[Kalender] Randonnée 200 km - Södertälje 2023-09-09

20230820_114713.jpg

Tackar för tips. Kollade bron idag. Det gick bra att passera med cykel.

Bra, kolla dock gärna av så den inte står inför avkapning lagom till start.❤️
Den har varit avstängd sedan januari i år och en ny bro är planerad att vara klar i slutet på 2024. Förhoppningsvis låter de den vara kvar in i det sista för att underlätta lite för boende och annat folk som fortfarande kan använda bron till fots. Jag cyklade över bron i lördags och det såg inte ut att det kommer startas igång en rivning innan den 9e i alla fall. Men det är bara min gissning.

Den har varit avstängd sedan januari i år och en ny bro är planerad att vara klar i slutet på 2024. Förhoppningsvis låter de den vara kvar in i det sista för att underlätta lite för boende och annat folk som fortfarande kan använda bron till fots. Jag cyklade över bron i lördags och det såg inte ut att det kommer startas igång en rivning innan den 9e i alla fall. Men det är bara min gissning.
Instämmer! För den oinsatte så är det svårt att förstå varför trafikverket inte vill informera oss cyklister. Varför finns det inte info om att bron nu är öppen för cyklister och när den beräknas bli avstängd. Känns som de enkom bryr sig om bilisterna.

Avstängda vägar pga vägarbeten/olyckor/annat är sånt som händer på Rando. Det brukar bara göra rundan lite mer spännande.

Om bron över Klövasundet skulle vara avstängd så går det en stig på östra sidan om Klämmingen. Jag har inte cyklat den själv, men såg på Komoot att det var iaf en vandrare som rekommenderar stigen?

Edit: Men vandraren varnar för att klättringen till fots är utmanande?

Bilagor

• IMG_2543.jpeg
    IMG_2543.jpeg
    146.4 KB · Besök: 62
  • IMG_2544.jpeg
    IMG_2544.jpeg
    198.9 KB · Besök: 55
Senast ändrad:
Från Sörmlandsledens beskrivning (det är den stigen som är utritad)

"Från Djupviksängen börjar en ansträngande klättring upp på Lövviksbergen, där du kan njuta av en praktfull utsikt över sjön Klämmingen och jordbruksbygden västerut. Klämmingen är nära en mil lång och ingår i en av länets mest markanta sprickdalar, som även fortsätter norrut i sjökedjan Marvikarna."

^
Jo, den stigen blir nog lite väl spännande på cykel.

Nog bättre att ta vägen i så fall som går någon km österut upp mot Laxne. Där är det ingen bro. Det kan vara en plan B. Om bron skulle vara avstängd.

Bilagor

• IMG_2545.jpeg
    IMG_2545.jpeg
    200.5 KB · Besök: 46
Tjena, jag ser fram emot detta. Det blir min entre in i den svenska randoneevärlden. Har cyklat många mil med San Fransisco Randonneurs tidigare men nu var det en handful år sedan sista turen.

Vad brukar folk köra för däck på den här turen. Jag står i valet mellan RH Baby Shoe Pass eller RH Juniper Ridge.
Hur många kör med skärmar INKL kompislapp?

Vi ses!

Jag körde förra året och såg inga skärmar vad jag minns. Men det var ju torrt och fint.
Blir det kladdigt så sätter jag kanske på clip ons, men det blir ingen kompislapp.

Jag har inte kört med nåt av däcken du nämner men jag skulle nog välja Baby Shoe Pass efter att ha kikat på däckmönstren på nätet.
Själv kör på jag på zipp g40, som jag gjorde i fjol, eller pirelli cinturato om jag orkar vilja byta till dem. (Tempot i min verkstad är ganska lugnt) En kille körde på 28 mm racerdäck. Han punkade några gånger iofs.

Jag har kört med skärmar, men i stort sett bara jag. Blir en ass saver long om blött. Tveksamt om jag startar i rotblöta. Har testat det.
I år på CX utan skärmar. G-one 40mm fram och Byway 40mm bak

Jag och min kompis Anders körde förra året med skärmar, vilket inte behövdes då det var torrt. Hade jag vetat om hur det såg ut innan hade jag skippat skärmarna. Men hade det varit blött istället hade jag inte saknat dem.

Ser ut att kunna bli fint väder - kul!
Redan ett gäng anmälda - kul!
Kämpar med att få helgens ryggskott att ge sig. - inte lika kul.

Ser riktigt bra ut, tror jag får packa med badbyxorna!

Nu monterat 48mm slicks, sans skärmar. Blir lajbans!

Detta är ju lite lockande. Måste få tid fixa klart mina nya hjul till gruscykeln bara (montera bromsskivor och kasett). Om hinner det anmäler jag mig nog. Men bara bra, det har blivit liggande ett bra tag nu så behöver en morot för få det gjort.

Prognosen lovar ju rena sommarvädret till lördag. Toppar runt 24-25 grader på eftermiddagen

Vädret ser ju ut att kunna bli riktigt fint! Kanske slipper jag frysa i år till skillnad mot alla andra gånger jag kört den här med liiite för lite kläder med mig. :)

Fixat hjulen nu. Gick ju bra allt. Fram till det enklaste. Sätta på däcken. Första var väldigt svårt. Andra helt stört jäkla omöjligt. Tills det gick ändå efter en mer en timmas slit och gett upp två gånger. Pinarello Gravel H. Som inte helt nya ens, suttit på gamla hjulen en dryg månad, och körda en 600 km. Oerhört frustrerande.

Anmäld! Blir min andra tur sedan 1 juli. ?
Cykeln knakar lite här och var sedan Kenya och Tanzania som jag hoppas ni har överseende med.
Ska i alla fall bli kul att cykla lite igen.

Behövs det verkligen så mycket funderingar angående framlampan? Det blir väl högst lite skymning i slutet tänker jag, inte blir det väl becksvart? Jag tar med en Cateye Gvolt 50 i styrväskan och kör med Bontrager Flare 1 bak som kommer vara på, typ, hela rundan.

Tjena, jag ser fram emot detta. Det blir min entre in i den svenska randoneevärlden. Har cyklat många mil med San Fransisco Randonneurs tidigare men nu var det en handful år sedan sista turen.

Vad brukar folk köra för däck på den här turen. Jag står i valet mellan RH Baby Shoe Pass eller RH Juniper Ridge.
Hur många kör med skärmar INKL kompislapp?

Vi ses!
2016 så körde jag på RH Baby Shoe Pass EL, och med Honjo GrandBois skärmar på min MAP 650B.
Det gick bra men jag är ingen fartfantom, direkt.

MAP ? Mitch bygger (byggde?) fina cyklar. Är han igång igen efter branden?

Nu är cykeln peppad. Blir ett par dagar i Norrköping på konferens men sen ses vi på lördag! 25 grader!?

Senast ändrad:
Anmäld! Blir min andra tur sedan 1 juli. ?
Cykeln knakar lite här och var sedan Kenya och Tanzania som jag hoppas ni har överseende med.
Ska i alla fall bli kul att cykla lite igen.

Behövs det verkligen så mycket funderingar angående framlampan? Det blir väl högst lite skymning i slutet tänker jag, inte blir det väl becksvart? Jag tar med en Cateye Gvolt 50 i styrväskan och kör med Bontrager Flare 1 bak som kommer vara på, typ, hela rundan.

Sant, är ju ganska ljust fortfarande. Har ingen bra lampa så behöver ha en oavsett.
Någon som vet om det går att köpa Cateye GVolt 70.1 i butik i Stockholmsområdet? Tack.

Har ingen koll själv men det står ju info om en parkering vid pendeltågsstationen:

Vad blir cykelvalet i morgon? Gruscykel eller landsvägscykel? Tog för givet att var gruscykel som gällde, men läste lite noggrannare nu och det verkar ju inte givet ändå..
"Rutten går utmärkt att cykla på racer med förhållandevis smala däck. Provcykling av delar av sträckan har gjorts på 26 mm däck."

Har ingen koll själv men det står ju info om en parkering vid pendeltågsstationen:

Vad blir cykelvalet i morgon? Gruscykel eller landsvägscykel? Tog för givet att var gruscykel som gällde, men läste lite noggrannare nu och det verkar ju inte givet ändå..
"Rutten går utmärkt att cykla på racer med förhållandevis smala däck. Provcykling av delar av sträckan har gjorts på 26 mm däck."
Min take efter ett par Sportgrus är gruscykel. De gånger va har aft med oss folk på racer har de konstaterat ” nästa gång får det bli gravel”

Tack. Hade tänkt gruscykeln men blev bara lite fundersam. Men då blir det absolut den.

Min gruscykel är nog rätt för ändamålet i nuvarande konfiguration också. Bra för inte för inte allt för tufft grus, och relativt lättrullad på asfalt.

Senast ändrad:

Rekommenderar definitivt gruscykel

Det är ruggigt mycket mygg i skogarna. Ett hett tips är sålunda myggspray. Får man punka är det tufft att laga när översvämmningsmyggorna anfaller. Är det inte rally, så är det militärövning, och är det inte militärövning så...

Tillbaka
Topp