Visa din Dirt Jump

Implosion

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Köpte en småskruttig NS Suburban i början av sommaren. Vansinnigt kul sak att leka runt på, och utmärkt ”leka med sönerna i pumptrack/skatepark”-hoj. Hittills har den fått nytt vevparti, däck, bakhjul, bromsar och en tjockisfjäder till gaffeln.

Styre och framhjul står på tur att bytas ut. Sen ska jag be svärgubben snällt om pulverlackering.
601606C2-2929-4A1A-9838-05D1230DDDB9.jpeg

Implosion

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Förresten, är det någon som har koll på var man kan få tag i ett högt riserstyre?

Jag har halvt som halvt snöat in mig på Inspired Arcade Riser, och mig veterligen är det bara Eks i Hulared som är svensk återförsäljare av dem. Nu har jag väntat sedan mitten av juli på att de ska skicka ett styre åt mig, och börjar väl bli lite less.

80-ish millimeter rise (100-110mm om man räknar upsweep) är väl vad jag tror mig behöva.

erolwi

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
F
Förresten, är det någon som har koll på var man kan få tag i ett högt riserstyre?

Jag har halvt som halvt snöat in mig på Inspired Arcade Riser, och mig veterligen är det bara Eks i Hulared som är svensk återförsäljare av dem. Nu har jag väntat sedan mitten av juli på att de ska skicka ett styre åt mig, och börjar väl bli lite less.

80-ish millimeter rise (100-110mm om man räknar upsweep) är väl vad jag tror mig behöva.
Finns i lager hos tarty: https://www.tartybikes.co.uk/handle...jIjtzOjEwOiJjb3VudHJ5X2lkIjtzOjM6IjIxMCI7fQ==

Vizual54

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Tartybikes.co.uk har ju definitivt.
Annars finns det ju ns styren lite var stans. Jag köpte mitt ns-bikes lick på bikester. Inte så högt som du vill ha men finns ju district på CRC tex

Implosion

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Tartybikes.co.uk har ju definitivt.
Annars finns det ju ns styren lite var stans. Jag köpte mitt ns-bikes lick på bikester. Inte så högt som du vill ha men finns ju district på CRC tex
Ja, NS har ju vettiga styren. Dock har undertecknad en sprillans ny stam för 31,8mm. NS styren med hyfsat hög rise är ju 25,4. 😕

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
2400A173-81E9-4B9F-90C1-8FF2D9209C05.jpeg

Hur drar jag åt mitt bakhjul på bästa sätt? Det glappade lite idag så drog åt det men det klo lade fortfarande lite. Så hur ska de inte två bultarna dras åt? Behöver jag ha mothåll inifrån när jag drar åt den yttre?

Vizual54

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
De innersta reglerar lagerspänningen av hjullagren. De som kommer efter är bara till för att låsa de innersta bultarna. Normalt sett ska du inte behöva pilla på de två så länge du inte ska serva lagren eller att de har börjat glappa. Som Jonte skriver behövs konnyckar för att dra åt dessa. Men det går att tex köpa en billig skiftnyckel på BT och slipa ner.
20200315_103952.jpg

Det kan vara lite pill med att få till lagerspänningen, eller snarare låsningen utan att man råkar ställa om lagerspänningen. Jag brukar sätta hjulet i skruvstäd på ena sidan och sedan dra åt lagerspännien så det precis inte är något glapp. Sedan hålla fast lagerspänningsbulten med konnyckeln och dra åt låsbulten. Brukar ta ett par försök innan man får till det. Viktigt att det inte blir för hårt, då sabbar man lagren.

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Visa bilaga 440440
Hur drar jag åt mitt bakhjul på bästa sätt? Det glappade lite idag så drog åt det men det klo lade fortfarande lite. Så hur ska de inte två bultarna dras åt? Behöver jag ha mothåll inifrån när jag drar åt den yttre?
Kolla här:
Lite längre ner på sidan beskrivs hur man ställa in navet.

Hoppas det hjälpa.

/Stefan

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
De innersta reglerar lagerspänningen av hjullagren. De som kommer efter är bara till för att låsa de innersta bultarna. Normalt sett ska du inte behöva pilla på de två så länge du inte ska serva lagren eller att de har börjat glappa. Som Jonte skriver behövs konnyckar för att dra åt dessa. Men det går att tex köpa en billig skiftnyckel på BT och slipa ner.
Det kan vara lite pill med att få till lagerspänningen, eller snarare låsningen utan att man råkar ställa om lagerspänningen. Jag brukar sätta hjulet i skruvstäd på ena sidan och sedan dra åt lagerspännien så det precis inte är något glapp. Sedan hålla fast lagerspänningsbulten med konnyckeln och dra åt låsbulten. Brukar ta ett par försök innan man får till det. Viktigt att det inte blir för hårt, då sabbar man lagren.
Kanon, tack! Får nog plocka av hjulet och kolla förspänningen.
Sitter det för löst så glappar det, sitter det för hårt så vill inte hjulet snurra. Svårt att känna hur hårt som är ”lagom” när hjulet är på hojen.

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Lite uppdatering.

Min Propain 4 bidden fick spontant ett nytt gaffel. Kunde inte låta denna fina PIKE passera.
Lite fakta:
26"
Uppgraderad med FAST 3 way piston
Maxle stealth
120mm slaglängd
Debon air upgrade
Slick graphics PIKE DJ 2020 custom decals
ND tuned exc enduro steere tube

Nu lite bilder. Snyggare bilder kommer när solen kommer fram. :-)
IMG_20200911_222746815.jpg
IMG_20200911_222808173.jpg
IMG_20200910_121742670_HDR.jpg
IMG_20200911_222710740.jpg

Nästan under 10kg

Vikten kommer gå upp några gram när alla bottomless token är monterad.

Trevligt helg.

/Stefan

anubah

Medlem
Visa din Dirt Jump
20200914_212909.jpg

20200914_212802.jpg

Så blev den klar, 11,3 kg som den står. Lite hopplockade delar så allt matchar inte men sonen verkar nöjd. Kanske blir det Järvsö en sväng till helgen och köra lite pumptrack. Fast hur ska man ställa in gaffeln, vill man ha den som en fjäder eller hur ska man tänka?

Jesper

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Visa bilaga 442250
Visa bilaga 442256
Så blev den klar, 11,3 kg som den står. Lite hopplockade delar så allt matchar inte men sonen verkar nöjd. Kanske blir det Järvsö en sväng till helgen och köra lite pumptrack. Fast hur ska man ställa in gaffeln, vill man ha den som en fjäder eller hur ska man tänka?

Jesper
Den blev jätte fint. 11,3 kg är en bra vikt. Vet du vad ramen väger och vad är det för gaffeln?

Till din fråga kring inställningen för gaffeln:
Jag brukar har de så hård som mögligt, gärna i en låst läge. Den ska bara jobba när man landa lite fel, absolut inte när man kör i en kurva eller "pumpa".

anubah

Medlem
Visa din Dirt Jump
Den blev jätte fint. 11,3 kg är en bra vikt. Vet du vad ramen väger och vad är det för gaffeln?

Till din fråga kring inställningen för gaffeln:
Jag brukar har de så hård som mögligt, gärna i en låst läge. Den ska bara jobba när man landa lite fel, absolut inte när man kör i en kurva eller "pumpa".
Tack. Jag vägde ramen vid något tillfälle men kommer inte ihåg exakt siffra, dryga två kilo tror jag det var. Gaffeln är en RST Slope, sonen pillade bort alla dekaler direkt för en "clean look".

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer