Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Vi jobbar vidare! Dag två, nu med båt!

IMG20230725121207-01.jpeg

IMG20230725124118-01.jpeg

Bikepacking
Halloj!

Söker tips på långärmad lite "losefit" tröja som tar minimalt med plats men värmer gott på tidiga mornar eller sena kvällar.

Planerar en cykelresa som innebär flyg till destinationen och på flyget och senare på kvällarna skulle det vara skönt att ha en långärmad tröja som tar lite plats i packningen.
(gör absolut ingenting att den är snygg också)

Tack på förhand

/S

Bikepacking
Halloj!

Söker tips på långärmad lite "losefit" tröja som tar minimalt med plats men värmer gott på tidiga mornar eller sena kvällar.
Kanske inte uppfyller dina krav på "losefit", men de har generösa öppet köp regler,
kostar 749 SEK
troja-for-bergsvandring-trek-900-merino-herr-gul.jpg

Den tröjan har jag ingen egen erfarenhet av, men en jackvariant i lite tjockare tyg (260 g/m² istf 240 g/m²) med helt blixtlås har jag och den tycker jag är riktigt bra och skön

Senast ändrad:
Bikepacking
Halloj!

Planerar en cykelresa som innebär flyg till destinationen och på flyget och senare på kvällarna skulle det vara skönt att ha en långärmad tröja som tar lite plats i packningen.
(gör absolut ingenting att den är snygg också)

Tack på förhand

/S
Jag gillar Montbells kläder, som de andra föreslår jag också Merionoull. Deras kläder är lätta, packar litet och de använder en mix av Merino+polyester som gör de mer slittåliga.

Bikepacking
Ett alternativ till merinotröjorna skulle kanske en tunnare dunjacka kunna vara
Decathlon säljer en sådan som är en aning lättare, 280 istf 350g
och åtminstone i vinrött även billigare: 599 SEK
dunjacka-for-bergsvandring-mt100-5-c-herr.jpg

Jag har ingen som helst egen erfarenhet av den och vet därför inte heller hus stor packvolymen blir, men dun brukar vara packbart.

Fast frågan är om inte en tröja tunn nog att få plats under regnjackan är ett bättre val för bikepacking, även om den är en aning tyngre och dyrare?

Bikepacking
Avkortad tur under midsommar.
En liten del av Sverigeleden ingår i flera av mina träningsrundor och jag började fundera på vad som händer bortom där jag normalt svänger av in på andra vägar. Så när det blev midsommarafton med bra väder så spände jag fast väskorna på cykeln direkt efter frukost och rullade söderut för att se hur det ser ut där, och för att testa mitt nyinförskaffade liggunderlag. Tog inte med någon mat utöver några energikakor jag hade över från ett bak helgen innan, utan tänkte att det får lösa sig på vägen.
Först när skyltarna för Sverigeleden dirigerade in mig på slingriga grusvägar, som mina P Zero inte är optimala för, så kom jag på att förstahjälpenkittet låg kvar hemma. Nåja, inga stora problem, får ta det lite lugnt och försiktigt bara. Ut på asfalt igen efter bara några kilometer och härligt att kunna trycka på ordentligt i pedalerna.

Nästan helt bilfritt på vägarna och det gick ibland att åka i en halvtimme utan att möta någon eller bli omkörd. Många sommarstugor med uppdukade bord och folk som spelar Kubb.
En livsmedelsbutik i Horn blev första matstoppet med lite frukt och i kyrkan fylldes det på med vatten och akustiken testades med en liten sång. Riktigt bra akustik i den kyrkan.
Tänkte att jag tar mig till Vimmerby äter middag för att sen svänga västerut inåt landet för att hitta något trevligt ställe att slå nattläger på, för att dagen efter fortsätta längre inåt landet. Väl framme i Vimmerby så är nästan allting stängt förutom livsmedelsbutiker. Men jag kände för lagad mat så jag bestämde mig för att cykla ut mot kusten istället, till Västervik där det borde finnas flera matställen öppna.
Kommer fram till Frödinge... nope... Ostkakeboden var stängd och skulle öppna först på måndagen. Cyklade vidare.

Vägen till Västervik gick omväxlande på 2+1-väg utan vägren, och på grusväg där delar nyligen fått ett lager löst stenkross vilket inte alls var roligt att åka på med den cykel jag hade och jag blev åter påmind av att förstahjälpenkittet inte fanns med.
I Västervik var det som jag misstänkt många matställen öppna och första pizzan sedan innan lockdown inmundigades.
Var efter det inte så många timmar kvar tills skymning och jag hade inte tagit med mig cykelbelysning, så Gränsö kändes som ett bra ställe att slå läger på. Efter lite släpande, och bärande, av cykeln längs en vandringsstig på spände jag upp min hammock mellan två träd bara ett par meter från östra stranden vid ett vindskydd och såg fram mot att vakna till solen som stiger upp ur havet.

gränsö.jpg

Lördag morgon. Packade ihop allting på cykeln och funderade på vart färden skulle gå då jag inte kände för att vända tillbaks mot Vimmerby igen. Så planen ändrades till att följa Kustlinjen norrut.
Vattenflaskorna var tomma men OpenStreetMap tyckte att det fanns dricksvatten bara en bit bort. Det visade sig vara handfatet på en toalett med blandare där det inte gick att ställa in temperaturen, så en mix av kallt och varmt vatten och vattenreningen hade jag också lämnat hemma. Nåja... lite Legionella har väl ingen dött av... och jag behövde vattnet.
Trafiken var lugn så tidigt på morgonen och jag har några möten med bikepackers som är på väg söderut, men det dröjde inte så länge innan bilarna började komma fram. Gissningsvis med flera inte helt nyktra förare.

Pinnar på upp till Valdemarsvik där det är dags för frukost. En baguette, ett paket Philadelphia ost och apelsinjuice. I hamnen fanns kranar med kallt gott dricksvatten, så med fyllda flaskor trampade jag vidare.
Nu blev biltrafiken riktigt besvärande, även när man letade sig in på småvägar, men jag tag mig levande upp till Söderköping där jag vilar lite.
Vad göra nu? Leta upp något trevligt ställe på norra sidan av Bråviken för att slå läger och hoppas att trafiken blir bättre på söndagen? Ett steg i taget, mot Norrköping.
Väl framme i Norrköping är jag så trött på det konstanta flödet av bilar att jag ger upp. Hoppar med cykel på pendeln hem till Linköping.

Bikepacking
RR från Umeå - Isälvsleden - Umeå.
Eftersom jag lagade sönder min hemsida för ett par veckor sedan klistrar jag in den texten här. Finns också på min insta tsm med några bilder.
---
Söndagskvällen spenderas i lätt panik för att hitta alla saker och få plats med dom på cykeln. På något sätt rymmer väskorna mycket mindre i verkligheten än på det mentala planeringsstadiet. Sent omsider fick det vara nog och lampan släcktes drygt sex timmar innan uppstigning till ett ihållande regn.

Det sista rafsades ihop utan någon egentlig tanke samtidigt som frukosten intogs.
Vännerna dök upp vi drog iväg, alla med lite olika lösningar och glömda saker i packningen.

Det duggade lätt och var mulet men inte farligare än så, däremot bjöds det på punktering efter 25 km som samspelade med en liten värre skur. Under de första fem milen var det mest olika sorters stig som syntes mer eller mindre. Från Botsmark till Åmsele varierande grusväg, bland annat förbi Sveriges största flyttblock. Vid lunchpaus vid Sanabadet togs beslutet att jag skulle sprinta (nåja) de kvarvarande dryga sju-åtta milen till Handlarn innan de stängde 18 så vi kunde hämta ut den gemensamma öl-beställningen. Drygt var ordet, det var fan jobbigt på rikt. Många gånger trodde jag inte att jag skulle klara av det och drömde fram olika scenarion där jag hivar upp hojen på en pickup för att komma fram i tid. Nu fanns det inga pickups att tillgå eller andra fordon för den delen pga obygden.

17:58 tvärnitar jag framför affären, trycker fast cykeln mot väggen och stampar in i butiken. När jag förklarar det senaste timmarna för personalen får jag frågan om varför jag inte ringt så hade dom stannat och hållt öppet lite längre. Visste inte att det var en möjlighet.
Som någon med munchies länsar jag hyllorna på Oatlys choklad dryck, saltgurka, nachos, salsa, chips, bananer och två tandborstar, eftersom både jag och Peppe glömde våra, och Andreas vill antagligen inte dela med sig av sin.

Vid ett campingbord mittemot handlarn dukar jag upp min buffé, kokar kaffe och inväntar de andra.
När de anländer två(?) timmar senare bestämmer vi att den närliggande campingen vann över tält i regn. Fegt, men bekvämt. Ändå ganska skönt att kunna umgås tillsammans varmt och torrt med musik och kall dryck efter en heldag i sadeln.

Dag två försöker vi starta tidigt, men det går långsamt. Gårdagens start upprepas, med skillnaden att det som finns det finns.
Frystorkad frukost och nymalet pour-over gör jobbet. Isälvsleden har en start direkt vid campingen och det är en rätt stökig start, ur cyklingsperspektiv. När vi väl kommit igång cyklar vi nedför en smal stig med mjukt underlag där jag kommer en bit utanför och framhjulet skär vilket resulterar i en OTB som jag "graciöst" kullerbyttar mig ur och klarar mig med lite ont i ena tummen. Bara att fortsätta. Det skulle senare visa sig att det var dagens första fall av två. Det andra var mycket mer odramatiskt.

Jag är sliten sedan gårdagen, huvudvärk och trött. Vid vissa tillfällen känns det att man är "underbiked" och "overpacked" vilket i kombination med strulande drybags testar humöret. Det gör inte så mycket, för det är underbar cykling nästan hela tiden, och spontana glädjetjut utstöts när upphetsningen inte går att hejda. En dag mellan Åmsele och Hällnäs på en mer anpassad cykel och mindre packning skulle vara underbart. Båtöverfarten gick över förväntan, cyklingen längs åsarna, ffa rullstensåsen, var i det närmaste overklig. När vi kommit fram till där Åmlidenvägen korsar järnvägen möter vi en solocyklist som bekräftar det vi läst tidigare, att biten mellan Hällnäs och Vindeln är ganska knixig och teknisk. Det gör det lätt för oss att välja bort den delen när vi väl nått Hällnäs. Klockan närmar sig middagsdags och vi trampar 15 km landsväg i 12 gradigt duggregn fram till Vindeln och placerar oss på Tre Kronor Pizzeria och njuter av de lokala nyanserna. Efter vi har lämnat ställer bagaren upp dörren på vädring...
Under en oerhört desorienterad frukost shopping bokas en stuga på campingen med den oerhörda lyxen av egen dusch och torkskåp.

Onsdag, dag tre. Vi är så redo och utvilade! Slänger ihop packning och frukost och beger oss. Den här dagen bjuder på grusvägar av varierande kvalité och nästan ingen stig. En fantastisk backe uppför Trollberget där vi i tur och ordning träffar på: ett gäng får, en enstörning med stort skägg och stor hund, en familj som hejar på och tydligen citerar Jelzin?
Resten av dagen bjuder inte lika spektaulära möten men dock väldigt fina grusvägar hemåt. För första gången känns det som att cykeln är helt rätt för uppgiften, hela dagen. Från Grundfors till Flurkmark ligger vi på rulle och flyger fram genom landskapet. Jag får feeling och drar igång The Valkyrians - Punkrocksteady på hög volym i högtalaren. Livet!
Vi tar oss igenom I20 området och avslutar med varsin kall Allagash White hemma hos Andreas.

Bikepacking
Fattar inte varför alla har en jättekorv bak under sadeln, och sen en pakethållare fram ? Fixa en lätt pakethållare bak istället, med några lätta väskor ---- Sorry. :sneaky: :cool:
Har du (eller någon annan) tips på lätta och bra pakethållare och väskor? Helst med möjlighet att köra med en toppmonterad väska för snabbrando, men också möjlighet att köra med sidoväskor för bikepacking och pendling? Typ som Tailfin med toppväskan och fästen för sidoväskor, men helst lite billigare ?.

Bikepacking
Senast ändrad:
Bikepacking
Många av de där väger ju över kilot, vet inte om det är "lätt". Jag skulle säga att man måste ned under halvkilot för det, och då är inte alternativen så många.

Bikepacking
Inte koll på alla varianter. Men är inte största fördelen med Tailfain att allt är genomtänkt o de går fort.
"Ramen" är enkelt att montera o lossa oavsett cykel
"Väskorna" passar bra o genomarbetad o sitter bra på ramen. Lätt att ta med när stannar osv

Bikepacking
Tack för länkarna! Jag har kollat på Tubus Fly tidigare, men det verkar svårt att använda den till annat än sidoväskor eftersom plattformen är så smal. Ortlieb Quick Rack såg intressant ut, men är den tyngre än Tubus Vega känns det som att jag lika gärna kan testa en sån istället. Som @mzi skriver skulle jag helst vilja komma ner under 500 g. Ser att det finns en lättare variant av Ortlieben, ska titta närmare på den också.

Bikepacking
Bild från veckans eskapader längst med Göta kanal.
Toppentur med hela familjen från Borensberg till berg. Enda missräkning var att mitt baknav fullkomligt kapsejsade vid framkomst så det blev till att cykla de dryga två milen tillbaka på fruns lite mindre cykel för att hämta bilen. jag var förvisso nöjd att jag inte kapat hennes sadelstolpe men dropet var fan inte nådigt.

Var går förövrigt gränsen mellan bikepack och tungbärgning? Behövs det be-körkort för att framföra cykelkärra?20230730_170122.JPG20230728_110033~2.JPG

Bikepacking
Det kanske är lite förmätet att kalla det bikepacking, men jag och @salle tänkte att det vore kul att träffas och övernatta någonstans och att det vore skoj om fler hängde på. Kanske visa lite vad det är för rigg ni har och hur ni har löst packing, sovsystem och annat? Dricka lite kaffe eller en bira och kanske grilla? Vi tänkte i slutet av augusti, typ helgen 26-27 augusti och avhängt att det inte ösregnar eller snöar.

Mitt förslag är en strand norr om Studsvik. Det är typ lagom långt bort för att få cykla, hyggligt platt, finns dass och är inte så nära civilisation att vi stör någon annan. Jag har ritat en rutt från Gnesta, men det går ju att ta sig dit från stan, eller Eskilstuna eller var man nu kommer ifrån. (Det går ett Västtåg från Göteborg 15.35 på fredagen som gör att man kan byta i Hallsberg till Mälartåg så man kommer fram i Gnesta vid tio eller något sådant. Alla är välkomna!)

Vore det skoj? Är det någon som är sugen på att hänga med?

Bikepacking
Det kanske är lite förmätet att kalla det bikepacking, men jag och @salle tänkte att det vore kul att träffas och övernatta någonstans och att det vore skoj om fler hängde på. Kanske visa lite vad det är för rigg ni har och hur ni har löst packing, sovsystem och annat? Dricka lite kaffe eller en bira och kanske grilla? Vi tänkte i slutet av augusti, typ helgen 26-27 augusti och avhängt att det inte ösregnar eller snöar.

Mitt förslag är en strand norr om Studsvik. Det är typ lagom långt bort för att få cykla, hyggligt platt, finns dass och är inte så nära civilisation att vi stör någon annan. Jag har ritat en rutt från Gnesta, men det går ju att ta sig dit från stan, eller Eskilstuna eller var man nu kommer ifrån. (Det går ett Västtåg från Göteborg 15.35 på fredagen som gör att man kan byta i Hallsberg till Mälartåg så man kommer fram i Gnesta vid tio eller något sådant. Alla är välkomna!)

Vore det skoj? Är det någon som är sugen på att hänga med?

Försöker spara detta i minnet och återkommer!

Bikepacking
Dagens lilla tips är att nalgene-locken passar på camelbak flaskorna. Perfekt ifall man likt mig har fått ramväske-hybris och inte riktigt får plats med en flaska på seattuben utan att det tar i.

Edit: update! Locket poppade lös för mig, men camelback-locken passar perfekt på Nalgene iaf ?. Mkt oklart...
IMG_4431.jpeg

Senast ändrad:
Bikepacking
Från dagens SvD. Bra att vi håller traditionen vid liv ?

Den där boken han skriver om finns att hitta gratis om man googlar, både pdf download och online !
John Foster Fraser Around the world on a wheel.
Här tex, Enjoy !

Bikepacking
IMG_5377.jpeg

Halv bikepacking då det även behövdes en liten ryggsäck på ryggen och boende i stf-stugor så varken mat eller tält behövdes släpas med.

Efter denna tur är jag dock sugen på en väska på styret så har ni några bra tips på sådana som passar på rakt styre och som tål lite bökigare cykling är det bara att hojta till.

Dagens etapp blir i regn…

Tillbaka
Topp