspumpen sist, hade satt klämman till ingående bränsleledningen så att jag var tvungen att montera av hela fattningen till den utgående. När jag gör det så slinter jag och slår av en koppling till kylsystemet. Fontänen är ett faktum, strålen stoppades av huven. Men först efter att ha passerat mitt ansikte..

Hålet i fyrkanten i mitten ska egentligen gå in i en slang....

20230803_185210.jpg

Det är väl tveksamt om andra tyska bilar än Oplar kan kvala in som entusiastfordon, va? Eller också är det jag som är skadad av att bo i det värsta tyskträsket i Sverige (Kungsbacka). Mercedes, BMW och Audi överallt, uppblandat med folkvagnar. Högst oentusiastiskt.

Pratade med en ung kille i snabbköpet häromdagen som berättade att han köpt en dyr sportbil.
- (Jag, entusiastiskt) Vad roligt!
- (Han, mycket nöjd) Ja, det är den coolaste bilen som finns!
- (Jag, förväntansfull) Oj! Vad är det för nån?
- (Han) En BMW M5 -16. Med V8.
- (Jag) Du, jag måste hem till ungarna nu. Ha det fint.

PS. En folkabubbla hade jag kunnat tänka mig. När en sådan axar står blixten stilla, det är sen gammalt. DS.

?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp