[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Audi TT har ju ett tydligt designsläktskap med R8
1694070967752-png.651988

H4sIAAAAAAAAAFvzloG1tIiBOTrayfuvpGh6-m1zJgaGigIGBgZGoDhTtNOaz-I_2DhCHkCFGb8zsJSnJhUwAlW4MXFl5iamp-qDBHj____Pz8hdZKGbWlGim5eam88OVMLPEzc_9qph1vE72x96fZkf5PKC_c4zcQYeyRvtLGaX9h5snefKMIFvzY8vsqw-DDz7gm8U-pxX7VFvOfzp9dNle4Wik_oZeHiNb8_58Y9lpt7nh1qq972fcWxw02bgCZaRsZ6m8DV3lsfvo_Nun7ZK1zIEiu5uK4u7WOOe_E85Off4uR9Lz99Wm87AY73-ylb-4g0iD3mculYHHzgQFsr2iIHH_lXFyuA7ExRipD-rRCzdpWD6QtSIgaddQbJC7sIfr4Q3F1992vmeuWfxE6C5LqWlV1u-3Ivbw7_r-43PB6uXmIRsYuBpixEvFyk1F4wpvpX-rn2ZGYcYcwYDz8r0Y0qqJ67IVUxxb52nJiu0-NVJbwYe2eOdh1Z0Mb8IjDr76KzjmeWLP1UYMvC8nlrrt6ZM5WWM0F4ZC1erUrvozN0MPJ1X3V-mBMfM5JHmyfJ4N3leDNPScwyswCBn2g0kWOKABM8TIMFhwwAmQZERAyQYm0B81kXMDAzcDgwMbCEMIMAnXFqUU5BYlJirV5RaXJCfV5xZliqoYUAkEGb1cYx0DQIAW3w36ioCAAA

Avsevärt bättre än de tidigare, ja. Men om man tog bort loggan skulle jag nog gissa på en Nissan eller liknande.

-----

Därmed sagt tycker jag att 99% av alla moderna bilar är fula. Så det är inget unikt för just Audi TT.
De flesta är intetsägande. Fula vet jag väl inte..

Citroën GS var ganska modern och före sin tid när den debuterade 1970 och blev vald till Årets bil 1971.
Screenshot_20230907-112211-430.png

Opel Kadett E som presenterades inför 1985, var i mina ögon ganska lik Citroën GS i formen och i övriga exteriöra detaljer. Så blev också Opel Kadett Årets bil det året, nästan 15 år efter Citroën.
Screenshot_20230907-112231-411.png

Citroën GS var ganska modern och före sin tid när den debuterade 1970 och blev vald till Årets bil 1971.
Visa bilaga 652006

Opel Kadett E som presenterades inför 1985, var i mina ögon ganska lik Citroën GS i formen och i övriga exteriöra detaljer. Så blev också Opel Kadett Årets bil det året, nästan 15 år efter Citroën.
Visa bilaga 652007
Citroën SM måste ändå vara deras fränaste modell.

Bild på skapelsen:
481f813e477750ca38bcf6566154d715.jpg

Läste i kvällspressen vittnesmål om värsta bilarna från bilmeckar. Det som fastnade var hur de avrådde från kända europeiska märken.

Läste i kvällspressen vittnesmål om värsta bilarna från bilmeckar. Det som fastnade var hur de avrådde från kända europeiska märken.

Tittar man på amerikanska youtubekanaler så raljeras det friskt över hur dålig kvalite det är på Audi och BMW.

Tittar man på amerikanska youtubekanaler så raljeras det friskt över hur dålig kvalite det är på Audi och BMW.
Kollegans relativt nya AUDI blev det nästan motorhaveri, käkade olja och höll på att sluta i härdsmälta, total renovering att toppen för femsiffrigt belopp. Ett tändstift hade i princip smält bort.

Sen tror jag en del av problemet är tätare serviceintervaller på modernare europeiska bilar pga striktare utsläppskrav = överkomplicerade motorkonstruktioner. :)

BMW variabla kamaxelstyrning, Vanos, verkar inte direkt vara underhållsfritt!

v-tec och vvti verkar funka över tid, vanos är väl snarlikt. Är det nån skillnad i konstruktion som gör tillförlitlighet eller är det bara japanerna som är bättre på att få saker att funka...?

v-tec och vvti verkar funka över tid, vanos är väl snarlikt. Är det nån skillnad i konstruktion som gör tillförlitlighet eller är det bara japanerna som är bättre på att få saker att funka...?
Inte hundra vad som skiljer dom åt konstruktionsmässigt men det verkar vara mekaniska fel och igentäppta "rör" som ställer till det för BMW.

Kollegans relativt nya AUDI blev det nästan motorhaveri, käkade olja och höll på att sluta i härdsmälta, total renovering att toppen för femsiffrigt belopp. Ett tändstift hade i princip smält bort.

Sen tror jag en del av problemet är tätare serviceintervaller på modernare europeiska bilar pga striktare utsläppskrav = överkomplicerade motorkonstruktioner. :)

Ja kollar man hur avancerade avgasreningssystemen är på moderna bilar är det inte konstigt att det blir fel ibland. Sen är ju tyvärr kvaliteten på bränslet nu för tiden inte nått att hurra över.

Mycket av felen kan härledas till bränslet och att folk väljer fel typ av motorer. En modern diesel funkar inte om den oftast för gå korta sträckor utan att bli ordentligt varm.

Hur bär man sig åt för att få med sig hojen på en bil där man varken kan ha dragkrok eller takräcke (Fiesta ST)? Och hur tänkte tillverkaren? :rolleyes:

det kan hända 'vanliga' fiestas dragkrok passar, om det inte är annan bensintank, ljuddämpare eller kanske ljudanläggning. den kan då användas för cyklar men inte för att dra släp.

annars får cykeln antagligen utan ett eller två hjul plats inne i bilen.

se verkligen upp för rost, även på rätt nya ex.

Senast ändrad:
Det finns (fanns) ställ som man spände fast på bakluckan.

Hur bär man sig åt för att få med sig hojen på en bil där man varken kan ha dragkrok eller takräcke (Fiesta ST)? Och hur tänkte tillverkaren? :rolleyes:
Ja backluckehållare eller sugproppslösning på taket. Ford verkar gilla att göra bilar som inte kan ta taklast…
Och som svar på din andra fråga: de tänkte att kunderna bryr sig inte, de köper ändå. Och du verkar vara ett bevis på att de hade rätt. Men kul bil.

Nu är ju ST:n en "räser" modell....
Finns väl knappast takräcke eller dragkrok till Koenigsegg heller :sneaky:
Kanske en liten överdriven jämförelse :cool:

Nu är ju ST:n en "räser" modell....
Finns väl knappast takräcke eller dragkrok till Koenigsegg heller :sneaky:
Kanske en liten överdriven jämförelse :cool:
Koenigsegg med sugproppslösning och cyklar på taket - vem blir första happyit med det? ?

Har en sån ställning man spänna fast på bakluckan som jag inte använder. Om den funkar kan du långtidlåna den.

Ja backluckehållare eller sugproppslösning på taket. Ford verkar gilla att göra bilar som inte kan ta taklast…
Och som svar på din andra fråga: de tänkte att kunderna bryr sig inte, de köper ändå. Och du verkar vara ett bevis på att de hade rätt. Men kul bil.
Nja, eftersom jag fortfarande kollar runt på olika modeller av intresse kan det mycket väl bli den detalj som gör att jag väljer bort just ST.

Det verkar för övrigt vara ljuddämparen som kan slå i balken för kroken. Går att lösa, men att behöva göra fulhack på en relativt ny och fin bil är ju fånigt.
Sugproppar och dylikt skulle jag inte lita på. Då fäster man cykeln i en del av bilen som aldrig designats för att ta någon som helst last.

Edit: Sen har jag också insett att ST är skapligt törstig, och det är ju onödigt. Egentligen är jag inte ute efter nån räsermodell, bara nåt som har liiiiite mer knök än standard. Lite märkligt att hoppet är från 100 till 200 hästar. Ett mellanting vore vettigare.

Ja det finns gott om småbilar som kan ha dragkrok. Det är riktigt bra på den typen av bilar, har man sällan behov av massa utrymme så kan man bara hyra släp när det behövs istället.

Förutom det uppenbara att man kan köra en cykel på kroken smidigt vid kortare transporter. Jag kommer aldrig ha en bil utan drag. Har nog haft det på alla bilar utom Miatan (men den hade också varit smidigt med krok på!).

Senast ändrad:
Nja, eftersom jag fortfarande kollar runt på olika modeller av intresse kan det mycket väl bli den detalj som gör att jag väljer bort just ST.

Det verkar för övrigt vara ljuddämparen som kan slå i balken för kroken. Går att lösa, men att behöva göra fulhack på en relativt ny och fin bil är ju fånigt.
Sugproppar och dylikt skulle jag inte lita på. Då fäster man cykeln i en del av bilen som aldrig designats för att ta någon som helst last.

Edit: Sen har jag också insett att ST är skapligt törstig, och det är ju onödigt. Egentligen är jag inte ute efter nån räsermodell, bara nåt som har liiiiite mer knök än standard. Lite märkligt att hoppet är från 100 till 200 hästar. Ett mellanting vore vettigare.

Tjena!

Spola fram till nio minuter.

Jag litar fullt ut på sugproppar.

Tjena!

Spola fram till nio minuter.

Jag litar fullt ut på sugproppar.
Vad vill du ha sagt?

Edit: Kontrollfråga: Hur stor belastning tål lacken innan den släpper från plåten? Gissar att det inte är specat nånstans. :rolleyes:

Senast ändrad:
  • Haha
Reactions: sdx
Vad vill du ha sagt?

Edit: Kontrollfråga: Hur stor belastning tål lacken innan den släpper från plåten? Gissar att det inte är specat nånstans. :rolleyes:
Ganska säker på att det faktiskt är specat. Fast finns nog inte direkt med i standard reklammaterial dock. Knappast ens tillgängligt för kunder…

Ganska säker på att det faktiskt är specat. Fast finns nog inte direkt med i standard reklammaterial dock. Knappast ens tillgängligt för kunder…
På den bilen kanske ja, eftersom det verkar vara ett fabrikstillbehör. Jag menar dock på alla andra slumpmässiga bilmodeller. Lätt att glömma att det inte bara är sugkoppens styrka som är intressant, utan även lackens vidhäftning.

På den bilen kanske ja, eftersom det verkar vara ett fabrikstillbehör. Jag menar dock på alla andra slumpmässiga bilmodeller. Lätt att glömma att det inte bara är sugkoppens styrka som är intressant, utan även lackens vidhäftning.
Tror nog att biltillverkarna och/eller lacktillverkarna testat och mätt på lacksystem och plåt/alu/plast- vidhäftning mer än en gång.

Tror nog att biltillverkarna och/eller lacktillverkarna testat och mätt på lacksystem och plåt/alu/plast- vidhäftning mer än en gång.
Det tror inte jag. Åtminstone inte på relativt billiga småbilar. Varför skulle man testa lacken för nåt den inte är konstruerad för?

Edit: Skitsamma, jag vill i alla fall inte ha nån sugkoppsmojäng, utan ett mekaniskt fastskruvat ställ.

Det tror inte jag. Åtminstone inte på relativt billiga småbilar. Varför skulle man testa lacken för nåt den inte är konstruerad för?
Vidhäftning av lacken är extremt viktig för hållbarheten. Tror alltså inte att man testar just för sugkoppsfallet, men att man har spec på hur stor dragkraft den håller för är jag övertygad om. För hållbarhet och för att man ibland monterar saker på lacken, tex emblem

Edit: Skitsamma, jag vill i alla fall inte ha nån sugkoppsmojäng, utan ett mekaniskt fastskruvat ställ.
Dra några bultar rakt igenom taket.

På Passat så släppte galven och därmed lacken för ungefär femton år sedan.
Och jag har haft en Merca där klarlacken lossnade. Men jag tror fortfarande de testat, men att testa långtidseffekter är svårt. Accelererade prov har en del utmaningar.

Tjena!

Det är inte ett fabrikstillbehör. Det är Seesuckers, som även tillverkar hållare för cyklar.

Att lacken skulle släppa av krafterna som blir av att man har en cykel på taket, i laglig fart (+moms), känns rätt otroligt.
Tror inte Lamborghini har så mycket bättre lack än Ford. Hastigheten han håller när takboxen går sönder, tillsammans med det luftmotståndet i en takbox måste ge en helt sanslöst kraft.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp