Börja cykla istället för ta bilen

Ligger alltid i cykelväskan i ett nödkitt, till "planerat" regn vill jag har "riktiga" regnkläder. Den där känslan när kallt regnvatten rinner längst snodden som håller rainlegsen på plats och så blir det plaskvått på baksidan av knät. Brrrr.... Men om man cyklar lite mer aktivt än vad jag gör och har ångan uppe så funkar det säkert fint! Eller så har man löst blöt baksida på knäna-problemet, mina är nog gen1 :)
Jag kör också mitt regnskydd med i nödkittet! Hatar regn.

815SLjLDDFL._AC_SX466_.jpg

Nej, efter ett tag har man köpt allt man behöver. Då köper man bara då och då ett däck och en kedja.

Va!!!??
Ny vecka får se hur många mil man kommer upp i denna vecka. Förra veckan blev det hela 112 km. Bilen har stått orört på garageuppfarten i 8 dagar nu, har aldrig hänt tidigare bara synd att den fortsätter ticka pengar med lån, försäkring, skatt, besiktning, service osv.. kommer använda den på fredag iallafall då jag har ett ärende typ 20 mil bort
Underbart. Jag var redan cykelpendlare men köpte en riktig värsting-elcykel för några år sen och fick faktiskt tillbaka pengar på både serviceavtal och försäkring då bilen rullade betydligt mindre. Du slipper också en hel del slitage.

Det är lätt att man kör lite extra ärenden med en bil, så milen du cyklar kan motsvara ”mer” sparade mil för bilen.

Håller med, tänk också på att det tillkommer cykelbyxor(ja, det kommer du vilja ha), cykelskor, h...m mm ?
Ja, i synnerhet cykelskor är liksom en natt-och-dag-skillnad gentemot vanliga skor och pedaler man inte sitter fast i. Fattar att det kan kännas som ett lite läskigt steg att ta när man är helt grön på cykling, men när man väl vant sig så är det plågsamt att cykla i sladdriga gympadojor utan att sitta fast i pedalerna, även om man bara ska till konsum, tycker jag.

Ja, i synnerhet cykelskor är liksom en natt-och-dag-skillnad gentemot vanliga skor och pedaler man inte sitter fast i. Fattar att det kan kännas som ett lite läskigt steg att ta när man är helt grön på cykling, men när man väl vant sig så är det plågsamt att cykla i sladdriga gympadojor utan att sitta fast i pedalerna, även om man bara ska till konsum, tycker jag.
Jag tycker också att en nog så liten tur på racersadel föder ett enormt behov av byxor.

Sitter och tittar lite på blocket för skojs skull. Köpte en damcykel för en vecka sen men den här ser fin ut.. kanske lättare att cykla på landsvägar med den istället hehe

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/racer_cykel_dam/110523765 vad säger ni är de typ en sån här man ska ha eller? På lördag tänkte jag cykla 5-6mil.. nybörjare..
Från i söndags:
CT.jpg

Man är ju inte sämre än att man kan fundera på att ändra sig :giggle: :love:
Inlägget är skrivet med all värme som jag kan uppbringa.
Kul att du har hittat till cykling och att det kommer att hålla i sig lång tid framöver!

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/racer_cykel_dam/110523765 vad säger ni är de typ en sån här man ska ha eller? På lördag tänkte jag cykla 5-6mil.. nybörjare..
Hur lång är du? Du kanske ska ha en small? Som säljobjektet är inställd är den för stor för nuvarande ägare, hur lång är hon? Borde finnas prutmån på denna, bromshandtagen ser rätt gamla ut, hur gammal är hojen? Senaste årsmodell jag hittar av denna är 2014 växelsystem 3 x 9, det ser ut som ett sådant. Jag skulle nog avråda från 3 kugghjul där fram, det bör vara 2 kugghjul.

Notera att objektet säljs med landsvägspedal (spd-sl) avsedd för skor man inte kan gå med. Du skulle troligtvis trivas bättre med spd pedaler, avsedda för skor man kan gå med (i praktiken mtb-skor).

Senast ändrad:
Sitter och tittar lite på blocket för skojs skull. Köpte en damcykel för en vecka sen men den här ser fin ut.. kanske lättare att cykla på landsvägar med den istället hehe

Klart du skall ha en landsvägshoj. Det är viktigt att storleken är rätt, så kolla upp det.
Ingen har köpt den på tre veckor för 5000:-. Ge ett bud på 4000:-. Sedan ber du en kompis eller närmaste cykelmek om en styrändsplugg. Man vill ogärna stansa ur en bit lårmuskel med opluggad styrände.

Här verkar det finnas info (spec och geometri) för den

Det verkar vara väldigt individuellt... Jag cyklar utan problem upp till fem mil i ovadderade brallor, faktiskt. Men längre än så blir det lite träsmak... Beror ju även på sadeln förstås!

Samma här, men jag har inga problem med att cykla 15 mil i vanliga kompressionstajts heller. Äger inga cykelbyxor och känner inget behov av det.

Ännu ett +1 på att cykelbyxor kan vara skönt men det är verkligen inget måste. Viktigare att sadeln passar för rumpan.

Samma med skor och pedaler. En styv sko med platt sula är bra. Men man behöver inte ”klickpedaler” förrän man skall ta ut det allra sista i prestanda. Jag instämmer i att sladdrig gympa-sko är dåligt.

Det viktiga är att du cyklar. När du känner att a/ något verkligen saknas
eller
b/ du verkligen vill prova något
kan du köpa grejer.
?

+1 på storlek på ram inte passade tidigare ägare
+1 på att en racer är något helt annat än vad du har

Välkommen in i cykelträsket! Mitt råd är att dra och testcykla så det är rätt storlek osv.

Men man behöver inte ”klickpedaler” förrän man skall ta ut det allra sista i prestanda.
Håller inte med. TS har kört cykellopp på 12 mil. När det är såpass seriösa uppgifter tycker jag klickpedaler är givna. Landsvägsåkning handlar delvis om att trampa på ett annat sätt än det man är van vid från början. Klickpedaler är ett bra sätt att påminna om detta, och möjliggör högre tramphastighet än vad som annars känns naturligt.

Håller inte med. TS har kört cykellopp på 12 mil. När det är såpass seriösa uppgifter tycker jag klickpedaler är givna. Landsvägsåkning handlar delvis om att trampa på ett annat sätt än det man är van vid från början. Klickpedaler är ett bra sätt att påminna om detta, och möjliggör högre tramphastighet än vad som annars känns naturligt.
Jag tror inte jag kan ha såna skor till klickpedaler då jag inte kan sätta ner min häl. Har benlängdskillnad och går på tå. Cyklar helst i tofflor och de funkar utmärkt! I min takt.. idag till jobbet höll jag 18-20 km istället för 15 förra veckan.. måste dock leta upp pumpen för de är dålig med luft

finns de någon vanlig själ här inne som kan länka till någon bra beg cykel på blocket?blev lite sugen på att testa annat än damcykel när man ska köra flera mil på landsvägar. Behöver ej vara något avancerad då jag ej tävlar men hade varit jävligt kul att vara med i några lopp för motionens skull. Motivationen till att fortsätta cykla och ”träna” lite osv.. har ingen aning vad man ska satsa på, jag är 167 lång iallafall

Ser så obekvämt ut en sån cykel man vill ju sitta så rakt som möjligt. Tyvärr för långt bort bor i södra Sverige. Är de nån skillnad på dam och herr cykel?

Ser så obekvämt ut en sån cykel man vill ju sitta så rakt som möjligt. Tyvärr för långt bort bor i södra Sverige. Är de nån skillnad på dam och herr cykel?
Man vill faktiskt sitta så framåtlutad som möjligt, för luftmotståndet är överlägset det största motståndet en cyklist har att övervinna i större delen av Sverige eftersom det inte finns särskilt höga berg här.

Man vill faktiskt sitta så framåtlutad som möjligt, för luftmotståndet är överlägset det största motståndet en cyklist har att övervinna i större delen av Sverige eftersom det inte finns särskilt höga berg här.

Dessutom får man mindre ont i rumpan när man bär en större del av sin vikt på händerna.

Senast ändrad:
Och man får en mycket bättre höftvinkel för att trycka ner kraften i pedalerna.

För en "utomstående" ja. I själva verket sitter man mkt bra på en räser av korrekt storlek, efter en tids invänjning och anpassning. Den har också bättre väghållning eftersom mer av vikten hamnar på framhjulet. Ovanstående canyon ultimate ser betydligt bättre ut än din föreslagna Scott Speedster. Även storleken är troligen mer passande.

Tillbaka
Topp