The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Jag är nästan 100%, att Rumen körde lite för snabbt sin GTI, model 1996 på denna kurvan.
IMG_6810.jpeg

The Gravel tråd
Jag köpte Edge Explore 2 på rabatt för att slippa
Vill du ha en cykelGPS för navigering så blir det ju bättre med större skärm och då är väl fortf en Edge Explore det bästa köpet (bland Garmin cykeGPSer åtminstone).
Enl Prisjakt skall Edge Explore finnas i lager för under 2.000 SEK.
Vill du läsa på mer om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den, bla:
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator

Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men just skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer. Men även det kan du själv kolla vidare på hos Ray.
Tack för svar ?

The Gravel tråd
Vaknar 8.30, går till närmaste konditoriet,beställer kaffe och croissant (2 st). Sen kör en runda genom "kurort", hittar bankomat och min kompis. Har 2 st cevapi från igår. Idag kan jag klappa han lite (det gick inte igår)? Förlänger start så länge jag kan, för att dagens början är klättring på grus (som är INGEN grus) ca 600m upp. Nu är jag för fan klart med klättringen, cyklade ner alla m jag kämpade upför, sitter i en trevlig restaurang ( det är lunchtime !!! ) vid underbart vattenfall. Ska käka Shopska salad med garliic bread och dricka andra öl ?
IMG_6865.jpeg
IMG_6866.jpeg
IMG_6868.jpeg
IMG_6870.jpeg
IMG_6869.jpeg
IMG_6874.jpeg
IMG_6875.jpeg
IMG_6880.jpeg
IMG_6881.jpeg
IMG_6886.jpeg
IMG_6890.jpeg
IMG_6891.jpeg
IMG_6889.jpeg
IMG_6892.jpeg
IMG_6893.jpeg
IMG_6894.jpeg
IMG_6896.jpeg
IMG_6898.jpeg
IMG_6899.jpeg
IMG_6901.jpeg
IMG_6903.jpeg
IMG_6909.jpeg
IMG_6907.jpeg
IMG_6912.jpeg
IMG_6913.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Resten av dagen : mest asfalt men lite"grus" ibland också. 1200 m i höjdoch 95 km blev det. Varm som fan, och i Sofia känns det 5 grader mer? Träffade ett par svenskar från Malmö, de ska vandra i bulgariska bergen ? Från Sofia ser man Vitosha, som är bra bit över 2000 m. Fixade också cykelkartong, men hämtar den imorgon (är bokad). Nu ska jag käka lite och kanske dricka
några öl ? Sover nästan i centrum (35 EUR)
IMG_6939.jpeg
IMG_6940.jpeg
IMG_6941.jpeg
IMG_6942.jpeg
IMG_6943.jpeg
IMG_6944.jpeg
IMG_6948.jpeg
IMG_6950.jpeg
IMG_6951.jpeg

The Gravel tråd
Jag kör en Trek Domane i kolfiber som allround-hoj. Den gammal årsmodell med fälgbromsar och ganska begränsad möjlighet till breda däck. För min del passar den kanon att både kunna klara av heldagar på asfalt och långa härliga avstickare på diverse grusvägar och stigar. Nyare modeller har både skivbroms och plats för breda däck.

När den inte räcker till har jag en sån där hoj med uträtat styre som tar jättebreda däck.
Vad kör du för allround däck på den? (Om du gör)

The Gravel tråd
Vad kör du för allround däck på den? (Om du gör)
Just nu kör jag Conti 4 Season bak och GP 4 (S?) fram.

Tanken är att den skall få nytt styre, med lite flare, och att jag skall se över däckval framåt hösten för att den skall bli lite mindre lvg och lite mer grus-aktig. Jag har ett par GK och ett par Schwalbe G-One (kan de heta så?) som jag skall prova med för att känna vad för typ av däck jag trivs med.

The Gravel tråd
Just nu kör jag Conti 4 Season bak och GP 4 (S?) fram.

Tanken är att den skall få nytt styre, med lite flare, och att jag skall se över däckval framåt hösten för att den skall bli lite mindre lvg och lite mer grus-aktig. Jag har ett par GK och ett par Schwalbe G-One (kan de heta så?) som jag skall prova med för att känna vad för typ av däck jag trivs med.
Jag kör vittoria hyper voyager (görs nog inte längre) 32mm. Funkar bra på grusväg liksom asfalt, men inte riktigt så snabba som jag skulle önska på asfalt (inga fartambitioner på grus). Så försöker hitta ngt lika tjockt men snabbare som fortfarande klarar grus utan att åldras per omedelbart.

The Gravel tråd
Jag kör vittoria hyper voyager (görs nog inte längre) 32mm. Funkar bra på grusväg liksom asfalt, men inte riktigt så snabba som jag skulle önska på asfalt (inga fartambitioner på grus). Så försöker hitta ngt lika tjockt men snabbare som fortfarande klarar grus utan att åldras per omedelbart.
Standardtipset här på Happy är ju då
Conti GP5000
Vill du ha mer punkteringsskyddade däck för höst och vintercykling på blöta vägar o cykelbanor strösslade med glaskross så kanske Conti GP 5000 AS TR kan vara ett alternativ. Men de är dyra

Vanliga GP5000 har klarat sig riktigt bra i test, tidningen Tour testade 15 olika däck i 32mm i nr 8-2022.

Rullmotstånd
rullmotstand-32mm-tour-8-22-png.603982

Kanttråd
sammanst-32mm-test-tour-8-22-png.603983

Slanglösa
sammanst-tubeless-32mm-test-tour-8-22-png.603985

Läs mer om hur Tour testar grepp här och rullmotstånd här.

The Gravel tråd
Nu när vi ändå är inne på däck, är det någon som hört om det är på G med dubbdäck i storlek 700x40-50 från någon tillverkare?
Känns som tillverkarna inte hänger med, eller så är marknaden för liten för att ta fram ett vettigt dubbdäck för gravel.
När man kikar på Schwalbes hemsida och tittar på Maraton Winter Plus och de skyltar med att det är lämpligt att köra med dynamo, känns inte som ett säljargument för gravel kanske.

Skulle vilja ha tag på ett 700x45 med skapligt många dubb, vettig stomme för att köra med skärmar på Grizln för lite vinterdistans.

The Gravel tråd
För att idag har semester, åkte metro till stationen Vitosha och sen buss nr 66 som går ändå upp till 1800m. Buss transporterar cyklar och måste säga, att det var många downhillare i bussen! Tyvärr gondollbana går bara under helger och ville inte vandra 450 m upp (till 2290m) i flip-flops ? Käkade istället rejäl mountainlunch, och tog samma transportmedel tillbaka. Fy fan; vilka möjligheter för cyklister (alla sorters) har man här i Sofia ? P.S. metro (enkelt) kostar 8 kr, buss upp 18 kr.
IMG_7020.jpeg
IMG_7022.jpeg
IMG_7023.jpeg
IMG_7024.jpeg
IMG_7026.jpeg
IMG_7029.jpeg
IMG_7032.png
IMG_7033.jpeg
IMG_7034.jpeg
IMG_7037.jpeg
IMG_7036.jpeg
IMG_7035.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Cykel i kartongen, men väntar lite med tejpandet. Kanske köper lite deras fantastiska ostar och salami och stoppar det först i kartongen. Sen är det bara flyga tillbaka ? Flyget går 6.40 imorgon. Taxi till flygplatsen kostar ca 20 Leva (120 kr). Metro går tyvärr från kl. 05.00 och det kan bli lite tajt ?. Ett tips: att tejpa ihop cykel, hjul, sadel och annat, använder vanligt, billigt eltejp. Är fantastisk "expanderande" , mjukt att jobba med och lämnar inte limrestetr. Har den förresten ALLTID på mina resor. Tar ingen plats, men kan hjälpa ? P.S: vissa av er undrar säkert VARFÖR alla mina grejer är orangfärgade. För det första älskar jag orange, men det är väldigt praktisk också. När man lämnar nån boende på morgonen, ser man direkt alla laddare ETC som strålar nästan mot mig. Innan hade jag standardvita , och glömde ibland ( laddare i uttaget, eller annat) . Man lär sig hela tiden. Nu gäller det signalorange ?
IMG_7039.jpeg
IMG_7040.jpeg
IMG_7041.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Conti GP5000
Vill du ha mer punkteringsskyddade däck för höst och vintercykling på blöta vägar o cykelbanor strösslade med glaskross så kanske Conti GP 5000 AS TR kan vara ett alternativ. Men de är dyra

Vanliga GP5000 har klarat sig riktigt bra i test, tidningen Tour testade 15 olika däck i 32mm i nr 8-2022.

Rullmotstånd

Kanttråd

Slanglösa

Jo den är ju alltid på kartan. Funderar på om den är slitstark för grus även om jag haft goda erfarenheter av gp4000

Har gp urban på lista också, liksom Vittoria terreno och schwalbe One. Terreno mest lovande på pappret.

The Gravel tråd
Conti GP5000

Rullmotstånd

Kanttråd

Slanglösa

För svenskt grus då? Vi kör ju på krossat berg oftast.. Jag får för mig att vi har mer punkavänligt underlag?

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Nu när vi ändå är inne på däck, är det någon som hört om det är på G med dubbdäck i storlek 700x40-50 från någon tillverkare?
Känns som tillverkarna inte hänger med, eller så är marknaden för liten för att ta fram ett vettigt dubbdäck för gravel.
När man kikar på Schwalbes hemsida och tittar på Maraton Winter Plus och de skyltar med att det är lämpligt att köra med dynamo, känns inte som ett säljargument för gravel kanske.

Skulle vilja ha tag på ett 700x45 med skapligt många dubb, vettig stomme för att köra med skärmar på Grizln för lite vinterdistans.

Jag har Suomi Tires Routa TLR i 700x42 med 248 dubb. Körde med dem hela vintern tubeless, men kommer bli slang i år då de var lite struliga…

IMG_2495.jpeg

The Gravel tråd
I förrgår kom jag hem från en 4-dagars grustur som startade i Kittelfjäll, sneddade över Slussfors mot Juktån och sedan över till Vindelälven för att sedan följa den hela vägen ner till Umeå där jag avslutade med ett par WRC-sträckor (tips till Värmlänningar som delar intresset Rally/Cykling!). Galet många fina platser att se och mängder med grusvägar. Lika lite som jag gillar storskaling trädplantering (kalhyggen) etc. så är jag tacksam för de oändliga mil av skogsbilvägar de bidrar med ?
20230728_163011.jpg

20230729_194717.jpg

20230729_105743.jpg

The Gravel tråd
Vad innebär den uppdaterade varianten av skärmarna och hur vet jag om jag har dessa?
Den uppdaterade så är bakskärmen längre framtill. Går hela vägen ner mot kedjestaget ungefär. På den gamla så stannar skärmen en bit upp på ramen.

Gamla varianten:
Skärmavbild 2023-08-03 kl. 09.24.47.png

Uppdaterade varianten:
Skärmavbild 2023-08-03 kl. 09.28.00.png

Har själv klippt till en liten förlängning i plast för att få ner grussprutet från drivlinan så mycket som möjligt.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Den uppdaterade så är bakskärmen längre framtill. Går hela vägen ner mot kedjestaget ungefär. På den gamla så stannar skärmen en bit upp på ramen.

Gamla varianten:
Visa bilaga 643227

Uppdaterade varianten:
Visa bilaga 643232

Har själv klippt till en liten förlängning i plast för att få ner grussprutet från drivlinan så mycket som möjligt.
Ok tack då hade jag den nya varianten :-)

The Gravel tråd
Hej

Jag har tänkt att börja cykla gravel.
Nu behöver jag lite hjälp med att välja vilken cykel jag ska köpa.
Min budget är 20-22.000kr
Just nu har jag 3st olika alternativ.

Felt Breed 30 gravel 20.000kr

Canyon Grizl 7 AL 21.199kr

Allebike MB31 Bramley med shimano 105 2x11s 18900kr

För och nackdelar på dessa cyklar?

Tack på förhand.

The Gravel tråd
Hej

Tack på förhand.
Tldr: väldigt nöjd med köpet av en mb31. De är alla säkert bra cyklar, det gäller bara att de passar dig att sitta på.

Jag har en MB31 1x11, kan inte säga något om de andra cyklarna. Väldigt nöjd med den, flera fästpunkter för utrustning och i storlek XL får min apidura 14L ramväska plats perfekt. Tar 47mm däck enligt tillverkare men man får nog plats med 50mm också som Grizlen. Mycket cykel för pengarna och det är från ett svenskt företag om man bryr sig om det.

Hade en Kona Rove LTD 2022 tidigare som är i stål, kan väl uppleva MB31:an lite stötigare men det löser man lätt med ändrat däcktryck. Annars är ju alla cyklarna du föreslagit aluminium så på den fronten är det ingen skillnad ändå. Du får fråga om det är något specifikt du tänker på gällande MB31an.

The Gravel tråd
Hej

Tack på förhand.
I den prisklassen är (nästan) alla cyklar bra så det är mest en fråga om smak. Två växlar fram är bra om du kommer cykla mycket på asfalt och då speciellt om du cyklar med andra som har en landsvägscykel. Om det blir mest grus och du inte behöver cykla fort på asfalt kan det vara bättre med en växel fram.

The Gravel tråd
Om det blir mest grus och du inte behöver cykla fort på asfalt kan det vara bättre med en växel fram.
Nja, bättre vet jag inte
Men helt klart enklare för den MTB-cyklist som aldrig har vant sig med hur bra det kan vara med framväxel.
Det är i de allra flesta fall mycket enklare att byta från 2x => 1x än tvärtom, kolla tex här

The Gravel tråd
Slog till samma dag som du gav mig måtten.
Cykeln är ju inte riktigt kompatibel egentligen men med installationsmanualen i papperskorgen och lite klurigheter löste det sig tillslut.
Hade varit fint med horisontell lastyta men det gick tyvärr inte...när nog i alla fall :)
Och ja den kommer få smaka på grusväg (så det är inte allt för mycket OT ;) )
Visa bilaga 643400
Är det en barncykel eller är brukaren bara väldigt kort?
Snygg iaf!

Tillbaka
Topp