Visa din Dirt Jump

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Känns som att hans Scott Scale 24 ska falla i bitar varje gång han gör ngt hopp med hård landning. Tror en DJ är mer robust o gjord för tuffare tag. Jag har redan bytt bakväxel en gång då den skakade sönder efter ett hopp. Även skönt att slippa justera växlar 😬
Got ya! Nu kanske din son är äldre men min 6åring är 137cm och han hade nog tyvärr haft väldigt svårt för single speed. Det vill i så fall väldigt mycket till att utväxlingen är helt rätt.

Vizual54

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Har börjat inse att det nog aldrig kommer bli av att skriva någon byggtråd om min dirt tyvärr. Den är fortfarande work in progress men det har gått att cykla på den i ett par veckor nu.

20200331_104024.jpg
20200331_103948.jpg

Just nu är det lite hopplock av gammalt och nytt.
Ram: Mutant bikes X-Ray
Vevparti: Stolen Mob V3 + Stolen Sumo 25T
Sadel: Shadow Conspiracy Crow
Styre: NS-bikes Lick
Resten är ihopplock av gamla prylar. Hjulen är ett par gamla DiamondBack med Deorenav från fruns avlagda 26". Bromsarna kommer därifrån också, ett par Magura Julie typ 15 år gamla :).
Gaffeln är plockad från dotterns 26", en RS Recon silver (hon har fått gaffeln från min gamla 26a).
Gaffel, hjul och bromsar är tänkt att uppgraderas vart efter. Hör gärna av er om ni har något liggandes.

Brukar ta cykeln när jag går ut med hunden på kvällarna och kör lite på hockeyrinken.
20200330_195306.jpg

Appropå barn på dirthojjar
20200322_170536.jpg

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Var inne hos en hjulbyggare idag för att kolla lösning.
Han hade bara ett nav. DT 240s, kostade 3000kr, dock legat ett tag så hade nog fått det billigare. MEN, det var centerlock och de bakdreven är för smalare kedja. Så då behövs även:
Ny skiva, ny kedja, nytt BMX-drev fram. Blir SVINDYRT. Så skippar det. Får leta efter komplett bakhjul istället.

Steensma

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Var inne hos en hjulbyggare idag för att kolla lösning.
Han hade bara ett nav. DT 240s, kostade 3000kr, dock legat ett tag så hade nog fått det billigare. MEN, det var centerlock och de bakdreven är för smalare kedja. Så då behövs även:
Ny skiva, ny kedja, nytt BMX-drev fram. Blir SVINDYRT. Så skippar det. Får leta efter komplett bakhjul istället.
Kolla in 26bikes.com, dom byggde mina hjul. Snabbare kundservice får man leta efter, fick oftast svar inom 5min :)

wukkaN

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Fan, nu har ni fått mig att tro att jag behöver en DJ. Jag som har två projekt på is och nyss upptäckt BMX. I sann dumsnål-anda så tänkte jag att "testa en billig skitcykel kanske är rätt väg att gå"... Ni som kan, är det en dålig idé att skampruta sig till en sån här blocketgoding för max en tusing? Eller bör jag, som jag egentligen vet, skaffa något som faktiskt är representativ för smutshoppandet? Jag kan inte hoppa och har aldrig lyckats få till en manual, kommer den duga för att lära sig leka? Oavsett, vad är fel på den här stadiumhojen, är den för hög?
1586025517053.png

Vi kan utgå från att den är både tung och har sämre komponenter än en 5 gånger dyrare hoj :)

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Fan, nu har ni fått mig att tro att jag behöver en DJ. Jag som har två projekt på is och nyss upptäckt BMX. I sann dumsnål-anda så tänkte jag att "testa en billig skitcykel kanske är rätt väg att gå"... Ni som kan, är det en dålig idé att skampruta sig till en sån här blocketgoding för max en tusing? Eller bör jag, som jag egentligen vet, skaffa något som faktiskt är representativ för smutshoppandet? Jag kan inte hoppa och har aldrig lyckats få till en manual, kommer den duga för att lära sig leka? Oavsett, vad är fel på den här stadiumhojen, är den för hög?
Vi kan utgå från att den är både tung och har sämre komponenter än en 5 gånger dyrare hoj :)
Jag kan inte svara för just den hojen, men rent allmänt tycker jag inte det är så mycket lättare att varken hoppa eller göra manuals på min DJ jämfört med min FS. Den är ju så liten liksom. Man slår över hyfsat lätt vid manuals och det känns som man flyger riktigt långt så fort man får luft under hjulen. Det kanske är en vanesak iofs, den är askul på mindre hopp, dropp, trappor och pumptrack. Bunnyhops är lättare.

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Fast en tusenlapp kanske det kan vara värt. Den ser hög ut, men du borde ju kunna plocka bort spacers och få ner styrstammen. Jag tycker det är kul att åka pumptrack, där känns en 29” ht för stor. Men vet inte heller om man blir bättre på manuals. Den slår över väldigt lätt som yonsson säger. Som tur är har jag testat mest på gräsmatta...

Tobias.S

Ny medlem
Visa din Dirt Jump
Fan, nu har ni fått mig att tro att jag behöver en DJ. Jag som har två projekt på is och nyss upptäckt BMX. I sann dumsnål-anda så tänkte jag att "testa en billig skitcykel kanske är rätt väg att gå"... Ni som kan, är det en dålig idé att skampruta sig till en sån här blocketgoding för max en tusing? Eller bör jag, som jag egentligen vet, skaffa något som faktiskt är representativ för smutshoppandet? Jag kan inte hoppa och har aldrig lyckats få till en manual, kommer den duga för att lära sig leka? Oavsett, vad är fel på den här stadiumhojen, är den för hög? Visa bilaga 409177
Kika runt på diverse köp och sälj sidor, det är inte allt för sällan folk slänger ut dirt cyklar som har ett par år på nacken för en billig peng.

Jag har även sett många som sålts utav yngre förmågor i nästan nyskick för det inte riktigt var som när man kollar på Youtube haha!

Själv har jag aldrig ens försökt lära mig det där med manual även fast jag kört både bmx, downhill och dirt.

Du kan ha kul på vilken cykel du vill men dirtcyklarna tål ganska mycket mer, var rädd om dig bara min dirthoj skicka mig till akuten i förra helgen.

Edit: för tusen spänn så hade jag slått till!

Mvh,
Tobias

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
D5449B11-C4A9-43A8-ABD6-84DF304E5720.jpeg

Det blev en NS Zircus 24. Verkar riktigt fin. En fundering bara. Den är något tung att trampa för grabben. Det sitter ett 32T fram och funderar på att byta till 28T. Det sitter med 4 bultar med bcd på 104mm när jag mätte det. Det verkar inte allt för svårt att byta men var hittar man ett 28T som passar?

Bilagor

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Min Giant STP blev stulen för ett tag sen. Såhär såg den ut .. saknar den!
1588969091128.png

..Men jag nöp en Haro Steel Reserve 1.1 när den dök upp på Happy K&S nyss. Har nu fått vettigare pedaler och blivit av med frambromsen, och ska få vettigare däck snarast. Helstelt ftw, det ska kännas när man case:ar (dock är den stål, så lite mildare än aluminium-gianten ovan)..
1588968421859.png

Får erkänna att jag enbart kör pumptrack med den dock, ingen dirt/slopestyle..
1588968648533.png

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Visa bilaga 415596
Det blev en NS Zircus 24. Verkar riktigt fin. En fundering bara. Den är något tung att trampa för grabben. Det sitter ett 32T fram och funderar på att byta till 28T. Det sitter med 4 bultar med bcd på 104mm när jag mätte det. Det verkar inte allt för svårt att byta men var hittar man ett 28T som passar?
Den utväxlingen måste vara tung för barn. Jag hade själv gärna sett ett snäpp lättare utväxling, hade nog varit roligare att cykla annat än pumptrack med då.

frisk

Medlem
Visa din Dirt Jump
Visa bilaga 415596
Med bcd 104mm är 32T minsta möjliga. Har för mig jag sett 30T också men då var hålen gängade i klingan för att det ej var tillräckligt med utrymme för vanliga drevbultar + muttrar. Så enklast lär vara att byta bakdrev.

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Med bcd 104mm är 32T minsta möjliga. Har för mig jag sett 30T också men då var hålen gängade i klingan för att det ej var tillräckligt med utrymme för vanliga drevbultar + muttrar. Så enklast lär vara att byta bakdrev.
Vad tror du om denna? 30t med 104bcd
edit: det ser ut som gängor i drevet. Men är detta ett problem? Slipper man muttern.

lamotte

Medlem
Visa din Dirt Jump
Ser ut som det ska fungera!
Edit: Precis samma bultar men utan muttrarna.
Monterat och klart nu. Allt funkar men kedjan är lite för bred/tjock så den tar i pyttelite sär drevet fästs i fästet. Alt behövs någon distans eller smalare kedja eller att allt får slitas in automatiskt 🙂 kanske prövar med smalare kedja då jag har en gammal liggande. Originalkedjan ser något tjockare ut så det borde funka.

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Den en fråga till er. Vart kan jag hitta en fin stål gaffel för en dirt cykel. Vet nån en bra online shop som sälja det. Känns lite att det är inte så modernt längre. Jag vill uppdatera min gamla 24" stål dirt cykel.

Bilagor

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Någon som har tips på om jag kan köpa såna där kedjesträckare som man sätter baktill? Tycker bakhjulet ibland har rört sig lite framåt när jag cyklar och vill gärna ha kedjan toksträckt. Borde finnas universal-grejer tänker jag.
Hej. Ja, det finns. Jag använder de här.

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
Det blir jätte fin.
Gör du den själv? Jag önskar att jag skulle kunna svetsa själv. En fin ny främre ram till min Kona Cowan DS skulle vara fint eller en gaffel med pakethållare till pendlare eller eller. ... :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer