Visa din Dirt Jump

Visa din Dirt Jump
Hittade en gammal Commencal Absolutram i källaren, tror det är 2008 års modell, storlek small.

Min nuvarande Commencal Absolutram årsmodell 2021 storlek large.
Det är inte några gigantiska genometriförändringar.

Tyckte det var lite kul att kunna jämföra ?
IMG_1682.jpeg

Visa din Dirt Jump
Hittade geometri för en 2010 Absolut till vänster. 2021 till höger.

Överlag är allt ”fetare”, både svetsar såsom alla rör. Men att jämföra vilken FS eller HT som helst från 2008 jämfört med idag så är skillnaderna gigantiska.
Det är en av anledningarna jag tycker BMX/DJ är så grymt. Givetvis har dämpare etc blivit ljusår bättre. Men ramen är ungefär densamma.

Bilagor

• IMG_1743.png
    IMG_1743.png
    39.8 KB · Besök: 52
  • IMG_1742.png
    IMG_1742.png
    42.1 KB · Besök: 57
  • IMG_1741.png
    IMG_1741.png
    50.7 KB · Besök: 57
Visa din Dirt Jump
Tänkte bygga en ”retro” DJ av den gamla Commencalramen, för några år sedan.
Bygget stannade av då Commencal på den tiden hade en egen adapter för att fästa en bakre broms. Syns nog på bilden. Beställde en adapter av Commencal, började undra om de var tvungna att 3D-printa en. Men drygt åtta månader senare kom den. Dock hade jag andra projekt på gång.

Visa din Dirt Jump
Snarare så att man får byta ram för att man sliter ut den (typ ovaliserat styrhuvud, sprickor, gängpaj) än att dem blir omoderna.
Jo, så är det ju såklart, liksom andra discipliner. Där cykeln tar mycket stryk.
Men det var inte det jag menade. Snarare att vissa ramtyper inte förändrats så mycket som andra. Har kvar min första BMX ram kvar i något lager någonstans en ”Moongose” från 1992. Sen att åkarna blivit sjukt mycket bättre. Får ju också tas med med i beräkningen. Om man i Göteborg 1992 kunde göra en tailwhip på flatten. Så var man ”kung” en vecka eller så.

Visa din Dirt Jump
Jag hålla med att utvecklingen på dj är mer finslipning än stora omtag. Generellt har de väll blivit lättare. Men längden av ramar har blivit större. Min gamla kona Cowan DS I storlek M från 2006 är mycket kortare och har brantare gaffelvinkel än min nya propain 4bidden. Nu kan man få dj ramar med reach kring 420-430mm. Det fanns inte för 15 år sedan.

Synd att retro dj bygge blev inte av. Skulle har varit intressant att ser.

Visa din Dirt Jump
Jag hålla med att utvecklingen på dj är mer finslipning än stora omtag. Generellt har de väll blivit lättare. Men längden av ramar har blivit större. Min gamla kona Cowan DS I storlek M från 2006 är mycket kortare och har brantare gaffelvinkel än min nya propain 4bidden. Nu kan man få dj ramar med reach kring 420-430mm. Det fanns inte för 15 år sedan.

Synd att retro dj bygge blev inte av. Skulle har varit intressant att ser.
Det hade varit skoj, men kostat för mycket pengar i förhållande till hur skoj, det skulle blivit.

Förhoppningsvis blir min nästa bild på en Canyon Stiched 360 size Small. Med övriga komponenter från Commencalramen som var för stor för mig. Förhoppningsvis till helgen, har en för närvarande gipsad högerarm. Perfekt för hojbygge ?.

Visa din Dirt Jump
Det hade varit skoj, men kostat för mycket pengar i förhållande till hur skoj, det skulle blivit.

Förhoppningsvis blir min nästa bild på en Canyon Stiched 360 size Small. Med övriga komponenter från Commencalramen som var för stor för mig. Förhoppningsvis till helgen, har en för närvarande gipsad högerarm. Perfekt för hojbygge ?.
Krya på dig.
En stitched 360 är också väldigt fint. Jag hadde nästan köpt en stitched 720 nu när det var rea på canyon.

Visa din Dirt Jump
Krya på dig.
En stitched 360 är också väldigt fint. Jag hadde nästan köpt en stitched 720 nu när det var rea på canyon.
Tack, ja det var en regäl rea på Canyon. Har läst på forum över hela världen, särskilt forum i USA, där Canyon verkar vara svåra att få tag på. Men vill ha min DJ som HT. Så byter ram rakt av med en åkare som hade en 2022 års 360 Small mot min Largeram.
Kör FS med min Enduro. Riktigt fina hojar du har!

Visa din Dirt Jump
Propainramen är riktigt nice!
Har själv ffa avverkat Specialized P.3 ramar
Men även ett antal Commencalramar.
Ett par Trek Ticket och såklart ett antal DartMoor.

Ska bli riktigt kul att köra Canyon om Sam Pilgrim kör på dem, måste de vara nice ?

Vilken av dina ramar tycker du vara mest balanserade i luften?

För mig har tidigare P.3an varit nr1.
Men desto äldre jag blivit har jag tyckt om kortare ramar som Trek och nu Canyon.

Visa din Dirt Jump
Propainramen är riktigt nice!
Har själv ffa avverkat Specialized P.3 ramar
Men även ett antal Commencalramar.
Ett par Trek Ticket och såklart ett antal DartMoor.

Ska bli riktigt kul att köra Canyon om Sam Pilgrim kör på dem, måste de vara nice ?

Vilken av dina ramar tycker du vara mest balanserade i luften?

För mig har tidigare P.3an varit nr1.
Men desto äldre jag blivit har jag tyckt om kortare ramar som Trek och nu Canyon.
Jag måste erkänner att mina cyklar är mer kapabel än mig. :-)
Min Kona Cowan DS var verkligen bra. Men när jag bytt min stighoj från en 26" tummare till en 29" med lång reach, 460mm, blev Konan för kort när jag bytt mellan dem. Sen körde jag mer pumptrack och butt till Propain med 436mm reach. det funkade bättre för mig.

Visa din Dirt Jump
Nytt bygge på gång.
Byggs runt en Canyon Stiched 360 2023 ram.
De flesta delar kommer flyttas över från min tidigare cykel. Förutom vissa nya delar som är på väg.

En present till mig själv, efter att ha gått/går med gips halva sommaren, efter en handledsfralktur efter en krasch.

Bilagor

• IMG_1764.jpeg
    IMG_1764.jpeg
    800.6 KB · Besök: 84
  • IMG_1763.jpeg
    IMG_1763.jpeg
    726.4 KB · Besök: 85
  • IMG_1762.jpeg
    IMG_1762.jpeg
    766.5 KB · Besök: 85
Visa din Dirt Jump
Vevpartiet snurrar på tok för lätt på en av mina cyklar, någon som har tips på hur det kan åtgärdas?
Det finns många saker man kann göra.

De enklaste och billigaste är väll som Sam Pilgrimm gör. Han klämma bitar av gamla slang eller däck mellan vevpartiet och vevlagret.

Däck klippa man som brickor och monterar på vevaxeln.

Däcket kan man klippa i ringar som en gummiband och har de i utrymmet mellan vevpartiet och vevlager.

Hoppas det hjälpa.

Visa din Dirt Jump
Tack för tipsen, får fundera på det, ska klippa upp ett gammalt däck jag har och prova lite. Försöka hitta någon kombination som sliter gummit och inte ramen eller vevarmarna.

Visa din Dirt Jump
Det är en Commencal Absolut Crmo från 2010. Googlade lite nu, tydligen Spanish BB 19mm på den. Aldrig hört talas om det tidigare. ? Det ser ut som pressfit?
Vill bara byta lagrena.
Hittade några på skatepro och rite så ska beställa hem något av de.

Visa din Dirt Jump
Det är en Commencal Absolut Crmo från 2010. Googlade lite nu, tydligen Spanish BB 19mm på den. Aldrig hört talas om det tidigare. ? Det ser ut som pressfit?
Vill bara byta lagrena.
Spanish är ett av standard lagrena till bmx, det anda lagret kallas mid. Vanlig pressfit utan problem och finns massor av lager att välja mellan se till att det passar axeln bara.

Visa din Dirt Jump
Vill bara byta lagrena.
Min tidigaste Commencal Absolutram är från 2008, min senaste från 2021. Båda har BSA 73 BB. Vilket innebär gängade BB.
Om inte 2010 års modell är en ”specialare”.

Bilagor

• IMG_1681.jpeg
    IMG_1681.jpeg
    654.1 KB · Besök: 40
Visa din Dirt Jump
Mitt projekt börjar ta form.
Ram Canyon Stitched 360, 2023, Small.
Alexrimsfälgar med Novatechnav
Marzocchi Bomber DJ
Saltplus pro BMX-vevparti, 165mm vevarmar.
BB Odyssey euro gängade BMX-vevlager.
NC-17 gyro adapter.
Truvativ Descendantstam 40mm
Spank Spoon styre, 60mm rise (måste testa gigantisk rise någon gång ?).

Bilagor

• IMG_1791.jpeg
    IMG_1791.jpeg
    900.3 KB · Besök: 54
  • IMG_1790.jpeg
    IMG_1790.jpeg
    941.1 KB · Besök: 64
Visa din Dirt Jump
Appropå däck, funderar på att byta till något mer lättrullat bak på denna cykeln, vill ha Maxxis. Vad ska jag välja? Var sugen på Minion SS, men de finns inte i 26 tum. ?

Bilagor

• Screenshot_20230906-125250__01.jpg
    Screenshot_20230906-125250__01.jpg
    546.8 KB · Besök: 78
Tillbaka
Topp