Dalsland gravel race

Dalsland gravel race
Provkörde korta banan idag?
20220826_102806.jpg

Dalsland gravel race
Vi kör genomkörning av korta banan imorgon 28:e och den långa den 24:e. 24:e sannolikt i minst 2 fartgrupper då Markus och Hugo sannolikt har mer bråttom än de flesta ?.

In o anmäl er till loppet nu! ?

Dalsland gravel race
Efter att ha förberett mig nästan sjukligt seriöst för genrepet inför DGR, Gravel, grit n' grind, så punkare man efter en halvtimme! Racet över men fick ju å andra sidan njuta i stället för att lida återstående dryga 10 mil I stället.

Hoppas på bättre tur i de Dalsländska skogarna ?

Dalsland gravel race
Efter att ha förberett mig nästan sjukligt seriöst för genrepet inför DGR, Gravel, grit n' grind, så punkare man efter en halvtimme! Racet över men fick ju å andra sidan njuta i stället för att lida återstående dryga 10 mil I stället.

Hoppas på bättre tur i de Dalsländska skogarna ?
Ni har iaf planerat vädret bättre i år?

Dalsland gravel race
Det finns nog många anledningar men jag hoppas verkligen att vi kan locka fler nästa år. Det är inte cyklingen på fina grusvägar som skall vara det största skälet till att man kommer, jag hoppas man ser upplevelsen med att träffa likasinnade före/efter loppet såväl som när man har nummerlappen på, uppskattar servisen som arrangören lägger på att reka och märka banan, servis längs vägen, god mat och häng efteråt och så vidare är det som gör att man kommer.

Vi jobbar vidare och tror tjurskalligt att vi kan få några hundra att komma nästa år ?

Dalsland gravel race
Det finns nog många anledningar men jag hoppas verkligen att vi kan locka fler nästa år. Det är inte cyklingen på fina grusvägar som skall vara det största skälet till att man kommer, jag hoppas man ser upplevelsen med att träffa likasinnade före/efter loppet såväl som när man har nummerlappen på, uppskattar servisen som arrangören lägger på att reka och märka banan, servis längs vägen, god mat och häng efteråt och så vidare är det som gör att man kommer.

Vi jobbar vidare och tror tjurskalligt att vi kan få några hundra att komma nästa år ?
Dom som kör är ju helnöjda med ,nästan, allt.
Dom förstagångscyklarna jag rekommenderat loppet tyckte det var jättebra? och dom är sugna att komma tillbaka nästa år?

Editerat ngt

Senast ändrad:
Dalsland gravel race
Idag har Jag, @mhenry , @n_andersson & @Dalslanderik ( utan honom hede det inte ens blivit ngt?) plattat till gruset åt er slöfockar som ska köra SM.
Fint i Dalsland men jävligt kuperat, "jobbigt" i snacktempo.
Den som vill vinna SM kommer att få det jobbigt?

Visa bilaga 724641
Spännande! Var på väg att köra där för några år sedan innan de sköt på det till sen höst som jag minns det.

Har du ngn höjdprofil att dela för sträckan? Typ skärmdump från Strava?

Dalsland gravel race
Vad exakt var skandal.. Dalslänningarna brukar vara duktiga så jag bli nyfiken…
Tvekar lite på att svara ..Kommer låta väldigt gnälligt...
Det blev en tävling , resultat och fint väder så I stora drag va skandal lite hårt. Kunde varit mycket värre .
Och var nog lika många positiva punkter att räkna upp om jag riktigt letar..
Bla
Hämta nummerlappen och parkera gick bra.
Men..
1. Nummerlapp på styret på en krullstyrrhoj wtf ser ju supermuppigt ut som värsta motionsloppet. Samt omöjligt att få fast med outfront gps och inga vajrar.
2. Alla Nummerlappar likadana med inga nummerserier mellan klasserna Kul att tävla mot 100gubbar men ingen aning vem man egentligen tävlar mot I sin klass.
3. Vi skulle starta 10.05 . Masterstart epan rullar iväg kl 10.01 där försvann några konkurrenter som satt på muggen då :)
4. Masterstart och sen stillastående omstart i 3min . Fast startgubben sa 5min
Va inget större problem bara udda ..
5. Inleda banan med 2-3km mountainbike wtf varför ??? Kom man inte in top10 på stigen va loppet över . Där försvann resten av konkurrenterna .
6. i frsta utförbacken ner till campingen släpptes en bil med båtvagn in precis framför oss . Kanske inte arrangörsstaben fel men dom som blev avhängda på mountainbike stigen var glada över omstarten när väl bilen flytta på sig .
7. Våran gubbklunga körde ifatt elitstartfället . Vilket inte heller är arrangörens fel . Men blev lite kaosaktigt när vi försöka köra om 50pojkar på en grusväg innan vi insåg att dom inte va avhängda . Om det var svårt innan att hålla koll på dom i sin klass pga av Nummerlapparna blev det inte bättre nu i en 80manna grupp och 4 klasser till .
8. Den otroligt konstiga slusspassagen över den smala bron efter 10mil avgjorde definitivt alla klasser. Kom 100pers samtidigt och nästan ren slump hur länge man fick vänta där . Gör det hela till en pajastävling och visar på statusen cykel har i Sverige .
9. En jävla stig igen in till mål .
10. Efterloppsmaten...
11. Varför va målet inte nere vid ip ? Kunde man ätit och duschat medan man väntade 3h på den evighetslånga prisutdelningen ..
Många fick inget resultat . Var nog lite självförvållat med misshandel av chipset som satt bakom nummerlappen. Jag hörde till dom men vi lyckades hitta en tid via målkameran .
* ha ett jättelångt varv utan lopar underlättar ju inte direkt logistik för langning och anhöriga...

Annars va allt fin fint .:)

Senast ändrad:
Dalsland gravel race
Det blev en tävling , resultat och fint väder så I stora drag va skandal lite hårt. Kunde varit mycket värre .
Bla
Men..
1. Nummerlapp på styret på en krullstyrrhoj wtf ser ju supermuppigt ut som värsta motionsloppet.
2. Alla Nummerlappar likadana med inga nummerserier mellan klasserna Kul att tävla mot 100gubbar men ingen aning vem man egentligen tävlar mot I sin klass.
3. Vi skulle starta 10.05 . Masterstart epan rullar iväg kl 10.01 där försvann några konkurrenter som satt på muggen då :)
5. Inleda banan med 2-3km mountainbike wtf varför ??? Kom man inte in top10 på stigen va loppet över . Där försvann resten av konkurrenterna .
6. i frsta utförbacken ner till campingen släpptes en bil med båtvagn in precis framför oss . Kanske inte arrangörsstaben fel men dom som blev avhängda på mountainbike stigen var glada över omstarten när väl bilen flytta på sig .
7. Våran gubbklunga körde ifatt elitstartfället . Vilket inte heller är arrangörens fel . Men blev lite kaosaktigt när vi försöka köra om 50pojkar på en grusväg innan vi insåg att dom inte va avhängda . Om det var svårt innan att hålla koll på dom i sin klass pga av Nummerlapparna blev det inte bättre nu .
8. Den otroligt konstiga slusspagen över den smala bron efter 10mil avgjorde definitivt alla klasser. Kom 100pers samtidigt och nästan ren slump hur länge man fick vänta där . Gör det hela till en pajastävling och visar på statusen cykel har i Sverige .
10. Efterloppsmaten...
11. Varför va målet inte nere vid ip ? Kunde man ätit och duschat medan man väntade 3h på den evighetslånga prisutdelningen ..
Många fick inget resultat . Var nog lite självförvållat med misshandel av chipset som satt bakom nummerlappen. Jag hörde till dom men vi lyckades hitta en tid via målkameran .
* ha ett jättelångt varv utan lopar underlättar ju inte direkt logistik för langning och anhöriga...

Ojdå..

Dalsland gravel race
Bla
Men..
1. Nummerlapp på styret på en krullstyrrhoj wtf ser ju supermuppigt ut som värsta motionsloppet. Samt omöjligt att få fast med outfront gps och inga vajrar.
7. Våran gubbklunga körde ifatt elitstartfället . Vilket inte heller är arrangörens fel . Men blev lite kaosaktigt när vi försöka köra om 50pojkar på en grusväg innan vi insåg att dom inte va avhängda . Om det var svårt innan att hålla koll på dom i sin klass pga av Nummerlapparna blev det inte bättre nu i en 80manna grupp och 4 klasser till .
8. Den otroligt konstiga slusspassagen över den smala bron efter 10mil avgjorde definitivt alla klasser. Kom 100pers samtidigt och nästan ren slump hur länge man fick vänta där . Gör det hela till en pajastävling och visar på statusen cykel har i Sverige .
10. Efterloppsmaten...

Hej och tack för kritiken, fullt befogad i flera fall och en smaksak i andra kan jag tycka. Vi tar definitivt med oss detta till nästa år och ser till att göra det bättre.
Många saker man inte kan råda över men är man medveten om riskerna kan vi hitta på saker för att undvika dom.

Uppskattar feedback så vill du utveckla det mer och gärna ta med några konkreta bra punkter vore det toppen om du ville skicka det till info@campdalsland.se

Mvh
Markus Porath
Camp Dalsland

Dalsland gravel race
Jag tycker personligen att lite snällare stigar och skogsvägar tillhör gravel som disciplin. Bidrar ju till att det inte bara blir en landsvägstävling på annat underlag. Men det bör framgå av PM så att man har koll på att det kan bli en selektion där.

Men själva tävlingen. Banan kunde ha varit hårdare under den första halvan, mer backar eller sämre underlag så att det blir svårare att ligga på hjul. Då hade det blivit mer selektioner och inte en gigantisk klunga där ingen har ett incitament att dra. Håller även med om att det hade varit bra om klass framgick på nummerlapparna och att kanalpassagen inte var en bra idé.

Tillbaka
Topp