Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Blev en dag på kungsbygget. Men stannade inte i bröt partierna utan full fart där, men fick till några pr idag iaf . Lyckades köra med 18.3psi fram o 17.5psi bak ?? helnöjd med tiderna med för att köra en xc hoj med 120 gaffel...?Visa bilaga 641582
Nått sånt här hade jag verkligen kunnat tänka mig! När man vill va snabb på lite andra stigar än bara utför. Snygg som fan ?

Är det bara jag som tycker cyklar med hög standover likt @liveforthis är myclet snyggare än ”moderna” låga hojjar ? Ser så mycket mer korrekt ut, börjar jag bara bli gammal? ?

Jag som är relativt ny på MTB tycker att "cyklar" och "mountainbikes" inte helt är samma sak (även om nu en MTB såklart är en cykel).

Hög standover = snygg cykel men ful mtb.

Är det bara jag som tycker cyklar med hög standover likt @liveforthis är myclet snyggare än ”moderna” låga hojjar ? Ser så mycket mer korrekt ut, börjar jag bara bli gammal? ?
Kanske? ;) Nä men jag tycker att låg standover är snyggare på en mtb där man ståcyklar mkt, livforthis hoj är snygg för den håller sig ändå inom min visuella gräns. Fult är imo en ht med låg standover och extralång sadelstolpe, uj uj...

Jag får rysningar av retro-mtbs men det är jag det.

Attans, jag och mina långa ben får be om ursäkt här ?
Jag har med långa ben som man kan se på utsticket på droppern. Jag tränar på att inte störas av utseendet…det är ett hårt liv?

IMG_4329.jpeg

Är det bara jag som tycker cyklar med hög standover likt är myclet snyggare än ”moderna” låga hojjar ? Ser så mycket mer korrekt ut, börjar jag bara bli gammal? ?
Gillar låga hojar, iallafall om man skippar droppertramset. Det jag tycker är fulast är när sadelröret är förlängt en massa över överröret. Då kan man hellre höja upp överröret

Jag gillar med "stuket" old school på ramarna lite retro känsla fast med modern geo jag är tillräckligt lång för att standover inte blir ett problem ?

Hur bra är Åre på HT! Framförallt Easy Rider på Åreskutan, men också alla blå leder nedför. På bilderna Bräckebäcksleden (röd), som är stokigst och kräver bra linjeval och avlastning av bakhjulet vid många step-downs. Jag tycker om såna stiger, medan sonen, som tur, tycker om allt (såklart framförallt Cobra).

2023-08-05-08-20-32-309.jpg

2023-08-05-16-26-51-022.jpg

Senast ändrad:
Jag fick och byggde ihop min Speedbomb idag. Är 189 cm. Första tanken när jag provcyklade den var att sälja alla mina andra cyklar. Helt underbar.
Visa bilaga 641623
Jag beställde ramsetet i ochre nu och ett 100mm Junker bar...har du 85mm på din? Nu måste jag gå och klura på hur jag ska bygga upp den, fan vad kul det blir med ny hoj...

IMG_5644.jpeg
Kanske fel tråd men jag har tappat en skruv på min hardtail. Se bild är det någon vänlig själ som har koll på vilken storlek det är på denna eller har koll på var man köper den har googlat men får bara fram hela växelfästet? ( triggar sitter i samma klämma som broms) shimano SLX broms samt SLX 12

Kanske fel tråd men jag har tappat en skruv på min hardtail. Se bild är det någon vänlig själ som har koll på vilken storlek det är på denna eller har koll på var man köper den har googlat men får bara fram hela växelfästet? ( triggar sitter i samma klämma som broms) shimano SLX broms samt SLX 12
Kolla på Shimano Parts hemsida om du kan hitta igen växelföraren och om de lagt ut en sån exploited view på den. Med lite tur hittar du skruven med namn och artikelnummer, och kan googla vidare med det.

Kolla på Shimano Parts hemsida om du kan hitta igen växelföraren och om de lagt ut en sån exploited view på den. Med lite tur hittar du skruven med namn och artikelnummer, och kan googla vidare med det.
Ja man hittar skruven på xt men slx finns den inte på? men kanske funkar med den skruven som är till xt

Bilagor

• IMG_5645.png
    IMG_5645.png
    44 KB · Besök: 56
Ja man hittar skruven på xt men slx finns den inte på? men kanske funkar med den skruven som är till xt
Det är alltså bara själva plastakåpan den håller fast? Känns som en kandidat för ett fulmek...jag hade nog rotat fram en passande liten bult och brickor ur bra-att-ha-burken, och om den nu visar sig vara mer esoterisk än m4/m5 så går det väl att limma så att man lämnar ifrån sig ett litet legacy till stackarn som ska "bygga retrobike" om 30 år.

Det är alltså bara själva plastakåpan den håller fast? Känns som en kandidat för ett fulmek...jag hade nog rotat fram en passande liten bult och brickor ur bra-att-ha-burken, och om den nu visar sig vara mer esoterisk än m4/m5 så går det väl att limma så att man lämnar ifrån sig ett litet legacy till stackarn som ska "bygga retrobike" om 30 år.
Får bli fulmek, skivbroms skruvar verkar gå i så får fixa några brickor ?

"Upp"gradering av risen av OneUp kolstyret från 20 mm till 35 mm. Gör inte mycket i praktiken när man tar bort 12 mm distanser, men egentliga uppgradering är att stig-HT ska få gamla styret isf mit älskade, men styva, RF Money Kash Gold styre. Hoppas att mina händerna då överlever en parkhelg bättre.

2023-09-03-15-31-34-937.jpg

Trodde att 35 mm risen var vertikalt, som på mit 20 mm rise styre och tänkte att använda en 10 mm kortare stam för att får samma position. Men det visade sig att risen har ungefär samma vinkeln som HTA. Så sätte på samma 50 mm stam och fick styret 3 mm högre. Hade redan provat det innan och tycket inte om det och idag också inte (ja, jag är petig). Kapade nya styret till 770 isf 780 mm och cykeln kändes lite mindre direkt. Ska nu prova att byta till 40 mm stam och vinkla styret lite mer framåt. Styret hamnar då lika låg som förrut och lite närmare styrröret som ger mer direkt styrning. Tycker också att det är estetiskt bättre. Enda potentiella nackdel är att backsweep blir en grad mindre och upsweep en grad mer.

Yes! Bytte till 40 mm stam för att får tillbaka styret på samma höjd. Med gamla styret tyckte jag att styrningen med 40 mm stam blev för direkt. Med 35 mm rise styret vinklad några grader mer uppåt hamnar händerna 5 mm längre inåt och 5 mm bakåt. Ny är styrningen lite snabbare och cyklen ännu mer lekfull!
Ska köra lite mer innan jag kapar gaffelröret.

Nu ska jag sätta gamla OneUp på stig-HTn.

2023-09-04-17-31-46-749.jpg

Senast ändrad:
Så jävla cool! (Förlåt för ordvalet)
Den levererar också, jag var precis ut en runda på stigarna i närheten innan det blev mörkt, definitivt roligaste hojen jag har, tog ett par rundor på en liten DIY-Pumptrack kidsen byggt i skogen och det är bara dra på mer och mer, full kontroll på ett sätt jag inte känt innan. Med en dropper blir den ännu bättre, jag är nu riktigt sugen på mer kuperad terräng.

Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (51).jpeg
Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (52).jpeg

Den levererar också, jag var precis ut en runda på stigarna i närheten innan det blev mörkt, definitivt roligaste hojen jag har, tog ett par rundor på en liten DIY-Pumptrack kidsen byggt i skogen och det är bara dra på mer och mer, full kontroll på ett sätt jag inte känt innan. Med en dropper blir den ännu bättre, jag är nu riktigt sugen på mer kuperad terräng.

Visa bilaga 651498Visa bilaga 651499
Det här inlägget kommer att kosta mig 820 pund.

Visa bilaga 651498Visa bilaga 651499
75mm BBdropp, det är mycket. Innebär det en BB höjd på ca 290?

75mm BBdropp, det är mycket. Innebär det en BB höjd på ca 290?

Kring 300 beroende av däck, skulle jag säga.

Men det här är en helstel. Vevlagret hamnar några mm högre än på HT-ram vid sag med 65 mm statisk BB-drop. Med 175 mm vevar föredrar jag 55 mm BB-drop på en HT, då blir vevlagret några mm högre än på Speedbomben.

55mm är lågt på en 27.5'' HT men högt på en 29''
65 mm drop ska funka på dämpad 29'' om man inte är överkänslig

Jag körde min första enduro-tävling i helgen i Capital Enduro Series och tog med både hardtailen och enduron som back-up för jag visste inte riktigt vad som väntade.

Det slutade med att jag körde hela dagen på Scouten som ensam hardtail i tävlingen och landade på 15e plats av 37 startande så lyckades placera mig i övre hälften vilket var förhoppningen.

Foto från @escapegravitymedia
20230903_ces_väsby_escapegravitymedia-013.jpg

Tillbaka
Topp