[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla småbilar är väl mer eller mindre surriga jämfört med större. Jag hade aldrig hörselskydd i min VW Polo från -97 trots att den hade lågprofildäck, tyckte den fungerade fint för långresor. Hade iofs inte hörselskydd i MX-5:an heller men där behövdes det nog egentligen.. :-)

18.800....Den har nog 3-5k "problemfria" kvar
Än så länge har jag inte kört någon Peugeot över 4000 mil som känts ok, men det skall erkännas att de flesta jag kört är hyrbilar. Denna kan dock också ha gått ganska hårt. Men visst för den modige är det en rolig bil för lite pengar, och det var väl faktiskt det som var frågan.

Den där experten är då ingen expert på att tolka text i alla fall, den saken är säker.

"• En bilist som ska köra ut ur en rondell eller vägkorsning ska köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Trafikförordningen 3:61"

Detta är i praktiken exakt samma sak som väjningsplikt, oavsett vilka ord man använt för att formulera det.
Ja det är klart att du är mer expert!

Men oavsett så är det endast cyklisten som har väjningsplikt även om du inte gillar det. Sen är det överordnat skyldigheten bilen har i detta fallet rent juridiskt oavsett vad någon tycker om det. Så jag påpekar bara fakta.

Men oavsett så är det endast cyklisten som har väjningsplikt även om du inte gillar det. Sen är det överordnat skyldigheten bilen har i detta fallet rent juridiskt oavsett vad någon tycker om det. Så jag påpekar bara fakta.
Kalla det vad du vill, bilisten ska enligt lagen väja för cyklisten. Att någon idot valt att välja ord som inte reflekterar detta spelar ingen roll i praktiken.

Bilisten har också väjningsplikt, se sidan 15 i den rättsliga vägledningen från åklagarmyndigheten.

Ja ;)
Det är enligt min uppfattning en ganska bullrig bil rent allmänt.
En Golf är väldigt tyst i jämförelse.
Hmm, jaha ja. Har inte direkt tänkt på buller får jag erkänna, men det är nog ändå ganska lågt på priolistan. Kommer inte pendla med bilen och sällan köra längre än 10 mil. Det blir antagligen mest resor till och från torpet ~8 mil bort, och då kan man nog stå ut med lite oväsen en stund.

18.800....Den har nog 3-5k "problemfria" kvar
Jag har kört en Peugeot 307 1.6Hdi 2005 över 16000 mil. Ganska rolig bil men till slut var det motorhaveri, kopplingen paj, ac-kompressorn död, hjullagren hade bytts. Inga mer PSA bilar för min del. Till saken hör dock att bilen hade körts ganska hårt på autobahn.

Körde min 206:a i 31 500 mil. Bästa bil jag har haft.

Är man ändå inne på mindre driftsäkra bilar finns ju Alfa också.

Annars är ju Golf en bil med den rätt unika egenskapen att den i flera av versionerna är större inuti än utanpå.

Senaste iterationen av Golf börjar bli en aning stor dock. De bilar jag har kikat mest på hamnar alla under 4 meter i längd och under 2,5 meter i hjulbas. Känns som en rätt vettig gränsdragning för nåt som är ämnat att vara litet.

Har dock ingen aning om hur jäkla många generationer det funnits av Golf. Alla ser ju ungefär likadana ut och är ganska fula. :cautious:?

Edit: 2013 ser ut att ha samma mått som 2020 i alla fall.

Edit 2: Förra generationens Polo (2009-2016?) däremot ser ut att vara lagom liten.

Senast ändrad:
Senaste iterationen av Golf börjar bli en aning stor dock. De bilar jag har kikat mest på hamnar alla under 4 meter i längd och under 2,5 meter i hjulbas. Känns som en rätt vettig gränsdragning för nåt som är ämnat att vara litet.

Har dock ingen aning om hur jäkla många generationer det funnits av Golf. Alla ser ju ungefär likadana ut och är ganska fula. :cautious:?

Edit 2: Förra generationens Polo (2009-2016?) däremot ser ut att vara lagom liten.
jag kör ju själv runt i en bil av den storleken audi a2, och det fungerar bättre utrymmesmässigt än man kan tro. ett par 29or får plats inne i bilen. men sista årsmodellen var 2005, och faktiskt börjar det sina på vissa reservdelar.

ett tråkigare alternativ till polo är fabia. lite högre taklinje än polo och bättre utsikt. tror utbudet är större, och den är ofta försedd med en trevlig turboladdad 1,0 eller 1,2 som ger oväntad knuff i bilen, men fortfarande lätt att köra kring halvlitern.

peggan som nämndes ovan haren trevlig trecylindrig spis med skönt ändå tillbakahållet ljud på varv, men saknar i övrigt bullerdämpning helt fullständigt. ungefär som en gammal kia ceed. du kommer inte stå ut med långkörning.

vill du ha bekymmersfritt bilägande gäller toyota. kompakta lite mer udda alternativ är "verso s" och urban cruiser. dock inte provat dessa själv, så vet inte om de är acceptabla bullermässigt på vår grova asfalt.

sen en tråkig underdog. provkört ett par nissan pulsar. mycket goda utrymmen. men framförallt en fantastisk tystnad. helt oväntat. nära bmw-5 klass.

sen har ju även toyota tydligen plumpar i protokollet. kom en låst artikel i svenska ams, tydligen problem med hybriddrivlinan på rav4 som diskuterades förut. begagnat går den dock att slippa.

man kan dock inte slippa den extremt fula och löjeväckande luftintagspsykosen i fronten.
.
IMG_1333.jpeg

Den här för under hundringen: https://www.bytbil.com/skane-lan/pe...k-pano-jbl-varmare-skinn-drag-100995-17131310
Panoramatak, dragkrok, skapligt med knuff, ljud! thöth och mindre vanlig än VW o.dyl.

Även Ford Fiesta finns ju in "busversion" som ska ha underhållande köregenskaper. Oklart om den håller högre eller lägre kvalitet än Peugeoten :)
Typ: https://www.blocket.se/annons/skara...82hk_11300mil_recaro_nybytt_kamrem/1000339275

Håller med annars om att Swiften verkar klockren om man kan hitta en.

/Johan

Fiat panda 4x4 cross gillar åtminstone jag skarpt när det kommer till småbilar!

Har du ändrat åsikt om svenska AMS eftersom du så noggrant citerar den?
För tidigare har du ju skrivit
nja det var en tillfällighet, råkade komma i flödet och vi hade diskuterat rav4. om rubriken har täckning i artikeln vet jag inte.

du som nog gillar ordnung muss sein skulle antagligen uppskatta tyska originalutgåvan av den publikationen. även om den lättats upp lite på senare år.

Civic v-tec måste ju kvala in eller type-r. Kanske inte vackrast men bra gick då den vi hade. Tror det var en 1990 årsmodell.

En 30 år gammal type-r? Man har mindre problem i östra Ukraina.

Sen var CRXen inte alls dum då, men det är länge sen.

Köp en Polo eller Golf, för de pengarna så är de generellt bättre än konkurrenterna imho.

som nybliven körkortsinnehavare blir försäkringspremier en utgiftspost som rätt mycket påverkar valet av bil.

talar för en sleeper:)

En 30 år gammal type-r? Man har mindre problem i östra Ukraina.

Sen var CRXen inte alls dum då, men det är länge sen.

Köp en Polo eller Golf, för de pengarna så är de generellt bättre än konkurrenterna imho.
Menade ju inte att han skulle köpa en -90, bara att den vi hade var från då och gick bra och billigt. Den moderna ser ju ut att ha 140hk och vara rätt billig men fortfarande ful ?

som nybliven körkortsinnehavare blir försäkringspremier en utgiftspost som rätt mycket påverkar valet av bil.

talar för en sleeper:)

Tjena!

Volvo V40 T2 med steg 4 trim hos BSR skulle jag satsa på då. En T2 måste vara galet billig att försäkra men försäkringsbolaget har ju inte en susning om att man har trimmat upp den till 400hk.

Tjena!

Volvo V40 T2 med steg 4 trim hos BSR skulle jag satsa på då. En T2 måste vara galet billig att försäkra men försäkringsbolaget har ju inte en susning om att man har trimmat upp den till 400hk.
Inte förrän man försöker använda försäkringen i alla fall, så den risken måste man vara beredd på.

De verkar gå på ålder och bostadsort mer än något annat nu för tiden, skadefria år och hur länge man haft lappen frågas det aldrig om.

Inte förrän man försöker använda försäkringen i alla fall, så den risken måste man vara beredd på.

Tjena!

Självklart är det så. Med tanke på att det inte bara är omprogrammering så syns det ju rätt tydligt också.

När det kommer till billig försäkring så är min TT faktiskt löjligt billig. 258:- i månaden ligger den på nu. Helförsäkrad

Audi TT verkar kul och ganska vettig, men man kan ju inte ha en bil som ser ut som en brödrost.

Såja såja, nu lugnar vi oss lite :)

Kanske dom tidiga modellerna men denna är väl ganska olik en brödrost
Tidiga var en dödsmaskin, helt fel aerodynamik som lyfte baken vid fart. Höll på att köra ihjäl mig med en hyrd tt på hallandsåsen. Så småningom satte de på en liten vinge bak...

Tidiga var en dödsmaskin, helt fel aerodynamik som lyfte baken vid fart. Höll på att köra ihjäl mig med en hyrd tt på hallandsåsen. Så småningom satte de på en liten vinge bak...

De återkallade väl till och med bilarna och eftermonterade vingen? En tjej som jag jobbade med då blev jättesur och tyckte hennes bil blev ful, och sålde den.

Makten kanske förväxlar TT med den vidrigt fula A2? Där kan jag förstå brödrost-liknelsen.

Tjena!

Ohh, när vaknar @kais01 ??

De återkallade väl till och med bilarna och eftermonterade vingen? En tjej som jag jobbade med då blev jättesur och tyckte hennes bil blev ful, och sålde den.

Eftermonterad vinge, programmerade om antisladd m.m. och bytte ut lite komponenter i chassit samt satte extra vikter bak.
Utseendefrågan löste dom ju på MK2 genom att ha motoriserad vinge. Går upp först vid drygt 120 blås, se ner igen när man kommer under 80. Går att trycka upp manuellt om man vill.

Tyckte första TTn var rätt ful när den kom men nu gillar jag den. Har klurat lite på att bygga en sån om jag sopor av Golfen nångång :).

A2:an (99-05 inte 83-84) är måhända ful men var precis som Abba långt före sin tid :). Förtjänade ett bättre öde men Audi förlorade enorma pengar på varje såld bil. Hade nog inte räckt ens om den sålt som Corollan.

Eftermonterad vinge, programmerade om antisladd m.m. och bytte ut lite komponenter i chassit samt satte extra vikter bak.
Utseendefrågan löste dom ju på MK2 genom att ha motoriserad vinge. Går upp först vid drygt 120 blås, se ner igen när man kommer under 80. Går att trycka upp manuellt om man vill.
Hur i hela... funkar processen när en bil kommer i produktion så grundläggande felkonstruerad?

A2 tycker jag är en av historiens coolaste bilar, så få bilar som faktiskt tillför nåt nytt i form och funktion. Men rätt ful...

Såja såja, nu lugnar vi oss lite :)

Visa bilaga 651988

Kanske dom tidiga modellerna men denna är väl ganska olik en brödrost
Avsevärt bättre än de tidigare, ja. Men om man tog bort loggan skulle jag nog gissa på en Nissan eller liknande.

-----

Därmed sagt tycker jag att 99% av alla moderna bilar är fula. Så det är inget unikt för just Audi TT.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp