Elcykel med dålig tramphjälp när batteriet inte är fulladdat

Jag har en fråga angående min nya elcykel.

Jag köpte den här elcykeln på Jula efter att den blivit rankad högst i Testfaktas test av budgetelcyklar.

Elmotorn ger bra tramphjälp när batteriet är fulladdat men så fort 75 % (eller mindre) av laddningen återstår blir tramphjälpen betydligt sämre. Är detta någonting ni känner igen från elcyklar i budgetsegmentet eller är det något fel på min elcykel? Vad tror ni?

Något är helt klart fel. Reklamera!

Detta är risken med att köpa billiga skitcyklar från Kina oavsett vad Testfakta tycker och att det står Samsung-batterier i beskrivningen. Buy cheap, buy twice...

Detta är risken med att köpa billiga skitcyklar från Kina oavsett vad Testfakta tycker och att det står Samsung-batterier i beskrivningen. Buy cheap, buy twice...
Tack!

Förresten. Tror ni att det kan ha att göra med antal gånger man har laddat batteriet? I manualen står det:

Batteriet levereras halvladdat. Låt batteriet laddas i 10–12 timmar före de tre första användningstillfällena

Jag laddade batteriet en gång 10-12 h och sedan använde jag elcykeln tills det återstod ca 25-50 % och laddade batteriet igen 10-12 h. Jag har alltså "bara" laddat batteriet 10-12 h TVÅ gånger. Tror ni det kan föklara varför tramphjälpen blir mycket sämre när batteriet bara har 75 % eller mindre laddning kvar? Det vill säga att jag behöver ladda det 10-12 h en gång till (totalt TRE gånger) för att tramphjälpen ska fungera bra även när batteriet inte har 100 % laddning?

Spontant känner jag att det inte borde vara så "petigt" att ladda batteriet just TRE gånger i 10-12 h för att tramphjälpen ska fungera även när batteriet har 75 % eller mindre laddning kvar men jag vet inte ... Vad säger ni?

Senast ändrad:

Håller helt med. Säkert är det kvalitetsceller i batteriet men att BMS:et är uruselt förstör de bästa cellerna.
Skrev om detta i en annan tråd; https://happyride.se/forum/threads/skillnad-mellan-batterier-samsung-shanshan.3698190/#post-4357242

Har någon här erfarenhet av elcykeln Julas elcyklar av märket Kayoba? Brukar tramphjälpen fungera lika bra även när det återstår mindre än 50 % av batteriets laddning återstår?

Jag har lämnat tillbaka elcykeln (och fått pengarna tillbaka). Nu funderar jag på om jag hade otur och fick ett måndagsexemplar och om det är värt att köpa en helt ny elcykel av samma modell. Jag var trots allt nöjd med elcykeln när batteriet var fulladdat och gav bra tramphjälp. Mitt missnöje handlar om att tramphjälpen blev mycket sämre när batteriet hade 75 % eller mindre kvar av laddningen.

Jag startade en ny tråd för att höra med er om någon har erfarenhet av Julas elcyklar från Kayoba och om problemet är vanligt hos Kayobas elcyklar eller om jag hade otur som fick ett dåligt exemplar: https://happyride.se/forum/threads/nagon-som-har-erfarenhet-av-julas-elcyklar-fran-kayoba.3703375/

Tillbaka
Topp