The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Vi tog en tur ner till Mälaren i eftermiddagssolen, Ruut och jag. 51 km, 295 hm.

DSC_5020.JPG

DSC_5023.JPG
DSC_5024.JPG

The Gravel tråd
Vad är bra, vad är kasst? Den verkar finnas till ganska bra rabatt på några ställen just nu.
Hittade den till riktigt bra pris.
Störde mig något oerhört på att positionsmarkören(?) på kartan satt mitt i. Ville ha den längst ned på kartan. Löste sig dock ok med lite andra inställningar.
Rerouting var också helt värdelös första turen när den ville jag skulle vända hela tiden.
Betydligt bättre dom senaste vändorna av någon obegriplig anledning. Inte stört mig på det alls.
Climber funktionen är ju rolig, dock lite oklart hur pass bra den funkar.
Tycker inte den stämmer superbra hittills.

Kartan är tydlig, zoomfunktionen med touchscreen funkar otroligt bra, även smidigt med knappar, skärmen är riktigt fin (har ljusstyrkan på 45% och allt syns kanon), datan är tydlig och snygg.

Batteriet känns kanske som den svagaste delen. Återstår att se hur bra det håller. Tror jag kört närmare sex timmar och har 50% kvar.

Glömt en massa saker jag störde mig på första vändan men tycker jag löst det mesta med inställningar och vant mig.
Hojta om du undrar över något.

The Gravel tråd
Hälsningar från Finland. Lauf Seigla funkar riktigt bra med Apex AXS fram och GX Transmission bak. R2-bike hade ganska bra erbjudande på delarna så det blev inte så dyrt som det såg ut ännu i våren. Jag återanvände min gammal Power2max wattmätare som har Shimanos 110 BCD, vilket betyder att det gick att använda Wolftooths 46T oval framklinga. Nu är det bara att trampa på :)

Bakväxlaren fick en bra stresstest redan när kompisen som cyklade bakom mig smällde hans framhjul hårt i den, men eftersom drivlinan saknar ett växelöra var det bara att fortsätta som vanligt.

Dw0vzF_EzS0aWVmKuym7ocV-82UEvv71xaiq2yezong-1536x2048.jpg

The Gravel tråd
Tittar lite på svensk "sommar" och WIZZAIR biljettpriser och är mer och mer sugen, att fortsätta min Donau resa. I Budapest och Belgrad är fortfarande 30+ grader och biljetter börjar bli billiga.
Torsdag 7 sep. , Malmö-Budapest ( 21:00-22:50 - 370kr + cykel) och tillbaka måndag 11 sep. Belgrad- Köpenhamn (18:25-20:45) 650 kr + cykel.
Är nån sugen ?
Bara skojade, jag vet att ni älskar BARA svenskt grus ?

Budapest-Belgrad 508 km

The Gravel tråd
Körde Cykelvasan öppet spår i fredags. Kan meddela att det går utmärkt med Gravelbike. Kom uppför alla backar, klarade alla surhål utom ett där det var för många ivägen. Fint grusade vägar och stigar men det gäller att vara noggrann och pröva ut rätt däcktryck innan. Om man gör det så blir det ett fint flyt över alla ojämnheter. Riktigt kul och grisigt i spåret för framtidens segrar var det. Stannade på alla kontroller, drack blåbärssoppa, kaffe, sportdryck och vatten. Åt saltgurka och bullar. Ägnade 1timme av åktiden till att stanna på alla kontroller. Första gången jag sett sjön vid Smågan.Visa bilaga 645728
Får man fråga vad du körde för däck och tryck?

The Gravel tråd
Dagens gravel äventyr. Från Grönklitt vidare mot de ändlösa skogarna i norr. Satte kursen mot Untorp i Orsa finnmark. Började med lite lättare backar med korta sektioner av lite mer lutning. Det var tre längre klättringar och nedförsbacker innan Untorp. Väl där så tog jag mig till kyrkogården utan kyrka.
Fick till en önsketanke att det var slut på uppförsbackarna men efter några fina serpentiner neråt började den längsta backen och brantaste backen. Efter någon kilometer kom det en björn och korsade min väg. Blev inte rädd då men efter någon kilometer till så morrade det till på min vänstra sida i skogen. Vågade inte titta och det var svårt att öka farten för det var räjält brant. Såg två huggormar också som låg mitt på vägen och njöt i solgasset. Fick ihop 95 kilometer och 1370hm:s äkta graveläventyrs cyklade.
IMG_20230829_132038.jpg
IMG_20230829_132049.jpg
IMG_20230829_133734.jpg
IMG_20230829_134228.jpg
IMG_20230829_134233.jpg
IMG_20230829_134540.jpg
IMG_20230829_135408.jpg
IMG_20230829_135657.jpg

The Gravel tråd
Alla verkar ju gilla dom så det får nog bli att klicka hem. Var nog mest orolig för hållbarheten men när jag läst på mer om dom verkar det vara helt ok.
Tycker du dom funkat bra även i lite mer blötare/grisigare förhållanden?
Vill man ha bättre grepp i blötare/grisigare så kör på deras swamphero! Riktigt trevliga och rullar lika bra som thundero . Har själv kört på båda.

The Gravel tråd
Igår blev det gravel- och landsvägscykling på dryga 82 km här i Karlstad. Ut mot Bomstad och där grusvägar och lite lerstig (efter allt regn) ut till asfaltsvägen mot Segerstad. Sedan blev det landsvägscykel förbi Edsvalla, Kil, Hynboholm och Grava kyrka. Mot Karlstad efter Klarälven och så testade jag grus och stig på Örsholmen och där var det överraskande fint efter alla stränder.

20230829b-001.jpg
20230829b-002.jpg
20230829b-003.jpg
20230829b-004.jpg
20230829b-006.jpg
20230829b-007.jpg
20230829b-008.jpg
20230829b-010.jpg
20230829b-011.jpg
20230829b-012.jpg
20230829b-014.jpg
20230829b-016.jpg
20230829b-017.jpg
20230829b-018.jpg

The Gravel tråd
Såg riktigt lovande ut eller hur? Det började bra, kom 14 kilometer och upp på toppen av första backen. Sen kom första skänken från ovan, bara lite regn. Körde nerför en lång nedförsbacke med djupa fåror. Kom fram till den asfalterade Kononvägen. Tog ett dåligt beslut, fortsatte uppåt till Bjönsabergs fäbod..Där började det regna på riktigt. Bara en liten knäppa upp till nästa fäbod. Sista nedförsbacken, mycket forsande vatten där. Kom fram till bebyggelsen, nu kunde inte vädrets makter hålla sig. Rena hällregn. Mätte sträckan till 57 kilometer och 22ml .

Visa bilaga 644628Visa bilaga 644629Visa bilaga 644631Visa bilaga 644630
Lite aceton på drn stammen och den blir kolsvart.

The Gravel tråd
Så det betyder bara "större kassett än vanligt".
För det är ju inte en MTB-bakväxel utan en GRX-bakväxel. Den har väl samma actuation ratio som andra GRX/LVG-komponenter? Lär väl inte gå att köra med MTB-reglage.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Tack för länken, såg nu att den fanns i artikeln också. Tycker dock inte att det framgår i artikeln vad mullet betyder.
Vanligtvis betyder väl mullet att man har olika storlek/längd på något i olika ändar (fram och bak till exempel) och det är väl nästan alltid sant på kasett och vevparti.
För Shimanos marknadsföringsavdelning så verkar det ju betyda just detta som citerades från artikeln

"GRX RX820 Unstoppable is the first true mullet gravel drivetrain Shimano has offered, pairing the new RX822-SGS rear derailleur with an XT M8100 10-51t cassette."

Men ok, mullet på drivetrain har ju för mig blivit synonymt med att man helt enkelt sätter en MTB bakväxel och kassett kombinerat med landsvägsreglage. På SRAM AXS där detta använts flitigt och där Shiimano såklart vill vara med att leka så handlar det ju om att det är enkelt på deras trådlösa grejer att bara slänga på en MTB bakväxel och kassett på en lvg/gravelhoj. I Shimanos fall handlar det ju om "XT-kassetten" och en ny GRX bakväxel eftersom det fortfarande är vajerdraget så är ju inte MTB-bakväxeln LVG-kompatibel som du själv skriver.

The Gravel tråd
För Shimanos marknadsföringsavdelning så verkar det ju betyda just detta som citerades från artikeln

"GRX RX820 Unstoppable is the first true mullet gravel drivetrain Shimano has offered, pairing the new RX822-SGS rear derailleur with an XT M8100 10-51t cassette."

Men ok, mullet på drivetrain har ju för mig blivit synonymt med att man helt enkelt sätter en MTB bakväxel och kassett kombinerat med landsvägsreglage. På SRAM AXS där detta använts flitigt och där Shuimano såklart vill vara med att leka så handlar det ju om att det är enkelt på deras trådlösa grejer att bara slänga på en MTB bakväxel och kassett på en lvg/gravelhoj. I Shimanos fall handlar det ju om "XT-kassetten" och en ny GRX bakväxel eftersom det fortfarande är vajerdraget så är ju inte MTB-bakväxeln LVG-kompatibel som du själv skriver.
Då förstår jag bättre.
Håller med om att den citerade texten nog förklarar begreppet men innan jag visste vad det är tyckte jag inte det var så tydligt.
Kanske jag som inte tänkte att MTB-kassett + grus/lvg-växel var så speciellt heller. En kassett är en kassett. Man väljer en som passar bara.

Tillbaka
Topp