Köpa cykel nybörjare

Köpa cykel nybörjare
Hej! Då jag bara har drygt en mil till jobbet har jag insett att det är bättre att börja cykla än att köra bil.
Är blandat asfalt/grus ca 80/20% kan man säga.
Tanken är väll när man fått upp lite kondition att även köra lite i skogen någon lördag då och då.
Då jag är helt ny på cykling undrar jag lite över vad som är bra att köpa.
Dom cyklar jag kollat på (nätet) är
Trek Marlin 7 29”
Cube analog hd rlo sx12 23
Specialized Rockhopper comp 29 2022
Alla ligger runt 7500-9000kr och det är väll Max jag vill lägga just nu.
Är någon av dessa bra val? Jag är 190cm om det spelar någon roll?

Köpa cykel nybörjare
Man vill helst ha en cykel för skogen och en cykel för pendling. Det är för att stöldrisken på en modern mountainbike är väldigt hög men också att det inte är speciellt trevligt att trampa runt en tung mountainbike på asfalt.

Vad tänker du att du vill köra i skogen? Stökiga stigar med mycket sten och rötter eller mer släta grusstigar?

Köpa cykel nybörjare
Läs denna för att få mer koll på vad du vill ha. Låter dock som att du vill ha en XC cykel med tanke på att dem är bättre på asfalt. Trail är bättre på rötter och sten dock

Köpa cykel nybörjare
Läs denna för att få mer koll på vad du vill ha. Låter dock som att du vill ha en XC cykel med tanke på att dem är bättre på asfalt. Trail är bättre på rötter och sten dock
Tack! Ska läsa den. Och i skogen hade det blivit mest grusvägar till en början:)

Köpa cykel nybörjare
Det låter som att en gravel passar väl till användningsområdet.

Lägre vikt 10,9, 12,2 & 11,12 kg för länkade cyklar mot
13,47 & 13,9 kg för nämnda HT.

Graveldäck med lägre rullmotstånd

Framväxel och därmed större framklinga med högre verkningsgrad. Större framklinga medger användning av större klingor i bakre kasetten med även de högre verkningsgrad. Framväxel ger rakare kedjelinje och mindre slitage på drivlinan. Extra bra om man cyklar mycket vilket det blir med pendling. (Gravix Apex har singelklinga)

Fler fästpunkter för stänkskärmar & pakethållare (Gravix Apex saknar fästpunkter för pakethållare.)

White GX LITE CLARIS 2x8 8999kr

Serious Gravix One.1 Claris 2x8 7995kr 8935kr (slut i 60cm tyvärr)

Serious Gravix Apex 1x11 8995kr 14 535kr

Senast ändrad:
Köpa cykel nybörjare
Jag håller med, gravel hade passat bäst i så fall. Tyvärr finns det inte speciellt mycket inom din budget men dem som nämns ovan är bra alternativ. White cykeln brukar reas ut ibland också om det inte är bråttom

Köpa cykel nybörjare
Kom ihåg att Happy har många gånger optinoja när det gäller cykelval, vi är ju rätt nördiga de flesta av oss. Alla dina förslag kommer funka bra för dig, inte perfekt till nått men kommer göra godkänt på det mesta.

Köpa cykel nybörjare
Det låter som att en gravel passar väl till användningsområdet.

Lägre vikt 10,9, 12,2 & 11,12kg för länkade cyklar mot
13,47 & 13,8kg för nämnda HT.

Gravel däck med mindre rullmotstånd

Framväxel och därmed större framklinga med högre verkningsgrad. Större framklinga medger användning av större klingor i bakre kasetten med högre verkningsgrad. Framväxel ger rakare kedjelinje och mindre slitage på drivlinan. Extra bra om man cyklar mycket vilket det blir med pendling.

Fler fästpunkter för stänkskärmar & pakethållare (Gravix Apex saknar fästpunkter för pakethållare.)

White GX LITE CLARIS 2x8 8999kr

Serious Gravix One.1 Claris 2x8 7995kr 8935kr (slut i 60cm tyvärr)

Serious Gravix Apex 1x11 8995kr 14 535kr
Tack så mycket! Ja ni har nog rätt det bästa hade nog varit en gravelbike! Inte kollat något på dom innan. Ett par dubbdäck så borde den gå fintbpå vintern med!

Tillbaka
Topp