Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)

Letar en Carbonda CFR505 i strl 48 för en ny pendlare till sambon. Carbonda har en ny version CFR505 SL på gång som är lättare, men är månader bort i tillverkning och jag kan tänka mig en begagnad eller bygge som avstannat. Om inte för att spara lite på inköpet. Carbonda tar 595 USD + 195 USD i frakt för SL:en
Letar fortfarande efter en CFR 505 i strl 48.

Kolla era kedjestag / växelöron.....
IMG_20230511_202342.jpg

Har det varit utsatt för något våld eller bara vanliga mil?
Inget våld alls. Bara vanlig cykling på väg och grus. Växelörat satt lite löst så det kunde röra sig så vibrationer och rörelse i kombination med tight passning skulle jag tro gjorde att en flisa knäcktes loss runt dropouten. Carbonda har fått underlag och skulle kolla men har inget större hopp då tvåårsgarantin gick ut sent i höstas.

Fick svar från Carbonda till slut, de anser inte att det är någon risk och berott på att växelörat rört sig.

Hur som haver flisan är tillbakalimmad med epoxy nu.

En fråga, någon som på rak arm vet vad det är för dimensioner / stigning på framaxeln? Är lite trött på att alltid ta med en stor torx för Carbondas egna och skulle vilja ha någon form av "qr thru axle". Nån som vet vad som passar så slipper jag mäta ?

Fick svar från Carbonda till slut, de anser inte att det är någon risk och berott på att växelörat rört sig.

Hur som haver flisan är tillbakalimmad med epoxy nu.

En fråga, någon som på rak arm vet vad det är för dimensioner / stigning på framaxeln? Är lite trött på att alltid ta med en stor torx för Carbondas egna och skulle vilja ha någon form av "qr thru axle". Nån som vet vad som passar så slipper jag mäta ?
Denna satt på min.
Köpte en ny av Allebike pga att denna vart lite misshandlad.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    563 KB · Besök: 126
Måste man använda sig av carbondas egna styrcombo till 707:an eller funkar vanlig stam och styre ? Tänker på den integrerade dragningen . Måste man dra genom styrlagret?

Ska stjäla gruppen till en annan cykel. Allt annat än AXS känns väl dumt? Antagligen Rival, Apex verkar dyrare än så länge.
Veven kommer behållas.

20230802_185025~2.jpg

Tåöverlapp! Var inne på xxl och kände på storlek M och tån slog i.
Om jag går ner till en Small, blir det värre eller bättre? Vevarna Blir kortare.

Reach skiljer bara 1mm och stack 10mm på S och M. M kändes lite stor, jag mäter 175cm 83 innerben.
Länk till geometri

Alltså nämn en gravel, cxhoj eller liknande som inte har tåöverlapp!
Ska du köra gravel med den kvittar det, ska du tävla cykelcross kvittar det, ska du pendla med skärmar så kan det väl störa en aning, men inget mer än att man timear pedaler för att kompensera när det är 90gradersvängar :)
Du kan ju köpa en small om medium kändes "stor".

Om jag går ner till en Small, blir det värre eller bättre? Vevarna Blir kortare.

Reach skiljer bara 1mm och stack 10mm på S och M. M kändes lite stor, jag mäter 175cm 83 innerben.
Länk till geometri
Om det är 52 enligt carbondas tabell som = small hos XXL så kör jag en sådan, är 176 / 81 och det är bra för mig. Men med 42 i skor så är tåöverlappet kännbart med 700x45. Nu kör jag 650b och då är det bättre

Tillägg. Tåöverlappet är nog inte mindre på 52 då gaffeln är lite brantare och därmed är front-center 5mm kortare om du kollar tabellen.

Länk till geometri

Tillägg. Tåöverlappet är nog inte mindre på 52 då gaffeln är lite brantare och därmed är front-center 5mm kortare om du kollar tabellen.
Tack bra info

Länk till geometri

Tack bra info
Jag skulle dock inte låtit just tåöverlappet avgöra (lite som NickPick skriver). Att läsa geotabeller är ju heller inte helt lätt alltid. 52 och 54 har ju som sagt samma reach men längre top tube, sadelrör och styrrör gör nog att den känns större. Jag är nöjd med min 52a men hade säkert kunna köra på 54an också.

Tåöverlapp är väl standard? Vill man ens ha en cykel utan det på LVG eller Gravel?

Har haft det på alla mina cyklar av den karaktären och aldrig upplevt ett problem. Man vrider inte på styret så mycket vid användning.

Tåöverlapp är väl standard? Vill man ens ha en cykel utan det på LVG eller Gravel?

Har haft det på alla mina cyklar av den karaktären och aldrig upplevt ett problem. Man vrider inte på styret så mycket vid användning.
Precis

Och de få gångerna det händer får man en nära döden upplevelse och säger till sig själv att inte göra om det.
Så som det ska va

Det betyder förvisso inte att de är tillverkade med samma nivå på sin kassation eller till hälften gjuten glasfiberväv osv.

Men det är sannolikt samma form.

I så fall dyr i förhållande till vad XXL tog för sin på rea.

Någon som vet om den (Carbonda CFR 696?) finns med dubbelklinga och hydrauliska skivbromsar i någon tillverkares utbud?
@Roger_Edvinsson - vet du och kan länka till hemsidor?
Inte sett någon variant där de kör 2X

Men minst 6-7 tyska småföretag erbjuder den som sin premiumgravel. ?

Det betyder förvisso inte att de är tillverkade med samma nivå på sin kassation eller till hälften gjuten glasfiberväv osv.

Men det är sannolikt samma form.

Jag har ingen inblick i hur tillverkning av kolfiberramar går till. Tänker att det finns åtminstone två möjliga scenarion. Ett är att Carbonda producerar på löpande band och sen säljer till olika "cykeltillverkare" (som kan ha olika kvalitetskrav, dvs vara mer eller mindre benägna att kassera vad de köpt). Ett annat att Carbonda producerar på beställning och av varje serie då kan skilja kvalitetsmässigt.

Någon som har koll?

Jag har ingen inblick i hur tillverkning av kolfiberramar går till. Tänker att det finns åtminstone två möjliga scenarion. Ett är att Carbonda producerar på löpande band och sen säljer till olika "cykeltillverkare" (som kan ha olika kvalitetskrav, dvs vara mer eller mindre benägna att kassera vad de köpt). Ett annat att Carbonda producerar på beställning och av varje serie då kan skilja kvalitetsmässigt.

Någon som har koll?

Skulle säga att det sannolikt är båda.

Ni som köpt cfr707 har ni köpt med deras styrlager . Kvalitet på det? Och samma med de integrerade styret/stam. Om man vill köpa eget lager. Är det svårt att få tag i ett med samma funktion mtp den interna vajerdragningen?

Den på xxl måste i dessa tider ha varit en bra deal för 17XXX kronor. Nu är den på ordinarie 20 eller 22, beroende på vem man frågar...

Nu vet jag inte om c-ringen följer med styret (det borde det) men det är väldigt stor skillnad på FSA och Dedas ring (på höjden).

Deda DCR och FSA ACR ska funka enligt carbonda

tackar! tror ja kör på deras styrlager så får man väl se om man byter senare .

någon som har någon erfarenhet av deras integrerade styre? vet inte om ja vill ha ett styre med "flare"

Fick med två fjäderbrickor ( "vågbrickor") till styrlagret . va ska dessa vara till. sätter man dem under själva topplocket / där kablaget ska gå igenom täcker de ju delvis genomföringshålen för kablarna.

Kanske fel tråd att fråga i men kör en Allebike Brandad 696:a och då det råkade ramla in en ny ram med lite roliga prylar på funderar jag på att sälja av denna.
Men vad F.N är en sån värd i dagsläget?
Funderar på om man bara skall släppa ramen eller montera ihop en komplett hoj av det man har. ?
Avskyr att sälja saker. ?

Tillbaka
Topp