Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mer buffande på alu. Blir en röd ram när jag får tid till det.Visa bilaga 476029
Riktigt snyggt, vad är det för fälgar?Byggt hjul nu.Visa bilaga 483967
Vilket job. Riktigt imponerande.Byggt hjul nu.Visa bilaga 483967
Problemet med att ha en så oförskämt snygg hoj är att man förväntas göra åtminstone en 360 tuck no hander varje gång hojen lämnar marken. ?Byggt hjul nu.Visa bilaga 483967
Hej,I garaget ligger en gamla trött Kona Shred ram från anno 2010 gissar jag som skulle vara kul att göra om till en budget dj. Har nog det mesta liggande tex hjul, vevparti, bromsar och en gammal marzzocchi i tveksamt skick :).
Har dock några frågor:
* Eftersom det är vanliga 135mm qr bak behövs konverterings kit för single speed bak som också har kedjespännare. Något kit att rekommendera här?
* Vad bör jag ha för utväxling bak? Kommer bli en 32 krans fram.
* Vad för kedja ska jag ha (12-del? 11-del?) som passar med konverteringskittet bak och en 12-delad deore krans fram?
* Lämplig rise på styret för en 182 cm person?
| Drivetrain* | External Width, in | External Width, mm | Internal Width, in |
| 5 / 6 / 7 / 8 speed | 9/32″ | 7.1 – 7.3mm | 3/32″ |
| 9 speed | 1/4″ – 9/32″ | 6.5 – 7.0mm | 11/128″ |
| 10 speed | 1/4″ – 9/32″ | 6.0 – 7.0mm | 11/128″ |
| 10 speed narrow | 7/32″ | 5.88mm | 11/128″ |
| 11 speed | 7/32″ | 5.5 – 5.62mm | 11/128″ |
| 12 speed | 13/64″ | 5.3mm | 11/128″ |
Fantastiskt svar, stor tack!Hej,
Vad kult med gamla grejer som ska får nytt liv :-)
Jag ska försöker ger lite tips.
1. https://www.bike24.de/p159697.html när du tar den har du allt du behöver. det är en bra start.
2. utväxling är svart att rekommendera. jag köra 32/18 och många tycker det är för lätt. tar det vad du har och drevet du får i single speed kit. Testa och sen justera om det behövs.
3. Vet inte om 12 delat har jag ingen erfareneht med. men efter läsa på den här sidan skulle man nog kunna blanda bra. du behöver ju inte växlar. https://www.statecyclist.com/bike-chain-size-chart/
9 spoeed till 12 speed har samma inner bred
4. rise är också upp till smak. Jag tycker det är snyggare när man har inga eller nästan inger spacer under styrstammen och mer rise på styret. new skool är lite tvärt om. Eftersom du har en gammalt ramn och den är kort och lågt fram skulle jag rekommendera att börja med ett lite högre rise. Spank har en bra styre i 50 och 60mm rise som inte kostar mycket https://www.bike24.com/p2292917.html du kan läser lite om hur spacer och rise på styret påverka geometrien här: https://enduro-mtb.com/en/the-right-mtb-handlebar-rise/ Visa bilaga 491076
Drivetrain* External Width, in External Width, mm Internal Width, in 5 / 6 / 7 / 8 speed 9/32″ 7.1 – 7.3mm 3/32″ 9 speed 1/4″ – 9/32″ 6.5 – 7.0mm 11/128″ 10 speed 1/4″ – 9/32″ 6.0 – 7.0mm 11/128″ 10 speed narrow 7/32″ 5.88mm 11/128″ 11 speed 7/32″ 5.5 – 5.62mm 11/128″ 12 speed 13/64″ 5.3mm 11/128″
hoppas jag kunde hjälpa till. hör av dig om du undra mer.
/Stefan
Det låter bra. Nu åkte en kedjespännare med i beställningen ändå, men den kostade inte många kronor. Skönt om man klarar sig utan.Kedjespännare är inte alltid nödvändigt för i övrigt, blir såklart klurigare om man inte har bolt on nav och horisontella dropouts, men med en halflink kedja kan man få det rätt nära perfekt, borde inte vara några problem med att köra en bredare kedja på 12 speed drev.
Genom att byta det undre styrlagret kan det gåDet låter bra. Nu åkte en kedjespännare med i beställningen ändå, men den kostade inte många kronor. Skönt om man klarar sig utan.
Synd att ramen bara tar raka styrrör annars jag kunnat köra på en betydligt lättare revelation gaffel jag också har liggande. Nya dj tar både tappered och raka va?
Det låter bra. Nu åkte en kedjespännare med i beställningen ändå, men den kostade inte många kronor. Skönt om man klarar sig utan.
Synd att ramen bara tar raka styrrör annars jag kunnat köra på en betydligt lättare revelation gaffel jag också har liggande. Nya dj tar både tappered och raka va?
Ja, ha man zs eller ec 44mm så är det inga problem. På andra vet jag inte om det går.Genom att byta det undre styrlagret kan det gå
Ibland kan det går. Jag har bara sett lösningar för ramn med IS styrlager. Jag antar nu att en gammalt Kona som Nypåmtb vill bygga upp inte har det. Det är säkert en EC34.Genom att byta det undre styrlagret kan det gå
Du var snabbare :-)Ja, ha man zs eller ec 44mm så är det inga problem. På andra vet jag inte om det går.
Ibland kan det går. Jag har bara sett lösningar för ramn med IS styrlager. Jag antar nu att en gammalt Kona som Nypåmtb vill bygga upp inte har det. Det är säkert en EC
Precis EC34 tyvärr så det finns inte plats i styrhuvudet.Ibland kan det går. Jag har bara sett lösningar för ramn med IS styrlager. Jag antar nu att en gammalt Kona som Nypåmtb vill bygga upp inte har det. Det är säkert en EC34.
Blir spännande att se vad du bygger ihop.
Hahaha, vackert kommer det inte att bli men förhoppningsvis en kul pappa-cykel att köra med barnen i den lokala skate parken.Blir spännande att ser vad du bygga ihop.
Och nej, de nya pike är bara tapered.
tja men fox och manitou har ju fortfarande dirt gafflar med raka styrrör, även om tapered är standarden för dyrare cyklar.Och nej, de nya pike är bara tapered.
helt rätt. RST och X-Fusion tror jag med.tja men fox och manitou har ju fortfarande dirt gafflar med raka styrrör, även om tapered är standarden för dyrare cyklar.
Det är ju Sam Pilgrim setup. :-)Det där rise diagrammet är jag förresten lite tveksam till, på dirt hojen har man ju styret pekat i linje med gaffeln
singlespeed drev borde vara kompatibelt med alla kedjor, hur ser kedjelinjen ut? förresten intressant med bara frambroms. körde själv så ett tag när jag lärde mig barspins (med bromsslangen igenom styrröret)Blev en cykel i alla fall ?.
Har dock problem med att kedjan rappar över när man trycker på. En blandad kompott av 8-delad kedja, deore 12-delad kedjering och ett drev bak från ett singel speed kit. Är det drevet som bara tar halvlänkkedja kanske? Allt går fint och mjukt i stället dock.
Jag tänker att det nog kan vara kedjespännaren som är boven i dramat! Jag har själv använt något liknande med samma resultat som du (kedjan kuggade över när jag tryckte över). När jag använde en enklare, ofjädrad, variant funkade det finfint!Blev en cykel i alla fall ?.
Har dock problem med att kedjan rappar över när man trycker på. En blandad kompott av 8-delad kedja, deore 12-delad kedjering och ett drev bak från ett singel speed kit. Är det drevet som bara tar halvlänkkedja kanske? Allt går fint och mjukt i stället dock.
Kedjelinjen tycker jag ser bra ut men kanske är kedjan lite lång och drevet bak får inte kedja runt sig så mycket som den skulle kunna få med kortare kedja.singlespeed drev borde vara kompatibelt med alla kedjor, hur ser kedjelinjen ut? förresten intressant med bara frambroms. körde själv så ett tag när jag lärde mig barspins (med bromsslangen igenom styrröret)
Edit: löste det. Betydligt kortare kedja var hemligheten. Nu ska ju bara lära mig bar spins och 50 meter manuals ?Jag tänker att det nog kan vara kedjespännaren som är boven i dramat! Jag har själv använt något liknande med samma resultat som du (kedjan kuggade över när jag tryckte över). När jag använde en enklare, ofjädrad, variant funkade det finfint!
Gött! Då är det bara ut å öva!Edit: löste det. Betydligt kortare kedja var hemligheten. Nu ska ju bara lära mig bar spins och 50 meter manuals ?
Var finns dessa Dirthopp?Visa bilaga 492206
Här är mitt åk! En MirraCo 20Forty från tidernas begynnelse som jag köpte för kaffepengar förra året (och sen plöjt ner orimligt mycket pengar i ?)! Nu skall jag bara lära mig hoppa utan dödsskräck också... ?
De finns i Umeå i20-skogen!Var finns dessa Dirthopp?
Snygg! Vart fick du tag på Billy Bonkers med bruna sidor? Jag hittade bara med svart i lager men vill gärna ha med bruna ? verkar vara slut överallt.Visa bilaga 492206
Här är mitt åk! En MirraCo 20Forty från tidernas begynnelse som jag köpte för kaffepengar förra året (och sen plöjt ner orimligt mycket pengar i ?)! Nu skall jag bara lära mig hoppa utan dödsskräck också... ?
Jag köpte de faktiskt på eBay av alla ställen! Men det var det enda stället där de fanns i lager! Eftersom den har 24”-hjul trodde jag att det skulle vara enklare att hitta däck, men det kan jag inte riktigt påstå att det var!Snygg! Vart fick du tag på Billy Bonkers med bruna sidor? Jag hittade bara med svart i lager men vill gärna ha med bruna ? verkar vara slut överallt.