Visa din Dirt Jump

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Från 0 till 3 cyklar på ett halvår. Senaste tillskottet en DJ, NS Zircus. Måste väl vara fler som cyklar DJ eller? Visa dom här.
DJ1.png
DJ2.png
DJ3.png
DJ4.png

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Mina vevar snurrar med ibland, misstänker att det är navet som kärvar lite, har lossat och dragit åt vevarna och det gjorde ingen skillnad. Någon som vet om man kan plocka isär och serva NS Octane One nav? Serva som i smörja alltså.

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Mina vevar snurrar med ibland, misstänker att det är navet som kärvar lite, har lossat och dragit åt vevarna och det gjorde ingen skillnad. Någon som vet om man kan plocka isär och serva NS Octane One nav? Serva som i smörja alltså.
Jag råkade ut för det på den någon gång också, då hade jag inte lyckats sätta navet helt rakt i dropoutsen. Men det kanske du redan kollat?

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Gör det ;-)

I och med att det saknas stopp i dropoutsen får man dra så jäkla hårt om det ska sitta helt stilla.
Drog loss, centrerade och drog åt några gånger utan förbättring. Tror det är hubben som greppar lite vissa delar av varvet. Har mailat Octane One, hoppas få en servicemanual av dem. Jobbigt dock att plocka av bakhjulet eftersom kedjan är nitad hela vägen runt. Får se när jag orkar ta tag i det.

Edit: Fick svar nu.
1. Unscrew drive side nut and cone (dust-cap)
2. Remove (slide off) the driver
3. Clean & grease/oil parts
4. make sure small driver bearing are pressed to the bottom of driver
5. re-assembly.

Lät ju enkelt, ska bara orka ta loss allt också.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Drog loss, centrerade och drog åt några gånger utan förbättring. Tror det är hubben som greppar lite vissa delar av varvet. Har mailat Octane One, hoppas få en servicemanual av dem. Jobbigt dock att plocka av bakhjulet dock eftersom kedjan är nitad hela vägen runt. Får se när jag orkar ta tag i det.

Edit: Fick svar nu.
1. Unscrew drive side nut and cone (dust-cap)
2. Remove (slide off) the driver
3. Clean & grease/oil parts
4. make sure small driver bearing are pressed to the bottom of driver
5. re-assembly.

Lät ju enkelt, ska bara orka ta loss allt också.
Kedjan är lång nog att krokas av om du kör fram hjulet längst fram i dropoutsen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Spännande. Dock undrar jag om det verkligen borde leda till att pedalerna följer med?

Jag hade ju isär cykeln precis innan jag sålde den och är rätt så säker på att det var helt då. Men är vi oense om det får jag väl bjuda på en öl på nån arter bike eller så som kompensation :-)
Är ju inte omöjligt att drevet håller kvar kedjan en viss del av varvet och att vevarna därför snurrar med.
Ja, en öl kommer du bli krävd på, så ha alltid en med dig i ryggsäcken. ;)

Någon som vet om man måste köpa hela drivern? På NS hemsida verkar det så, verkar inte finnas lösa bakdrev. Jag har mailat dem och frågat.

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Vem fan bygger ett nav utan lösa drev? Låter ju sjukt kasst. :-P
NS verkar knasiga. De säger att de slutat tillverka dessa reservdelar 2017, finns inga reservdelar att tillgå, hela hubben måste bytas. Det låter ju helt knäppt, är det ens lagligt? Trodde tillverkare var tvungna att tillverka reservdelar ett visst antal år.

Rattnalle

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
NS verkar knasiga. De säger att de slutat tillverka dessa reservdelar 2017, finns inga reservdelar att tillgå, hela hubben måste bytas. Det låter ju helt knäppt, är det ens lagligt? Trodde tillverkare var tvungna att tillverka reservdelar ett visst antal år.
Nej det gäller bara bilar vad jag vet.

Har de mått på navet så det går att hitta nåt med samma flänsplacering är det ju snabbt gjort att ekra dit ett nytt nav. Men vad onödigt när bara drevet gått.

Vizual54

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Testa att gör rent och smörj upp med klackarna med tunn olja. Ska nog mycket till om drevet är så slitet att det greppar om kedjan.

Hrrm, har sett bilden nu. Bortse från ovanstående.

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Nej det gäller bara bilar vad jag vet.

Har de mått på navet så det går att hitta nåt med samma flänsplacering är det ju snabbt gjort att ekra dit ett nytt nav. Men vad onödigt när bara drevet gått.
Jag har några idéer på g. Har mailat Childstore, som är AD för NS, hoppas de kan komma på en lösning. Om inte så får det väl bli nytt nav via Veloform om de vill hjälpa mig. De kör dock tyvärr Corona-öppettider just nu vilket komplicerar till det. Jag gillar ju hojen så pengarna är väl egentligen inget problem, känns så sjukt onödigt meckigt bara.

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Hur lång behöver man vara för att kunna hantera en 26” Dirt jump på ett vettigt sätt? Funderar på en till grabben som är ca 135cm. Hans 24” mountainbike känns som att den behöver uppgraderas o vi har kollat på 27,5” men han gillar att hoppa o trixa o han skulle nog hellre ha en DJ.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Min grabb är 160cm lång och han kan hantera den på BMX-banan men den ser rejält stor ut jämfört med hans race-BMX. Han gick från en 18" till en 20" street-BMX för ett par månader sen.
Alltså för stor för hopp och trix misstänker jag. Jag skulle kunna ta en bild på honom och min P3 så får du avgöra själv.

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Hur lång behöver man vara för att kunna hantera en 26” Dirt jump på ett vettigt sätt? Funderar på en till grabben som är ca 135cm. Hans 24” mountainbike känns som att den behöver uppgraderas o vi har kollat på 27,5” men han gillar att hoppa o trixa o han skulle nog hellre ha en DJ.

NS har en 24 tummare DJ, finns på kampanjpris hos Järvsö:

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Min grabb är 160cm lång och han kan hantera den på BMX-banan men den ser rejält stor ut jämfört med hans race-BMX. Han gick från en 18" till en 20" street-BMX för ett par månader sen.
Alltså för stor för hopp och trix misstänker jag. Jag skulle kunna ta en bild på honom och min P3 så får du avgöra själv.
Ja jag misstänker att en 26 blir för stor för att trixa med. Skicka gärna bild när du får möjlighet 🙂

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Clash ska väl vara lite mer lek och allround än en vanlig ht. Mitt råd är mest baserat på att jag själv vill ha en 26'' Clash. Tror dock den utgår och ersätts.

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Jag kanske missar bollen här, men vad kan man göra på en barn-DJ som man inte kan göra på en barn-HT? Vad är skillnaden?
Känns som att hans Scott Scale 24 ska falla i bitar varje gång han gör ngt hopp med hård landning. Tror en DJ är mer robust o gjord för tuffare tag. Jag har redan bytt bakväxel en gång då den skakade sönder efter ett hopp. Även skönt att slippa justera växlar 😬

Topp