Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Okay, nu ser det ut att vara blött en öveskådlig tid framöver. Jag är lite inne på Rekon 2.6 Maxxterra fram och bak. Sökte i tråden ang 2.6-däck men hittade inget handfast om lämpligheten med detta bak på Alphan. Så är det någon med här med lite egna erfarenheter som kan bekräfta om det passar eller inte?

Nya allebike Alpha
Okay, nu ser det ut att vara blött en öveskådlig tid framöver. Jag är lite inne på Rekon 2.6 Maxxterra fram och bak. Sökte i tråden ang 2.6-däck men hittade inget handfast om lämpligheten med detta bak på Alphan. Så är det någon med här med lite egna erfarenheter som kan bekräfta om det passar eller inte?
37C788E6-6C7B-4ABE-BA8B-DD3CFDA8696F.jpeg
3D5ABA56-8594-4C91-AEC1-C404559AA879.jpeg

Testade att montera ett bakhjul (i30) med ett Maxxis Rekon 2,6” 3C Exo men det är väldigt tajt för sidodobbarna på den vänstra sidan, ca 4mm. Ser lite bättre ut på högre sidan med ca 7mm och över 10mm i mitten.

Jag har själv aldrig testat det däcket på Alphan då jag är väldigt nöjd med Rekon Race 2,4 WT. Jag tänker att det är för lite marginal för att köra med 2,6” under den leriga årstiden.

Nya allebike Alpha
Visa bilaga 644802Visa bilaga 644803
Testade att montera ett bakhjul (i30) med ett Maxxis Rekon 2,6” 3C Exo men det är väldigt tajt för sidodobbarna på den vänstra sidan, ca 4mm. Ser lite bättre ut på högre sidan med ca 7mm och över 10mm i mitten.

Jag har själv aldrig testat det däcket på Alphan då jag är väldigt nöjd med Rekon Race 2,4 WT. Jag tänker att det är för lite marginal för att köra med 2,6” under den leriga årstiden.
Super! Då lutar det åt 2.4 bak och 2.6 fram.

Nya allebike Alpha
Visa bilaga 644802Visa bilaga 644803

Är nog alltid för tajt, ett hjul flexar ju under belastning!

Nya allebike Alpha
Är nog alltid för tajt, ett hjul flexar ju under belastning!
Hjulet (Bontrager Line Pro 30) sitter normalt på min HT och där är det ca 5-6mm marginal men det har funkat bra även under leriga förhållanden:
D203373B-6716-4AB4-A6B5-9124638E0263.jpeg

Ska tillägga att det hjulet har väldigt lite lateralt flex samt att det mest blir brötiga stigar i Mälardalen. Men kör man hårt i park vill man nog ha mer utrymme.

Jag tror det hjulet skulle funka på Alphan så länge man inte pressar den hårt i park eller liknande under leriga förhållanden.

Nya allebike Alpha
Har snöat in på att min Alpha behöver ett mer långslagigt komplement för att vara roligare typ Isaberg, Sälen osv. Är det någon som provat sin Alpha i den typ av miljö och kan lämna lite feedback om hur det var? Sketchy som tusan eller helt ok?

Nya allebike Alpha
Har snöat in på att min Alpha behöver ett mer långslagigt komplement för att vara roligare typ Isaberg, Sälen osv. Är det någon som provat sin Alpha i den typ av miljö och kan lämna lite feedback om hur det var? Sketchy som tusan eller helt ok?
Jag har kört min Alpha på isaberg på blåa leder, Albatrossen mfl. Då var den helt ok. Har sedan dess skaffat en Giant Reign och där är ju en helt annan grej med en riktig enduro-hoj. Framför allt sadelstolpsvinkeln tycker jag gör att man sitter mer utförsredo jämfört men XC ställingen på Alphan...

Nya allebike Alpha
Slog till idag på en Alpha, deras oktoberdeal var lite för bra för att motstå. Blir nog ett bra komplement till min 10 år gamla Trek Cobia. Synd man inte fick SID dämparen fram men vet inte om jag som glad amatör märker skillnaden.
Grattis! Vilken dämpare blev det då? (Jag tyckte inte min SID Ultimate var så bra till min cykling så jag bytte ut den)

Nya allebike Alpha
Grattis! Vilken dämpare blev det då? (Jag tyckte inte min SID Ultimate var så bra till min cykling så jag bytte ut den)
Rockshox Revelation RC var det på denna version. Den har motion control till skillnad från SID som är charger. Aldrig testat charger men läst i forumet att de rekommenderar det. Men troligen märker jag väl ingen skillnad egentligen :)

Nya allebike Alpha
Rockshox Revelation RC var det på denna version. Den har motion control till skillnad från SID som är charger. Aldrig testat charger men läst i forumet att de rekommenderar det. Men troligen märker jag väl ingen skillnad egentligen :)
Du kan byta till charger 2.1 senare om du vill. Dämparen från förra pike ultimate

Nya allebike Alpha
29900 för en med gx, men vad kostade den innan denna rea?
Den har inte erbjudits med GX tidigare. Billigaste före var den med SLX för 36k. Lite andra skillnader på dämpare, styre och hjul med.

30k har varit någon magisk gräns för mig i letandet efter ny cykel. Har sneglat länge på Majestic SLX för 31990 men inte kunnat motivera mig dit när Alphans geometri lockat mer.

Nya allebike Alpha
ok, men jag skulle inte hänga läpp för det. Jag bytte till en Revelation och köpte en charger och stoppade dit. Blev i princip en Pike Ultimate. Hur bra som helst! Nu är hojen som jag ville ha det. Hittade charger billigt hos tysken.

/Edit: men Revelation med motion control är nog ok också. Det är iaf en vanlig hederlig stigdämpare. Till skillnad mot SID som är mer XC racing.

Nya allebike Alpha
Premiärturen avklarad i hemmaskogen. Ovant att kunna sitta över stenar och rötter när man är van att ställa sig upp ? riktigt trevlig upplevelse men tar nog ett tag att vänja sig efter 10 år med HT. Ovan med Perellis 2.4" breda däck också. Suveränt grepp på blöta bergshällar men kändes som de fastnade ibland när det blev tekniskt. Trevlig upptäckt att GX växeln hade samma funktion som XT att ett längre tryck hoppade två växlar direkt.

IMG_0018.jpeg
IMG_0020.jpeg

Nya allebike Alpha
Hej,

En fråga om storlek på Alpha. Har tyvärr inte haft möjlighet att provcykla den. Jag är 178 cm lång och har nog nån cm kortare ben än normalt medan överkroppen nog är lite längre. På min nuvarande trailhoj sitter jag på ca 73 cm mellan centrum vevparti och typ ovansidan sadel, se bifogad bild (jag är ingen expert på detta så vet inte exakt hur jag ska mäta).

På pappret är jag aningens för lång för Alpha M men samtidigt har jag läst att många anser att sadelröret är relativt långt på modellen, så då tänker jag att L kanske inte skulle passa mig så bra av den anledningen.

Vad tror ni om det hela?

357668674_214978568196614_3535591914214694728_n.jpg

Nya allebike Alpha
Hej,

En fråga om storlek på Alpha. Har tyvärr inte haft möjlighet att provcykla den. Jag är 178 cm lång och har nog nån cm kortare ben än normalt medan överkroppen nog är lite längre. På min nuvarande trailhoj sitter jag på ca 73 cm mellan centrum vevparti och typ ovansidan sadel, se bifogad bild (jag är ingen expert på detta så vet inte exakt hur jag ska mäta).

På pappret är jag aningens för lång för Alpha M men samtidigt har jag läst att många anser att sadelröret är relativt långt på modellen, så då tänker jag att L kanske inte skulle passa mig så bra av den anledningen.

Vad tror ni om det hela?

Visa bilaga 667690
Jag skulle kolla med Allebike. Kanske du kan underlätta deras ev svar genom att även skicka med dina mått t ex grenmått, armar, ben, längd osv. Men med rätt styrstam, styre och bikefit borde väl en M absolut kunna funka med tanke på att det är en rymlig jonne.

Nya allebike Alpha
Det är högst oklart än. Till en början får det bli dom som sitter på när den levereras. Dom som sitter på nu är skinwall, tycker inte att dom passade cykeln riktigt… ?
Jag var också tveksam till skinwalls till en början men är omvänd. De blir snyggare när de blir lite smutsigare/inkörda. Antar att det är vittoria barzo då som sitter på. Det är jäkligt bra däck

Nya allebike Alpha
Halvnybörjarfråga. Bedömer ni att en Alpha är lämplig för röda stigar (enligt Trailforks) i berg och skog i Göteborgstrakten? Kör kuperat i främst Torslanda och Änggården. Har haft en Merida One-Forty som jag inte utnyttjat slaget på tillräckligt och som kändes lite tung uppför. Nu nyfiken på Allebike, tycker Alpha och Discovery är intressanta.

Svårt att få till vettiga tester så vänder mig hit, har lånat någon Stumpjumper och Trek Procaliber i skarpt läge men butikstester på asfalt ger knappt någonting.

Nya allebike Alpha
Halvnybörjarfråga. Bedömer ni att en Alpha är lämplig för röda stigar (enligt Trailforks) i berg och skog i Göteborgstrakten? Kör kuperat i främst Torslanda och Änggården. Har haft en Merida One-Forty som jag inte utnyttjat slaget på tillräckligt och som kändes lite tung uppför. Nu nyfiken på Allebike, tycker Alpha och Discovery är intressanta.

Svårt att få till vettiga tester så vänder mig hit, har lånat någon Stumpjumper och Trek Procaliber i skarpt läge men butikstester på asfalt ger knappt någonting.
Jag ser inga begränsningar i trailåkande syfte när det kommer till alphan. Nu vet jag inte hur Göteborgs skogarna är men den funkar fint i Kolmårdens skogar ?

Nya allebike Alpha

Som tidigare sagt är det inga problem. Jag har sid ultimate gaffeln med 120 mm och jag gillar den men den är ju väldigt "sportig" och blir rätt stiff utför när det är många stora rötter osv. Det skulle vara intressant att slänga på en 130 mm Pike för att jämföra vilket jag vet att vissa har gjort

Nya allebike Alpha
Som tidigare sagt är det inga problem. Jag har sid ultimate gaffeln med 120 mm och jag gillar den men den är ju väldigt "sportig" och blir rätt stiff utför när det är många stora rötter osv. Det skulle vara intressant att slänga på en 130 mm Pike för att jämföra vilket jag vet att vissa har gjort
Den sportiga känslan med geometrin den erbjuder ?
Jag har revelation på 120 funkar fint funderar på uppgradera till pike luftburk, pika skulle nog förhöja trailegenskapen.

Nya allebike Alpha
Jag har revelation på 120 funkar fint funderar på uppgradera till pike luftburk, pika skulle nog förhöja trailegenskapen.
Du menar bakdämpen. Jo det går väl att laborera med olika dämpare men slaglängden är ju vad den är på alphan dvs kortare jämfört med många andra trail/DC-jonnar. En gaffel har ju inte samma begränsningar utan det blir ju geon som till slut blir puckad om man slänger på en med för mycket slaglängd.

Nya allebike Alpha

Jag antar att du menar "Pike dämpare" och inte "Pike luftburk". Revelation har redan samma luftburk som Pike.

Jag har ingen erfarenheter av Alphan eller Göteborgsområdet, men tror att geometrin är perfekt. Hur mycket slag man behöver är mycket personligt. I Hellasgården kör nu oftast med 0 mm slag medan några kör på enduro-hojar.

Jag är dock nyfiken på skillnaden mellan en SID och en Pike på en cykel som Alphan. Jag har aldrig provad en SID. Jag är riktigt nöjd med min Pike Select, men vikten av en SID lockar.

Nya allebike Alpha

Geometrin är nog svinbra. och klarar sig nog bra till dessa du börjar köra på mer rejält och då låter väl 150 slag som mer lämpligt kanske ;)

Nya allebike Alpha
Jag antar att du menar "Pike dämpare" och inte "Pike luftburk". Revelation har redan samma luftburk som Pike.

Jag har ingen erfarenheter av Alphan eller Göteborgsområdet, men tror att geometrin är perfekt. Hur mycket slag man behöver är mycket personligt. I Hellasgården kör nu oftast med 0 mm slag medan några kör på enduro-hojar.

Jag är dock nyfiken på skillnaden mellan en SID och en Pike på en cykel som Alphan. Jag har aldrig provad en SID. Jag är riktigt nöjd med min Pike Select, men vikten av en SID lockar.
Ja pike dämpare, går ju uppgradera nuvarande. Luftburk var dåligt ordval ?

Nya allebike Alpha
Jag kör Alpha i Göteborgsområdet och tycker den är ganska perfekt som allround-hoj här. Hade SID Ultimate gaffel men uppgraderade till Pike*, gillar den pluffsiga känslan mer än den sportiga ?

(* faktum är att det var just Revelation fast med Pike dämpare)

Tillbaka
Topp