Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Regnigt imorse och ett lätt ”sommarregn”på ändå galet mycket cyklar , enda stället som det tjorvade till sig var vid rödljuset innan götgatsbacken där djungelns lag tydligen gäller, nåja det löser sig ganska naturligt i backen så när man väl är uppe så är det lugnare ,det är inte de som var längst fram vid rödljuset som är först upp iallafall ?

Regnigt imorse och ett lätt ”sommarregn”på ändå galet mycket cyklar , enda stället som det tjorvade till sig var vid rödljuset innan götgatsbacken där djungelns lag tydligen gäller, nåja det löser sig ganska naturligt i backen så när man väl är uppe så är det lugnare ,det är inte de som var längst fram vid rödljuset som är först upp iallafall ?
Ofog att tränga sig längst fram om man inte har TT-fart i benen (eller i elmotorn).

Hade lite tur idag små små droppar, vi får se hur det går imorgon.
Jag är tokig jag har redan beställt nya vinterdäck.
Snart kommer helvetet…
Foto 8 mars i år.
IMG_5323.jpeg

Efter att ha läst lite i tråden så inser jag hur bra vi har det med cykelpendling här i stan (ytterkanterna av Umeå). Jag möter kanske 10 cyklar om dagen och cyklar om kanske en eller två i veckan. Likväl så blir det en hel del cyklar mötande på vänster sida med näsan i mobilen. Eller inte ens i mobilen utan stirrande rakt på en som om det är en själv som är på fel sida. Min teori är att det är mycket studenter från England i år.

I övrigt har jag haft otroligt tur i regnväg senaste tiden. Det har alltid just slutat regna när jag ska iväg, eller så jagas jag av regn men hinner just hem innan det kommer någon betydande mängd. Har varit riktigt fint här uppe, ska försöka hinna med lite mer blåbärsplockning innan det är över. Och kanske lite lingon också :-)

Herrejössesjävlar vad folk det var som cyklade idag. Få har koll på att det är bra att titta sig för innan de svänger/byter "fil", få vet vad bra placering är, få använder tecken.
Kortfattat skulle nog många av de som pendelcyklar i sthlm inte klara en uppkörning om de framför sådana fordon som de cyklar.

Tyvärr känns det lite som de som klassar sig som "bilister" har rätt rörande "cyklisters" framförande av sitt fordon :(

Herrejössesjävlar vad folk det var som cyklade idag. Få har koll på att det är bra att titta sig för innan de svänger/byter "fil", få vet vad bra placering är, få använder tecken.
Kortfattat skulle nog många av de som pendelcyklar i sthlm inte klara en uppkörning om de framför sådana fordon som de cyklar.

Tyvärr känns det lite som de som klassar sig som "bilister" har rätt rörande "cyklisters" framförande av sitt fordon :(
Jo tack! Värst var mtb-liraren som, istället för att hålla sig kvar på cykelbanan bland oss vanliga dödliga, plötsligt gör en tvär vänster för att gena över stigen och spara kanske 20 meter tills han kommer tillbaka upp på samma cykelbana igen. Givetvis utan tecken eller att se sig om det minsta. Hehe. Alltid spännande, som sagt. Barnen som emellanåt cyklar på fel sida vägen och sånt har man ju svårt att bli irriterad på. Det är barn. Fast alla vuxna som verkligen inte kan framföra en hoj utan förmåga att uppvisa något som helst rimligt omdöme....nä. Fy och usch och blä. Det fina med lite höstrusk är att det kommer att glesas ut rejält. Alltid nåt :cool:

Det är inte frötallar. De sparas för insekterna. Nya tallar sätts med plantor.
fortsätter den lågintensiva funderingen gällande nya skogsavverkningen längs vägen. Var tvungen att ta en bild i morse.

Så här ser det ut på ett ställe. Säkert en privat skogsägare för det är ett ganska litet område de tagit träd på.
Här har man väl sparat ca50% för att ta träden på bilden om ca 20år när det vuxit upp nya träd mellan de man sparat? Eller hur planerar man?

Iallafall känns det 1000% bättre än kalavverkning.

Bilagor

• IMG_0058.jpeg
    IMG_0058.jpeg
    1.8 MB · Besök: 61
Senast ändrad:
Svalt och fint men det verkade som när jag såg klädseln på elcyklisterna att det var jättekallt, det var handskar , halsdukar och ansiktsmasker , hur f-n ska de göra när det faktiskt blir lite svalare.
sid/motvind hemåt men det spelade ingen roll för det var tjockt med folk fram till skanstull sen tunnades det ut i det svaga motlutet och vinden förstås ?

Efter att ha läst lite i tråden så inser jag hur bra vi har det med cykelpendling här i stan (ytterkanterna av Umeå). Jag möter kanske 10 cyklar om dagen och cyklar om kanske en eller två i veckan. Likväl så blir det en hel del cyklar mötande på vänster sida med näsan i mobilen. Eller inte ens i mobilen utan stirrande rakt på en som om det är en själv som är på fel sida. Min teori är att det är mycket studenter från England i år.

I övrigt har jag haft otroligt tur i regnväg senaste tiden. Det har alltid just slutat regna när jag ska iväg, eller så jagas jag av regn men hinner just hem innan det kommer någon betydande mängd. Har varit riktigt fint här uppe, ska försöka hinna med lite mer blåbärsplockning innan det är över. Och kanske lite lingon också :-)
ja umeå är verkligen trevligt för cykel. å andra sida inne i stan går gångtrafikanter kors och tvärs som yra höns:)

Obehaglig grej på morgonen. Står vid rödljuset korsning Rutger Fuchsgatan och Ringvägen och väntar på att det ska bli grönt. Börjar trampa iväg och det tar tvärstopp, vilket gör att jag vurpar. Ramlar åt sidan och gör en kullerbytta med cykeln så att den prydligt ställer sig uppochner (duktig cykel). På vägen runt får jag dock styret i bröstkorgen och tappar totalt andan. Två kvinnor är snabbt framme för att kolla att allt är OK. Jag är dock redan på fötter, och lyckades parera fallet så att jag inte slog mig mer än styret in i bröstkorgen.
Först var jag orolig för att kedjan skulle gått av e.d, men allt sånt var OK. Kikade runt på cykeln och ser att hjulaxeln till bakhjulet sticker ut en dm. Då har den gängat ur sig själv (eller fått hjälp på traven av en sabotör).
Sist bakhjulet var av var på väg hem från MTB Vättern i Motala i juni, så den har onekligen tagit tid på sig att gänga ur sig.
Glad över att det inte hände i full fart, och nu är axeln rejält åtdragen. Ska utnyttja mekställningen på jobbet innan jag åker hem för att försäkra mig att inga andra skruvar sitter löst (på cykeln alltså).
Det gör inte ont när jag skrattar, så troligtvis var det bara muskulaturen som fick en smäll av styret.

I övrigt blev det långärmad tröja och kortärmade brallor. Ingen regnjacka, eftersom den är kvar i Mora och den nya inte anlänt från Bikester ännu, men det var å andra sidan knappt märkbart regn.
Sparsamt med folk ute vid 7-rycket, troligtvis tack vare nederbirdiesarna. Men jag fortsätter spaningen från @simson Många elcyklister börjar redan nu klä sig i senhöst-/förvintermundering. Kommer bli intressant att se hur de parerar kylan senare.

Trevligt bikepackingsamtal med en fellow Happyit i omklädningsrummet på jobbet.

Obehaglig grej på morgonen. Står vid rödljuset korsning Rutger Fuchsgatan och Ringvägen och väntar på att det ska bli grönt. Börjar trampa iväg och det tar tvärstopp, vilket gör att jag vurpar. Ramlar åt sidan och gör en kullerbytta med cykeln så att den prydligt ställer sig uppochner (duktig cykel). På vägen runt får jag dock styret i bröstkorgen och tappar totalt andan. Två kvinnor är snabbt framme för att kolla att allt är OK. Jag är dock redan på fötter, och lyckades parera fallet så att jag inte slog mig mer än styret in i bröstkorgen.
Först var jag orolig för att kedjan skulle gått av e.d, men allt sånt var OK. Kikade runt på cykeln och ser att hjulaxeln till bakhjulet sticker ut en dm. Då har den gängat ur sig själv (eller fått hjälp på traven av en sabotör).
Sist bakhjulet var av var på väg hem från MTB Vättern i Motala i juni, så den har onekligen tagit tid på sig att gänga ur sig.
Glad över att det inte hände i full fart, och nu är axeln rejält åtdragen. Ska utnyttja mekställningen på jobbet innan jag åker hem för att försäkra mig att inga andra skruvar sitter löst (på cykeln alltså).

Jag upptäckte att min bakre hjulaxel var på väg ut halvvägs inne i en tjugomilare. Då hade jag haft problem med rasslande växlar i 4-5 mil men jag kopplade inte det till hjulaxeln utan försökte justera vartefter. Jag såg det av en slump vid ett stopp, det hade kunnat bli en riktigt jobbig överraskning annars.

Så det är nog en bra grej att kolla regelbundet, min var åtdragen med handkraft helgen innan då jag bytte hjul. Numera använder jag momentnyckeln.

Jag upptäckte att min bakre hjulaxel var på väg ut halvvägs inne i en tjugomilare. Då hade jag haft problem med rasslande växlar i 4-5 mil men jag kopplade inte det till hjulaxeln utan försökte justera vartefter. Jag såg det av en slump vid ett stopp, det hade kunnat bli en riktigt jobbig överraskning annars.

Så det är nog en bra grej att kolla regelbundet, min var åtdragen med handkraft helgen innan då jag bytte hjul. Numera använder jag momentnyckeln.
Jo, från och med nu ska det kollas regelbundet. Har också haft lite problem med rasslande växlar, så nu kan jag ju ha förklaringen.

Såg en helt mosad cykel under en lastbil. Utfarten från Fotografiska på Stadsgårdskajen.

Polisen var där och en massa folk i varselkläder, såg ingen cyklist så hen kanske redan hade åkt därifrån med ambulans?

Stora högersvängande fordon är döden. Cyklister ska inte befinna sig där överhuvudtaget.

Senast ändrad:

Jag har två mtb där bakhjulsaxeln gängat ur sig i sommar. Första tecknet är dåliga växlingar, sen glapp. Men hittills har jag hunnit skruva åt innan det hände något värre. Nu har det blivit en vana att kolla.
Jag trodde det bara var jag som hade det här fenomenet…

Jag har två mtb där bakhjulsaxeln gängat ur sig i sommar. Första tecknet är dåliga växlingar, sen glapp. Men hittills har jag hunnit skruva åt innan det hände något värre. Nu har det blivit en vana att kolla.
Jag trodde det bara var jag som hade det här fenomenet…
Skönt att läsa att det gått bra. Men bra att få påminnelsen att dra åt axlarna då och då.

Gissar att det kommer bli ett rejält blåmärke, när jag kom till jobbet var det lite skrapat av styret och hade blivit en rodnad.
1693379312006.png

Såg en helt mosad cykel under en lastbil. Utfarten från Fotografiska på Stadsgårdskajen.

Stora högersvängande fordon är döden. Cyklister ska inte befinna sig där överhuvudtaget.

Såg sedan massa poliser och ambulans vid Fotografiska. Såg inte bra ut alls. Olycka mellan cykel och lastbil.

Läskig passage där. Kommer ofta bilister som inte kollar av cykelbanan, utan bara vrider på ratten.

Tillbaka
Topp