Renovera 80-tals Peugeot

Renovera 80-tals Peugeot
42 inlägg in i tråden och INGEN har talat om för TS att det är en billig skithoj med vattenledningsrör som dessutom är så gammal att den är ocyklingsbar och att hen inte bör lägga en krona på den och helst skulle ha slängt den i går?

Folk kan inte backa med släp längre… *mummel*
Vi har nog tänkt tanken men av hänsyn till känsliga själar avstått från kommentarer ?

Renovera 80-tals Peugeot
Planen är att kasta bort så mycket onödig tid och pengar som möjligt på det här hopplösa projektet ?

Haha, jag uppdaterade en gammal orange gubb-Crescent för nåt år sedan. Det blev inte billigt, men bra blev det. Och mycket billigare än en ny cykel...

Senast ändrad:
Renovera 80-tals Peugeot
Gravt misskött hoj utan en enda minnesvärd/välgjord detalj som plötsligt ska få lite valhänt omvårdnad av en som inte kan nånting. Varför? Släng skiten och införskaffa en någorlunda välskött px/py 10 istället och gör i ordning den, så får du nåt som tål att tittas på även på nära håll utan att fulheten och misskötseln blir alltför uppenbar.

Renovera 80-tals Peugeot
@jonja ❤️
Är väl bättre då att den valhänte amatören förstör det här menlösa objektet än något du hade uppskattat ?

För de som undrar så hade jag semester, en gammal misskött hoj i förrådet och dåligt väder.
Jag hade kunnat lägga pussel eller renovera sovrummet, men istället har jag en halvt nedplockad skitig cykel i köket. Blir det skit så blir det. Blir det bra och jag får blodad tand så kanske det blir ett projekt folk tycker ger mening nästa gång ?

Renovera 80-tals Peugeot
@jonja ❤️
Är väl bättre då att den valhänte amatören förstör det här menlösa objektet än något du hade uppskattat ?

För de som undrar så hade jag semester, en gammal misskött hoj i förrådet och dåligt väder.
Jag hade kunnat lägga pussel eller renovera sovrummet, men istället har jag en halvt nedplockad skitig cykel i köket. Blir det skit så blir det. Blir det bra och jag får blodad tand så kanske det blir ett projekt folk tycker ger mening nästa gång ?
Klart det ger mening, ramen är helt ok att använda om den inte har skador som direkt inverkar på funktionen.

Renovera 80-tals Peugeot
Sen kan man ha olika ingångar till ett sådant här projekt. Min hade varit att behålla de delar som har bra funktion och stilmässigt passar ihop med cykeln även om de kosmetiskt har tappat en del. Putsat upp dem med smärgelduk, stålull, stålborste och polermedel, bättrat där lacken är skadad. Att behålla patinan tycker jag ger bäst känsla, blir liksom äkta på något sätt. Men inte att gå så långt att funktionen blir sämre, är någon del utsliten eller trasig byter man ut den mot en fungerande, cyklar är till för att användas :)

Renovera 80-tals Peugeot
@aben Inte omöjligt att det är där det landar till slut.

1. Nedmontering
2. Rengöring, puts och genomgång
3. Bestämma vad som ska behållas och vad som ska ersättas

En hel del är slitet och fult och kommer oavsett ersättas, men är det funktionsdugligt och kan se schysst ut efter genomgång så är det inte omöjligt att det behålls.
Samtidigt vill jag få till nåt som jag tycker är snyggt i slutändan - så vissa bitar som fortfarande är funktionella kan nog ersättas enbart för utseendets skull.

Samtidigt är jag medveten om att cykel-connoisseurer inte kommer gilla den oavsett vad jag gör, men det är inte för dem jag gör det ?

Renovera 80-tals Peugeot
Gravt misskött hoj utan en enda minnesvärd/välgjord detalj som plötsligt ska få lite valhänt omvårdnad av en som inte kan nånting. Varför? Släng skiten och införskaffa en någorlunda välskött px/py 10 istället och gör i ordning den, så får du nåt som tål att tittas på även på nära håll utan att fulheten och misskötseln blir alltför uppenbar.

Äntligen! Fint att du tog en för laget.

Renovera 80-tals Peugeot
Där är vi helt oense :) För mig är ramen själva grunden för en cykel och det viktigaste när man bygger en cykel.
Jo, självklart är ramen viktig. I synnerhet om man tävlar.
Min poäng är att en Peugeot-, Bianchi- eller Crescent-ram som är rak och fin fungerar alldeles utmärkt att uppgradera och fixa alla rörliga delar på. Det skapar nykänslan. Ramen ska ju bara hålla ihop pusslet...

Renovera 80-tals Peugeot
Jo, självklart är ramen viktig. I synnerhet om man tävlar.
Min poäng är att en Peugeot-, Bianchi- eller Crescent-ram som är rak och fin fungerar alldeles utmärkt att uppgradera och fixa alla rörliga delar på. Det skapar nykänslan. Ramen ska ju bara hålla ihop pusslet...
Jag tycker nog ramen är lika viktig även om man inte tävlar, jag skulle vilja beskriva det som att ramen är det som gör cykeln och komponenterna hjälper sen till att få ramen och cykeln att fungera som tänkt. Men även enklare ramar kan vara bra och omvänt, dyra ramar är långt ifrån alltid de bästa.

Fast egentligen tror jag vi har ganska lika syn, bara att vi uttrycker den lite olika :)

Renovera 80-tals Peugeot
Verkar ha kommit så långt jag kan för tillfället. Behöver en styrlagernyckel, eller större blocknyckel/skiftnyckel för att få av styrlagret.
Dessutom verkar det inte vara något kedjelås på kedjan, så behöver en kedjebrytare också.

Måste oavsett införskaffa rubbing, vax, lacknafta och linolja ?

Är det värt att köra med sån mjuk rondell på borrmaskinen eller duger det med vanligt handarbete?

Varnar känsliga personer för bilder på åbäket. Lindan är dock borta, vilket borde glädja en del ?

Bilagor

• 20230803_141508.jpg
    20230803_141508.jpg
    540.6 KB · Besök: 95
  • 20230803_141609.jpg
    20230803_141609.jpg
    587.7 KB · Besök: 84
Renovera 80-tals Peugeot
Verkar ha kommit så långt jag kan för tillfället. Behöver en styrlagernyckel, eller större blocknyckel/skiftnyckel för att få av styrlagret.
Dessutom verkar det inte vara något kedjelås på kedjan, så behöver en kedjebrytare också.

Måste oavsett införskaffa rubbing, vax, lacknafta och linolja ?

Är det värt att köra med sån mjuk rondell på borrmaskinen eller duger det med vanligt handarbete?

Varnar känsliga personer för bilder på åbäket. Lindan är dock borta, vilket borde glädja en del ?

Testa med rondell på skruvdragarn - kan bli skinande (höhö) resultat.

Renovera 80-tals Peugeot

1. Nedmontering

En hel del är slitet och fult och kommer oavsett ersättas, men är det funktionsdugligt och kan se schysst ut efter genomgång så är det inte omöjligt att det behålls.
Samtidigt vill jag få till nåt som jag tycker är snyggt i slutändan - så vissa bitar som fortfarande är funktionella kan nog ersättas enbart för utseendets skull.

Samtidigt är jag medveten om att cykel-connoisseurer inte kommer gilla den oavsett vad jag gör, men det är inte för dem jag gör det ?
Tycker du (och @aben ) är inne på helt rätt spår! Det må finnas gränser för hur mycket pengar och energi det är värt att lägga på en enkel cykel, men det viktiga är ju att du har kul och får ut nåt av det!

Renovera 80-tals Peugeot

1. Nedmontering

Tänk på att inte jobba för mycket med kromade delar som är pittade, som sagt. De kommer att bli fula igen och jobbet blir meningslöst. Väldigt tråkig känsla.

Renovera 80-tals Peugeot
Olika ljus bara, inne/ute. Har inte ens tvättat ramen ordentligt, bara putsat lite på de värsta ställena. Mitt mål var att behålla ramen i slitet skick.
Så en Peugeot-ram kan också bli en bra cykel med bra, fungerande delar...

Senast ändrad:
Renovera 80-tals Peugeot
Den har pakethållare. Målet var en praktisk, bra cykel. Inte original-renovering eller snygg...
Udda bara..
Däremot kan ju trådens Peugeot bli originallik och fräsch om man bara väljer rätt färger och stil på delarna.

Bilagor

• 20220305_142441.jpg
    20220305_142441.jpg
    1.1 MB · Besök: 100
Renovera 80-tals Peugeot
Det är min poäng till trådskaparen; man kan ha i princip vilken ram man vill, bara den är hel och byggbar!
Tar lite tid bara att hitta delar för den pris-nivå man har...
Ska bli kul att se resultatet!

Renovera 80-tals Peugeot
Är inte den övre av de där två en aluminiumram, dock?

Oavsett, huruvida en pakethållare är missprydande eller inte tycker jag beror på själva pakethållarens form, snarare än att det alltid med nödvändighet skulle vara fult.

Renovera 80-tals Peugeot
Intressant tråd. Ska själv fixa till min farbrors racer i vinter.

Känner någon till modell, årtal?

Simplex bakväxel

Bilagor

• 20240717_143012.jpg
    20240717_143012.jpg
    900.5 KB · Besök: 73
Renovera 80-tals Peugeot
Det vet jag inte, men man kan få ledtrådar om man läser numren som vanligen är etsade på undersidan av vevpartiet. Om allt är original kan nummer på hjulnaven hjälpa. Sen är det bara att 'google away'. Ibland kan det finnas nuffror på nederdelen av sadelröret, framför bakskärmen liksom.
...1980-tal känns väl rimligt.
'Skulle börja renoveringen med att kasta den kedjan, hihi.

Renovera 80-tals Peugeot
Så här såg det ut när jag fixade till en Peugeot Ventoux från 1984 för länge sedan, en del svar på frågorna i den här tråden finns där:

Viktigast för mig var att upptäcka att vevlagertypen faktiskt var BSA. Av någon anledning hade man nog använt Locktite för det satt rejält fast på ena sidan; poängen med BSA är ju att man slipper det (till skillnad från t ex ITA). Peugeot verkar ha gått över till BSA någon gång i början av 80-talet och kanske var det i samma veva man bytte stil på loggan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp