[Hellas] Idoter på el-motocross

En ganska viktig detalj är att de cykelstigar som etableras minskar konflikterna och slitaget, då man sprider ut sig. Att köra motorcykel på stigar där andra vistas är raka motsatsen, oavsett om man tycker att slitaget är ett problem eller inte.

Så ja, det är klart att man bör vara pragmatisk och det är klart att även cyklister gör saker man inte borde. Det är omöjligt att dra en exakt gräns, för ska man bara följa lagen så kan man cykla som en komplett idiot och ändå vara laglig.
Det gäller att hitta en balans där man stör så lite som möjligt utan att göra alltför stort avkall på friluftsliv. Personligen ser jag inte riktigt hur motorsport passar in i den bilden annat än på avskilda platser.

Edit: Faktum är att jag nog inte brytt mig om herrarna som tråden handlar om hade gjort egna stigar. Markägaren däremot hade kanske inte varit lika glad.

Inte insatt, men hur ser marken ut när 17 600 orienterare, med dubbskor springer O-ringen?
Den ser förjävlig ut nära mål där många springer, framför allt om det är blött, men på marker där de har markägarens tillstånd. Dock är slitaget väldigt ytligt och det blir (i princip) inga skador på rötter eller hällar så efter 1-2 år finns det väldigt lite spår kvar.

För mig är sådana här etiska och moraliska frågor rätt lätta att besvara. Är det tillåtet att cykla så är det tillåtet att cykla. Precis som det är tillåtet att köra epatraktor. Man kan bli sur men de följer lagen. Om någon inte vill att det ska cyklas i ett reservat får de väl kontakta förvaltaren så får den driva frågan vidare till Länsstyrelse och andra berörda parter. Om någon inte vill att EPA-trakor ska framföras så får de väl kontakta riksdagsledamöter eller trafikstyrelsen för att få tillstånd en ändring. MC oavsett om de går på soppa eller el är inte tillåtet enligt terrängkörningslagen. Återigen bara att lobba för fri körning i skog och mark om man vill ha en ändring. Så ja, jag pekar finger på de som inte följer lagen. Ett sådant arselhuvud är jag.
Fast då är det ju ingen etik eller moral det handlar om, bara laglydnad. Du kan ju följa lagen och samtidigt bete dig etisk och moraliskt förkastligt. Precis som du kan bryta mot lagen men uppvisa en oerhört stark etik och moral.

Cyklister ska hålla sig på cykelbanor ingen annanstans ;)
Skogen är för djur och hundägare som Ove

Volym och nya sätt att cykla skulle jag säga. Det ska många xc-åkare för att slita uppenbart synligt men när vilken svennebanan som helst ska ha slack hoj med långa slag och mest är ute efter att hoppa och köra så brant som möjligt så blir det spår. Cyklingen hemma i Grimstaskogen har ändrat karaktär och det finns många branta branter där nya all mountain-stjärnor bromsar sig ner.
Intressant att du nämner just Grimsta, är inte Grimstaskogen klassat som ett naturreservat och att det egentligen är förbjudet att cykla där men att alla struntar i det? (Personligen tycker jag dock det är helt vansinnigt att det är förbjudet med mtb i Grimsta.)

Senast ändrad:
Intressant att du nämner just Grimsta, är inte Grimstaskogen klassat som ett naturreservat och att det egentligen är förbjudet att cykla där men att alla struntar i det?
Det är troligen korrekt allt du skriver. Jag har cyklat där regelbundet i 20 år utan nån som helst konfrontation. Bara trevliga möten och eftersom skogen är helt proppad med stigar så kan man nästan alltid välja att undvika direkt möte med folk som promenerar om man vill det. Men jag är alltid lite nervös kring att det ska väckas nån slags opinion, cyklandet har ökat under den här tiden, det händer att stora grupper är ute och som sagt så är det många som kör "am" istället för "xc" och det syns här och där. Med det sagt så är det fortfarande så att de allra flesta turer så möter man ingen, även en liten skog är rätt stor.

Det är troligen korrekt allt du skriver. Jag har cyklat där regelbundet i 20 år utan nån som helst konfrontation. Bara trevliga möten och eftersom skogen är helt proppad med stigar så kan man nästan alltid välja att undvika direkt möte med folk som promenerar om man vill det. Men jag är alltid lite nervös kring att det ska väckas nån slags opinion, cyklandet har ökat under den här tiden, det händer att stora grupper är ute och som sagt så är det många som kör "am" istället för "xc" och det syns här och där. Med det sagt så är det fortfarande så att de allra flesta turer så möter man ingen, även en liten skog är rätt stor.
Ja, som sagt, för att förtydliga igen så är jag själv 100% för att man ska få hoja mtb i Grimsta men det hela är hmmm "intressant" (egentligen är det ju förbjudet vilket är helt skruvat). Tyckte bara det blev lite konstigt att du i denna tråd nämnde ett område där det ju redan är förbjudet (diskussionen om hur mycket det sliter på naturen, am vs xc etc). ?

Senast ändrad:
Ja, som sagt, för att förtydliga igen så är jag själv 100% för att man ska få hoja mtb i Grimsta men det hela är hmmm "intressant" (egentligen är det ju förbjudet vilket är helt skruvat).
Samtidigt så står det faktiskt inget i reservatföreskrifterna... ;-) https://parker.stockholm/siteassets...at/foldrar-och-filer/foreskrifter/grimsta.pdf

Nu blir det helt OT, men i Stockholm är det förbjuden att cykla i alla grönområden, om det inte finns ett undantag. Det har ingenting med naturreservat att göra. Om jag minns rätt infördes förbjudet kring 100 år sen för att förhindra att folk cyklade i Humlegården. Håller dock med att det är svårt att veta att Stockholm har andra regler än resten av Sverige när det inte står på nån skylt.

För att vara tydligt handlar den här tråden om ett område i Nacka kommun.

Utmärkt, cykla på ? ? jag blir glad av att se folk cykla medan jag plågas/springer på det tuffa elljusspåret.

Det är självklart att börjar det bli populärare i Stockholm och omnejd med el-motocross så är det väl en relativt stor risk att det får följder som även går ut negativt över vanliga mtb cyklister, vi får verkligen hoppas att så inte blir fallet.

Senast ändrad:
DN, 23 augusti, 2027:

Vi har efter mycket sökande lyckats spårat källan till det som numera benämns som nudist-enduro-kriget. Det visar sig att det första förslaget på nudism som ett sätt att stävja terrängkörningen dök upp på ett cykelforum i september 2023.
Tack! Bara...TACK!
Välbehövligt skratt just nu. :)

..Sen för att vara OnT så har det skrivits mycket om moral, etik och förbud.
Så jag upprepar vad jag *tror* de flesta egentligen tycker:
Det är väl ingen som egentligen vill förbjuda något? Eller har jag fel? Det handlar väl mer om att var sak har sin plats?
Fel cykel framförd på fel sätt av fel person (typ otrevlig och hänsynslös) skapar förmodligen lika mycket konflikter och problem som El-enduro framförd jätteförsiktigt på sällan använda stigar av världens vänligaste person.

MAO: Så länge folk tänker och beter sig så behöver vi inga förbud. El-Cross på populära stigar i Hellas skapar onödiga konflikter och förstör för många. Av i princip samma anledning revs en del NS-byggen i Hellas (well, de var osäkra också efter herrans massa år).

Men som vanligt spårar tråden ur till att "ni vill minsann förbjuda allt"...eller "men NI då? Ni cyklar ju på fel ställen också!?".Det är ju inte riktigt det som är diskussionen här....

Men, jag gillar Happy iallafall. :D

Det skrivs här och där om "tillåtna" Enduro spår ... finns det några sådana inom 20mils radie från sthlm ? Eller i hela Sverige..

Utmärkt, cykla på ? ? jag blir glad av att se folk cykla medan jag plågas/springer på det tuffa elljusspåret.

Det är självklart att börjar det bli populärare i Stockholm och omnejd med el-motocross så är det väl en relativt stor risk att det får följder som även går ut negativt över vanliga mtb cyklister, vi får verkligen hoppas att så inte blir fallet.
Tyvärr tror jag att det är början till slutet för all "fricykling" i skogen det vi ser nu. Många som inte cyklar själv jämnställer elmotorcyklar, elcyklar och köttbullsdrivna mtb. Orden jag hör är de vill förbjuda hela klabbet och de är fler, har nog bättre argument och delvis rätt i sak. Elcrossarna är farliga och förstör - och då cykelgemenskspen inte lyckades att stävja detta är den logiska slutsatsen att vi om 10 år bara får cykla på vägar eller i parker.

Det skrivs här och där om "tillåtna" Enduro spår ... finns det några sådana inom 20mils radie från sthlm ? Eller i hela Sverige..
Arlanda är väl ett exempel.

Screenshot_20230912-180435-093.png

Då vi blivit bestulna på en cykel liknande den ena av de i tråden är vi intresserade av mer information av var dessa förare och cyklar finns.

Svara gärna i PM om ni får nys om var de kan hittas.
Du ser ju rimligen på bilderna om det är en sån du fått stulen eller inte. Gissar att du har nån helt annan anledning till frågan.

Edit: Jag har ingen aning om var personerna kan hittas. Vet bara var jag sett dem i skogen och det hjälper nog inte dig oavsett.

Du ser ju rimligen på bilderna om det är en sån du fått stulen eller inte. Gissar att du har nån helt annan anledning till frågan.

Edit: Jag har ingen aning om var personerna kan hittas. Vet bara var jag sett dem i skogen och det hjälper nog inte dig oavsett.
Ja, det är en sån, men jag vet ju inte om det är den individen. Har ju sålts mer än en Freeride i Sverige. Nej, vad skulle det vara för helt annan anledning att fråga?

Ja, det är en sån, men jag vet ju inte om det är den individen. Har ju sålts mer än en Freeride i Sverige. Nej, vad skulle det vara för helt annan anledning att fråga?
Ja du, ingen aning. Sno tillbaka den kanske? ?

Hur som helst, bilderna togs här: https://www.hitta.se/kartan!~59.258...yer!l=2/geocode!l=59.25624:18.25154?usergeo=1

...men jag har sett identiska spår borta vid Nackamasterna i andra änden av Hellas, så de verkar köra runt lite överallt. Alltså behöver de inte bo i närheten av där bilderna togs. Jag såg spår på norra sidan av berget också till exempel.

Du trollar såklart (säkert med glimten i ögat).
Men visst fasen är det sant. Givet möjligheten vill vi säkert (nästan) alla köra cross eller annat stort och roligt i skogen. Det är garanterat superkul.

Men, som vanligt är allt superkul förenat med restriktioner och inte alls lämpligt på det sätt en 8-åring hade önskat. Det är bara att gilla läget.
Det här är pudelns kärna även med elcyklar i skogen. Det är en motocross light. Man vill ha mer fart, mer action, och man vill ha det på sina egna villkor.

Det är därför vi skogscyklister hatar dem och det är därför actiongänget aldrig kommer att förstå varken problemet, eller varför elcyklar och trampcyklar är två fundamentalt olika saker.

Kanske är det här symptomatiskt för den oöverträffat egocentriska tid vi lever i.

Det här är pudelns kärna även med elcyklar i skogen. Det är en motocross light. Man vill ha mer fart, mer action, och man vill ha det på sina egna villkor.

Det är därför vi skogscyklister hatar dem och det är därför actiongänget aldrig kommer att förstå varken problemet, eller varför elcyklar och trampcyklar är två fundamentalt olika saker.

Kanske är det här symptomatiskt för den oöverträffat egocentriska tid vi lever i.
Vad är det här för skitsnack? Exakt samma sak kan sägas om cyklister kontra vandrare i terrängen.

Oavsett vad man själv tycker så finns det idag lagar som tydligt anger elcrossar som olagliga i terräng på barmark, vilket är vad tråden handlar om.
"Vi skogscyklister hatar"?
Du låter som Göran Persson med sitt "Vi socialdemokrater tycker"...
Nej, du är inte talesperson för någon annan skogscyklist än dig själv.

Ska inte ljuga, det blir inte ens så mycket skada, en el-cross motsvarar basicly 3 mtb-cyklister. Jaa jag har också sätt spåren men de är inte alls så farliga/brutala som ni framför det

Ska inte ljuga, det blir inte ens så mycket skada, en el-cross motsvarar basicly 3 mtb-cyklister. Jaa jag har också sätt spåren men de är inte alls så farliga/brutala som ni framför det
Jag tror ingen sagt att det är farligt eller brutalt. Problemet är att om de tror att det de pysslar med är okej, så lär det raskt bli fler. Och nog sliter det mycket mer än cyklar, även om det förstås inte syns överallt.

Jag gillar inte elcrossar och är ambivalent vad gäller el-MTB. För mig beror det väldigt mycket på var och hur man cyklar.

Så jag betackar mig för attt bli citerad och använd i ett försök till sammanfattning som säger att ”vi skogscyklister hatar”.

Jag hatar inte. Jag är pragmatisk och lösningsorienterad.

Starka ord där, tagga ner lite va.

Elcykel är här för att stanna och tillsammans med övrig tyngre cykling så kan jag se att det slutar med att båda undantas från allemansrätten.
Kanske hade det undvikits om elcykel inte klassats som cykel men nu är det som det är.

Ser nu fram emot alla stockholmare här som sturskt uttryckt att "lagen gäller!" nu får byta sport :LOL:

Helt plötsligt blev etik, moral och "rimlighet" godkända argument.

För övrigt om vi skall fortsätta vara fyrkantiga så får ingen organiserad cykling ske utan markägares tillstånd.

Med det sagt. Jag vill fortfarande att mc-förare håller sig på godkända slingor, men jag använder inte "the moral high ground" som min grund för detta.

Ser nu fram emot alla stockholmare här som sturskt uttryckt att "lagen gäller!" nu får byta sport :LOL:

??

Tråden gäller stigarna i Nacka kommun. Området verkar framförallt gäller Erstaviks gods där det är tillåtet att cykla på stig och det även finns förebildliga skyltar som på vänlig ton berättar att man får cykla där och bor vissa hänsyn till andra som är där.

Helt plötsligt blev etik, moral och "rimlighet" godkända argument.

För övrigt om vi skall fortsätta vara fyrkantiga så får ingen organiserad cykling ske utan markägares tillstånd.

Med det sagt. Jag vill fortfarande att mc-förare håller sig på godkända slingor, men jag använder inte "the moral high ground" som min grund för detta.
Stockholmare vs göteborgare... känns så fräscht på något sätt.

Tillbaka
Topp