Vuelta a España 2023

Vuelta a España 2023
Hm, är det Kelly som är huvudbabblare (=evigt malande person) på Eurosports engelskspråkiga sändning? Jag trodde det var Carlton Kirby.

Vuelta a España 2023
Hm, är det Kelly som är huvudbabblare (=evigt malande person) på Eurosports engelskspråkiga sändning? Jag trodde det var Carlton Kirby.
De har varit 5 under Vueltan och bytts av under etapperna. Carlton eller Dan Lloyd som huvudkommentator, och Sean, Robbie McEwen och Adam Blythe som andre/tredjekommenator. Samma som under Touren, men då hade de med en/två till.

Vuelta a España 2023
De har varit 5 under Vueltan och bytts av under etapperna. Carlton eller Dan Lloyd som huvudkommentator, och Sean, Robbie McEwen och Adam Blythe som andre/tredjekommenator. Samma som under Touren, men då hade de med en/två till.
Ja, Kelly snackar en del och har ju en helt annan (irländsk) "dialekt", men han är inte huvudbabblare i sändningarna.

Säger inte att Kelly är briljant men dagens huvudsnackmaskin har jag klart svårare för.

Vuelta a España 2023
Jag gillar oxå den brittiska kommenteringen.

Defileringen av TJV och Kuss ”seger” är snygg mot press och sponsorer. Ger kanske Kuss anledning att stanna?

Vuelta a España 2023
Jag gillar oxå den brittiska kommenteringen.

Defileringen av TJV och Kuss ”seger” är snygg mot press och sponsorer. Ger kanske Kuss anledning att stanna?
En sak är klar, varken Rog eller Jonas kommer någonsin släppa iväg Sepp i en taktisk utbrytning igen (som i år på etapp 6) om han kan ta tröjan. Ingen som är ute efter GC kommer låta en domestique göra det igen.

Vuelta a España 2023
En sak är klar, varken Rog eller Jonas kommer någonsin släppa iväg Sepp i en taktisk utbrytning igen (som i år på etapp 6) om han kan ta tröjan. Ingen som är ute efter GC kommer låta en domestique göra det igen.
Jodå, TJV kommer efter avslutad Vuelta att avslöja att med tanke på Vingegaards dåliga resultat i loppet där han fick pisk av sin egen hjälpryttare kommer han nästa år att istället få vara hjälpryttare till Sepp Kuss på TdF. Vingegaard kommer sen att gå i en taktisk utbrytning på en tidig etapp och distansera de andra lagens GC-åkare och sen fullfölja touren och vinna som hjälpryttare.

Vuelta a España 2023
Satt precis och tänkte på det... Snacka om att den etappen/utbrytningen var avgörande!

Vuelta a España 2023
Jodå, TJV kommer efter avslutad Vuelta att avslöja att med tanke på Vingegaards dåliga resultat i loppet där han fick pisk av sin egen hjälpryttare kommer han nästa år att istället få vara hjälpryttare till Sepp Kuss på TdF. Vingegaard kommer sen att gå i en taktisk utbrytning på en tidig etapp och distansera de andra lagens GC-åkare och sen fullfölja touren och vinna som hjälpryttare.
Återstår att se... ?

Men skillnaden är såklart att hade Jonas vetat hur det skulle gå hade han suttit med på Sepps hjul på etapp 6 (och Sepp hade aldrig kommit iväg) och sedan sluppit sitta och slököra (och gå miste om en GT-seger) för att hålla internet glatt. I nästa års Tour tror jag att Sepp skulle få det svettigare att hänga på när Jonas gör den taktiska utbrytningen...

Men det här utfallet av taktiken på etapp 6 var nog inte något någon (mig inkluderat) hade lyckats förutsäga skulle skapa TJV sådan huvudbry sista veckan. De har nog ångrat sig de senaste dagarna.

Vuelta a España 2023
Lite överdrivet, vi får inte glömma att Jumbo Visma börjat bli lite av ett dreamteam. Vilken random hjälpryttare som helst kan inte vinna totalen. Men visst, just Sepp har ju uppenbarligen bevisat sin kapacitet.

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
Håller med om Sean Kellys babblande, men däremot tycker jag att Carlton Kirby är bra på att hålla låda.
Om bra på att hålla låda är detsamma som att se till att det inte ska vara tyst i mer än en halv sekunder i rad och inte mer än fem sekunder per tiominutersperiod så instämmer jag. Personligen ger hans snack dock mig obetydligt mer information än vitt brus. Jag orkar efter ett (ganska kort) tag inte ens bry mig i vad han säger. Är som att hjärnan kopplar bort ljudintrycken.

Satt någon gång och bytte fram och tillbaka mellan honom och Vacchi, som väl får anses som rätt pratglad åtminstone med svenska mått mätt. Vacchi var dock chanslös i kampen mot tystnaden jämfört med Kirby.

Vuelta a España 2023
Taktiken med att ha tre som körde för det och Sepp som den första som attackerade var ju anpassad för att de skulle få en hård fight med Remco om GC. Hade han inte klappat igenom, eller om nån annan hade kunnat utmana TJV hade det nog sett väldigt annorlunda ut. Kanske något i stil med TDF 2022, där de knäckte Pogacar, och alla hade berömt TJV för deras överlägsna lagkörning.

Vuelta a España 2023
Taktiken med att ha tre som körde för det och Sepp som den första som attackerade var ju anpassad för att de skulle få en hård fight med Remco om GC. Hade han inte klappat igenom, eller om nån annan hade kunnat utmana TJV hade det nog sett väldigt annorlunda ut. Kanske något i stil med TDF 2022, där de knäckte Pogacar, och alla hade berömt TJV för deras överlägsna lagkörning.
Litet stickspår:
Man kan väl säga att Pogacar inte var helt oskyldig heller vad det gällde att se till att Pogacar var rätt sliten inför Col du Granon.

Även om jag som åskådare gillar Pogis offensiva stil tror jag att den just på treveckorslopp kan vara ett problem. Att attackera så frekvent som han gör innebär också att han öppnar sig för attacker och trots allt så har nog alla som cyklar en GT bättre och sämre dagar. Jag har lite en känsla av att Vingegaard är bättre på att bränna av raketerna när han har bra dagar medan Pogi har väldigt svårt att hålla sig från att sprätta till även då benen kanske inte är som allra bäst eller när han befinner sig i ett taktiskt knepigt läge.

Vuelta a España 2023
Absolut. Hans stil att bara köra när det känns rätt i alla lägen, avsaknad av taktik om man vill, kräver ju att han väldigt överlägsen alla andra för att den ska vara framgångsrik. Funkar inte alltid så bra mot Vinegaard som är betydligt mer beräknande, och minst lika stark när han har sina bra dagar i de tuffare stigningarna.

Vuelta a España 2023
Ny dag med Remco i utbrytning eller sparar han krutet till lördagens etapp? Bansträckning och profil skulle ju annars kunna tala för en klassisk Meseta-etapp på vueltan - en dödsdömd utbrytning på en etapp med långa raka och platta vägar och med avslutande klungspurt.
1694756701901.png

Vuelta a España 2023
Om Alpecin har något krut kvar i dragbenen lär de jobba hårt på att förhindra alla farliga utbrytningar idag. Så hänger nog mycket på dem.

Vuelta a España 2023
Det där passar inte… (skrev det för lång tid sedan men blev utdömd av experterna här inne)

för övrigt var Jonas sjuk första 1,5 vecka tydligen Enligt intervjuer med han i dansk press. Men det är oxå förmodligen falskt. ?

Vuelta a España 2023
Om jag får vädra tankarna lite...
Tror nog ändå att det blir bäst PR för TJV att "låta" Kuss plocka hem totalen.
Man kan se det på olika sätt, "till och med våra hjälpryttare är så pass bra så de kan vinna en GC".
Går även att se det som "lojalitet lönar sig i TJV".

Om det blir snack om att JoVi och PrRo "gav bort vinsten", så kan man vända på det och sno vinsten från lojala (och duktiga) Kuss på någon av de sista delarna av Vueltan. Ger det bättre PR för TJV än att visa på att lojalitet premieras?

Att de kanske kör nästa års Vuelta annorlunda om vilka utbrytningar som skall göras, det kanske inte är någon riktig högoddsare?

Senast ändrad:
Vuelta a España 2023
för övrigt var Jonas sjuk första 1,5 vecka tydligen Enligt intervjuer med han i dansk press. Men det är oxå förmodligen falskt. ?
Ok, förklarar varför inte JV leder Vueltan med fem minuter nu, jag tror på den teorin... ?

Ändå ett roande lopp detta, helt galet upp och ner för min idol Remco men JV ligger ju mycket nära i avdelningen "cyklister jag ser upp till".

Vuelta a España 2023
Som det blivit har de inget val nu. De kommer till 100 % köra för Kuss, så länge han håller.

Men intressant läge kommer ju uppstå om han skulle klappa igenom på lördag. Så pass mycket att de fyra dryga minuterna ner till Ayoso börjar bli hotade. Vad gör de då? Offrar de en av Vinegaard, Roglic att hjälpa Kuss och låter den andra stanna i täten eller kommer båda gå ner och hjälpa Kuss? Knepigt. Men tror iofs risken liten att de ska hamna i det läget

Vuelta a España 2023
Som det blivit har de inget val nu. De kommer till 100 % köra för Kuss, så länge han håller.

Men intressant läge kommer ju uppstå om han skulle klappa igenom på lördag. Så pass mycket att de fyra dryga minuterna ner till Ayoso börjar bli hotade. Vad gör de då? Offrar de en av Vinegaard, Roglic att hjälpa Kuss och låter den andra stanna i täten eller kommer båda gå ner och hjälpa Kuss? Knepigt. Men tror iofs risken liten att de ska hamna i det läget
Högst hypotetisk risk går det att anse.

Vuelta a España 2023
Om jag får vädra tankarna lite...
Tror nog ändå att det blir bäst PR för TJV att "låta" Kuss plocka hem totalen.
Man kan se det på olika sätt, "till och med våra hjälpryttare är så pass bra så de kan vinna en GC".
Går även att se det som "lojalitet lönar sig i TJV".

Om det blir snack om att JoVi och PR "gav bort vinsten", så kan man vända på det och sno vinsten från lojala (och duktiga) Kuss på någon av de sista delarna av Vueltan. Ger det bättre PR för TJV än att visa på att lojalitet premieras?

Att de kanske kör nästa års Vuelta annorlunda om vilka utbrytningar som skall göras, det kanske inte är någon riktig högoddsare?
Ändå episkt att använda samma akronym för olika saker?

Sen är det väl också synda att Netflixdokumentären inte handlar om årets Vuelta.

Vuelta a España 2023
Ändå episkt att använda samma akronym för olika saker?

Sen är det väl också synda att Netflixdokumentären inte handlar om årets Vuelta.
Jo, det blir knepigt nu när jag läser det igen. Får nog kräva att vi använder de 2 första bokstäverna i förnamnet och samma antal från efternamnet när vi pratar om cyklisternas namn.

Edit: Får nog definiera om vad ordet "episkt" betyder också. Så att ordets styrka inte mattas.

Vuelta a España 2023
Det finns sannerligen argument för alla olika lösningar kan jag tycka i år. "Fint att Kuss får det för sin lojalitet", "Kuss FÅR inget, klockan ljuger inte", "Det är sällan någon vinner två Grand Tours på ett år så varken Vingegaard eller Roglic kan förväntas göra något annat än att köra om det", osv. Det hade onekligen varit spännande att ha sett de båda gå för det, istället för den väldigt avslagna andra halvan av Vueltan nu. Det vore ju ändå kul om något oväntat hann hända. Jag tänker fantisera om att Vingegaard har en dålig dag imorgon, så att det åtminstone kan bli två minuter i sändningen där alla undrar om Roglic ska hjälpa honom eller inte.

Vuelta a España 2023

Det finns ju inte på kartan att de skulle "offra" två platser på podiet för att _kanske_ rädda Kuss. Varför skulle de göra det? För instagram-likes? Det är ju ganska uppenbart att ingen är stark nog att hota TJV-trion på allvar så länge de inte får en riktik off-day. Om Kuss får en riktig genomklappning tidigt är det bara att tacka för fisken o vinka adjöss. Då har han antagligen fortfarande andra hjälpryttare. Om det sker sent på sista uppförsbacken får Roglic kanske hjälpa, han har ändå drygt en minut upp till Jonas. Men jag är skeptisk. De (JV&PR) lär inte attackera, men de följer nog med i allt farligt så länge de kan.

Edit: Även om jag tror på Jonas när han säger att han unnar Sepp en gc-seger, tror jag att han innerst inne hoppas på en tidig hård rökare från Ayuso han kan följa med i.

Vuelta a España 2023
Det finns ju inte på kartan att de skulle "offra" två platser på podiet för att _kanske_ rädda Kuss. Varför skulle de göra det? För instagram-likes? Det är ju ganska uppenbart att ingen är stark nog att hota TJV-trion på allvar så länge de inte får en riktik off-day. Om Kuss får en riktig genomklappning tidigt är det bara att tacka för fisken o vinka adjöss. Då har han antagligen fortfarande andra hjälpryttare. Om det sker sent på sista uppförsbacken får Roglic kanske hjälpa, han har ändå drygt en minut upp till Jonas. Men jag är skeptisk. De (JV&PR) lär inte attackera, men de följer nog med i allt farligt så länge de kan.

Edit: Även om jag tror på Jonas när han säger att han unnar Sepp en gc-seger, tror jag att han innerst inne hoppas på en tidig hård rökare från Ayuso han kan följa med i.

säger igen, JV är dansk, vaddå ge bort?

Vuelta a España 2023
Det finns ju inte på kartan att de skulle "offra" två platser på podiet för att _kanske_ rädda Kuss. Varför skulle de göra det?
Nej. Poängen var att de kör för Kuss nu. Resten bara hypotetiskt resonemang vad som ev. skulle kunna ändra på det. Förstås kommer de se till att totalledningen stannar inom laget oavsett vad som händer

Tillbaka
Topp