The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Ny gravelbike.

MB31 Bramley SRAM Rival XPLR AXS​

Bilagor

• IMG_0924.jpeg
    IMG_0924.jpeg
    1.1 MB · Besök: 254
The Gravel tråd
Slog till samma dag som du gav mig måtten.
Cykeln är ju inte riktigt kompatibel egentligen men med installationsmanualen i papperskorgen och lite klurigheter löste det sig tillslut.
Hade varit fint med horisontell lastyta men det gick tyvärr inte...när nog i alla fall :)
Läcker hoj! Bra med sänkstolpe också, har det på min monstercross. Men horisontell lastyta borde du ju få till. Speciellt för lowriders är det ju nästan ett krav för att väskan ska hänga rakt. Du skulle kunna prova vända den här bracketen och sätta den på andra sidan gaffeln. Eventuellt med någon distans om det riskerar skrapa mot gaffeln.

Jag fick göra så på min hoj, har för mig jag använde en sådan här 5mm plastdistans man fick med skärmarna. Just för den typen av användning. Kolla:
https://happyride.se/forum/threads/the-gravel-trad.3691287/post-4341498

The Gravel tråd
Jo den är ju alltid på kartan. Funderar på om den är slitstark för grus även om jag haft goda erfarenheter av gp4000

Har gp urban på lista också, liksom Vittoria terreno och schwalbe One. Terreno mest lovande på pappret.
Efter många gruspunkor på GP4000 håller jag mig numera på asfalten när jag pendlar. Skulle aldrig köra dessa på en gravelhoj.

The Gravel tråd
Cykel i kartongen, men väntar lite med tejpandet. Kanske köper lite deras fantastiska ostar och salami och stoppar det först i kartongen. Sen är det bara flyga tillbaka ? Flyget går 6.40 imorgon. Taxi till flygplatsen kostar ca 20 Leva (120 kr). Metro går tyvärr från kl. 05.00 och det kan bli lite tajt ?. Ett tips: att tejpa ihop cykel, hjul, sadel och annat, använder vanligt, billigt eltejp. Är fantastisk "expanderande" , mjukt att jobba med och lämnar inte limrestetr. Har den förresten ALLTID på mina resor. Tar ingen plats, men kan hjälpa ? P.S: vissa av er undrar säkert VARFÖR alla mina grejer är orangfärgade. För det första älskar jag orange, men det är väldigt praktisk också. När man lämnar nån boende på morgonen, ser man direkt alla laddare ETC som strålar nästan mot mig. Innan hade jag standardvita , och glömde ibland ( laddare i uttaget, eller annat) . Man lär sig hela tiden. Nu gäller det signalorange ?Visa bilaga 643059Visa bilaga 643060Visa bilaga 643061
Mycket imponerad, @jarek996, fina beskrivningar!

The Gravel tråd
Ett annat generellt råd till alla som letar gravelhoj: se till att det inte är ett bakhjul med en s.k. 3-pawl-konstruktion i bodyn. Dessa tål inte kombinationen fukt och gegga. När de kloggar ihop så har man plötsligt frihjul i drivlinan vilket kan sluta riktigt illa.

Vanligaste exemplet är nog DT Swiss 1800-serie, som t.ex. Canyon envisas med att sätta på många Grizl-modeller. Räkna isf med att uppgradera till ett annat bakhjul.

The Gravel tråd
Ett annat generellt råd till alla som letar gravelhoj: se till att det inte är ett bakhjul med en s.k. 3-pawl-konstruktion i bodyn. Dessa tål inte kombinationen fukt och gegga. När de kloggar ihop så har man plötsligt frihjul i drivlinan vilket kan sluta riktigt illa.

Vanligaste exemplet är nog DT Swiss 1800-serie, som t.ex. Canyon envisas med att sätta på många Grizl-modeller. Räkna isf med att uppgradera till ett annat bakhjul.
Alternativt köpa ett ombyggnadskit till navet, så man får Ratchet.

The Gravel tråd

Finns gott om nav med pawl-konstruktion som funkar jättebra.

The Gravel tråd
Hela min Serbien-Rumänien -Bulgarien tour, cyklade jak i mina ASSOS Mille GT. Hade absolut inga problem med rumpan, men hittade idag nya (killen bara testade och visade sig för tajta) Mille GTS. Har 3 mm tjockare stoppning, och är just för långa dagar i sadeln. Hoppas, att blir ännu bekvämare (y)

The Gravel tråd
IMG_20230805_111303.jpg
IMG_20230805_111311.jpg
IMG_20230805_120820.jpg
Grisigt väder här i Vasaloppets spår. Började bra med regn i starten/Berga by. Prövade den nya backen samma som skidåkarna använder. En brant rackare att få upp värmen med, tur det i regnet. Väl uppe på myrarna upphörde regnet. Ett ställe på stigen stod helt under vatten men det gick att cykla genom och nästan klara skorna från att bli blöta. Lyckades med att dra ner den ena skon i vattnet när det var en meter kvar till fast mark. Det gick upp och ner hela vägen till Evertsberg. Tilldrygalade 56km och 900hm.

The Gravel tråd
Tips på hjul till min grizl, uppgradering till nästa säsong mottages tacksamt. Kommer fortsatt köra 40-45mm däck, men mindre grovt mönster än nuvarande g-one bite. Sitter dt swiss gravel ln på nu.

650b
tubeless-ready
<1500g
Lite mer aero än nuvarande gärna
Är bekväm med att lägga ca 10k:-, max 15k

303s firecrest är drömhjulparet, men är inte billiga...

The Gravel tråd
Tips på hjul till min grizl, uppgradering till nästa säsong mottages tacksamt. Kommer fortsatt köra 40-45mm däck, men mindre grovt mönster än nuvarande g-one bite. Sitter dt swiss gravel ln på nu.

650b
tubeless-ready
<1500g
Lite mer aero än nuvarande gärna
Är bekväm med att lägga ca 10k:-, max 15k

303s firecrest är drömhjulparet, men är inte billiga...
303S eller 303 FC heter dem. 303S tycker jag inte är värt, går att få till finare hjul för de pengarna. Känns smalt med 23 mm som 303S är.

The Gravel tråd
Såg riktigt lovande ut eller hur? Det började bra, kom 14 kilometer och upp på toppen av första backen. Sen kom första skänken från ovan, bara lite regn. Körde nerför en lång nedförsbacke med djupa fåror. Kom fram till den asfalterade Kononvägen. Tog ett dåligt beslut, fortsatte uppåt till Bjönsabergs fäbod..Där började det regna på riktigt. Bara en liten knäppa upp till nästa fäbod. Sista nedförsbacken, mycket forsande vatten där. Kom fram till bebyggelsen, nu kunde inte vädrets makter hålla sig. Rena hällregn. Mätte sträckan till 57 kilometer och 22ml .

IMG_20230808_112155.jpg
IMG_20230808_130759.jpg
IMG_20230808_162145.jpg
IMG_20230808_130820.jpg

The Gravel tråd
Provkörde Glassbonden Gravel Challenge ikväll och det var väldigt kul tills det inte var kul längre. ? Det gick lite väl fort på ett sprängstensparti och jag fick en reva i däcksidan. Vad är erfarenhet av att vulka på en bit gummi på insidan för att fortsätta TL?
Ett 40mm Pirelli Cinturato Gravel M.
20230809_211419~2.jpg

20230809_190043.jpg

The Gravel tråd
Provkörde Glassbonden Gravel Challenge ikväll och det var väldigt kul tills det inte var kul längre. ? Det gick lite väl fort på ett sprängstensparti och jag fick en reva i däcksidan. Vad är erfarenhet av att vulka på en bit gummi på insidan för att fortsätta TL?
Ett 40mm Pirelli Cinturato Gravel M.
Visa bilaga 645056
Visa bilaga 645057
Jag har goda erfarenheter av det. Kört med ett reparerat Vittoria Barzo två säsonger sedan lagning. Jag är förvisso lågmilare för stunden ?

The Gravel tråd
Det är kul att låta komoot skapa gravel turer åt en i okända marker. För det mesta blir det mycket asfalt, och många mysiga små grusvägar runt bondgårdar.
Men ibland leder den en ut i skogen på vägar som bara underhållts av en och annan svampplockare de senaste 10 åren. Eller skogsmaskiner.

Bilagor

• PXL_20230805_135405657.jpg
    PXL_20230805_135405657.jpg
    1.5 MB · Besök: 78
The Gravel tråd
Var tvungen att köpa en klinga med 1 mm mer offset än tidigare då annat inte fanns att få tag på med omnejd. Ruskigt nära nu… Frågan är om man vågar köra så här?
3A28A73F-CBBB-4799-9B5B-E11D98DCABBB.jpeg

Tillbaka
Topp