Börja cykla istället för ta bilen

Hjälm kan va bra men verkar på happy vara ganska överskattat. Det märker man i trådar som den här. Vid allvarligare olyckor, såsom snabbt körande bilar etc, hjälper lite plast runt skallen marginellt. Det finns även belägg för att cyklister med hjälm är mer utsatta i trafiken än cyklister utan hjälm. Bilister håller helt enkelt ett större avstånd till cyklister som inte har hjälm på.

Visst kan hjälmen vara till stor nytta, men om man tror att man är säker bara för att man har en sådan på huvudet så lurar man sig själv av storleksordning större.

När jag läser många av inläggen ovan får man nästan intrycket av att det handlar om grov huvudskada kontra ingen huvudskada. Så är ju självklart inte fallet.
Vet inte vart de får statistiken ifrån men litar mer på Trafikverket än den gemene Happyiten ?

Cykelhjälm halverar risken för huvudskador​

Huvudskador är den vanligaste skadan som orsakar dödsfall hos cyklister. Nästan hälften av de mycket allvarligt skadade cyklisterna har huvudskador.

Cykelhjälmen minskar risken för huvudskador med minst 50 procent. Om alla använde cykelhjälm skulle antalet omkomna kunna minska med cirka 25 procent.”

Hjälm kan va bra men verkar på happy vara ganska överskattat. Det märker man i trådar som den här. Vid allvarligare olyckor, såsom snabbt körande bilar etc, hjälper lite plast runt skallen marginellt. Det finns även belägg för att cyklister med hjälm är mer utsatta i trafiken än cyklister utan hjälm. Bilister håller helt enkelt ett större avstånd till cyklister som inte har hjälm på.

Visst kan hjälmen vara till stor nytta, men om man tror att man är säker bara för att man har en sådan på huvudet så lurar man sig själv av storleksordning större.

När jag läser många av inläggen ovan får man nästan intrycket av att det handlar om grov huvudskada kontra ingen huvudskada. Så är ju självklart inte fallet.
Jag drar hellre huvudet i backen med hjälm på än utan. Men det kanske bara är jag?

Vet inte vart de får statistiken ifrån men litar mer på Trafikverket än den gemene Happyiten ?

Cykelhjälm halverar risken för huvudskador​

Huvudskador är den vanligaste skadan som orsakar dödsfall hos cyklister. Nästan hälften av de mycket allvarligt skadade cyklisterna har huvudskador.

Cykelhjälmen minskar risken för huvudskador med minst 50 procent. Om alla använde cykelhjälm skulle antalet omkomna kunna minska med cirka 25 procent.”

Nu hängde jag inte med..
Kan du förklara var min ståndpunkt på något sätt motsäger sidan du länkar?

För övrigt tycker jag det är intressant att dom skriver sådan statistik utan att ange källa, men det kanske man kan efterfråga, jag testar och återkommer.

Hur mycket hjälm används skiljer sig mycket mellan olika länderna och TS är inte svensk. I Nederländerna cyklar nästan alla, också jag, utan hjälm vid vanlig cykling. I ett ideal samhälle skulle det vara tillräckligt säkert att cykla utan hjälm. I Nederländerna tycker jag att det är så på de flesta ställarna, om man inte cyklar snabbt.

I Stockholm kör jag dock aldrig utan hjälm. Tyvärr tycker jag att det är lite för farligt på gator och cykelbanor här.

Nja. Sist jag vurpade var det en hund som rusade ut, jag cyklade över den, tappade balansen och slog pannan i backen. Ingen trafik inblandad.
Hade _just_ då ej hjälm varför ett duvägg-stort blåmärke uppstod i margo orbitalis superior. Det är den enda av mina vurpor någonsin där en hjälm hade varit nyttig.
Kör ändå 99% med hjälm.

Edit: för övrigt är det aldrig en nackdel med cykel, mänsklighetens smartaste uppfinning, näst efter hjulet!

Oj nej det du skriver går inte alls
1. Jag har precis köpt mig en damcykel och kommer cykla på den!
2 jag cyklar med mina arbetskläder
3. Jag hinner inte cykla omvägar efter jobbet då jag har barn hemma som väntar på mat innan deras aktiviteter
4. Jag jobbar inte på kontor
5. Jag kan inte jobba hemifrån då jag jobbar på industri. Cykla på rasten 2x15 min när jag knappt hinner gå på toa, värma matlådan och slänga i mig maten på 15 min

Nä det som funkar för dig funkar inte för alla andra ?
grattis till cyklingen. vackert så med pendlingen. blir du biten av själva cyklingen kanske du närmar dig de fem förslagen du fick. eller inte. till just pendling går det bra ändå.

två reflektioner.

du har skaffat dig sveriges mest stöldbegärliga typ av cykel. det har uppskattats och sedan i tidningsartiklar hävdats att 80 procent av cykelstölderna är din sort. oavsett om siffran är korrekt, skaffa ett bra lås, och lås fast cykeln.

har tyvärr träffat några nära på grönsaker som cyklat utan hjälm. snälla snälla, gör inte dem sällskap. du har också ett ansvar som föredöme för dina barn.

det finns bra hjälmar som är coola.

....
Hastigheten ligger på ca 15 km, så det går inte fort.. men jag tar mig fram dit jag vill och är nöjd

...

Är ingen tävlingsmänniska tycker bara det är roligt just nu att man kan ta sig från a till b helt gratis!!

...

Älskar känslan av att kunna ta sig fram helt gratis!!

Köpte en cykeldator det gör allt mycket roligare!!
...
Härligt! Låter som om du är inne i en smekmånadsfas. Njut av den.

Jag älskar hur du avfärdade gör-så-här punkterna ovan, men tänkte ändå våga mig på att komma med några egna tips. ?
Var lite förberedd på att det kan ta emot lite när mörkret och kylan kommer. Fundera på om du ska cykla i vinter. Om du inte gör det kan du vara full av cykelsug när våren kommer. Om du cyklar genom vintern kommer du vara fast i cykelträsket.

Ha så skoj!

Exempel?
Jag tycker alla hjälmar ser konstiga ut på vardagscyklister men har efter marksyning nyss köpt en som funkar med cykelglasögon iaf.....
Jag kör min Poc Axion till pendling och jag tror inte att jag ser töntig ut. Det är dock på gravelbike, kanske är skillnad om jag hade suttit på en damcykel.

Jag började på ungefär samma sätt, morsans damcykel en mil enkel väg till och från jobbet, blev förtjust i cyklandet och ville ha nåt snabbare, en kompis rekommenderade gammal racer, köpte en, sen var jag tvärfast! Många år sen nu, fortfarande fast även om andra intressen brukar ta över vintertid (= stark cykelpepp på vårkanten, som @Skogsgubben nämnde!)

Jag märkte snabba och tydliga förbättringar av kondition och styrka i början, senare har det planat ut men jag cyklar å andra sidan inte primärt för träningen, och har aldrig bedrivit någon särskilt strukturerad sådan. 31 år är ingen ålder (vill jag som 33-åring hävda) och det borde gå lätt att bygga kondition och styrka om du har en hyfsad grundform. Att stretcha är givetvis bra, skillnaden märks dagen efter!

Vill inte bidra till den allmänna trådurspårningen, men vänder mig emot argumentet om att låg fart gör hjälm onödigt. Man kan slå i huvudet ordentligt även om man ramlar i låg fart, allt beror på hur man landar och inte ens i låg fart eller stillastående har man nödvändigtvis full kontroll på det (t.ex. om man blir påkörd vid ett rödljus, som jag blev en gång).

Sen köpte jag regnkläder eller skalkläder för 1700 spänn samma dag jag köpte cykeln!! Så jag har verkligen tänkt cykla oavsett väder!! Änsålänge tycker jag det är roligt när det regnar så jag kan ta på mig mina fina nyköpta kläder hehe
Schyssta vantar, keps och skor som tål vätan, sen är du terränggående i alla väder. Ser allt för många som är regnklädda på halva kroppen och det ser inget skönt ut när det strilar och rinner ner i ögon och skor, kalla blöta händer osv... :)

Senast ändrad:
Schyssta vantar, keps och skor som tål vätan, sen är du terränggående i alla väder. Ser allt för många som är regnklädda på halva kroppen och det ser inget skönt ut när det strilar och rinner ner i ögon och skor, kalla blöta händer osv... :)
Ah du. Inget går upp mot rainlegs under den tempererade årstiden.

Ny vecka får se hur många mil man kommer upp i denna vecka. Förra veckan blev det hela 112 km. Bilen har stått orört på garageuppfarten i 8 dagar nu, har aldrig hänt tidigare bara synd att den fortsätter ticka pengar med lån, försäkring, skatt, besiktning, service osv.. kommer använda den på fredag iallafall då jag har ett ärende typ 20 mil bort

Ny vecka får se hur många mil man kommer upp i denna vecka. Förra veckan blev det hela 112 km. Bilen har stått orört på garageuppfarten i 8 dagar nu, har aldrig hänt tidigare bara synd att den fortsätter ticka pengar med lån, försäkring, skatt, besiktning, service osv.. kommer använda den på fredag iallafall då jag har ett ärende typ 20 mil bort
cyklingsutmaningen kommer i en annan dager till vintern. mörker, halka, slask, salt.

själv tycker jag vinterpendling på cykel är närmast kul.

cyklingsutmaningen kommer i en annan dager till vintern. mörker, halka, slask, salt.

själv tycker jag vinterpendling på cykel är närmast kul.
Screenshot_20230815-083254.png

Då borde du ju veta. ?
Ligger alltid i cykelväskan i ett nödkitt, till "planerat" regn vill jag har "riktiga" regnkläder. Den där känslan när kallt regnvatten rinner längst snodden som håller rainlegsen på plats och så blir det plaskvått på baksidan av knät. Brrrr.... Men om man cyklar lite mer aktivt än vad jag gör och har ångan uppe så funkar det säkert fint! Eller så har man löst blöt baksida på knäna-problemet, mina är nog gen1 :)

Ligger alltid i cykelväskan i ett nödkitt, till "planerat" regn vill jag har "riktiga" regnkläder. Den där känslan när kallt regnvatten rinner längst snodden som håller rainlegsen på plats och så blir det plaskvått på baksidan av knät. Brrrr.... Men om man cyklar lite mer aktivt än vad jag gör och har ångan uppe så funkar det säkert fint! Eller så har man löst blöt baksida på knäna-problemet, mina är nog gen1 :)
Finns nog bara en Gen 1 kan jag tänka. De är väl ursprungligt tänkt för hästfolket.
Typ 'arseless chaps' ?

vet inte om det ändrats i utförandet, men sätter man dit nedre kardborrebandet en aning löst som jag utan närmare eftertanke brukar göra har jag inte drabbats av problemet med vatten i knävecket.

sen är det ju bara ett främre regnskydd, man kan inte tro att det skall stå emot rejält regn under lång tid.

skulle jag önska något vore det att nämnda kardborreband vore av bättre kvalitet, och att inte membranet var fullt så tätt. det kan bli svettigt efter ett tag på lårens framsida.

Tillbaka
Topp