Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Någon som kört med skivbroms larm med ljud likt man gör till typ mopeder och MC?

IMG_7540.jpeg

Ja antingen det eller en med remote så man kan sänka sadeln när man kliver på och sen höja enkelt.

Men jag tror vi har exakt 10 cm mellan våra sadelpositioner så en utan remote och 100mm vore egentligen rätt simpelt och smidigt.

Det här forumet är inte bra för mig. Drömmarna far iväg och sambon blir nog bra trött snart.

Blivit lite sugen på en egen Bullitt då det verkar vara en riktigt bra hoj för att skjutsa barn, handla och allt där emellan.
Kruxet är att det är snö 3 månader/år, jag bor ute på landet utan buss/tågförbindelser och ca 1,5mil till affärer, skolor och jobb. Sommartid nu körs båda barnen i cykelvagn med antingen elcykel eller billigare racer som draghoj. Beror lite på hur pigg pappan är den dagen. (Har inte kört något med denna setup under vintern ännu)

Hur står sig en Bullitt utan el mot det jag har idag?
Samt, hur bra går den i snö/snömodd. Tänk 06.00 en decembermorgon med 10cm nysnö/5cm slask?

Ska jag lura på en för muskelkraft eller el-assist? Frågorna är många…

Edit.. med el-mtb och vagn ligger snittfart på 25 och utan med graveln och vagn ligger det på 20-21.

Senast ändrad:
Har inte hunnit testa själv ännu men de som gjort det säger att Bullitten går riktigt fint i snö och modd, ju mer lastad desto bättre sägs det. :) Finns pengarna skulle jag nog med de förutsättningarna kika på elassisterad. Om inte annat så för att ha hjälpen till hands de där dagarna när du känner att du faktiskt inte orkar eller vill.

Själv har jag ännu inte "orkat" ta Bullitten mina 2 mil till jobbet trots att jag kanske borde några gånger för att svänga förbi matbutiken på vägen hem istället för att först ta mig hem för att byta cykel... då blir det lätt bilen istället när den ändå står där...

Men älskar Bullitten, så lättcyklad även med last. Och för mig vinner en tvåhjulig cykel stort över trehjuliga. Dock inte testat de som tiltar vid sväng.

Framhjulsassist = tvåhjulsdrift. Men den fungerar helt OK i snö, lång hjulsbas gör att det blir väldigt odramatiska sladdar. På med dubbdäck också!

Kört många snömil med min eBullit. På med dubb bara så är det bara att köra. Mycket bättre framkomlighet i hög snö med den än med min muskeldrivna MTB med 29” dubbdäck. Den är lite lätt på framhjulet men jag har en låda fram så det är aldrig problem, går som på räls.

Någon som kör med dropper? Vi är två som delar på cykeln så det vore rätt smutt.
Vi kör bara med en QR-klämma. Ta en hobbykniv och skär ett snitt där ni vill ha sadeln - funkar fint utan att böka med dropper. Vi har just nu en klämma från Reverse. Tro det eller ej men stor skillnad på kvaliteten på sadelklämmor när den används dagligen.

Vi kör bara med en QR-klämma. Ta en hobbykniv och skär ett snitt där ni vill ha sadeln - funkar fint utan att böka med dropper. Vi har just nu en klämma från Reverse. Tro det eller ej men stor skillnad på kvaliteten på sadelklämmor när den används dagligen.

Man kan också sätta på tejp för lägsta laget. Vi hade en delat cykel och där hade vi ett lås för sadeln (som annars blir stulen vid stationen) och som tur var högsta läget med låsen helt spänt precis rätt för mig.

Howdy!
Vilka är de snabbaste ostarna till en Bulle? Gissar att många kommer svara Kojak. Dock noterar jag att Kojak har en maxbelastning på 70kg? Känns lite...
Vad finns det för andra bra kombos?
Conti Contact Urban är väl rätt ok. Tyvärr inte Black Chilli men...
Kom med förslag!
Kör Marathon u men det är ju ett synnerligen segt däck.
Stalle

Ska man satsa på smala däck hade jag bytt till 650B/700C-hjul bak. Kör till vardags med Kojaks (35-406 och 35-584) eller 55-406 Big Apple fram om det är mer last.

Fast om man vill vara snabb på riktigt är det väl just Pro One eller GP5000 (motsv) man ska satsa på. Och tempopinnar och aerokåpa

Ska man satsa på smala däck hade jag bytt till 650B/700C-hjul bak. Kör till vardags med Kojaks (35-406 och 35-584) eller 55-406 Big Apple fram om det är mer last.

Jag skojade lite. Mitt förslag är dock precis svaret på frågan. Viktslimit av 70 kg är kanske problematisk. Större hjul get ingen märkbar skillnad i hastighet, men skulle kanske behövas för att får en rimlig vevlagerhöjd.

Fast om man vill vara snabb på riktigt är det väl just Pro One eller GP5000 (motsv) man ska satsa på. Och tempopinnar och aerokåpa

Håller med.

Har en bullit 10år utan el assistans om jag skulle vilja få Motor på. Någon som har köp ett kit lite nyligen?

Bafang verkar vara rätt ok kvalitet och pris?

Kanske någon som har en Länk också?

Körde för första gången med rejäl last och cykeln kändes väldigt annorlunda. Tror inte jag hade gillat smalare däck hur fort det än skulle gå.
Nå, vi får se. Men tack för förslagen. Nu är jag (lite mer) upplyst!

Stalle

Tycker det är kalas med 2.något däck på lastcykeln. Hur jäkla fort skall ni köra liksom. Gillar speciellt mitt vinterframhjul på 2.35. Ger hela cykeln en tydlig traktorkänsla.

Howdy!
Vilka är de snabbaste ostarna till en Bulle? Gissar att många kommer svara Kojak. Dock noterar jag att Kojak har en maxbelastning på 70kg? Känns lite...
Vad finns det för andra bra kombos?
Conti Contact Urban är väl rätt ok. Tyvärr inte Black Chilli men...
Kom med förslag!
Kör Marathon u men det är ju ett synnerligen segt däck.
Stalle
Schwalbe Supreme bak (40/42), Conti Urban 40 fram. 85 PSI.

Det berör på vilken storlek du har nu. LvsH säger max 32 mm till 700c och max 26 x 2.0" (en lektion i hur mycket olika hjul/däck måttsystem man kan har i en mening).

Fast de har bara sålts med 26" bak. Original är väl 26x1.75" men 2.0 fungerar bra även med original skärmar.

Det påminner mig om att jag måste köpa nya däck..

Tillbaka
Topp