[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
565 kg i lastvikt på vår - vet inte om det finns personbilar med så mycket mer? I början var det drygt 300 kg vilket inte är riktigt värdigt en stor bil. Vet inte om de gjorde så för att hålla nere totalvikten så att man får dra tyngre släp med B-kort, nu får vi bara dra drygt 800 kg utan B96/BE, då är det 1600 kg.

Edit: https://tjanstevikt.nu/ var en smidig sida, knappa in regnummer och få ut lastvikten. Touranen vi hade får lasta 632 kg, det är 1800 burkar öl! :)

OBS att 75 kg förare ingår i bilens tjänstevikt, så där kan man både tjäna och förlora lite. Miatan jag hade förut har en lastvikt på 110 kg..
110 kg på en Miata känns ju iofs mycket rimligare är dryga 300 på en Model Y.
Men ja, 565 kg är nog ovanligt högt för en elbil. De tog nog till dig av kritiken.

Tjena!

Helst hade jag velat ha en ordinär kombi typ 5-serie, A6, V70.. Det enda som verkar ligga i pipelinen i det stuket är id7 och är osäker på om bagaget kommer vara tillräckligt stort.
Nyss lanserade BMW i5 erbjuds som Touring från nästa år (de säger dock inte när under året...)

Edit: https://tjanstevikt.nu/ var en smidig sida, knappa in regnummer och få ut lastvikten. Touranen vi hade får lasta 632 kg, det är 1800 burkar öl! :)
Noterar att jag bara får dra 750 kg obromsat. Tror nog båt med motor och kärra överstiger det. Borde kanske byta till bromsad kärra, men det känns lite onödigt för den korta biten jag kör två gånger om året.

Noterar att jag bara får dra 750 kg obromsat. Tror nog båt med motor och kärra överstiger det. Borde kanske byta till bromsad kärra, men det känns lite onödigt för den korta biten jag kör två gånger om året.
Gäller 750 kg även för efterfordon?

Det handlar oftast om att hålla totalvikten under 3500 kg. Rätt många feta USA-pickisar får knappt lasta något (I Sverige) heller av den orsaken.
Japp precis därför, kändes fånigt när jag kunde lasta mer på Skoda Pickupen jag hade senare ?.

Gäller 750 kg även för efterfordon?
Nej är det en 30-kärra gäller det inte, där gäller i princip inget mer än stort eget ansvar att allt håller och är trafiksäkert.
Vad gäller vikten är 750 kg det högsta möjliga för obromsat, ingen bil kan ha mer. Max är 750, eller hälften av bilens tjänstevikt. Det existerar Mao inga obromsade 80-släp över 750 kg

Edit: med 30-kärra menar jag så klart då efterfordon eftersom vi pratade båtkärra

Senast ändrad:
Den här tråden ger mig lust att skaffa nåt sånt här, nåt rent utilityfordon.
Inte troligt att det kommer att ske men vad vet man :)

1692350294888.jpeg

Nej är det en 30-kärra gäller det inte, där gäller i princip inget mer än stort eget ansvar att allt håller och är trafiksäkert.
Vad gäller vikten är 750 kg det högsta möjliga för obromsat, ingen bil kan ha mer. Max är 750, eller hälften av bilens tjänstevikt. Det existerar Mao inga obromsade 80-släp över 750 kg

Edit: med 30-kärra menar jag så klart då efterfordon eftersom vi pratade båtkärra

Exakt, reglerna för efterfordon är oerhört frikostiga så länge inget händer. Efterfordonet får väl inte överstiga dragfordonets vikt om kärran är obromsad. Det enda jag vet att folk fått böter för är att LGF-triangenln inte varit på plats. Har nog slarvat lite med det själv, har en dryg kilometer till rampen..

Fisker Alaska tickar många av mina boxar.
Största mugghållaren och cowboyhatthållare... ? (är inte mina måste-boxar)

Med utökad behörighet (BE-kort el likn) får man ju ofta dra mkt mer
Finns det motsv att man får lasta mer med utökad behörighet?
Hur kollar man upp det i så fall?
En personbil/lätt lastbil får väga som mest 3,5 ton, så det blir att regga om fordonet till lastbil i sådana fall.
Fanns något undantag för husbil förut, men det är länge sedan.

En personbil/lätt lastbil får väga som mest 3,5 ton, så det blir att regga om fordonet till lastbil i sådana fall.
Men det är många bilar med en totalvikt under 3.500kg där man får dra tyngre med utökad behörighet, därav min fråga.

Personbil klass II-undantag finns väl fortfarande för oss som har tillräckligt gammalt körkort? Kan bygga om en fullstor buss till husbil på mitt B-kort om jag vill.

Men det är många bilar med en totalvikt under 3.500kg där man får dra tyngre med utökad behörighet, därav min fråga.
Det handlar mer om vad fordonet är konstruerat för.
Samma som en att jag inte får lasta hur mycket som helst på en släpvagn med en totalvikt på 3,5 ton, även fast mitt körkort saknar viktbegränsning för släpvagn.
Kan t.ex. köra en lätt lastbil på 3,5 ton med en släpvagn med en totalvikt på 10 ton, bara dragfordonet är konstruerad för en så pass tung släpvagn.
Då blir det dock en annan koppling än 50 mm-kula.

Ett exempel på en lätt lastbil från MB med vändskiva, där får man dra en släpvagn med en totalvikt på 6750 kg med ett BE-körkort som är utfärdat före den 19/1 2013:
Skärmavbild 2023-08-18 kl. 12.37.16.png

Senast ändrad:
Med utökad behörighet (BE-kort el likn) får man ju ofta dra mkt mer
Finns det motsv att man får lasta mer med utökad behörighet?
Hur kollar man upp det i så fall?
Nej det finns inte. Konstapeln kan omöjligt veta om bilen håller för mer.
Skall du köra mer måste som sagt bilen reggas om. Går nog för en del lätta lastbilar, som också finns i tung utgåva, men för en bil killgissar jag att du behöver intyg från tillverkaren och det lär du inte få om du inte har ett antal miljoner över.

apropå totalvikt och amerikanska bilar fanns eller finns en firma i canada som hjälpte en kusin få upp totalvikten till 5005 kg på en yukon xl, liknar en suburban. annan fjädring och hjulnav, ett gäng fler muttrar på hjulen.

voffor det då? han bor i norge, kunde regga den som tung lastbil, och slapp typ trekvarts mille i accis.

nu finns ju elbilar, de har sluppit norrmännens förbjudande accis sas automtiskt. än så länge är väl bäst att tillägga.

Personbil klass II-undantag finns väl fortfarande för oss som har tillräckligt gammalt körkort? Kan bygga om en fullstor buss till husbil på mitt B-kort om jag vill.
Ja, det finns nåt ”grandfathers right” för oss med körkort taget innan 1/7 1996. Men osäker på om du kan bygga om bilar till det idag, gäller nog bara de redan ombyggda (har med klassningen av bilen att göra)

Ja, det finns nåt ”grandfathers right” för oss med körkort taget innan 1/7 1996. Men osäker på om du kan bygga om bilar till det idag, gäller nog bara de redan ombyggda (har med klassningen av bilen att göra)
Vid en snabb googling hittar jag inget om att personbil klass II inte skulle kunna nyreggas längre. Men den kräver ju ett körkort eller ett tillräckligt gammalt B

Fasen alltså, det är jäkligt svårt att komma runt e-tron som alternativ till ny familjebil. Det är ruskigt mycket fin bil för pengarna (om man inte har räckviddsångest), man kan ju få en 50 med 3000 mil på mätaren för drygt 400 kkr.
Det enda tråkiga är att den är törstig som få. Med en Model Y får du en roligare bil som är minst lika praktisk, drar 75% av E-tron. Så driftskostnaderna blir lägre. Kostar inte mycket mer men går att sälja den dagen du vill ha något annat. Och du slipper ladda hela tiden!

Det enda tråkiga är att den är törstig som få. Med en Model Y får du en roligare bil som är minst lika praktisk, drar 75% av E-tron. Så driftskostnaderna blir lägre. Kostar inte mycket mer men går att sälja den dagen du vill ha något annat. Och du slipper ladda hela tiden!
Men galonsäten och inte alls samma premiumkänsla. Så hänger nog mycket på om man vill ha en bil eller enbart ett transportmedel. Tesla verkar inte heller ha mycket till kundservice om man ska tro vad som skrivs på Teslaforumet, finns många helt horribla skräckhistorier där.

Vid en snabb googling hittar jag inget om att personbil klass II inte skulle kunna nyreggas längre. Men den kräver ju ett körkort eller ett tillräckligt gammalt B
Ja, jag är osäker som sagt. Läste bara om detta som hastigast häromdagen så är inte alls insatt, men fick då uppfattningen att det var begränsat till äldre bilar. Men kan ha fattat fel i farten.

mm, men volvo är också kass numera så frågan är om man inte får vara glad om man kan hitta ett lämpligt tranportmedel. Jag vill i alla fall inte betala för premium som inte levereras fler ggr

Exakt, reglerna för efterfordon är oerhört frikostiga så länge inget händer. Efterfordonet får väl inte överstiga dragfordonets vikt om kärran är obromsad. Det enda jag vet att folk fått böter för är att LGF-triangenln inte varit på plats. Har nog slarvat lite med det själv, har en dryg kilometer till rampen..
Bara att komma ihåg LGF-skylten alltså. Den ligger nog i förrådet någonstans.

På vad sätt är Volvo kass numera?
Min Volvo är två år gammal och har lika många verkstadsbesök som alla andra bilar jag haft tillsammans. Det läcker och skramlar. Mjukvaran är värdelös, navigatorn suger och de kan inte ens få blinkersljudet att hålla takten.
Men den är tyst och bekväm ?

Tillägg: och de låter mig betala för hyrbilen när de inte lyckats montera takluckan rätt, och när innertaket lossnar.

Se exempel i bilden. Varför är inte snabb den snabbaste vägen?

Bilagor

• IMG_2464.jpeg
    IMG_2464.jpeg
    314 KB · Besök: 113
På vad sätt är Volvo kass numera?
V90 är en fin bil funktionellt men kvalitet är inte där. Nu är jag även missnöjd med Bilia så det färgar väl lite.

• Det blir fukt i dörrarna bak så att de fryser och inte går att öppna eller stänga. Drar man för hårt så böjer sig nåt så det blir ännu värre. Känt fel. Inte ok på en "svensk" bil
  • Nåt är knas så ibland vill den inte starta utan påstår att broms inte är nedtryckt. Roligt halvvägs till fjällen.
  • Led lampor bak kommer och går ibland känt fel men tas inte på goodwill
  • Förra vintern så funkade inte farthållare de första milen på morgonen. Möjligen borde jag tvätta bilen oftare.

Jag ger upp. Jag har köpt dyrare och dyrare bilar för att få samma kvalitet som en audio a4 2006. Jag inte råd med en dyrare bil än en v90 D5 R så kanske lika bra att köpa skit och byta innan garanti tar slut.

V90 är en fin bil funktionellt men kvalitet är inte där. Nu är jag även missnöjd med Bilia så det färgar väl lite.

• Det blir fukt i dörrarna bak så att de fryser och inte går att öppna eller stänga. Drar man för hårt så böjer sig nåt så det blir ännu värre. Känt fel. Inte ok på en "svensk" bil
  • Nåt är knas så ibland vill den inte starta utan påstår att broms inte är nedtryckt. Roligt halvvägs till fjällen.
  • Förra vintern så funkade inte farthållare de första milen på morgonen. Möjligen borde jag tvätta bilen oftare.

Jag ger upp. Jag har köpt dyrare och dyrare bilar för att få samma kvalitet som en audio a4 2006. Jag inte råd med en dyrare bil än en v90 D5 R så kanske lika bra att köpa skit och byta innan garanti tar slut.
Låter som vi har alltför lika upplevelse. Min första och sista Volvo.

Ja, jag är osäker som sagt. Läste bara om detta som hastigast häromdagen så är inte alls insatt, men fick då uppfattningen att det var begränsat till äldre bilar. Men kan ha fattat fel i farten.

Tjena!

Alla husbilar är personbilar oavsett när dom är byggda.
Största jag har kört är en fullstor Scania byggd (inte ombyggd) som husbil. Roliga med dom är att man inte har fartspärr som på en vanlig lastbil. Det är lagligt att ligga i 120 på E6an, med 25 ton..

du kunde lagt till att den gärna bullrar på grov asfalt. länge sedan en större volvo hade den finessen.

Tjena!

Alla husbilar är personbilar oavsett när dom är byggda.
Största jag har kört är en fullstor Scania byggd (inte ombyggd) som husbil. Roliga med dom är att man inte har fartspärr som på en vanlig lastbil. Det är lagligt att ligga i 120 på E6an, med 25 ton..
… och B-körkort

Ge upp och köp en subaru eller toyota... ;-)

Ja, det är precis där jag är. Eller Kia blir det kanske eftersom frun vill det

Enda alternativet är väl att testa bmw men jag tror inte jag orkar en besvikelse till.
De BMWar (2 st) jag har haft har hållit ihop bra, i princip problemfria. Och det problem jag hade fixade de gratis långt efter garantitiden utan tjafs och med gratis lånebil. Men det var några år sedan, vet inte hur det är i dag.

De BMWar (2 st) jag har haft har hållit ihop bra, i princip problemfria. Och det problem jag hade fixade de gratis långt efter garantitiden utan tjafs och med gratis lånebil. Men det var några år sedan, vet inte hur det är i dag.
Innan jag skaffade BMW (beg, 3 år gammal) fick jag också höra massa skit och, att det var dyrt med service och reparationer, etc. Tappade hakan på första servicen, det var billigare än hos Volvo som jag haft tidigare. Ganska snart efter jag köpte bilen (beg) blev det problem med en baklyktorna. Åkte in, och de konstaterade ”det är en aktion på din bil att baklyktorna ska bytas, har du tid att vänta en halvtimme så fixar vi det på studs nu”. I övrigt har den varit extremt problemfri, i princip bara servat och bytt slitdelar och inte upplevt nåt fuffens fr BMW:s sida som jag gjorde hos Volvo (i samband med service ”upptäckte” de ofta saker som behövde bytas, när man sen kollade själv var det inte alls så). Sedan är ju byggkvaliteten helt fantastisk också, inget knirrande eller skramlande, känns otroligt väl ihopskruvad och inpassad. Det är sällan jag upplever samma kvalitet i andra bilar som kan vara mycket nyare.
Tyvärr har det blivit avsevärt dyrare och lite sämre bemötande sedan Bavaria tog över i Uppsala.

Innan jag skaffade BMW (beg, 3 år gammal) fick jag också höra massa skit och, att det var dyrt med service och reparationer, etc. Tappade hakan på första servicen, det var billigare än hos Volvo som jag haft tidigare. Ganska snart efter jag köpte bilen (beg) blev det problem med en baklyktorna. Åkte in, och de konstaterade ”det är en aktion på din bil att baklyktorna ska bytas, har du tid att vänta en halvtimme så fixar vi det på studs nu”. I övrigt har den varit extremt problemfri, i princip bara servat och bytt slitdelar och inte upplevt nåt fuffens fr BMW:s sida som jag gjorde hos Volvo (i samband med service ”upptäckte” de ofta saker som behövde bytas, när man sen kollade själv var det inte alls så). Sedan är ju byggkvaliteten helt fantastisk också, inget knirrande eller skramlande, känns otroligt väl ihopskruvad och inpassad. Det är sällan jag upplever samma kvalitet i andra bilar som kan vara mycket nyare.
Tyvärr har det blivit avsevärt dyrare och lite sämre bemötande sedan Bavaria tog över i Uppsala.
Ja jag önskade att nästa bil kunde bli en BMW. Men det är krav på elbil. i4 är för liten och har löjlig dragvikt. iX3 är lagom stor men finns bara med tvåhjulsdrift och har löjlig dragvikt. iX är för dyr och för ful.
Förlängd (för baksätesutrymme) i4 kombi med 1500 kg dragvikt hade jag redan haft kontrakt på om den existerat. Nya 5:an är väl närmast men finns inte än och blir väl dyr.
Vi skall iofs byta andrabilen också och där hade i4 varit perfekt. Bortsett från priset.

Samma här, noll problem med min BMW efter 3 år. Har haft VW innan i många år och dom var bra men lite fel då och då.

Golf 7:a, fågeldamm i reservhjulsbaljan:Visa bilaga 647243
Är det en guldfisk du har där?

Min Volvo som då var under två år gammal hade en läckande taklucka. Då samlas allt vatten där någonstans. Med den skillnaden att Volvo tyckte det var utmärkt att samla dyr elektronik där. Blev byte av styrboxar, bakluckemotorer, kontakter mm. Glad att det var under garantin.

Algblomning snarare, misstänker att vattnet kommer någonstans från bakluckan….
Någon som varit med om samma elände?

Algblomning snarare, misstänker att vattnet kommer någonstans från bakluckan….
Någon som varit med om samma elände?
Jag leasade en Ford Focus från 2018 som såg ut sådär efter två år. Den var otät någonstans i baken men minns inte var. Det gick på garantin.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp