STF minskar/stänger ner i jämtlandsfjällen

hanek082

Aktiv medlem
Med risk för att detta kommer bli en politiktråd så kan det i vilket fall vara bra att vet att om ni har planer så kanske de bör göras snabbt..

https://www.svenskaturistforeningen.se/om-stf/aktuellt/5867989-2/

Saxat från deras pressmedelande:

Ansökan
STF ansöker nu om ett nytt arrendeavtal för Jämtland och delar av Härjedalen, som föreslås träda i kraft 1 januari 2024. Stugorna Skedbro och Rogen omfattas inte av den ansökan som nu lämnas in. De förändringar som ansökan innehåller, jämfört med dagens avtal, är:

• Öppettiderna på STFs fjällstationer och fjällstugor i Jämtland och Härjedalen ändras för att minska störning under särskilt känsliga perioder, t ex kalvningen. De fjällstationer och fjällstugor i Jämtland och Härjedalen som ligger i områden utan farbar väg (Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren) kommer vintertid att stänga i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april (för närvarande 19 april) och öppnar sommartid först den 1 juli, undantaget STF Sylarna Fjällstation som kommer att öppna den 15 juli.
  • STF Gåsen Fjällstuga stängs och ett av husen vid stugplatsen skrivs över på Handölsdalens sameby. Detta skapar ett större område runt Bunnerfjällen där renar och framförallt deras kalvar får en chans att vara i fred.
  • STF Blåhammaren Fjällstation stänger vi restaurangen och minskar ner antalet bäddar till totalt 30 (motsvarar en halvering). Butiken med enklare matvaror och självhushållsköket kommer vara kvar. Genom att stänga restaurangen minskar vi behovet av transporter och vi bedömer att det blir färre tältare/dagsbesökare som söker sig till just detta område om inte restaurangen finns.
  • STF Sylarna Fjällstation minskas antalet bäddar med 25% och senast 2028 stänger restaurangen. Självhushåll och butik kommer finnas kvar. Detta minskar behovet av transporter och vi bedömer att det blir färre tältare/dagsbesökare om inte samma restaurangutbud finns.
  • STF Helags Fjällstation stänger restaurangen senast 2028. Självhushåll och butik kommer finnas kvar. Detta minskar behovet av transporter och vi bedömer att det blir färre tältare/dagsbesökare om inte samma restaurangutbud finns.

Sjukt tråkigt

Verkar vara främst restaurangerna som försvinner, och det tar nog kanske bort en del av ”lyx”-turismen, vilket antagligen är bra ur ett hållbarhetsperspektiv. När det gäller öppettider, är det nån större inskränkning där? Vintersäsongen slutar väl ändå vid påsk/valborg, och sommarsäsongen öppnat vid midsommar? Isf är det väl bara nån vecka i vardera ände som försvinner.

Verkar vara främst restaurangerna som försvinner, och det tar nog kanske bort en del av ”lyx”-turismen, vilket antagligen är bra ur ett hållbarhetsperspektiv. När det gäller öppettider, är det nån större inskränkning där? Vintersäsongen slutar väl ändå vid påsk/valborg, och sommarsäsongen öppnat vid midsommar? Isf är det väl bara nån vecka i vardera ände som försvinner.

Flera fjällstation öppnar inte på vintern. Vintern är främsta årstid jag är intresserad att besöka svenska fjällorna.

Det står i pressmedelande i första inlägg:
De fjällstationer och fjällstugor i Jämtland och Härjedalen som ligger i områden utan farbar väg (Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren) kommer vintertid att stänga i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april (för närvarande 19 april)

De fjällstationer och fjällstugor i Jämtland och Härjedalen som ligger i områden utan farbar väg (Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren) kommer vintertid att stänga i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april (för närvarande 19 april)
Jo men det är ju bara stängt 19 April fram tills att somarsäsongen öppnar. Inte helstängt som jag läser det.

Ja? Men det är väl gott om vinter innan den 19 april? Det är alltså vintersäsongen som avslutas då, ingen permanent stängning.

Jo men det är ju bara stängt 19 April fram tills att somarsäsongen öppnar. Inte helstängt som jag läser det.

Ah, det verkar att du har rätt. Det är dock inte hur jag skulle interpretera meningen rent grammatikalisk.

EDIT: problemet är att det används för få kommatecken i svenska.
Jag läste: kommer vintertid att stänga, i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april
Medan jag antar vad menas är: kommer vintertid att stänga, i samband med att skoterförbudet träder i kraft, i slutet av april
Men klart bättre hade varit: kommer vintertid att stänga i slutet av april, i samband med att skoterförbudet träder i kraft

Senast ändrad:
Ah, det verkar att du har rätt. Det är dock inte hur jag skulle interpretera meningen rent grammatikalisk.
Jag inser inte hur man ska läsa meningen för att få det till att de aktuella stationerna/stugorna ska ha stängt under vintern. Hade man velat säga det hade man i mina ögon behövt omformulera (fetstil nedan) till något i stil med:

De fjällstationer och fjällstugor i Jämtland och Härjedalen som ligger i områden utan farbar väg (Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren) kommer vintertid att vara stängda. Detta gäller till i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april (för närvarande 19 april)

Jag inser inte hur man ska läsa meningen för att få det till att de aktuella stationerna/stugorna ska ha stängt under vintern. Hade man velat säga det hade man i mina ögon behövt omformulera (fetstil nedan) till något i stil med:

De fjällstationer och fjällstugor i Jämtland och Härjedalen som ligger i områden utan farbar väg (Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren) kommer vintertid att vara stängda. Detta gäller till i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april (för närvarande 19 april)

Antar att du har rätt och det är bara min svenska som inte är tillräckligt bra. På nederländska skulle man kunna interpretera meningen som jag gjorde med nederländska översättningen av ordet stänga.

Jag skulle dock önska mig lite fler kommatecken i svenska.

OT men vad menar de med skoterförbud? Mig veterligen är det permanent skoterförbud i det området redan idag, finns inte ens skoterleder genom området (som tex Vålådalen).

En snabb titt visar att det finns skoterleder åtminstone vid Anaris, Lunndörren, Vålåstugan och Helags. Men att de nämner skoterförbudet är väl främst för att de vill knyta stängningen till ett datum de flesta känner till, och som troligen också satts med hänsyn till naturvärden och renskötseln precis dom denna åtgärd är tänkt att vara. Vore då konstigt att ha två olika datum.

Antar att du har rätt och det är bara min svenska som inte är tillräckligt bra. På nederländska skulle man kunna interpretera meningen som jag gjorde med nederländska översättningen av ordet stänga.

Jag skulle dock önska mig lite fler kommatecken i svenska.
Jag kan hålla med om att ditt sista förslag i Edit-delen är tydligare.

Jag har dock fortfarande svårt att få ihop den första varianten till att det skulle vara vinterstängt. Hade meningen slutat med "vintertid att stänga" och fortsättningen inte funnits köper jag din tolkning. Nu finns dock fortsättningen och "i samband med" måste koppla till någon händelse och där är för mig den enda rimliga tolkningen att det kopplar till stängandet. Och om stängandet inträffar den 19:e april så handlar det rimligen inte om en stängning under vintern utan en stängning efter vintersäsongen.

Generellt tror jag att många skulle tjäna på att skriva kortare meningar. Inte minst gäller det mig själv. Visst kan man säkert rädda en del med kommatering. Det kräver dock tydliga regler och ett disciplinerat användnade av dessa. Om inte så är risken att det snarast förvirrar. Min känsla är att reglerverket skulle bli relativt komplicerat eller åtminstone kräva grammatiska kunskaper klart över de som medelsvensken idag besitter.

Kanske stänger de också för att de själva använder skotrar för transporter till/från fjällstugorna.

Hur som helst tycker jag nedmonteringen av STFs verksamhet är tråkig och jag tror det kommer slå tillbaka och minska engagemanget för fjällnaturen och kanske till och med naturen som helhet om vi minskar antalet människor som får tillgång till den.

"Lyxturisterna" rör sig knappast utanför lederna och stör antagligen extremt lite i realiteten. Vi som går utanför led och tältar lär ju vara värre - och det riskerar kanske att öka dessutom.

Kanske stänger de också för att de själva använder skotrar för transporter till/från fjällstugorna.

Hur som helst tycker jag nedmonteringen av STFs verksamhet är tråkig och jag tror det kommer slå tillbaka och minska engagemanget för fjällnaturen och kanske till och med naturen som helhet om vi minskar antalet människor som får tillgång till den.

"Lyxturisterna" rör sig knappast utanför lederna och stör antagligen extremt lite i realiteten. Vi som går utanför led och tältar lär ju vara värre - och det riskerar kanske att öka dessutom.

Som jag läser det påverkas inte fjällstugor mer än öppettider och där kan man bo precis som nu med skillnad för öppettider.

Jag tror nog att vi som gillar att tälta redan gör det i stor utsträckning men det kan ju ändras naturligtvis.

Jag har dock fortfarande svårt att få ihop den första varianten till att det skulle vara vinterstängt. Hade meningen slutat med "vintertid att stänga" och fortsättningen inte funnits köper jag din tolkning. Nu finns dock fortsättningen och "i samband med" måste koppla till någon händelse och där är för mig den enda rimliga tolkningen att det kopplar till stängandet. Och om stängandet inträffar den 19:e april så handlar det rimligen inte om en stängning under vintern utan en stängning efter vintersäsongen.

Jag trodde att 19 april bara hade men skoterförbjudet att göra. Men tyckte att verkade lite konstigt.

Generellt tror jag att många skulle tjäna på att skriva kortare meningar. Inte minst gäller det mig själv. Visst kan man säkert rädda en del med kommatering. Det kräver dock tydliga regler och ett disciplinerat användnade av dessa. Om inte så är risken att det snarast förvirrar. Min känsla är att reglerverket skulle bli relativt komplicerat eller åtminstone kräva grammatiska kunskaper klart över de som medelsvensken idag besitter.

Ja, i svensk texter finns det ofta långa meningar nästan utan kommatecken. På nederländska skolan har jag lärt mig att formulera korta meningar och att man måste använda kommatecken enligt reglarna. Tyskarna använder också långa meningar, men det är reglarna, såklart, väldigt strikta så man vet man hur man ska tyde den.

Tramsigt, bygg nya hållbara leder och vägar för transporter istället.
Verkar ju handla mer om rennäringen här.

Överlag tråkigt tycker jag. Ska "lyxturisterna" flyga till ex Österrike istället för att sova och äta bra under en långhelg till fots.

Men Samerna bor där dom bor och har gjort så i tusentals år. Om de berörda familjerna i Härjedalen/Jämtland upplever att turismen stör kalvning etc så är det så.

Men just här kanske man ska prioritera turismen över samernas rennäring och kompensera samerna på annat vis. Det tror jag skulle ge högst allmännytta/klimatnytta.

Tycker jag med. Det kommer säkert att höja tröskeln för många att börja med fjällvandring osv. Många kommer inte våga när det inte längre finns ett supertrevligt nybörjaralternativ. Jämtlandstriangeln är ju välkänd och det första många testar.

Men för alla som campar och lagar eget käk osv är det ingen skillnad.

Det är tråkigt och ingen rolig riktning för fjällturismen. Begreppet lyxturist tycker jag vi kan sluta med. Om man med det menar folk som sover i stugor så kan vi nog kalla samtliga turister i alpländerna för lyxturister för de sover endast i hyttor/chalets. Varför ska man tvunget behöva tälta och laga mat på stormkök för att få uppleva fjällen? Eller handlar det om att man inte är tillräckligt cool/hardcore om man inte gör det?
På vintern när man går på topptur tycker i alla fall jag att möjligheten att torka pjäxor/stighudar, basta och duscha är guld värd, lika så en god middag sina kvällen.
Visst kanske det ökar hållbarheten, men jag vet inte, hur ser STFs klimatavtryck för helikoptertransporter ut jämfört med rennäringen?

Det var jag som införde begreppet, sorry. Det var lite ironiskt och jag har själv både ätit på och bott på Blåhammaren och Sylarna och bott i flera stugor, speciellt vintertid är det ju väldigt trevligt.

Om man ska va petig har väl fjällstugor ingen resturang? Medan stationer har. Så är det iaf längs Kungsleden.
Ja, det är stationerna som har restaurang. Vid väg är ju en sak, men att det ska drivas finare restauranger med trerättersmiddagar och vinlistor i väglöst land i en känslig miljö känns rätt onödigt. Dels pga de transporter av färskvaror det kräver, dels pga vissa turistgrupper det lockar. Ex.vis har det ju åtminstone tidigare gått vesselturer till Blåhammaren där deltagarna inte behövt ta varken ett stavtag eller ett vandringssteg.

Nä jag håller med. Lyxturist borde jag inte ha skrivit.

Men många går längs leder och besöker stugor/stationer. När utbudet i stugor/staioner blir lägre borde det resultera i att slå mot fjällvandrare som önskar just den servicen. Dessa turister väljer då kanske en annat resmål.

För mig kvittar det då jag helst går oledat och undviker stugor. Färre turister i fjällen är kortsiktigt bra för mig men långsiktigt uruselt för världen jag lever i.

Senast ändrad:
Snip

Men Samerna bor där dom bor och har gjort så i tusentals år. Om de berörda familjerna i Härjedalen/Jämtland upplever att turismen stör kalvning etc så är det så.

Snip
Utan att på något sätt vilja styra om debatten till en bredare fråga om samer så är frågan mer komplicerad ju längre söderut man kommer. Utan tvekan är samerna en "äkta" urbefolkning i vissa delar av norra Sverige, men till Jämtland kom de först sent 1400-tal, tidigt 1500-tal, och då fanns det redan bönder söderifrån i området. Sörländskt jord- och skogsbruk i Jämtland och Härjedalen finns belagt från i alla fall 1200-talet, så om det är några som har urminnes hävd här så är det dessa bönders avkommor. Ovanpå det så bedrevs ingen renskötsel som vi tänker på den idag i form av årstidsbunden lösdrift förrän sent 1700-tal. Innan dess hölls renarna mer som vi håller kor och får idag.

Men många går längs leder och besöker stugor/stationer. När utbudet i stugor/staioner blir lägre borde det resultera i att slå mot fjällvandrare som önskar just den servicen. Dessa turister väljer då kanske en annat resmål.
Precis, och det är ju just det som man vill och som behöver åstadkommas - att minska besökstrycket.

Ja, det är stationerna som har restaurang. Vid väg är ju en sak, men att det ska drivas finare restauranger med trerättersmiddagar och vinlistor i väglöst land i en känslig miljö känns rätt onödigt. Dels pga de transporter av färskvaror det kräver, dels pga vissa turistgrupper det lockar. Ex.vis har det ju åtminstone tidigare gått vesselturer till Blåhammaren där deltagarna inte behövt ta varken ett stavtag eller ett vandringssteg.
Ja jag tycker också det finns en rimlighet i det.
Och möjligheterna att bo i stugorna påverkas vad jag kan se inte av detta förslag förutom att öppettiderna minskas.

Ja jag tycker också det finns en rimlighet i det.
Och möjligheterna att bo i stugorna påverkas vad jag kan se inte av detta förslag förutom att öppettiderna minskas.
Precis. Öppettiderna minskas (i början/slutet av säsongerna), och Gåsen försvinner. I övrigt inga större förändringar i den delen.

Utan att på något sätt vilja styra om debatten till en bredare fråga om samer så är frågan mer komplicerad ju längre söderut man kommer. Utan tvekan är samerna en "äkta" urbefolkning i vissa delar av norra Sverige, men till Jämtland kom de först sent 1400-tal, tidigt 1500-tal, och då fanns det redan bönder söderifrån i området. Sörländskt jord- och skogsbruk i Jämtland och Härjedalen finns belagt från i alla fall 1200-talet, så om det är några som har urminnes hävd här så är det dessa bönders avkommor. Ovanpå det så bedrevs ingen renskötsel som vi tänker på den idag i form av årstidsbunden lösdrift förrän sent 1700-tal. Innan dess hölls renarna mer som vi håller kor och får idag.

Intressant. Jag är ganska dåligt insatt men försöker lära mig så mycket jag kan.

Historien är vad den är, kan vi inte ändra på, man ska inte heller referera för mkt dit. Men nu gäller det att hitta en rimlig gränsdragning mellan Samiska kulturen och moderna samhället. Som båda är halvnöjda med....

Har varit uppe och "lyxturistat" två ggr (ingen tält-människa). Men jag håller med, det finns ett problem med budskapet när man å ena sidan ska vara försiktig i naturen, och ta med sig allt sitt skräp ner, men helikoptrar ska leverera ett hyfsat vin och öl-utbud till stationer i väglöst land.
Man kunde ju ha hoppats på ett mellanting där restaurangerna fanns kvar, men de serverade en enkel gryta och fjällbäcksvatten. Då hade jag fortsatt vara nöjd. Men jag kommer sannolikt inte åka dit igen om jag måste bära maten på ryggen.

Men ok. Exempelvis Jämtlandstriangeln kan man gå och bo vid stationer hela tiden verkar det som, då behöver man ingenting med sig. Det blir ju skillnad om resturangerna stänger.

Jag läser det som att det handlar om att minska servicen och utbudet för att minska besökstrycket. Detta för att minska påverkan på rennäringen.

Det handlar inte om att minska servicen för att göra det mindre komfortabelt eller för att minska klimatpåverkan i form av helikopterfrakter.

STF verkar ha fått på pälsen ordentligt, tror inte jag läst något så stukat i ett pressmeddelande tidigare:

"Från STFs sida har vi historiskt sett tyvärr varit dåliga på att ha de dialoger som krävs för respekt och samverkan. Vi har inte varit tillräckligt lyhörda för renskötselns situation och den dialog vi inlett ser vi fram emot att fortsätta."

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp