[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Körde Rav4 elhybrid i ett halvår. Får jag möjlighet avstår jag gärna den igen. Kändes som det var ett knippe delsystem utan vidare sammankoppling. I första kurvan höll jag på att flyga av vägen. 200+ hästar skickade på men då den står på vingliga styltor ville den bara fortsätta framåt. Då den var ett stort vindfång drog den ansenliga mängder soppa.

Eftersom jag och en kollega är påtvingade bilar med batteri så fick vi utöka våra körkort.

Vi valde körskolor i olika byar. Han skulle blinka vänster om han skulle vänster och rakt fram.
Jag skulle bara blinka vänster om jag skulle vänster.
Jag fick under inga som helst omständigheter ifall en rondell hade två utfarter använda den vänstra. Varför man byggt dem fanns inget svar på.

Körskolorna gör klart egna tolkningar men oftast lär de ut så som de lokala förarprövarna vill ha det, och de har sina egna tolkningar.

V60:in är ändå så tråkig så det kvittar. Det är långt ut på linjalen och alla familjebilar får plats på en millimeter även om de är på var sin ände av den.
Imho.

Tjena!

Det var det sjukaste, blinka vänster när man ska rakt fram?
Har hört om körskolor runt omkring här som också säger att man alltid ska ta höger fil ut oavsett fil i rondellen. Så fantastiskt dumt.

Det här med flerfiliga rondeller är ett gissel. Särskilt för att sättet att ta sig igenom inte är konsekvent likadant överallt. I vissa ska/kan man ligga till höger om man ska rakt fram, medan andra kräver att man ligger till vänster. Många är breda nog för att rymma två bilar i bredd (vilket enligt reglerna innebär att det är två körfält), men utan några markeringar eller skyltar som visar att så är fallet. En del har två filer i en riktning men bara en i en annan riktning. Oftast utan att man får reda på det innan. Hur det ser ut när man ska ut är också oftast mycket oklart om man inte redan hittar.

Om nån undrar varför jag lagt märke till detta så är det för att jag sent om sider håller på att ta körkort. ? Varken läraren eller kursmaterialet har några klara svar på vad som gäller, vilket är ganska sjukt. "Det beror på" är tydligen svaret.

Edit: Illustration av kaosrondellen vid Bauhaus (f.d. Fredells) i Sickla i Stockholm. Kommer man norrifrån finns ingenting som visar hur rondellen ser ut med filerna. Hastighetsskyltar saknas också helt trots att det byts från 40 till 50 där.

rondell.jpg

Ja man utvecklar ju något slags känsla för hur det funkar men det är helt klart inte självklart överallt.

Ja man utvecklar ju något slags känsla för hur det funkar men det är helt klart inte självklart överallt.
Precis; jag tycker att jag fixar det rätt bra, men man vill ju inte bli kuggad på uppkörning för att man själv gör en annan tolkning än inspektören, trots att allt verkar handla om egna tolkningar. Har man bara uppsikt och rimlig hastighet så går det rätt bra, oavsett om det är "rätt" eller inte.

Sen förbannar jag verkligen alla som envisas med att skita i att blinka när de ska ut. Extremt störande.

Tjena!

Det var det sjukaste, blinka vänster när man ska rakt fram?
Har hört om körskolor runt omkring här som också säger att man alltid ska ta höger fil ut oavsett fil i rondellen. Så fantastiskt dumt.
Vänsterfilen ut är ju svårt. Funkar i Uk och Australien.

Det här med flerfiliga rondeller är ett gissel. Särskilt för att sättet att ta sig igenom inte är konsekvent likadant överallt. I vissa ska/kan man ligga till höger om man ska rakt fram, medan andra kräver att man ligger till vänster. Många är breda nog för att rymma två bilar i bredd (vilket enligt reglerna innebär att det är två körfält), men utan några markeringar eller skyltar som visar att så är fallet. En del har två filer i en riktning men bara en i en annan riktning. Oftast utan att man får reda på det innan. Hur det ser ut när man ska ut är också oftast mycket oklart om man inte redan hittar.

Om nån undrar varför jag lagt märke till detta så är det för att jag sent om sider håller på att ta körkort. ? Varken läraren eller kursmaterialet har några klara svar på vad som gäller, vilket är ganska sjukt. "Det beror på" är tydligen svaret.

Edit: Illustration av kaosrondellen vid Bauhaus (f.d. Fredells) i Sickla i Stockholm. Kommer man norrifrån finns ingenting som visar hur rondellen ser ut med filerna. Hastighetsskyltar saknas också helt trots att det byts från 40 till 50 där.

Visa bilaga 651307
Tvåfiliga rondeller har vä (nästan) alltid skyltning som visar vettiga vägar igenom? Allra helst, men alltför sällan, kombinerat med heldragna linjer på lämpliga ställen

1693826344320.png

Typisk lokal kuggar-rondell. Det finns inga skyltar utan man får nöja sig med pilarna, som inte visar något inne i rondellen.
Kommer man i vänster körfält här med sexan på och ska köra rakt igenom så ska man alltså fortsätta fram i den högra rondellfilen. Höger körfält in i rondellen är enbart för högersväng och vänsterfilen inne i rondellen är bara där för syns skull. Där får man nämligen inte heller vara om man ska köra ut ur rondellen, så som den vita skåpbilen visar - kugg. Kuggar här gör även den blåa bilen med ett litet släp efter, ser ut som han kommer från vänster körfält in i rondellen och naturligt kör in i vänster fält i rondellen - kugg.
Med lite tur så ska pickupen i höger fält köra just höger och inte rakt fram, då kan han kvittera ut sitt kort :)

Tvåfiliga rondeller har vä (nästan) alltid skyltning som visar vettiga vägar igenom? Allra helst, men alltför sällan, kombinerat med heldragna linjer på lämpliga ställen

Visa bilaga 651307
Vet inte om jag tycker det där är speciellt kaosigt. Men det är klart, kan ju vara så att jag vant mig vid den rondellen och att jag haft körkort länge. Tror mycket av upplevelsen om kaos kommer från att det oftast är mycket trafik där.

Som ngn redan nämnt så brukar det finnas skyltar som visar hur man skall köra i rondellen. Oftast varianter på att vänster fil är endast för vänster i rondellen eller om man även kan köra rakt fram. Eller högerfil endast för högersväng.
I just exemplet så finns ingen sådan skyltning när man kommer från Bauhaus, jag förstår om det är lite stressande för ngn som håller på att ta körkort eller är där för första gången. Dvs en fil in mot rondellen men att det sedan finns två filer i rondellen. Minns jag rätt (?) men då infaller väl standard att högerfil är för höger och rakt fram och vänster för rakt fram eller vänster. En del rondeller har även heldragna linjer för att underlätta förståelsen för hur man skall köra.

I övrigt så tror jag det är svårt att blinka för mycket (förutsatt att man faktiskt blinkar dit man sedan också svänger) Kan kännas onödigt, javisst, men tydlighet för alla andra om hur du tänker köra är bara bra.

Från Bauhaus
1693828603425.png

(ngt om köpa bil, som tråden handlar om, har jag inget att tillföra)

Vet inte om jag tycker det där är speciellt kaosigt. Men det är klart, kan ju vara så att jag vant mig vid den rondellen och att jag haft körkort länge. Tror mycket av upplevelsen om kaos kommer från att det oftast är mycket trafik där.

Som ngn redan nämnt så brukar det finnas skyltar som visar hur man skall köra i rondellen. Oftast varianter på att vänster fil är endast för vänster i rondellen eller om man även kan köra rakt fram. Eller högerfil endast för högersväng.
I just exemplet så finns ingen sådan skyltning när man kommer från Bauhaus, jag förstår om det är lite stressande för ngn som håller på att ta körkort eller är där för första gången. Dvs en fil in mot rondellen men att det sedan finns två filer i rondellen. Minns jag rätt (?) men då infaller väl standard att högerfil är för höger och rakt fram och vänster för rakt fram eller vänster. En del rondeller har även heldragna linjer för att underlätta förståelsen för hur man skall köra.

I övrigt så tror jag det är svårt att blinka för mycket (förutsatt att man faktiskt blinkar dit man sedan också svänger) Kan kännas onödigt, javisst, men tydlighet för alla andra om hur du tänker köra är bara bra.

Från Bauhaus
Visa bilaga 651321

(ngt om köpa bil, som tråden handlar om, har jag inget att tillföra)
Och trots det du säger ovan kör 99% enligt nedan i rondellen innan
1693831174941.png

Och trots det du säger ovan kör 99% enligt nedan i rondellen innan
Visa bilaga 651337
Vilket är betydligt enklare än att hålla på och byta fil i rondellen. Gör man det måste man dessutom blinka ungefär där man annars hade lämnat rondellen, fast man inte ska det. Vilket blir väldigt förvirrande för andra.

Jag vidhåller att flerfiliga rondeller = kaos eftersom reglerna är helt olika på olika ställen. Och det sitter verkligen inte alltid skyltar som talar om vad som gäller. Har man tur så finns markeringar i asfalten, men dessa är ofta halvt osynliga av slitage ändå. Kvarstår gör gissning.

Att 99% gör enligt skissen ovan visar nog på att det är så du bör göra i praktiken.

Flerfiliga rondeller är jättebra, särskilt när det är tomt på trafik så man kan ligga i högerfil in i och ut ur rondellen men i vänsterfil genom rondellen. Då behöver man knappt vrida på ratten (har jag hört...)

Annars kan man göra som i Borlänge, skapa massor med små cirkulationsplatser som i praktiken är korsningar med vänstertrafik!

Kanske förstår jag inte. Men ja, det är enligt skyltningen och helt normalt förfarande.
Korrekt, och det märkliga är att det finns två körfält hela vägen runtom. Varifrån ska de i högra fältet ha kommit ifrån efter första avfarten?

2023-09-04_16h11_29.jpg

-------------

On topic: Vad ska man ha för liten, pigg bil som har möjlighet till dragkrok? Behöver inte få plats med familj eller nån större packning, men cykelställ på krokn. Det jag kikat på hittills är exempelvis Suzuki Swift, Mini, Abarth 500 och liknande. Från ca ~2013 för att hamna rimligt i pris. Prio ett är "liten och rolig", kvalitet på andra plats och komfort ganska långt ner på listan.

Kanske förstår jag inte. Men ja, det är enligt skyltningen och helt normalt förfarande.
Då vill jag påstå att du inte förstår innebörden av skyltningen. Den anger bara att påbjuden körbana för att svänga vänster är den vänstra. Inte att du ska korsa en fil för att köra ut ur rondellen.
Skulle vilja påstå att en körskola skulle föreslå nedan
1693840376167.png

Då vill jag påstå att du inte förstår innebörden av skyltningen. Den anger bara att påbjuden körbana för att svänga vänster är den vänstra. Inte att du ska korsa en fil för att köra ut ur rondellen.
Visa bilaga 651373
I just detta fall kan det iofs vara rätt lämpligt. Andelen bilar i högerfil som ska fortsätta förbi påfarten lär vara försvinnande liten och man underlättar då för de vars väg man korsar när man åker ut ur rondellen.

Men som generell regel är filbyte i rondell tokigt.

I just detta fall kan det iofs vara rätt lämpligt. Andelen bilar i högerfil som ska fortsätta förbi påfarten lär vara försvinnande liten och man underlättar då för de vars väg man korsar när man åker ut ur rondellen.

Men som generell regel är filbyte i rondell tokigt.
Skulle vilja hävda motsatsen. Genom att ligga kvar i innerfil precis till du ska ut ur rondellen försvårar för väntande bilar som ska in i rondellen att förstå vad din intention är. Du ökar också risken för kollision med bilar som ligger i ytterfil.
Du försöker här köra ut ur rondellen och samtidigt göra ett filbyte vilket är som generell regel tokigt.

• Gilla
Reactions: .A.
Visa bilaga 651373

Ja det är så körskolan vill, man ska stänga och göra så att bilar från nordväst i bild inte kör in i rondellen nä du är på väg ut.

Tjena!

Finns inga skyltar som visar hur man skall köra, däremot påbudsskyltar som visar på bästa sättet att köra. Det är helt ok att ligga i högra filen i en tvåfilig rondell oavsett vilken utfart man ska till.
En sak som jag använde ganska frekventivt förr då jag alltid skulle genom en rondell där kön till den vänstra filen var sjukt lång och den högra alltid tom. Bara att glida förbi 15 bilar och segla ut i rondellen.

Vänsterfilen ut är ju svårt. Funkar i Uk och Australien.

När det är två filer ut ur rondellen såklart. ?
Men det är inte så länge sen jag såg en som lyckades ta den vänstra ut ur rondellen, men då hamnade vederbörande väldigt fel. Vet inte hur hen löste situationen men det måste ha backats ut i rondellen igen, för lastbilen som var på väg in i rondellen var nog inte sugen på att backa typ 400 meter. ?

Skulle vilja hävda motsatsen. Genom att ligga kvar i innerfil precis till du ska ut ur rondellen försvårar för väntande bilar som ska in i rondellen att förstå vad din intention är. Du ökar också risken för kollision med bilar som ligger i ytterfil.
Du försöker här köra ut ur rondellen och samtidigt göra ett filbyte vilket är som generell regel tokigt.
I just den rondellen kan man istället fråga sig varför i halva friden det ens finns två körfält där. Man hade kunnat göra som i rondellen man kommer ifrån, 100 meter tidigare. Där är det bara ett körfält om man ska svänga vänster, men två om man ska rakt fram. Alltså slipper man byta fil mitt i nånstans.

• Gilla
Reactions: H.
Korrekt, och det märkliga är att det finns två körfält hela vägen runtom. Varifrån ska de i högra fältet ha kommit ifrån efter första avfarten?

Visa bilaga 651363

-------------

On topic: Vad ska man ha för liten, pigg bil som har möjlighet till dragkrok? Behöver inte få plats med familj eller nån större packning, men cykelställ på krokn. Det jag kikat på hittills är exempelvis Suzuki Swift, Mini, Abarth 500 och liknande. Från ca ~2013 för att hamna rimligt i pris. Prio ett är "liten och rolig", kvalitet på andra plats och komfort ganska långt ner på listan.
Polo gti, Mini jcw, C30 T5, BMW 135.

Z3 Coupe är ju en kul men udda bil för två. Men hela småbilsklassen finns det gott om roliga bilar i. Jag körde VW Polo i många år, den är kanske inte så rolig men funkade toppen för mig som är lång och utmärkt att åka långa resor i, inga problem att packa in två MTB:s i den med fällt baksäte, det är skönt när man kör långt.

Jag hade dragkrok också vilket kanske var lite ovanligt på småbilar vid den tiden men väldigt smidigt för korta cykeltransporter. Rekommenderar ett enkelt plattformsställ för en cykel.

Senast ändrad:
Äldre sportbilar är förstås lite lockande, men samtidigt kan man ställa sig tveksam till vad det kommer kosta med eventuella reparationer och sånt. Sen vill jag gärna ha en kort och lättparkerad bil med bra sikt, eftersom jag bor i ett område med boendeparkering på gatan där bilen kan hamna väldigt långt bort om man inte får plats i alla småfickor som "blir över".
Sen känns det inte heller helt rimligt att köpa en bil med gammal, stor och törstig motor jämfört med vad bilarna drar idag (eller ens för tio år sen). Även om jag inte kommer köra så mycket att det blir ett ekonomiskt bekymmer.

Struntar man i allt det ovanstående skulle jag utan tvekan köpa en Porsche Boxster. ? Men bara tanken över att behöva sabba en sån bil i ett saltslaskigt Stockholm på vintern är motbjudande.

Ja det är så körskolan vill, man ska stänga och göra så att bilar från nordväst i bild inte kör in i rondellen nä du är på väg ut.
Intressant, då får man göra så antar jag om man vill klara uppkörningen. I verkligheten vet man ju inte om utfarten har två eller en fil. I verkligheten byter man fil, eller kör ut och byter fil samtidigt, när det är lämpligt och visar tydligt med blinkers. Funkar bra.

• Gilla
Reactions: H.
Äldre sportbilar är förstås lite lockande, men samtidigt kan man ställa sig tveksam till vad det kommer kosta med eventuella reparationer och sånt. Sen vill jag gärna ha en kort och lättparkerad bil med bra sikt, eftersom jag bor i ett område med boendeparkering på gatan där bilen kan hamna väldigt långt bort om man inte får plats i alla småfickor som "blir över".
Sen känns det inte heller helt rimligt att köpa en bil med gammal, stor och törstig motor jämfört med vad bilarna drar idag (eller ens för tio år sen). Även om jag inte kommer köra så mycket att det blir ett ekonomiskt bekymmer.

Struntar man i allt det ovanstående skulle jag utan tvekan köpa en Porsche Boxster. ? Men bara tanken över att behöva sabba en sån bil i ett saltslaskigt Stockholm på vintern är motbjudande.
Skulle köpa en Golf GTI, alltid ett säkert kort.

Ja, det var ju det jag skrev. I just detta fall, där det bara finns en utgående fil och 99% av de som ligger i högerfilen lär fortsätta rakt fram, kan det vara lämpligt att göra filbytet inne i rondellen. Men inte annars.

Den här för under hundringen: https://www.bytbil.com/skane-lan/pe...k-pano-jbl-varmare-skinn-drag-100995-17131310
Panoramatak, dragkrok, skapligt med knuff, ljud! thöth och mindre vanlig än VW o.dyl.

Du tänker rätt med liten bil. Det hade jag i nästan alla år jag var beroende av gatuparkering, kort bil + att man övar mycket på fickparkering innebär att man helt klart hittar parkering lättare.

När jag bodde i stan var också ett av mina standardtrick att parkera i lastzon 9-17 och se till att komma hem strax före fem. Men det då var det en stor lastzon alldeles där jag brukade parkera (vilket var under Katarinahissen, bodde i Gamla Stan så det var en bit att gå ändå).

Ett annat tips är att köpa en bil du känner lite extra för och inte en trist bil, det är mycket roligare att betala för något kul :-)

Tjena!

Man måste bara stå ut med att ratten är tagen från en Bobbycar, den är sjukt liten.
Annars är det en riktigt underskattad liten leksak
200HK?! Måste gå som en illbatting?
100kW i min lilla Zuka och det känns som det räcker för det mesta. =)

Du tänker rätt med liten bil. Det hade jag i nästan alla år jag var beroende av gatuparkering, kort bil + att man övar mycket på fickparkering innebär att man helt klart hittar parkering lättare.

När jag bodde i stan var också ett av mina standardtrick att parkera i lastzon 9-17 och se till att komma hem strax före fem. Men det då var det en stor lastzon alldeles där jag brukade parkera (vilket var under Katarinahissen, bodde i Gamla Stan så det var en bit att gå ändå).

Ett annat tips är att köpa en bil du känner lite extra för och inte en trist bil, det är mycket roligare att betala för något kul :-)
Det jobbiga är att det tycks finnas nåt inverterat samband mellan roliga bilar och kvalitet eller driftsäkerhet. ? Man vill ju inte ha nåt mög som pajjar hela tiden heller liksom. Tycker hittills att Suzuki Swift Sport ser klockren ut, men den är inte så vanlig dessvärre. Tillräckligt med knök (135 hästar på 1050 kilo), inte superliten inuti, verkar driftsäker, och dessutom inte direkt ful (vilket nästan alla likvärdiga bilar är).

Swiften är ju lite coolfaktor på men... man ska ha en viss fetisch för oljud eller tycka det är ok med hörselskydd när man åker den.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp