Hur fixa rostfläckar på ram och styrstam?

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag har köpt en fin begagnad mtb från tidigt 90-tal. Den har en del rostfläckar på ramen där lacken skadats och det sedan rostat lite. Skadorna är ganska små, från någon mm stora upp till en repa som är ca 1 cm lång. Styrstammen i stål har också ett gäng små rostfläckar. Jag skulle vilja snygga till den utan att göra allt för stora ingrepp.

Ramen: Jag är inte så sugen på att lacka om cykeln. Jag vill helst bara ta bort rosten och dutta i färg, med minimal åverkan på lacken i övrigt. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Styrstammen: Den är möjligtvis klarlackad. Jag antar att en stålstyrstam inte är olackad, för då börjar den väl rosta direkt. Hur gör jag där?

Se bilderna.

Bilagor

• 20230905_125501.jpg
    20230905_125501.jpg
    415.8 KB · Besök: 142
  • 20230905_125510.jpg
    20230905_125510.jpg
    365.1 KB · Besök: 106
  • 20230905_125523.jpg
    20230905_125523.jpg
    327.4 KB · Besök: 105
  • 20230905_125529.jpg
    20230905_125529.jpg
    283.7 KB · Besök: 108
  • 20230905_125536.jpg
    20230905_125536.jpg
    502 KB · Besök: 115
Jag brukar börja med att gnussa med en rubbing och nån gammal t-shirt jag offrat till verkstadsguden och klippt till trasor. Tycker sånt där trassel som brukar säljas bredvid bilvårdsprodukter är värdelös till ändamålet.
Mycket av det rostfärgade kommer försvinna då det är missfärgningar utanpå lacken. Vill man sen behandla rosten tycker jag det funkar bra med ogräsättika, brukar blöta en bit torky och lägga över stället. Sen får man gnussa lite mer med rubbingen för att få bort rosten som släppt. Avsluta med vax, det skyddar bra mot ny oxidering.

Jag brukar börja med att gnussa med en rubbing och nån gammal t-shirt jag offrat till verkstadsguden och klippt till trasor. Tycker sånt där trassel som brukar säljas bredvid bilvårdsprodukter är värdelös till ändamålet.
Mycket av det rostfärgade kommer försvinna då det är missfärgningar utanpå lacken. Vill man sen behandla rosten tycker jag det funkar bra med ogräsättika, brukar blöta en bit torky och lägga över stället. Sen får man gnussa lite mer med rubbingen för att få bort rosten som släppt. Avsluta med vax, det skyddar bra mot ny oxidering.
Tackar. Då testar jag det. Ska jag ta rubbing för billack, eller autosol eller liknande? Autosol är kanske för aggressivt.

Jag har kört rubbing för billack, Autosol och liknande medel funkar nog i brist på annat men med större risk att man rubbar igenom på hörn.

Det finns något som heter försiktighetsprincipen, som i princip betyder att man börjar med det mildaste man kan tänka sig; kan vara torr trasa, tvål och vatten.

Styrstammen är föresten aluminium, rostfläckarna kommer troligtvis av att den stått någonstans där man kört vinkelslip och det har fastnat heta partiklar av järn i klarlacken som i sin tur rostat.

Styrstammen är föresten aluminium, rostfläckarna kommer troligtvis av att den stått någonstans där man kört vinkelslip och det har fastnat heta partiklar av järn i klarlacken som i sin tur rostat.
Nej, styrstammen är en Ritchey Force butted quill stem, tillverkad av Nitto och gjord av CrMo-stål. Det framgick så klart inte av bilden. Men jag har inside information :)

Senast ändrad:
Den där kommer man ju vilja se fler bilder av i upputsat skick!
Bra köp!
Jag är mycket nöjd. Så här ser den ut nu, innan jag gör något med den. Jag kommer gå mycket försiktigt fram. Rengörning och smörjning först. Sedan försiktiga åtgärder mot rost etc. Pedaler och sadel är ej original, men resten är nog 100% original, även däcken. Tyvärr är bakdäcket inte så friskt. Sidoväggarna har börjat haverera.
20230905_125452.jpg

Var det den som gick för typ 350 spänn på marketplace? Vilket kap! Hoppas du får ordning på putsen.

Tillbaka
Topp