Visa din Dirt Jump

Magnus K

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Jag plockar med en DJ baserad på en Scott Voltage yz 0.2 från gammalt. Hjulen är ihopplock från MTB, dvs bak är en singelkonverterad kassett-body och quick-release. Vevpartiet är också MTB som tyvärr inte klarar mindre klinga än 32t pga 104mm bultcirkel.
Är det värt jobbet att leta efter typ BMX-vevar och ett singlespeed-nav med skivbromsfäste? Har inte hittat nåt begagnat och nytt drar iväg i pris...

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Hej,

Jag skulle recommendera att köra på de vad du har. det är jun ingen tvång att har små klinga fram. :-) Man kan också hitta 30t klingor för 104mm BCD. Sen om du gillar cykeln kan du uppgradera den. eller byta till en annan begangnad DJ.

Glömm inte att posta bilder. ;-)

/Stefan

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Jag plockar med en DJ baserad på en Scott Voltage yz 0.2 från gammalt. Hjulen är ihopplock från MTB, dvs bak är en singelkonverterad kassett-body och quick-release. Vevpartiet är också MTB som tyvärr inte klarar mindre klinga än 32t pga 104mm bultcirkel.
Är det värt jobbet att leta efter typ BMX-vevar och ett singlespeed-nav med skivbromsfäste? Har inte hittat nåt begagnat och nytt drar iväg i pris...
Själv kör jag 36t, men även om du vill köra mindre än 32 så ser jag inte varför du skulle behöva byta navet. Om det är lösa kullager så brukar det gå att köpa 10mm gängad axel till för en billig peng, om inte så funkar det med en spacer i vardera dropout som håller axeln på plats

Magnus K

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Hej,

Jag skulle recommendera att köra på de vad du har. det är jun ingen tvång att har små klinga fram. :-) Man kan också hitta 30t klingor för 104mm BCD. Sen om du gillar cykeln kan du uppgradera den. eller byta till en annan begangnad DJ.

Glömm inte att posta bilder. ;-)

/Stefan
Bra tänkt, det kliade lite i plånkan men det gick nog över. Det finns andra svarta hål att stoppa pengar o delar i. 👍
Ska spana efter en lös axel som MTBemil tipsade om o så ska jag försöka få fram en bild på vraket. Promise
Mvh
Magnus

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
1623044879184.png

ytterligare lite delar rawade ✨✨

haft en del strul med att maxle:n lossnar, hur hårt skall dem dras egentligen?

Magnus K

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Glöm inte att posta bilder. ;-)

/Stefan
Lovade visst. 😁
DSC_1935.JPG

Okej, så det här är vraket.
Ram från en Scott Voltage yz 0.2 från 2010, gissningsvis. Inget av orginaldelar är kvar:
Framgaffel är en RS Tora som glappar
Hjul är billigt skräp, lagren är slut bak.
Bromsarna är billiga men numera 100% funktion
Vevparti är MTB, ett FSA Moto x med 32t klinga.

Jag ledsnade på bakhjulet så ett Halo Combat är på väg. Pärlor för svin...

Syftet är tvådelat, dels vill jag lära mig pumptrack + manuals + grunderna i bunnyhopp och dels ville jag ha nåt att fixa med.

Mvh
Magnus

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
QUOTE="Magnus K, post: 3972724, member: 36068"]
Lovade visst. 😁
Visa bilaga 497030

Okej, så det här är vraket.
Ram från en Scott Voltage yz 0.2 från 2010, gissningsvis. Inget av orginaldelar är kvar:
Framgaffel är en RS Tora som glappar
Hjul är billigt skräp, lagren är slut bak.
Bromsarna är billiga men numera 100% funktion
Vevparti är MTB, ett FSA Moto x med 32t klinga.

Jag ledsnade på bakhjulet så ett Halo Combat är på väg. Pärlor för svin...

Syftet är tvådelat, dels vill jag lära mig pumptrack + manuals + grunderna i bunnyhopp och dels ville jag ha nåt att fixa med.

Mvh
Magnus
[/QUOTE]
Det blev väl bra.
Det är alltid bra att har något att cyklar med direkt. Den kan man ju alltid uppgradera om man hitter något bra begagnat.

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Fin!
Och bra jobbat med att hitta begagnat.
(Jag lyckas inte och står på vänte-kö för en ny, som blir av om det inte dyker upp något.)
👍👍🤙
Jag hade tur o hittade den begagnad men köpte den samtidigt osedd o det var en hel del skavanker på den som säljaren inte upplyste om. Bla utslitna däck och glappande o knarrande vevlager. Men nu är lagret smörjt o knarrar iaf inte mera 😀

RasmusOlofsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Till er som köper nya delar till er dj/street hojj: var hittar ni delar?

Bara en sån sak som ett helt vanligt styre var skitsvårt att hitta.
Fick till slut beställa direkt från tillverkaren.

Sedan jag börjat köra på min "bin-bike" har jag förälskat mig i att bara gå ut och leka på gatan och kommer helt klart fortsätta att uppdatera den och i framtiden byta ramen till något modernare.

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Till er som köper nya delar till er dj/street hojj: var hittar ni delar?

Bara en sån sak som ett helt vanligt styre var skitsvårt att hitta.
Fick till slut beställa direkt från tillverkaren.

Sedan jag börjat köra på min "bin-bike" har jag förälskat mig i att bara gå ut och leka på gatan och kommer helt klart fortsätta att uppdatera den och i framtiden byta ramen till något modernare.

Dirt är just nu inte så populärt som det var för 10år isen. Alla webbutik kör på enduro nu.
Här finns det fortfarande en bra utbud av ditt delar 26bikes.com/

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Sugen på en NS Zirkus men inga begagnade och verkar slut på lager i stora butikerna.
Känns som rätt cykel för att traggla teknik som komplement till FS 29”.

Coffe

Medlem
Visa din Dirt Jump
Snyggt. Nu är du proffs på polera aluminium delar. ;-)

Vad hände med extra luftkammaren?
Typ. Det blir lite blandad finish på delarna beroende på legering. Underbena på gaffeln är mycket mjukare och får mycket högre glans än kronan som är i alu.
Jag använder skumpads för att få en borstad yta.IMG_20210704_122519.jpg
Dom är lätta att använda och undviker j-hooks, små krokar när man byter riktning. Lätt att få en bra proffsig yta när det grova jobbet är gjort.
Super skabbiga m4 ser inte så skabbiga ut längre.IMG_20210704_122353.jpg

Visa din Dirt Jump
Jäklar, vart inspirerad av era fina DJ byggen... Då student budgeten är stram så fick det bli ett djupdykande i skrotlådan där nästan allt fanns. Utgick i från en Giant stp 3.0 som var min första mtb jag köpt med egna pengar, på den tiden när man körde jultidningar och lokala reklamrundan så passade stl M perfekt. Meeeeeen omkrets på mage och höjden från backen har båda ökat så nu är det en perfekt DJ/pumptrack hoj. Vev-partiet är något gammalt force som det står 3.0 på, så därför måste det ju passa ramen? Gaffel fick bli en gammal RS reacon air som jag hade liggande, cockpit fick det bli ett Hussfelt stem med ett gammalt Hardy styre från lillebror. Bromsen är lite spechaaal (läs special som ragge från ronny och ragge) då den har ett SLX bromshantag men nån form av billigast möjligast bromsok, denna lösning kommer från en polare som tyckte det var najs med justerbart bromshandtag men om bromsen tog var mindre viktigt. För att avsluta denna långa text om en cykel med relativt få delar så är även hjulen lite av en special lösning, det är ett par El Gallo 26" DH hjul. Dessa har vart med om många mindre lyckade försök till 360 men är fortfarande hittills spikraka, inte sett någon haft några liknande på senaste åren men är det inte trasigt behöver man inte byta.

Nästa steg i detta är nog en lackering av ramen, det syns att den är gammal och nött. Så färg förslag mottages gärna och har någon koll på bra pulverlack runt Sundsvall så vore ju de guld!

IMG_1167.jpg
IMG_1168.jpg

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Jäklar, vart inspirerad av era fina DJ byggen... Då student budgeten är stram så fick det bli ett djupdykande i skrotlådan där nästan allt fanns. Utgick i från en Giant stp 3.0 som var min första mtb jag köpt med egna pengar, på den tiden när man körde jultidningar och lokala reklamrundan så passade stl M perfekt. Meeeeeen omkrets på mage och höjden från backen har båda ökat så nu är det en perfekt DJ/pumptrack hoj. Vev-partiet är något gammalt force som det står 3.0 på, så därför måste det ju passa ramen? Gaffel fick bli en gammal RS reacon air som jag hade liggande, cockpit fick det bli ett Hussfelt stem med ett gammalt Hardy styre från lillebror. Bromsen är lite spechaaal (läs special som ragge från ronny och ragge) då den har ett SLX bromshantag men nån form av billigast möjligast bromsok, denna lösning kommer från en polare som tyckte det var najs med justerbart bromshandtag men om bromsen tog var mindre viktigt. För att avsluta denna långa text om en cykel med relativt få delar så är även hjulen lite av en special lösning, det är ett par El Gallo 26" DH hjul. Dessa har vart med om många mindre lyckade försök till 360 men är fortfarande hittills spikraka, inte sett någon haft några liknande på senaste åren men är det inte trasigt behöver man inte byta.

Nästa steg i detta är nog en lackering av ramen, det syns att den är gammal och nött. Så färg förslag mottages gärna och har någon koll på bra pulverlack runt Sundsvall så vore ju de guld!

Visa bilaga 499890Visa bilaga 499891

Ser nice ut! Vette faen om jag skulle lacka om. Kanske köra riktigt DJ stuk och smäcka den full med klistermärken.

Visa din Dirt Jump
Ser nice ut! Vette faen om jag skulle lacka om. Kanske köra riktigt DJ stuk och smäcka den full med klistermärken.
Tackar! Det var oxå en tanke som slog mig, bara kötta på med stickers och låta det nöta in sig :)
Jag gilla att du har använd gamla grejer och fått ihop en bra hoj.

Jag skulle lacka ramen mörkt lila eller turkos så att de silver hjul sticka ut. Sen kanske man skulle kunna investera i Billy bonkers däck med skin wall.

Tackar! Återbruk sa sambon är poppis just nu så provade de :P
Asså den lila var ju fet som tusan, undra hur mycket en burk med midnight purple kan kosta? säkert skjortan men intressen är ju det man ska lägga pengar på x)
Bild för referens:

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Någon som med blotta ögat kan se vad jag har för broms på min? Magura MT4 eller nå't. Måste köpa luftningskit o nya pads.

Bilagor

• 20210722_142001.jpg
    20210722_142001.jpg
    514.5 KB · Besök: 15
  • 20210722_141950.jpg
    20210722_141950.jpg
    515.5 KB · Besök: 15

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Besudlar kanske tråden men har idag 29” FS. Är det en dirtbike eller kanske en HT 27.5 man borde skaffa om man ska nöta manuals, wheelies etc…?
Beror väl på syftet, om det bara är för att bli bättre i skogen tror jag faktiskt på 27,5 ht, att gå från 29 till 26 kan vara lite stor skillnad. Dessutom går ju en tail ht att köra i skogen. Om du å andra sidan tror du vill köra dirt hopp eller pumptrack så är en dirt definitivt värt det

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Beror väl på syftet, om det bara är för att bli bättre i skogen tror jag faktiskt på 27,5 ht, att gå från 29 till 26 kan vara lite stor skillnad. Dessutom går ju en tail ht att köra i skogen. Om du å andra sidan tror du vill köra dirt hopp eller pumptrack så är en dirt definitivt värt det
Tack för dina tankar. Siktar på HT initialt och det finns utrymme framöver även för en dirt.😊👍🏻

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Spelar väl ingen större roll, men MT2 är det (att döma av bilderna har jag ägt den cykeln).
Hehe, den verkar vara en riktig vandringspokal.

Har inte ngn större erfarenhet av att äga Magura-bromsar men är det samma luftningskit till alla Magura "MTB"-bromsar? Körde för övrigt en ful-luftning o öppnade bara upptill. Lyckades skaka ur några luftbubblor, får räcka så länge.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer