Cykel för 10km platt pendling - Racer/Hybrid eller el?

Smillan1000

Medlem
Jag har tänkt börja cykelpendla till jobbet dagar utan regn som är precis 10km hyfsat platt cykelbana (Säröbanan utanför Gbg längs med havet så kan blåsa en del). Jag har skjorta osv på jobbet och hade varit skönt om man inte blev för varm, samtidigt vill jag komma fram snabbt. Jag har en MTB 29" jag cyklat några gånger med men då har jag bytt om och ser det som träningspass och då har jag cyklat snabbare än alla med elcykel, men nu tänkte jag mer att det får vara en bra start på dagen utan att behöva duscha när jag kommer fram. Kan man hålla runt 25-30km/h med en "halvracer" den sträckan utan att bli svettig? Ska man ha bockstyre? Väska på sidan för dator/matlåda etc känns som en smart grej? Prismässigt har jag kollat på elcykel i 20'kr-klassen med 45Nm hjälp från motor. Vanlig cykel tänker jag 7-10'kr. Jag är 191cm och har hyfsat långa ben. Vill inte spendera en förmögenhet på det ifall den skulle bli ståendes.

Hur resonerar ni?

buss eller bil tänker jag. Men blir jag inbiten i cykelpendlande och det känns "enkelt" så kanske jag går över till cykel då också, men det återstår att se.
Om en elcykel kan få dig att tänka dig att pendla året runt i alla väder och på så sätt ställa bilen, så kör på det.
Annars så kan en hoj med bockstyre, plats för hyfsat breda däck, heltäckande skärmar och fäste för pakethållare vara en hit. Då kan du krypa ned i bocken när motvinden ligger på längs Säröbanan.

Har funderat på om en lätt racer/hybrid känns ungefär lika lätt som en elcykel på 23kg med 45Nm kraft. Blir det ungefär samma känsla tror ni även om det såklart blir trögare med elcykeln över 25km/h?

Svettig eller inte beror mer på temperatur och ansträngning än cykel. Är det +20 lär man bli svettig om man inte tar det väldigt lugnt. Lägre tempeaturer går det nog ganska bra att anpassa klädseln.

Svettig eller inte beror mer på temperatur och ansträngning än cykel. Är det +20 lär man bli svettig om man inte tar det väldigt lugnt. Lägre tempeaturer går det nog ganska bra att anpassa klädseln.
ja det såklart, men tänker att med elcykel så blir det ungefär samma året om, eller är verkligheten annan?

Gillar gravelcykel som koncept för pendling och träning, bra fart och funkar om man stöter på grusväg. Blir man inbiten landsvägscyklist vill man ofta ha en gravel utöver sin racer och om inte så har man en mycket bra allround-cykel.

Gillar gravelcykel som koncept för pendling och träning, bra fart och funkar om man stöter på grusväg. Blir man inbiten landsvägscyklist vill man ofta ha en gravel utöver sin racer och om inte så har man en mycket bra allround-cykel.
Ok! tips på fabrikat eller modell jag bör kolla på? Hur vet jag om pakethållare kan monteras och är det någon skillnad på hur man monterar en väska på sidan?

Tänkte precis också föreslå en gravel utifrån behoven. Bockstyre och breda däck så är det mumma även när det blåser på.

ja det såklart, men tänker att med elcykel så blir det ungefär samma året om, eller är verkligheten annan?

Undantaget el då :) Den svettas ju iställat för dig.

Personligen tycker jag folk är överdrivet rädda för lite vardagssvett. Men visst man vill ju inte tokcykla 10 km utan att byta om. Din tanke om väskor är bra, då slipper man den blöta fläcken av eventuell ryggsäck.

Den här pakethållaren har jag på pendlaren och jag tycker den är bra (men tung):

och de här skärmarna har jag:

med en sån här förlängning av framskärmen:

Den här pakethållaren har jag på pendlaren och jag tycker den är bra (men tung):

och de här skärmarna har jag:

med en sån här förlängning av framskärmen:
Tack för tipsen! Ska kolla.

Har en MB31 Bramley från Allebike, den har gott om fästpunkter för utrustning. Kanske går att hitta en beggad om du har tur.

Skulle den här kunna vara något? https://www.xxl.se/white-gx-lite-claris-23-gruscykel-unisex/p/1194787_1_style

Eller borde jag kika på https://www.canyon.com/sv-se/hybrid...lite-4/3276.html?dwvar_3276_pv_rahmenfarbe=BU
Eller https://www.sportson.se/produkt/sirrus-30-72198706 ?

Vad heter förresten bockstyre på engelska? Ska det sitta på från början eller köper jag det och eftermonterar?

Fortfarande svårt alltså...
Vill du ha bockstyre så skall det sitta på från början. Det är helt olika bromshandtag och växelreglage.
Kan varmt rekomendera en gravel. De har nästan alltid fästen för skärmar och pakethållare. Har lite bekvämare sittställning än en racer/cx. Men är lite sportigare än en hybrid. Med en gravel kan du även hänga på landsvägscykling utan problem om du skulle bli sugen på det.
Själv kör jag en Diverge (Specialized), pendlar 8-9km vid vacker väder.
Kör utan skärmar med enbart en Ass-saver.

Skulle den här kunna vara något? https://www.xxl.se/white-gx-lite-claris-23-gruscykel-unisex/p/1194787_1_style

Eller borde jag kika på https://www.canyon.com/sv-se/hybrid...lite-4/3276.html?dwvar_3276_pv_rahmenfarbe=BU

Vad heter förresten bockstyre på engelska? Ska det sitta på från början eller köper jag det och eftermonterar?

Hybrid som du länkar till eller gravel med bockstyre är en smaksak för din tänkta användning.

Vad gäller el så är gravel el ganska dyra medans hybrider finns till lägre pris.

Åk iväg till en handlare och provcykla - några hybrider och några gravelhojar. Sen har du en bra känsla för vad som passar dig bäst ??

Drop bar.
För din tänkta användning skulle jag välja en hybrid och gärna med navväxel ( och rem) om du tänker cykla året runt. Men det är jag det.

Jag pendlar helst på en enkel cykel. Single-speed är enklast, räcker för mig, men kanske behöver man växlar när det blåser mycket. Billig också som ger mindre kostnader vid stöld, och förhoppningsvis lägre stöldrisk. I stadstrafiken föredrar jag ett smalt rak styre, utanför stan bockstyre. Enda nackdelen med cyklarna nedan är att utväxling är for tungt om man inte vill svettas. Då behöver man byta drev fram eller bak.

Här är en El-joker, såg den i verkligheten för ett tag sedan, snyggare irl tycker jag. Är det "Mycket för pengarna"?

Ja ni förstår, det e högt och lågt här...

Här är en El-joker, såg den i verkligheten för ett tag sedan, snyggare irl tycker jag. Är det "Mycket för pengarna"?

Ja ni förstår, det e högt och lågt här...
Verkligen en udda fågel. (Pun intended)

Vill du ha bockstyre så skall det sitta på från början. Det är helt olika bromshandtag och växelreglage.
Kan varmt rekomendera en gravel. De har nästan alltid fästen för skärmar och pakethållare. Har lite bekvämare sittställning än en racer/cx. Men är lite sportigare än en hybrid. Med en gravel kan du även hänga på landsvägscykling utan problem om du skulle bli sugen på det.
Själv kör jag en Diverge (Specialized), pendlar 8-9km vid vacker väder.
Kör utan skärmar med enbart en Ass-saver.
Den där white:n är funktionell. Förra årets modell (samma komponenter, annan färg, osäker på om geometrin har ändrats) reades för 4000 kr i slutet av december. Har för mig att den kostade runt 8000 innan dess.

Har själv pendlat en mkt liknande sträcka för några år sedan. Jag duschade alltid då jag kom fram, men minns att det fanns kollegor som inte gjorde det trots ungefär samma sträcka.

Jag skulle ha satsat på en avslappnad men ändå lättrampad cykel. Kör man racer eller gravel med bockstyre är risken stor att man blir inspirerad, trycker på och blir svettig! En hyfsat bra (lätt) hybrid som kanske moddas med ett lite bekvämare (mera rise och backsweep) styre. Ordentlig pakethållare (ryggsäck = ryggsvett) och funktionella skärmar behövs.

Andra alternativet är ju som sagt elcykel. Blir väl dock mkt högre kostnader både på kort och lång sikt?

Har själv pendlat en mkt liknande sträcka för några år sedan. Jag duschade alltid då jag kom fram, men minns att det fanns kollegor som inte gjorde det trots ungefär samma sträcka.

Jag skulle ha satsat på en avslappnad men ändå lättrampad cykel. Kör man racer eller gravel med bockstyre är risken stor att man blir inspirerad, trycker på och blir svettig! En hyfsat bra (lätt) hybrid som kanske moddas med ett lite bekvämare (mera rise och backsweep) styre. Ordentlig pakethållare (ryggsäck = ryggsvett) och funktionella skärmar behövs.

Andra alternativet är ju som sagt elcykel. Blir väl dock mkt högre kostnader både på kort och lång sikt?
Ja så är det kanske, har man möjligheten så trycker man på, jag är en sådan som får horn i pannan... men tanken med en snabb & lätt cykel med bockstyre är att jag kanske tar det lite lugnare då, eftersom det troligtvis går rätt fort ändå. Med en hybrid så kanske jag trycker på mer för att man ändå ska förbi alla. Svårt det här. Ska se om jag kan gå förbi Sportson på vägen hem.

och den här då? Eller är XXL-cykeln eller någon Serious mer för pengarna?*

Ja så är det kanske, har man möjligheten så trycker man på, jag är en sådan som får horn i pannan... men tanken med en snabb & lätt cykel med bockstyre är att jag kanske tar det lite lugnare då, eftersom det troligtvis går rätt fort ändå. Med en hybrid så kanske jag trycker på mer för att man ändå ska förbi alla. Svårt det här. Ska se om jag kan gå förbi Sportson på vägen hem.
Visst är en landsvägshoj lite snabbare men jag tror inte det är många minuters skillnad vid "normal" cykling över 10km delvis i stadstrafik med stopp mm. Det som kommer avgöra hur snabbt det går är nog primärt hur mycket du trycker på (då är snabbt = svettigt). Så jag tror inte du behöver stirra dig blind på typen av cykel av anledningen "snabbhet".

Jag pendlar också 10 km i varje riktning, och har gjort så i många år. Har testat att pendla med MTB, lvg, single speed, och elcykel. Utan elhjälp klarar jag att cykla 5-6 km utan att bli alltför svettig. Efter det blir jag oftast så svettig att jag vill duscha och byta om. Med elcykeln är det bara att gå direkt till arbetsplatsen. Är inne på min andra elcykel, och den har rullat knappt 2.000 mil nu. Den ersätter helt klart en bil för oss.
Har förstås försökt att cykla mina 10 km försiktigt på elfri cykel och om det inte är alltför varmt ute och man prickar rätt med klädseln, så kan det gå att slippa duscha, men det passar mig inte så bra att hålla igen så mycket när jag cyklar, så jag tar hellre LVG-cykeln och en lite längre runda till jobbet då och då, när jag känner att jag har tid att duscha och byta om.

Min personliga erfarenhet: Ju långsammare cykel, desto lättare att hålla det pendlings-Zen som krävs för att inte cykla sig svettig. På så pass kort sträcka som upp till milen, del av det i stadstrafik, så blir tidsskillnaden försumbar.

Det handlar nog mkt om inställning till sitt cyklande. Vi som är lite nördiga tenderar nog att kategorisera cykelstunderna till olika grupper. Tex "pendling", "träning", "biketouring", "bikepacking" etc. Kör man på en racer så blir det gärna "träning" och inte "Jag skall cykla till jobbet. Det är bara 10 km. Skönt att få lite luft före och efter jobb", så som normala människor kan resonera.
Därför tänker jag att en "avslappnad" cykel kunde vara passande.

En annan grej:
Sitter man lite mera upprätt så kanske man kan kosta på sig att ha en pod i örat då man kör. Beror ju också på trafikförhållandena, men det kan funka ibland (vi hade en döv person på mitt jobb som cykelpendlade, det funkade).

Men det är ju klart, vid en viss period i cykelmivet kand det ju vara så att man mår bra av och vill köra lite rejsigt. Då är det väl bara att leva ut det. I detta fall låter det som gravel eller racer med minst 28mm däck vore bäst för den inställningen.

Jag pendlar också 10 km i varje riktning, och har gjort så i många år. Har testat att pendla med MTB, lvg, single speed, och elcykel. Utan elhjälp klarar jag att cykla 5-6 km utan att bli alltför svettig. Efter det blir jag oftast så svettig att jag vill duscha och byta om. Med elcykeln är det bara att gå direkt till arbetsplatsen. Är inne på min andra elcykel, och den har rullat knappt 2.000 mil nu. Den ersätter helt klart en bil för oss.
Har förstås försökt att cykla mina 10 km försiktigt på elfri cykel och om det inte är alltför varmt ute och man prickar rätt med klädseln, så kan det gå att slippa duscha, men det passar mig inte så bra att hålla igen så mycket när jag cyklar, så jag tar hellre LVG-cykeln och en lite längre runda till jobbet då och då, när jag känner att jag har tid att duscha och byta om.
Mkt bra input, tack för det!

Det e lite så det är här också, tanken är att det ska ersätta bil/buss och vara ett fordon som tar mig från A till B, inte för träning. Däremot gärna så snabbt som möjligt men som ni skriver, skillnaden blir nog marginell på 10km oavsett cykel.

Har du inte dush på jobbet? Skjorta, kallingar och strumpor i ryggan och lite kläder hängande på jobbet så kan du elitpendla. ?

Från säröbanan finns det ingen grusväg att ta en omväg på (bortsett från Billdals park, men det är en lång omväg för väldigt lite grus). För solskenspendling i antisvett hastighet så finns det inga behov av skivbromsar. Då finns det inte många fördelar med en gravelbike över en pannier rack försedd komfortracer. Så jag skulle vidga mina vyer.

Ett fåtal racer <10k har pakethållarfästen. Bland annat:
Triban RC500 Microshift R9 9S 6 999kr 9 999kr
Kolfibergaffel med fästpunkter
MicroSHIFT, billigare reservdelar men sämre tillgång och svårare hitta verkstad
50/34T & 11-32T, kanske lite väl bred utväxling med tanke på hur platt Säröbanan är.
Tubeless ready hjul. Utan slang minskar vikten och rullmotståndet och tätningsvätska tätar mindre punkteringar som annars hade krävt slangbyte eller lagning.
36mm däckutrymme.
10,6kg, skivbromsarna gör den tung för att vara landsvägscykel, men ändå lättare än de flesta gravel cyklar.

Cycling Weekly Triban RC500 Microshift Disc review 4/5
+Great value for money
+Comfortable on long rides
+Will inspire confidence for newcomers to road bikes
+All-round potential for different needs and uses
+Mechanical disc brakes are smoothly efficient
+Lifetime guarantee on frame, handlebars and stem
-Less mechanically adept or experienced customers will need help building and setting the bike up
-Limited support network for in-person advice, spares and servicing
-Only one color option

RC520 finns också i en (slutsåld) Shimano variant med fler tester som nämner bra grejer den har gemensamt med microSHIFT varianten.
road.cc Triban RC500 Shimano Disc review
Triban RC500 Shimano Disc review 4.5/5

Triban RC520 Microshift R10 10S 9 999kr 12 999kr
Kolfibergaffel med fästpunkter
MicroSHIFT, billigare reservdelar men sämre tillgång och svårare hitta verkstad
50/34T & 11-32T, kanske lite väl bred utväxling med tanke på hur platt Säröbanan är.
Tubeless ready hjul. Utan slang minskar vikten och rullmotståndet och tätningsvätska tätar mindre punkteringar som annars hade krävt slangbyte eller lagning.
36mm däckutrymme
10,4kg, skivbromsarna gör även RC520 tung för att vara landsvägscykel, men ändå lättare än de flesta gravel cyklar.

Trek Domane AL 2 Claris 8S 9 407,16 SEK
11 199,00 SEK

Kolfibergaffel
Shimano, enkel tillgång och lätt att hitta verkstad.
8 delat, billiga delar, större steg mellan växlarna.
50/34 & 11-32T, kanske lite väl bred utväxling med tanke på hur platt Säröbanan är.
Gängat vevlager, lättare att byta.
Extern kabeldragning, lättare att byta.
Dåliga bromsar, men funkar till så platt antisvett cykling.
Tubeless ready hjul. Utan slang minskar vikten och rullmotståndet och tätningsvätska tätar mindre punkteringar som annars hade krävt slangbyte eller lagning. 17mm fälg, smal, sämre komfort.
28mm däckutrymme, smalt även för fälgbroms.
9,57 kg

Bikeradar Trek Domane AL 2 review 4/5
+Great handling; excellent component specification; willing ride

-The handlebar can transmit vibration at high tyre pressures on rough stuff

Cannondale Synapse Sora, om den hade sålts i Sverige...

Specialized Allez på eventuell utförsäljning i höst (för att komma under 10k).

Kan man tänka sig någon speciallösning för pannier rack (typ Tailfin) så finns det ännu mer att välja på. White RC LTD 105 11s 23 på REA för 9 990kr är mest prisvärd IMO, men det finns hur många andra som helst...

White RC LTD 105 11s 23 9 990kr 13 990kr
Shimano 105, bästa växlarna under 10k, dyraste slitdelarna...
50/34 & 11-30T på 11 delat är väldigt tätstegat, bra möjlighet till finjustering för att hålla nere pulsen och svetten borta.
Fälgar ej redo för slanglös montering tyvärr.
Schwalbe One Performance 28mm däck, bra rull.
9kg, lättast av alla länkade.

Hur skall cykeln förvaras på arbetsplatsen? Viktigt att tänka på stöldskydd...

Senast ändrad:
"It never gets easier, you only go faster" - Greg LeMond

Min upplevelse, vilken såklart är personlig och subjektiv, är att typ av cykel inte spelar någon roll för hur mycket jag anstränger mig när jag cyklar. Mina ben tenderar att ta i så mycket de känner för själva om jag inte aktivt och medvetet påverkar dem. Det går att minska ansträngningen så man slipper svettas (beroende på väderlek) men det kräver minst lika mental kontroll som att öka ansträngningen. Om jag tänker på något annat en stund så kör jag plötsligt fort igen.

Poängen med mitt flum ovan är att du bör välja en cykel du gillar av andra anledningar och inte för att det går att cykla lugnt på den ?

Har funderat på om en lätt racer/hybrid känns ungefär lika lätt som en elcykel på 23kg med 45Nm kraft. Blir det ungefär samma känsla tror ni även om det såklart blir trögare med elcykeln över 25km/h?
Jag började pendla med att köpa en elcykel (23km enkel resa) för jag trodde inte jag skulle orka pendla med vanlig cykel och jag ville inte bli svettig. Efter ett kort tags pendlande blev jag jättesvettig ändå. Men det gick knappt åt något batteri. Såklart, eftersom jag trampade och elmotorn behövde knappt kicka i gång under resan. Sen köpte jag en gravelbike (sån setup som weldion tipsar om ovan) med stänkskärmar och pakethållare för sidoväska.
Nu har jag kortart ned pendlingstiden jämfört med vad det tog med elcykel.
Så mitt tips är, ska du ”bara” köpa en cykel. Köp en gravelbike.
Ska du köpa två. Köp en elcykel också.

Hoppas du har bra ombytesmöjligheter och cykelparkering på jobbet. Då blir det riktigt smidigt och kul att pendla till jobbet??

Lycka till!

Mkt bra input, tack för det!

Det e lite så det är här också, tanken är att det ska ersätta bil/buss och vara ett fordon som tar mig från A till B, inte för träning. Däremot gärna så snabbt som möjligt men som ni skriver, skillnaden blir nog marginell på 10km oavsett cykel.

Isåfall är ju el cykel bästa alternativet eftersom det inte är för träning? Slipper du få upp pulsen och svetta ner dig.

Men att vara sin egen motor är skönare jag säger också gravelbike

1692772490989.png

1692772548170.png

Elcykel = bekväm pendling, blir inte svettig, ingen träning, dyrt inköp.
Hybrid = bekväm sittställning, bra träning, du kommer att bli svettig (om du inte har fantastisk medvind och verkligen går in för att ta det lugnt), billigt inköp.
Racer/Gravel = obekväm sittställning (innan man vant sig), klart snabbast, klart roligast cykel, bra träning, du kommer att bli svettig (om du inte har fantastisk medvind och verkligen går in för att ta det lugnt), billigt (eller jättedyrt :)) inköp.

Jag var i liknande sits som dig innan sommaren. Ville ha en lätttrampad cykel som tog mig till jobbet utan att svettas. Trodde jag gjorde rätt när jag köpte en hybrid. Cyklar vid kusten och det blåser ALLTID. Insåg att det var i princip omöjligt att cykla till jobbet utan att svettas (såvida man inte har fantastisk medvind och verkligen går in för att ta det lugnt...). Blev dock biten av cyklingen, sålde hybriden och köpte en racer/endurance istället (Trek Domane AL4). Fantastisk cykel! Pendlar med den vid fint väder och accepterar att svettas en del. Motorcykel/buss vid sämre väder. Utöver pendlingen har cykling nu blivit min huvudsakliga träning och nästan ersatt löpningen helt.

Mitt råd: Köp en elcykel om du vill ha en bekväm pendling och ett bra transportmedel. Köp en gravel/endurance om du även ser cyklingen som träning och kan tänka dig byta om när du kommer till jobbet.

Tillbaka
Topp