Obehaglig grej på morgonen. Står vid rödljuset korsning Rutger Fuchsgatan och Ringvägen och väntar på att det ska bli grönt. Börjar trampa iväg och det tar tvärstopp, vilket gör att jag vurpar. Ramlar åt sidan och gör en kullerbytta med cykeln så att den prydligt ställer sig uppochner (duktig cykel). På vägen runt får jag dock styret i bröstkorgen och tappar totalt andan. Två kvinnor är snabbt framme för att kolla att allt är OK. Jag är dock redan på fötter, och lyckades parera fallet så att jag inte slog mig mer än styret in i bröstkorgen.
Först var jag orolig för att kedjan skulle gått av e.d, men allt sånt var OK. Kikade runt på cykeln och ser att hjulaxeln till bakhjulet sticker ut en dm. Då har den gängat ur sig själv (eller fått hjälp på traven av en sabotör).
Sist bakhjulet var av var på väg hem från MTB Vättern i Motala i juni, så den har onekligen tagit tid på sig att gänga ur sig.
Glad över att det inte hände i full fart, och nu är axeln rejält åtdragen. Ska utnyttja mekställningen på jobbet innan jag åker hem för att försäkra mig att inga andra skruvar sitter löst (på cykeln alltså).
Det gör inte ont när jag skrattar, så troligtvis var det bara muskulaturen som fick en smäll av styret.
I övrigt blev det långärmad tröja och kortärmade brallor. Ingen regnjacka, eftersom den är kvar i Mora och den nya inte anlänt från Bikester ännu, men det var å andra sidan knappt märkbart regn.
Sparsamt med folk ute vid 7-rycket, troligtvis tack vare nederbirdiesarna. Men jag fortsätter spaningen från
@simson Många elcyklister börjar redan nu klä sig i senhöst-/förvintermundering. Kommer bli intressant att se hur de parerar kylan senare.
Trevligt bikepackingsamtal med en fellow Happyit i omklädningsrummet på jobbet.