Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
När jag kollar allebikes hemsida så är Discovery fortfarande specad med pike, jag hittar den inte med revelation. När vi köpta våra var det dock pike ultimate eller öhlins som fanns att tillgå.

Visa bilaga 646727

Däremot är jag inte imponerad av bakdämparen men jag kanske inte hittat rätt än. Tycker jag bottnar den lite väl lätt med strax över 20% SAG. Ni andra som kör Discovery, vad kör ni för dämparinställningar?
Hittar båda versionerna på hemsidan, men bara den med Revelation som finns i lager (dock inte XL)

Håller med om bakdämparen. Helt klart cykelns svagaste del.
Hade också problem vid 20% sag.
Kör mindre än det nu och det känns väl ok, men funderar på en ny till nästa säsong.

Allebike MB31 Discovery
Vad var det för tillägg för Öhlins gaffeln?

Vet att alla Pike gafflarna är eller var slut hos Allebike, det var därför de la upp den med Revelation gaffeln, kanske har ordnat till sig nu...

Allebike MB31 Discovery
Låter som ett allvarligt fel i designen av bakvagnen på Discoveryn. Kan en annan tune på dämparen rädda situationen ngt kanske?

Bakändan är ju ofta det som skiljer en ok cykel mot en briljant. Tänker direkt på Detrail Stig som känns snudd på magisk men även Canyon Neuron funkar riktigt bra där bak. "Nya" Stumpjumpern med flexistay känns för hård men bottnar inte i varje fall.

Allebike MB31 Discovery
är det cykelns fel då och inte bara att dämparen är för klen för aggro-DC?
Nja, jag är inte säker på att det är dämparen som är för klen. Den funkar ju fint för andra cyklar.

Känns snarare otestat. Man vill ju ha en tune på dämparen som fungerar med hur baksvingen rör sig. Och måste man ha 15 % sag för att inte bottna känns det som ett feltänk enligt mig i varje fall.

Är dock ingen dämparexpert och har inte ens cyklat på en Allebike. Kanske cykeln funkar bättre med större grejer.

Allebike MB31 Discovery
Nja, jag är inte säker på att det är dämparen som är för klen. Den funkar ju fint för andra cyklar.

Känns snarare otestat. Man vill ju ha en tune på dämparen som fungerar med hur baksvingen rör sig. Och måste man ha 15 % sag för att inte bottna känns det som ett feltänk enligt mig i varje fall.

Är dock ingen dämparexpert och har inte ens cyklat på en Allebike. Kanske cykeln funkar bättre med större grejer.
Ja, det är möjligt det är tune men det är väl också svårt att hitta en tune some funkar mellan 45 och 130 kg med få inställningsmöjligheter.
Det är väl mest shims stackarna som är tune?

Allebike MB31 Discovery
Ja, det är möjligt det är tune men det är väl också svårt att hitta en tune some funkar mellan 45 och 130 kg med få inställningsmöjligheter.
Det är väl mest shims stackarna som är tune?
Av vad jag har förstått så försöker tillverkarna dela upp det så att en specifik tune (egentligen hur progressiv fjädern är, eller hur fjädringskurvan ser ut genom slaget) ska vara anpassat för cykeln/baksvingen. Cyklisten får stå för sag o rebound o sån't så att det är anpassat efter bl a cyklistens vikt. Men det är klart att det finns ett spann där cykeln fungerar bäst.

Numera är det ju vanligt att man själv kan påverka fjädringskurvan med utbytbara tokens på vissa dämpare. Har uppfattat det som att det oftast handlar om just "volume reducers" (shims eller vad det nu kan vara) när tillverkarna levererar dämpare med en viss tune, men jag kan ha fel. Som sagt, är ingen dämparexpert utan apar bara efter vad jag har läst.

Senast ändrad:
Allebike MB31 Discovery
Av vad jag har förstått så försöker tillverkarna dela upp det så att en specifik tune (egentligen hur progressiv fjädern är, eller hur fjädringskurvan ser ut genom slaget) ska vara anpassat för cykeln/baksvingen. Cyklisten får stå för sag o rebound o sån't så att det är anpassat efter bl a cyklistens vikt. Men det är klart att det finns ett spann där cykeln fungerar bäst.

Numera är det ju vanligt att man själv kan påverka fjädringskurvan med utbytbara tokens på vissa dämpare. Har uppfattat det som att det oftast handlar om just "volume reducers" (shims eller vad det nu kan vara) när tillverkarna levererar dämpare med en viss tune, men jag kan ha fel. Som sagt, är ingen dämparexpert utan apar bara efter vad jag har läst.
Det vore intressant att veta om de verkligen gör det och i så fall hur. Jag känner bara till shimstackarna.

Volume spacers ja, om det mot förnmoddan finns sådana i negativa så kan man plocka ur dem och öka trycket för att bottna mindre utan att sätta i spacers i pos

Allebike MB31 Discovery
Hur många tillverkare gör det? Det har jag inte noterat är så vanligt. Tune brukar väl bra medium och liknande och då tror jag inte det syftar på pos vs neg men det vore intressant om man kan bygga om det.
Ingen aning faktiskt, det är nog inte jättevanligt och shims är väl primärt det som ändras.
Finns lite info här:

-edit-
Nu syftar jag på utvecklingen av ram och dämpare tillsammans, inte eftermarknadstuning.

Allebike MB31 Discovery
Hur många tillverkare gör det? Det har jag inte noterat är så vanligt. Tune brukar väl bra medium och liknande och då tror jag inte det syftar på pos vs neg men det vore intressant om man kan bygga om det.
Har oxå hört att olika tunes är egentligen enkla ändringar. T o m Specialized Rx tune som marknadsförs ganska hårt är en ganska enkel ändring. Men det finns väl undantag naturligtvis.

Allebike MB31 Discovery
Har oxå hört att olika tunes är egentligen enkla ändringar. T o m Specialized Rx tune som marknadsförs ganska hårt är en ganska enkel ändring. Men det finns väl undantag naturligtvis.

Jag förstår att det går att göra men tror vi hört mer om det vore supervanligt.
På bakdämpare finns det ju redan altarnativ med med spacers i både pos & neg och jag gillar det.

På gafflar finns det inte så mycket sen debonair kom? Det finns vad jag vet ingen som tillverkar en luftfjäder med större neg?
man får gå till IRT /DSD runt eller andra lösningar.

Allebike MB31 Discovery

Det är väl bra om ändringar är enkelt. Det viktigaste är att det ger ett märkbart skillnad.

Vanligast brukar vara att man kan får light/medium/firm på compression och rebound. Jag vet inte vad Specialized Rx tune består av.

Allebike MB31 Discovery
Jag förstår att det går att göra men tror vi hört mer om det vore supervanligt.
På bakdämpare finns det ju redan altarnativ med med spacers i både pos & neg och jag gillar det.

På gafflar finns det inte så mycket sen debonair kom? Det finns vad jag vet ingen som tillverkar en luftfjäder med större neg?
man får gå till IRT /DSD runt eller andra lösningar.

RS har just kommit med DebonAir+.

Annars måste man vänta att Fox kommer med kronan som luftkammaren (dom har en patent på det).

Allebike MB31 Discovery
RS har just kommit med DebonAir+.

Annars måste man vänta att Fox kommer med kronan som luftkammaren (dom har en patent på det).
Jag såg att det kom en ny SID med en sån. Verkar gälla 2023 chassi även på de andra.
Undrar om flickans SID är 2023.... mina egna grejor väl väl model 2018-2021 tror jag....ocyklingsbart

Allebike MB31 Discovery
Det är väl bra om ändringar är enkelt. Det viktigaste är att det ger ett märkbart skillnad.

Vanligast brukar vara att man kan får light/medium/firm på compression och rebound. Jag vet inte vad Specialized Rx tune består av.
Det är väl samma sak som alla andra med kompression, rebound, linjär/progressiv o.s.v. men enligt dom själva så utvecklar dom även länkaget efter dämparen en del och inte bara tvärt om.

Allebike MB31 Discovery
Oj, så gamla. Nästan olagligt att sälja förutom som rena museiföremål.

Min son berätta just att en kompis inte kunde tror att sonen använder en original Nokia 3310. Man ser den nuförtiden framförallt i musea. Sonen frågade om den var värt 1500 kr när man skulle sälja den nu. Verkar vara mycket mindre.

Allebike MB31 Discovery
Min son berätta just att en kompis inte kunde tror att sonen använder en original Nokia 3310. Man ser den nuförtiden framförallt i musea. Sonen frågade om den var värt 1500 kr när man skulle sälja den nu. Verkar vara mycket mindre.
Finns ju som ny-version sedan några år tillbaka också.

Allebike MB31 Discovery
Allebike MB31 Discovery
Hittar båda versionerna på hemsidan, men bara den med Revelation som finns i lager (dock inte XL)

Håller med om bakdämparen. Helt klart cykelns svagaste del.
Hade också problem vid 20% sag.
Kör mindre än det nu och det känns väl ok, men funderar på en ny till nästa säsong.
Har ni hittat rätt med bakdämpare ?

Allebike MB31 Discovery
Jag har nog kommit fram till att bakdämparen inte är så pjåkig trots allt.
Har ni hittat rätt med bakdämpare ?
Jag börjar nog närma mig. 20% SAG är något i överkant, skulle kunna släppa ut några psi. Jag kommer närmast från en merida one-forty (2020) och jag upplever Discovery som oerhört mycket mer trampeffektiv.

Har bytt bakdäck till DHR och ska få på nåt greppigare fram i helgen, pirelli scorpion rullar fint men fick rejält hål mitt på och i sidewallen på fjärde rundan...

Bromsarna behöver också ses över, får börja med större skivor men eventuellt byte till 4-kolvs för original har inte varit förtroendeingivande...

Allebike MB31 Discovery
Jag har nog kommit fram till att bakdämparen inte är så pjåkig trots allt.

Jag börjar nog närma mig. 20% SAG är något i överkant, skulle kunna släppa ut några psi. Jag kommer närmast från en merida one-forty (2020) och jag upplever Discovery som oerhört mycket mer trampeffektiv.

Har bytt bakdäck till DHR och ska få på nåt greppigare fram i helgen, pirelli scorpion rullar fint men fick rejält hål mitt på och i sidewallen på fjärde rundan...

Bromsarna behöver också ses över, får börja med större skivor men eventuellt byte till 4-kolvs för original har inte varit förtroendeingivande...
Tack för input ??

Allebike MB31 Discovery
@Bofinken YT Izzo 2 kanske kan vara intressant. Sänkt med 900 € så kostar den ungefär samma som MB31. Finns inte i S och M dock.
Ja den har jag kollat på, konstigt nog allebike mer lockande men finns inte mycket input på den. Har ägt yt innan och varit nöjd ?
Yt känns som mer säkert där det finns mycket reviews och erkänt bra hoj, allebike enda jag hittar är lite på är på happy.

Senast ändrad:
Allebike MB31 Discovery
Okej, för det är väl en Carbondaram? Vilken bakdämpare körde du med?
Vad jag minns är det en katalogram (vet ej om det är en Carbonada specifikt) men baklänkaget är unikt för cykeln. D v s det är ingen annan cykel som har exakt det länkaget. Jag kan minnas fel och att det är 135:an som har ett helt unikt länkage men oavsett så var det tydligen en massa utprovningar innan delarna valdes.

Tror faktiskt att det var en SIDLuxe Ultimate där bak, så det kan ju vara en del av förklaringen så klart.

Allebike MB31 Discovery
Efter lite problem med ett knä i sommar är jag tillbaka på cykeln och det är riktigt kul i skogen nu på denna hoj. Bjuder på en bild :)

Bilagor

• MB31 Klipphäll.jpg
    MB31 Klipphäll.jpg
    959 KB · Besök: 218
Allebike MB31 Discovery
Jag går i tankarna att byta dämpare bak till något med remote lock-out då vi har ganska mycket grusväg mellan dom roliga stigarna. Är det någon här som bytt dämpar bak till en med remote lock-out?

Allebike MB31 Discovery
Är det någon som sitter på lite insider-info om hur det går för allebike att få deluxedämpare på discoveryn?
Riktigt sugen på att slå till på den här cykeln men är osäker på bakdämparen, dels kvaliten på x-fusion och avsaknaden av volume spacers.

Allebike MB31 Discovery
Jag frågade på lös ram i vintras och då var det med RS dämparen i priset så den borde finnas att välja till även på komplett cykel. Maila Alexander och fråga, de brukar inte var omöjliga med custom...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp