Visa din Dirt Jump

Coffe

Medlem
Visa din Dirt Jump
Mer buffande på alu. Blir en röd ram när jag får tid till det.
16159834408521032896816010608112.jpg

Coffe

Medlem
Visa din Dirt Jump
Fälgarna är Dartmore fortres och naven är alu som lackas i passande färg beroende på bygget. Den här har haft många olika stilar. Den får en ny look en till två gånger per år.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Problemet med att ha en så oförskämt snygg hoj är att man förväntas göra åtminstone en 360 tuck no hander varje gång hojen lämnar marken. 😁

Själv håller jag det enkelt, här är min Specialized P26 Am som jag försöker vänja mig vid. Än så länge bara kört pumptrack och det är riktigt kul. Köpte den beg med läckande broms, så den fick gå med en kasst mekanisk broms (=typ brakeless) tills jag hann köpa en ny.
IMG_20210506_192239633.jpg

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
I garaget ligger en gamla trött Kona Shred ram från anno 2010 gissar jag som skulle vara kul att göra om till en budget dj. Har nog det mesta liggande tex hjul, vevparti, bromsar och en gammal marzzocchi i tveksamt skick :).

Har dock några frågor:
* Eftersom det är vanliga 135mm qr bak behövs konverterings kit för single speed bak som också har kedjespännare. Något kit att rekommendera här?
* Vad bör jag ha för utväxling bak? Kommer bli en 32 krans fram.
* Vad för kedja ska jag ha (12-del? 11-del?) som passar med konverteringskittet bak och en 12-delad deore krans fram?
* Lämplig rise på styret för en 182 cm person?

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
I garaget ligger en gamla trött Kona Shred ram från anno 2010 gissar jag som skulle vara kul att göra om till en budget dj. Har nog det mesta liggande tex hjul, vevparti, bromsar och en gammal marzzocchi i tveksamt skick :).

Har dock några frågor:
* Eftersom det är vanliga 135mm qr bak behövs konverterings kit för single speed bak som också har kedjespännare. Något kit att rekommendera här?
* Vad bör jag ha för utväxling bak? Kommer bli en 32 krans fram.
* Vad för kedja ska jag ha (12-del? 11-del?) som passar med konverteringskittet bak och en 12-delad deore krans fram?
* Lämplig rise på styret för en 182 cm person?
Hej,
Vad kult med gamla grejer som ska får nytt liv :-)

Jag ska försöker ger lite tips.
1. https://www.bike24.de/p159697.html när du tar den har du allt du behöver. det är en bra start.
2. utväxling är svart att rekommendera. jag köra 32/18 och många tycker det är för lätt. tar det vad du har och drevet du får i single speed kit. Testa och sen justera om det behövs.
3. Vet inte om 12 delat har jag ingen erfareneht med. men efter läsa på den här sidan skulle man nog kunna blanda bra. du behöver ju inte växlar. https://www.statecyclist.com/bike-chain-size-chart/
9 spoeed till 12 speed har samma inner bred
Drivetrain*External Width, inExternal Width, mmInternal Width, in
5 / 6 / 7 / 8 speed9/32″7.1 – 7.3mm3/32″
9 speed1/4″ – 9/32″6.5 – 7.0mm11/128″
10 speed1/4″ – 9/32″6.0 – 7.0mm11/128″
10 speed narrow7/32″5.88mm11/128″
11 speed7/32″5.5 – 5.62mm11/128″
12 speed13/64″5.3mm11/128″
4. rise är också upp till smak. Jag tycker det är snyggare när man har inga eller nästan inger spacer under styrstammen och mer rise på styret. new skool är lite tvärt om. Eftersom du har en gammalt ramn och den är kort och lågt fram skulle jag rekommendera att börja med ett lite högre rise. Spank har en bra styre i 50 och 60mm rise som inte kostar mycket https://www.bike24.com/p2292917.html du kan läser lite om hur spacer och rise på styret påverka geometrien här: https://enduro-mtb.com/en/the-right-mtb-handlebar-rise/
1621936301203.png

hoppas jag kunde hjälpa till. hör av dig om du undra mer.

/Stefan

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Hej,
Vad kult med gamla grejer som ska får nytt liv :-)

Jag ska försöker ger lite tips.
1. https://www.bike24.de/p159697.html när du tar den har du allt du behöver. det är en bra start.
2. utväxling är svart att rekommendera. jag köra 32/18 och många tycker det är för lätt. tar det vad du har och drevet du får i single speed kit. Testa och sen justera om det behövs.
3. Vet inte om 12 delat har jag ingen erfareneht med. men efter läsa på den här sidan skulle man nog kunna blanda bra. du behöver ju inte växlar. https://www.statecyclist.com/bike-chain-size-chart/
9 spoeed till 12 speed har samma inner bred
Drivetrain*External Width, inExternal Width, mmInternal Width, in
5 / 6 / 7 / 8 speed9/32″7.1 – 7.3mm3/32″
9 speed1/4″ – 9/32″6.5 – 7.0mm11/128″
10 speed1/4″ – 9/32″6.0 – 7.0mm11/128″
10 speed narrow7/32″5.88mm11/128″
11 speed7/32″5.5 – 5.62mm11/128″
12 speed13/64″5.3mm11/128″
4. rise är också upp till smak. Jag tycker det är snyggare när man har inga eller nästan inger spacer under styrstammen och mer rise på styret. new skool är lite tvärt om. Eftersom du har en gammalt ramn och den är kort och lågt fram skulle jag rekommendera att börja med ett lite högre rise. Spank har en bra styre i 50 och 60mm rise som inte kostar mycket https://www.bike24.com/p2292917.html du kan läser lite om hur spacer och rise på styret påverka geometrien här: https://enduro-mtb.com/en/the-right-mtb-handlebar-rise/ Visa bilaga 491076

hoppas jag kunde hjälpa till. hör av dig om du undra mer.

/Stefan
Fantastiskt svar, stor tack!
Håller med. Tycker också det är snyggast med få spacers och mer rise på styret, och som du säger så är det garanterat bäst på denna korta cykel! Tyvärr fanns inte ditt styre i lager med 60 mm rise, 40 kanske för lite.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Hög rise hjälper rätt mycket att få upp cykeln på bakhjulet och komma bak med vikten, men kan bli något svårare att balansera. Resten är väl estetik och modet har väl gått ifrån hög rise till lägre, mer likt resten av mtb, med ett undantag för street.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Kedjespännare är inte alltid nödvändigt för i övrigt, blir såklart klurigare om man inte har bolt on nav och horisontella dropouts, men med en halflink kedja kan man få det rätt nära perfekt, borde inte vara några problem med att köra en bredare kedja på 12 speed drev.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Kedjespännare är inte alltid nödvändigt för i övrigt, blir såklart klurigare om man inte har bolt on nav och horisontella dropouts, men med en halflink kedja kan man få det rätt nära perfekt, borde inte vara några problem med att köra en bredare kedja på 12 speed drev.
Det låter bra. Nu åkte en kedjespännare med i beställningen ändå, men den kostade inte många kronor. Skönt om man klarar sig utan.
Synd att ramen bara tar raka styrrör annars jag kunnat köra på en betydligt lättare revelation gaffel jag också har liggande. Nya dj tar både tappered och raka va?

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Det låter bra. Nu åkte en kedjespännare med i beställningen ändå, men den kostade inte många kronor. Skönt om man klarar sig utan.
Synd att ramen bara tar raka styrrör annars jag kunnat köra på en betydligt lättare revelation gaffel jag också har liggande. Nya dj tar både tappered och raka va?
Genom att byta det undre styrlagret kan det gå

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump

Blir spännande att ser vad du bygga ihop.

Och nej, de nya pike är bara tapered.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Ibland kan det går. Jag har bara sett lösningar för ramn med IS styrlager. Jag antar nu att en gammalt Kona som Nypåmtb vill bygga upp inte har det. Det är säkert en EC
Ibland kan det går. Jag har bara sett lösningar för ramn med IS styrlager. Jag antar nu att en gammalt Kona som Nypåmtb vill bygga upp inte har det. Det är säkert en EC34.
Precis EC34 tyvärr så det finns inte plats i styrhuvudet.

RasmusOlofsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Om någon av er sitter på en stel dirt gaffel så skicka PM, håller på att bygga en street/dirt hojj av gamla delar som jag tänkte ha och leka i pumptracken och på stan med.

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Köpte denna GT Ruckus för ett tag sen och blev biten. Ramen var svart förut men målade den blå, plus nya däck. Funkade riktigt fint på Järpås Pumptrack i måndags när jag var där med barnen. Dock kom jag över en NS Movement på Blocket så nu säljer jag denna. Så kan det gå 😁 bild på den nya kommer efter helgen.
9DDF1D22-9531-4A70-839D-012403C9F0EB.jpeg

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Blev en cykel i alla fall 😁.
Har dock problem med att kedjan rappar över när man trycker på. En blandad kompott av 8-delad kedja, deore 12-delad kedjering och ett drev bak från ett singel speed kit. Är det drevet som bara tar halvlänkkedja kanske? Allt går fint och mjukt i stället dock.

Bilagor

• FBF67971-8402-48AA-B019-0A40713A4E97.jpeg
    FBF67971-8402-48AA-B019-0A40713A4E97.jpeg
    1.3 MB · Besök: 31
  • B2088098-D89B-4981-86F4-7177986E5E7B.jpeg
    B2088098-D89B-4981-86F4-7177986E5E7B.jpeg
    644.2 KB · Besök: 37
  • C67E0D9C-6077-4895-9D1E-5B75A0642EBC.jpeg
    C67E0D9C-6077-4895-9D1E-5B75A0642EBC.jpeg
    1.2 MB · Besök: 42
  • 27FB3858-9FFC-42EA-99BB-17DE57BA26A2.jpeg
    27FB3858-9FFC-42EA-99BB-17DE57BA26A2.jpeg
    1.1 MB · Besök: 41

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Har dock problem med att kedjan rappar över när man trycker på. En blandad kompott av 8-delad kedja, deore 12-delad kedjering och ett drev bak från ett singel speed kit. Är det drevet som bara tar halvlänkkedja kanske? Allt går fint och mjukt i stället dock.
singlespeed drev borde vara kompatibelt med alla kedjor, hur ser kedjelinjen ut? förresten intressant med bara frambroms. körde själv så ett tag när jag lärde mig barspins (med bromsslangen igenom styrröret)

DarthVidar

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Jag tänker att det nog kan vara kedjespännaren som är boven i dramat! Jag har själv använt något liknande med samma resultat som du (kedjan kuggade över när jag tryckte över). När jag använde en enklare, ofjädrad, variant funkade det finfint!

Vad jag kunnat läsa mig till så är denna variant av kedjespännare kinkig med kedjelängd, är kedjan för lång så kuggar den över. Jag pallade dock aldrig hålla på och försöka få till det...

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
singlespeed drev borde vara kompatibelt med alla kedjor, hur ser kedjelinjen ut? förresten intressant med bara frambroms. körde själv så ett tag när jag lärde mig barspins (med bromsslangen igenom styrröret)
Kedjelinjen tycker jag ser bra ut men kanske är kedjan lite lång och drevet bak får inte kedja runt sig så mycket som den skulle kunna få med kortare kedja.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Jag tänker att det nog kan vara kedjespännaren som är boven i dramat! Jag har själv använt något liknande med samma resultat som du (kedjan kuggade över när jag tryckte över). När jag använde en enklare, ofjädrad, variant funkade det finfint!
Edit: löste det. Betydligt kortare kedja var hemligheten. Nu ska ju bara lära mig bar spins och 50 meter manuals 😁

Bilagor

• 156CB9E2-4FFD-4A46-B481-9043F2797CCE.jpeg
    156CB9E2-4FFD-4A46-B481-9043F2797CCE.jpeg
    1.7 MB · Besök: 18
Senast ändrad:

DarthVidar

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Edit: löste det. Betydligt kortare kedja var hemligheten. Nu ska ju bara lära mig bar spins och 50 meter manuals 😁
Gött! Då är det bara ut å öva!

Själv har jag varit ute och försökt lära mig att hoppa i den lokala dirt jump banan, med varierande framgång! Skrubbsår och en blåslagen lekamen vittnar om att jag har en del kvar att lära, haha!

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Visa bilaga 492206
Här är mitt åk! En MirraCo 20Forty från tidernas begynnelse som jag köpte för kaffepengar förra året (och sen plöjt ner orimligt mycket pengar i 😂)! Nu skall jag bara lära mig hoppa utan dödsskräck också... 😬
Snygg! Vart fick du tag på Billy Bonkers med bruna sidor? Jag hittade bara med svart i lager men vill gärna ha med bruna 🙂 verkar vara slut överallt.

DarthVidar

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Snygg! Vart fick du tag på Billy Bonkers med bruna sidor? Jag hittade bara med svart i lager men vill gärna ha med bruna 🙂 verkar vara slut överallt.
Jag köpte de faktiskt på eBay av alla ställen! Men det var det enda stället där de fanns i lager! Eftersom den har 24”-hjul trodde jag att det skulle vara enklare att hitta däck, men det kan jag inte riktigt påstå att det var!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer