[Kalender] Randonnée 200 km - Södertälje 2023-09-09

Var fint. 40tal startande. Perfekt väder. Backigt! Svårt hitta hamburgerstället för kontroll 2 tydligen. Blev en liten omväg på 17 km för ta sig tillbaka dit. Men stora missödet kom med 70 km var när punkterade. Tog omotiverat lång tid fixa. Sedan var jag trött. Sista 5 milen var tuffa. Men en fin dag på cykeln trots allt.

Fin dag, god burgare, episk felkörning. Underskattade vad ryggskottet gör med kroppen. Pulstoppar och bonkläge. Bakdäcket gav upp så det blev slang efter kladdigt fältmek. Kunde lugna arga hunden så vi kunde låna en tång. Lite pigg efter Gnesta (fika) igen.

En toppendag! #randonneurstockholm är en fantastisk grupp människor och en förening att dö för ? Hamburgare i ingenmansland satt som en smäck. Tack alla! Jag fick nästan till nån form av randoblick redan efter tio mil.

Bilagor

• IMG_8727.png
    IMG_8727.png
    364.7 KB · Besök: 153
  • IMG_8721.jpeg
    IMG_8721.jpeg
    1.2 MB · Besök: 157
  • IMG_8710.jpeg
    IMG_8710.jpeg
    1,009.5 KB · Besök: 157
  • 71595098047__3C388D3E-6614-45A0-99AB-E54A35D625EB.jpeg
    71595098047__3C388D3E-6614-45A0-99AB-E54A35D625EB.jpeg
    748.1 KB · Besök: 154
Vilken runda! Exakt så som jag föredrar att hojja. In och ut på småvägar, grusvägar och diverse avstickare. Fina vyer och ingen trafik.

Var min första brevet på 4 år. Känns skönt att vara tillbaka!

Var nog många med mig som led av en lite för snabb start. Klev av efter ca 5 mil. Strax efter lunch var benen tillbaka igen och det var bara att mata på tillbaka till Södertälje. Bra flow över de sista grovgrussträckorna.

Tack till alla som anordnat och fixat.

Sportgrus 300km nästa?

De sega pendlarbenen från veckan var kvar, trots vilodag i fredags. Kanske min dotters förkylning som smittat. Svårt att äta, var helt osugen på mat i Kjula men tvingade i mig en ostburgare ändå. I mål strax efter 19, hann med någon mils felkörning också. Men vädret var toppen!

Vilken runda! Exakt så som jag föredrar att hojja. In och ut på småvägar, grusvägar och diverse avstickare. Fina vyer och ingen trafik.

Var min första brevet på 4 år. Känns skönt att vara tillbaka!

Var nog många med mig som led av en lite för snabb start. Klev av efter ca 5 mil. Strax efter lunch var benen tillbaka igen och det var bara att mata på tillbaka till Södertälje. Bra flow över de sista grovgrussträckorna.

Tack till alla som anordnat och fixat.

Sportgrus 300km nästa?
Eller så hyr Randonneur Stockholm in @Petert som konsult för Sportgrus 1000 km!?

Lite trist att bönderna slänger ut stenkross och oslipat makadam på vägarna i sådan omfattning. Förstår dem när väggruset ligger på 3x priset. Andelen icke sportgrus-mässig väg tycker jag har ökat. Framförallt grusavsnitten mellan Kjula och Gnesta tycker jag var mindre njutbara i stora stycken (kaos i ryggen kan ha bidragit till den upplevelsen. Ev alternativ har jag ingen som helst aning om. Utresan är däremot väldigt fin.

Andelen icke sportgrus-mässig väg tycker jag har ökat.

Håller med! Rejält grovt vissa bitar. Jag stod innan starten och sade att 32mm lvg däck vore det snabbaste alternativet men jag var riktigt glad för de 40 mm som satt på min cykel! Jag hade däremot inget emot att det blev lite terrängkörning :)

Superkul med så många startande. Hårt och snabbt stora delar av loppet men ingen stress vid stoppen (hamburgare, fika osv) gjorde det till en kanonfin dag. Vi var ett gäng på 4st som höll sällskap stora delar av banan. målgång ca 16.45 med strax över 31 i rullsnitt. Trött på ett behagligt vis :)

Eller så hyr Randonneur Stockholm in @Petert som konsult för Sportgrus 1000 km!?

Now we are talking! Varför inte sätta ihop en serie?

San Francisco Randonneurs har sin "Adventure Series" som är mycket omtyckt. Har själv kört den två gånger. Tuffa rutter men oj så vackert och trevligt att komma bort från trafikerade vägar.

Now we are talking! Varför inte sätta ihop en serie?

San Francisco Randonneurs har sin "Adventure Series" som är mycket omtyckt. Har själv kört den två gånger. Tuffa rutter men oj så vackert och trevligt att komma bort från trafikerade vägar.

Jag är rätt säker på att Randonneur Stockholm skulle kunna tänka sig att ha en sådan serie i sitt program givet att någon står för dels rekande av banor och dels skötande av starterna (skriva ut kort, vara vid starten och dela ut kort, se till att det finns ställe att lämna korten efter loppen, samla in korten efter loppen, etc.). Det behöver sannolikt inte vara så ambitiöst som en full serie heller. Om någon är intresserad är det bara att ta kontakt med styrelsen och diskutera.

Edit: Bör väl för tydlighets skull tillägga att ovanstående bara är mina tankar som tidigare medlem i klubbens styrelse.

Jag är rätt säker på att Randonneur Stockholm skulle kunna tänka sig att ha en sådan serie i sitt program givet att någon står för dels rekande av banor och dels skötande av starterna (skriva ut kort, vara vid starten och dela ut kort, se till att det finns ställe att lämna korten efter loppen, samla in korten efter loppen, etc.). Det behöver sannolikt inte vara så ambitiöst som en full serie heller. Om någon är intresserad är det bara att ta kontakt med styrelsen och diskutera.

Edit: Bör väl för tydlighets skull tillägga att ovanstående bara är mina tankar som tidigare medlem i klubbens styrelse.
Kul att du tror det finns potential!

Jag är införstådd om att något sådant skulle kräva en hel del arbete att skapa, driva och underhålla.

En grusserie skulle möjligtvis kunna locka in en ny typ av cyklister i randosvängen. Precis så som det gjorde med mig.

Kul att du tror det finns potential!

Jag är införstådd om att något sådant skulle kräva en hel del arbete att skapa, driva och underhålla.

En grusserie skulle möjligtvis kunna locka in en ny typ av cyklister i randosvängen. Precis så som det gjorde med mig.
Ett fyrtiotal startande på en grus-20-milare tycker jag absolut indikerar potential och under min tid i styrelsen hade vi vid flera tillfällen diskussioner kring hur man når ut med randocyklingen. Så om en sportgrusserie kan bidra har jag svårt att tänka mig att klubben skulle vara annat än positivt inställd.

Den stora pucken är dock som sagt att få någon att lägga ner jobbet att få till banor och att hålla i starterna.

Om man vill göra något redan till nästa säsong är det hög tid att kontakta klubben och höra hur det är med planeringen inför kommande randoår. Brukar vara under september eller möjligen precis i början av oktober som kalendern skickas till Randonneurs Sverige och vidare till fransmännen för att kunna vara färdig till randoåret som börjar 1/11.

Personligen hade jag nog om jag skulle driva ett projekt med målet att ha en komplett grusserie börja med ett kortare lopp (20 eller 30 mil) och om möjligt försöka få in det nästa år och på så sätt skaffa mig erfarenhet och sen bygga vidare om det kändes kul och uppskattat.

Ett fyrtiotal startande på en grus-20-milare tycker jag absolut indikerar potential och under min tid i styrelsen hade vi vid flera tillfällen diskussioner kring hur man når ut med randocyklingen. Så om en sportgrusserie kan bidra har jag svårt att tänka mig att klubben skulle vara annat än positivt inställd.

Den stora pucken är dock som sagt att få någon att lägga ner jobbet att få till banor och att hålla i starterna.

Om man vill göra något redan till nästa säsong är det hög tid att kontakta klubben och höra hur det är med planeringen inför kommande randoår. Brukar vara under september eller möjligen precis i början av oktober som kalendern skickas till Randonneurs Sverige och vidare till fransmännen för att kunna vara färdig till randoåret som börjar 1/11.

Personligen hade jag nog om jag skulle driva ett projekt med målet att ha en komplett grusserie börja med ett kortare lopp (20 eller 30 mil) och om möjligt försöka få in det nästa år och på så sätt skaffa mig erfarenhet och sen bygga vidare om det kändes kul och uppskattat.
En utmaning är väl att grusrandon sker på privat mark och privata vägar. Allemansrätten gäller men inte för organiserade lopp, så vitt jag vet. Att Sportgrus har funnits och funkat i flera år talar kanske mot detta?

En utmaning är väl att grusrandon sker på privat mark och privata vägar. Allemansrätten gäller men inte för organiserade lopp, så vitt jag vet. Att Sportgrus har funnits och funkat i flera år talar kanske mot detta?
Får erkänna att jag inte har koll på hur stor del av Sportgrus-banan som går på privata grusvägar och privat mark och hur stor del som går på allmänna vägar.

Randovärlden brukar ju dock hävda att de vanliga (asfaltscentrerade) randoturerna inte är lopp utan att man formellt sett är ute på en privat tur. Om man betraktade en randotur som organiserat lopp skulle de väl falla under samma regelverk som vanliga motionslopp, varvid t.ex. tillstånd från myndigheterna skulle behövas.

Skulle detta "privat tur"-resonemang falla skulle det nog vara slutet för randocyklingen i landet rent generellt. Har svårt att tänka mig att någon arrangör skulle ha ork och resurser att genomföra lopp i så fall.

Sen kan det ju finnas anledning att vid läggning av banor göra det så att man undviker sträckningar som kan leda till problem eller betydande störning för ägare av privat mark och väg som nyttjas.

En annan utmaning är kanske antalet kontroller som behövs. Jag var lite förvånad över hur få de var på den här turen (3 + målkontroll). Det fanns ju en hel massa möjliga genvägar som en skulle kunna ta om hen ville.

På "vanliga" breveter är kanske möjligheterna att fuska färre, då en grusgenväg snarare ses som en grusSENväg om man rullar på lvg-hoj. Tråkig anledning att inte tro att en grusserie skulle funka men vad jag har förstått kan fransmännen vara lite kinkiga med hur bansträckningen utformas och minimering av möjligt fusk.

Under pandemin övergick SFR till digitala färdbevis, att man alltså kunde skicka in sin Strava/GPX-rutt efter avklarad tur. Innan dess var frågekontroller vanliga "Vad står det på X skylt", "Vad är kilopriset på banan på X affär" etc. Det funkade bra och var ett ganska kul komplement till kvitton från butiker/caféer/mackar som annars krävdes.

Så kanske är fusk en ickefråga.

Senast ändrad:
En annan utmaning är kanske antalet kontroller som behövs. Jag var lite förvånad över hur få de var på den här turen (3 + målkontroll). Det fanns ju en hel massa möjliga genvägar som en skulle kunna ta om hen ville.

På "vanliga" breveter är kanske möjligheterna att fuska färre, då en grusgenväg snarare ses som en grusSENväg om man rullar på lvg-hoj. Tråkig anledning att inte tro att en grusserie skulle funka men vad jag har förstått kan fransmännen vara lite kinkiga med hur bansträckningen utformas och minimering av möjligt fusk.

Under pandemin övergick SFR till digitala färdbevis, att man alltså kunde skicka in sin Strava/GPX-rutt efter avklarad tur. Innan dess var frågekontroller vanliga "Vad står det på X skylt", "Vad är kilopriset på banan på X affär" etc. Det funkade bra och var ett ganska kul komplement till kvitton från butiker/caféer/mackar som annars krävdes.

Så kanske är fusk en ickefråga.
+1 på digitala färdbevis. Hellre det än fler kontroller.
Bara med Stravas Flyby-funktion ser jag tre som "genat" på denna tur.

Digitalt färdbevis skulle väl även underlätta massor för arrangören. Denna behöver ju då inte ens vara på plats själv. Bara ta emot en digital gpx/Stravalänk med fotostämplingar/tid på kontrollerna.

De randorävar som motsätter sig digital registrering får väl inse att det är år 2023 nu. Tiden med vägnötter och papperskartor är förbi.

Btw: Stort tack för en grym runda i helgen!

Bara jag som lider av myggbetten? Vi var ju förvarnade men oj vad det kliar på benen nu. Och hur gick det för filipinarna? De säg glada ut när vi mötte dem efter första stämpling. Hoppas de hade roligt

Det ena kanske inte utesluter det andra?

Man kan fortsätta köra med enkel trippmätare och ruttangivelser på papper på landsvägsturer med enklare navigering samt kontroller enl nuvarande praxis. Och använda cyleldator och elektroniskt färdbevis på rutter med mer invecklad navigering.

Skulle gissa att de som körde med det förstnämnda var få nu i lördags.

+1 på digitala färdbevis. Hellre det än fler kontroller.
Bara med Stravas Flyby-funktion ser jag tre som "genat" på denna tur.
Tror inte fusket ska överdrivas.
Nu ser vi kanske inte samma flybys men jag antar du menar den lilla slingan vid Kjula. Jag följde inte karta/gps där utan hängde bara på några som verkade veta vägen. Visade sig att de redan kört den slingan innan de vände tillbaka för att de missat stämplingen (jag visste att de vänt tillbaka men inte att de, helt enligt reglerna, tog en annan väg andra gången). Så jag genade omedvetet där men tror inte någon annan gjorde det. Någon körde väster om sjön innan Gnesta, men enligt kommentaren på Strava fick han ändå godkänt (jag gjorde samma fel men vände efter ett par km).
Jag bröt i Gnesta så mitt genande spelade ingen roll

Ska tilläggas att jag skiter fullständigt i om folk fuskar medvetet eller omedvetet.
Min kommentar handlade om hur man lyckas få igenom nya rutter med ACP och krav på kontroller. Men även det kanske är en icke fråga.

Digitalt färdbevis skulle väl även underlätta massor för arrangören. Denna behöver ju då inte ens vara på plats själv. Bara ta emot en digital gpx/Stravalänk med fotostämplingar/tid på kontrollerna.

De randorävar som motsätter sig digital registrering får väl inse att det är år 2023 nu. Tiden med vägnötter och papperskartor är förbi.

Btw: Stort tack för en grym runda i helgen!
Personligen bryr jag mig inte så mkt då randoturer för mig bara är ett sätt att under en längre cykeltur sannolikt ha sällskap i alla fall en skaplig del av turen. För det syftet skulle jag egentligen kunna strunta i kort eller gpx-fil och acceptera att jag blir diskad.

Jag har ingen lös GPS så jag vet inte hur det funkar med sådan. Har däremot ibland använt tfn och Strava för cykel- och ffa vandringsturer, mest för att få ett hum om hur långt jag färdats. Dock har den vid några tillfällen fått för sig att sluta logga, antingen en stund eller tills jag kommit hem och avslutat turen. Om det skulle inträffa under ett brevet skulle det möjligen kunna bli lite knöligt för arrangören.

Nu har jag inget med beslutandet att göra, men hade jag varit kvar i Randonneur Stockholms styrelse hade jag nog propagerat för att vi skulle avvakta med digital stämpling/ruttkontroll tills det var tydligt sanktionerat från ACP och Randonneurs Sverige. Tror att så ej är fallet ännu.

Senast ändrad:
Det torde vara trivialt att fuska ändå om man verkligen vill det. Krav på elektroniska prylar som ska hållas vid liv och skyddas mot 10+ timmar spöregn skulle inte tillföra något.

@GoranS
Ok. Låter som vi som klubb inte är helt redo att köra digitalt än. Jag har full förståelse för alla som inte loggar sina rundor i Strava utan istället fokuserar på glädjen i att cykla långt.

Tror dock glädjen blir ännu större med gps för ett stressmoment mindre med att försöka hitta. Det är väl få som hittar på ett rando, även om man kört samma rutt flera gånger.

Och digital rapportering skulle minska administrationen rejält för alla hjältar som styr upp alla randos i klubben. Men det kanske får gå några år till innan vi är där? Tyckte dock jag läste i någon annan tråd att ACP numera godkänner digitala stämplingar.

Det torde vara trivialt att fuska ändå om man verkligen vill det. Krav på elektroniska prylar som ska hållas vid liv och skyddas mot 10+ timmar spöregn skulle inte tillföra något.
Elektroniska prylar nuförtiden klarar dock 10+ timmar i spöregn.

Men som sagt. Vi verkar inte vara redo att köra digitalt i klubben. Än så långe. Men jag är övertygad om att vi snart är där.

@GoranS
Ok. Låter som vi som klubb inte är helt redo att köra digitalt än. Jag har full förståelse för alla som inte loggar sina rundor i Strava utan istället fokuserar på glädjen i att cykla långt.

Tror dock glädjen blir ännu större med gps för ett stressmoment mindre med att försöka hitta. Det är väl få som hittar på ett rando, även om man kört samma rutt flera gånger.

Och digital rapportering skulle minska administrationen rejält för alla hjältar som styr upp alla randos i klubben. Men det kanske får gå några år till innan vi är där? Tyckte dock jag läste i någon annan tråd att ACP numera godkänner digitala stämplingar.
Som sagt, personligen bryr jag mig inte så mkt. Om/när jag kommer tillbaka till skick att randocykla kan jag sätta på Strava i tfn när jag startar och skicka in rutten efteråt om den ser vettig ut och annars ta en DNF.

Om ACP nu godkänner digital ruttkontroll och det finns ett betydande stöd för detta bland deltagarna på loppen låter det som något att börja undersöka mer konkret. Jag tänker att en check med Randonneurs Sverige, d.v.s. i praktiken @dlridings , skulle vara första steget och att man sen tar det därifrån. Som alltid krävs det dock att det finns någon som ”brinner för frågan” och är villig att lägga ner jobbet som krävs.

Om man vill göra övergången lite mjuk kan man ju tänka sig att man har det gamla stämpelkortssystemet och ett digitalt alternativ parallellt ett tag. Och rimligen kommer det ju, som du skriver, att bli digital stämpling framöver och när i stort sett alla gått över till det digitala formatet kan man skippa stämpelkort.

Jag tycker att det också vore lite trevligt om vi hade en samordning kring detta i Sverige så att samma sak gäller överallt. Inser dock att det sannolikt inte är realistiskt då nog vissa kommer att vara mer ”på” medan andra tar det lite försiktigare med en övergång.

Jag har hört rykten om att något är på g vad gäller det elektroniska. Folk vill ju dra banor som är fina att cykla på också, att tvingas ta hänsyn till platser att stämpla på förhindrar ju en del där

Jag har hört rykten om att något är på g vad gäller det elektroniska. Folk vill ju dra banor som är fina att cykla på också, att tvingas ta hänsyn till platser att stämpla på förhindrar ju en del där
Ja, det finns helt klart positiva aspekter kring digital stämpling/ruttkontroll. Sen är väl i och för sig en gpx-fil manipulerbar så det går att fuska. Å andra sidan är ju stämpelkortet inget under av säkerhet vad det gäller att verifiera att rutten följts.

En annan sak som skulle kunna förenkla vore kring målgångsplatser. Jag tänker att det kanske trots allt är önskvärt att arrangören som ansvarar för loppet själv är vid starten eller har en stand-in. Vad gäller målgång underlättar ju den digitala varianten då det inte behöver finnas något ställe att lämna sitt kort även om man kommer i mål klockan 03.13 på söndag morgon.

Även jag, som är helt inne på dator på styret, och gillar idén med ett digitalt stämpelkort i någon form, måste ändå säga att det digitala fortfarande har en risk att strula.

En gång hängde sig en edge 1000 och gick inte ens att starta om, pga att på/av knappen dessutom var trasig. Lyckligtvis hade arrangören delat ut vägnötter vid start.

Två gånger har min 1040 tappat underliggande karta. Det har dock gått att följa spåret.

En gång har jag eldat upp en gps på en 1200 km när jag skulle ladda den efter regn. Som tur var det reserv-datorn.

Jo GPSer kan strula. Fotobevis var ett annat sätt som SFR ibland anordnade kontroller. Tror alternativen är många.

Blev en del fåniga selfies på det viset.

Man kan tappa ett stämpelkort halvvägs också. Men visst kan det kännas jobbigare när det är teknik som strular.

Tror inte fusket ska överdrivas.
Nu ser vi kanske inte samma flybys men jag antar du menar den lilla slingan vid Kjula. Jag följde inte karta/gps där utan hängde bara på några som verkade veta vägen. Visade sig att de redan kört den slingan innan de vände tillbaka för att de missat stämplingen (jag visste att de vänt tillbaka men inte att de, helt enligt reglerna, tog en annan väg andra gången). Så jag genade omedvetet där men tror inte någon annan gjorde det. Någon körde väster om sjön innan Gnesta, men enligt kommentaren på Strava fick han ändå godkänt (jag gjorde samma fel men vände efter ett par km).
Jag bröt i Gnesta så mitt genande spelade ingen roll
Nej, det var inte den "fjuttiga" lilla slingan vid Kjula som jag tänkte på. Tänkte mer på felåkningen i klassen, Att köra dryga 1,5 mil på fel sida av en sjö och därmed skippa ett grusparti på en brevet som heter Sportgrus. :rolleyes:
Andra stället jag tänkte på var de som skippade gruspartiet mellan Mölnbo och Järna.

Edit: Ska tilläggas att jag har dålig koll på vad som gäller vid fel åkning. Jag har bara kört brevet 3 gånger tidigare och har inte så bra koll på vad som gäller om man kör fel väg, medvetet eller omedvetet.

Senast ändrad:
Jo GPSer kan strula. Fotobevis var ett annat sätt som SFR ibland anordnade kontroller. Tror alternativen är många.

Blev en del fåniga selfies på det viset.
Fotostämpling har förekommit på Randonneur Stockholms lopp, kanske ffa under pandemin, men även t.ex. på Slottsrundan.

Man kan tappa ett stämpelkort halvvägs också. Men visst kan det kännas jobbigare när det är teknik som strular.
Jag tycker det är en skillnad. Att tappa ett kort kräver nästan ett visst mått av ”slarv”. Elektronikstrul kan man drabbas av mer av ren otur.

Tror det enda som funkar är någon form av mobilapplösning. Cykeldatorer är alldeles för dåliga på många sätt. Dyra är de också. Att hålla på detaljgranska folks gpx filer är dessutom ett inte helt trivialt problem
Andra stället jag tänkte på var de som skippade gruspartiet mellan Mölnbo och Järna.
Det året det var rally var vi några stycken som faktiskt fullföljde loppet. Vi irrade runt,cyklade fram och tillbaka, bland alla avspärrningar, stämplade på alla kontroller men sket i sista grussträckan eftersom vi redan cyklat 20 mil då och ändå bara cyklat delar av spåret innan dess. Vi fick godkänt

Tillbaka
Topp