Sadelstolpar och våldsutövning

Halvrund stång i trä. Kapa stolpen så du ser vad du gör men fortfarande kan greppa den ovanför ramen. Måtta tjocklek på stolpens gods. Limma fast rundstång på var sida om ett bågfilsblad så att du får ett maxdjup som inte når ramen. Handjaga det hela och flera spår. Bryt bort resterna.

Jag har också lyckats med att bara såga av stolpen nära kanten och sen såga isär invändigt med bågfilsblad, lugnt och försiktigt, följt av pressa ihop och dra loss. Körde med ett sånt där enkelsidigt såghandtag men tejpa bladet går nog lika bra eller bättre. Lyckades såga i sadelröret en liten aning överst på ena sidan pga. lite otålig mot slutet (men det är en cromo-ram och jag bedömer det inte som nån risk).

Så till frågan, vad är era bästa tips vid ursågning?
RJ the bike guy har svaret för allt. Man kan köpa ett verktyg för att såga skiten inifrån för bara 5 USD… om man vet var leta:

I found this cool tool at a flea market for $5. It's called "Jab Saw" and was made by Dreier Brothers. This tool holds a hacksaw blade and would be perfect for cutting slots inside a stuck seratpost or stem. Unlike the handles that hold hacksaw blades these days, this tool will go down inside a seatpost/stem and holding straight against flexing and bending. I don't think it's made anymore, but I see they are available on eBay.

Senast ändrad:
Hittade några fler handtag för sticksågning med bågfilsblad, om än inte lika tjusiga som det @Atakua tipsar om:

Jag och stolpen är inbegripna i ett psykologiskt ställningskrig. Jag går förbi med en slägga lite nonchalant i handen. Stolpen räcker ut tungan genom att oxidera lite extra. Tänker att jag liksom invaggar den i falsk säkerhet medan jag inväntar försändelse med hemliga vapen. Sen blir det boom krasch den mallet!

Om stolpen ska offras, en draghammare med lämplig klo kanske kan slita loss (det avsågade) eländet?
---
Ska man tänka på något särskilt för att förebygga problem med aluminium mot aluminium? Jag tänkte fetta lite bara.

Om stolpen ska offras, en draghammare med lämplig klo kanske kan slita loss (det avsågade) eländet?
---
Ska man tänka på något särskilt för att förebygga problem med aluminium mot aluminium? Jag tänkte fetta lite bara.
Det finns särskilt avsedd aluminiumpasta. Köp den om du vill lägga extra pengar. Annars går vanligt smörjfett superbra! ?

Jag kör vanligt fett på både rostfritt-alu och alu-alu på båtmotorer och det fungerar fint.

Blev inspirerad och tog tag i mitt eget problem med en sadelstople som satt fast, visserligen i rätt höjd men ändå.
Hade lite skrot och fick lite till av en kompis, byggde ihop en sadelstoplsavdragare inspirerad av https://www.stirlingbikedoctor.co.uk/seized-seatpost-removal/ som nämndes tidigare i tråden.
Kan säga att med ett nedstick på närmare 15- 20cm hade sågbladsmetode inte varit en hitt, detta funkade utmärkt men s***n vad den satt, jag skruvade och skruvade först hände ingenting sedan släppte stolpen med en rejäl smäll, men efter det var det bara att skruva på så var den lös. Mycket nöjd med att ha löst problemet!

Bilagor

• P1.jpg
    P1.jpg
    197.9 KB · Besök: 204
  • P2.jpg
    P2.jpg
    229.8 KB · Besök: 185
  • P3.jpg
    P3.jpg
    115.7 KB · Besök: 183
  • P4.jpg
    P4.jpg
    135.7 KB · Besök: 169
Sadelstolpen är på väg att besegra mig. Jag har använt alla upptänkliga våldsmetoder, men den vägrar röra sig.

Har i det längsta dragit mig för kemisk krigföring då jag är rädd att skada lacken. Det är en ganska fin ram. Nu är det dock dags att ta fram kemilådan och lösa upp eländet i atomer.

Hur skyddar jag bäst lacken? Finns det någon skyddssprej som lägger sig som ett skyddande film?

Senast ändrad:
Du kan testa med något klistrigt fett eller kanske bättre måla med en färg som går lätt att få bort som väggfärg. Annars använd en stor tratt som du noga fäster med silvertejp så slipper du det problemet. Däremot kvarstår att det blir rejält varmt och det kan nog också skada lacken.

Men lite allvarligt talat nu då. Varför gör du inte bara som jag tipsade om i början av tråden? Jag har inget fräckt youtubeklipp på förfarandet eller någon referens som pratar engelska, men jag har den vedertagna lösningen. Förstår inte...

Men lite allvarligt talat nu då. Varför gör du inte bara som jag tipsade om i början av tråden? Jag har inget fräckt youtubeklipp på förfarandet eller någon referens som pratar engelska, men jag har den vedertagna lösningen. Förstår inte...

För att jag inte hade de praktiska förutsättningarna att testa din metod. Jag mekar i en skrubb och slår huvudet i en annan cykels styre när jag vänder mig om. Nu är det för sent, stolpen är söndersågad.

Olika stolpar sitter olika hårt och den stolpe jag tog bort med kaustiksoda hade inte gått att lossa genom att vrida ramen utan att ramen skadats. Som videon jag länkade till innan visar behövs det inte särskilt mycket kraft för att dra en ram sned även utan att använda extra hävstång, tror man inte på det kan man kolla videoklippet med ramen som riktas.

För cyklarnas skull är det ju viktigare att det lyckas till slut, efter lång tid, än att det inte lyckas alls. Ju fler metoder som redovisas desto mer uppslag till egen lösning. Jag tror att det viktigaste för att lyckas är kaffe. Inte i processen, men både före och efter.

För cyklarnas skull är det ju viktigare att det lyckas till slut, efter lång tid, än att det inte lyckas alls. Ju fler metoder som redovisas desto mer uppslag till egen lösning. Jag tror att det viktigaste för att lyckas är kaffe. Inte i processen, men både före och efter.
Det gäller för övrigt det mesta här i livet. Utan kaffe skulle det inte hända särskilt mycket alls.

Jag gillar att läsa om alla spännande förslag. Personligen har jag i liknande situationer haft mest framgång med värme och kyla, samt konstant belastning (inte slag). Kokande vatten är rätt effektivt, liksom kylspray. Men jag har förstås haft gott om motgångar också.…

Såg-hållaren från RJ. Boom.

Någon som testat denna lösning?
Hej!
Provade ikväll på min Surly Cross check med en ca 10 år gammal sadelstolpe som jag glömt smörja o som satt som berget. Fick hjälp av Anders på Veloforn att borra 2st 6mm hål genom en 30mm krafthylsa köpt på biltema, där jag även köpte en billig, 389kr 450Nm elektrisk mutterdragare, ska skänka utrustningen till Anders som tack för hjälpen, han körde slut på 3st borr, sen borrade jag lite snett genom sadelstolpen, så fick vara lite följsam med mutterdragaren när väl stolpen började vrida på sig efter tredje knack försöket, smörjde emellanåt med riktigt bra kryp-olja (som jag köpt efter tips i denna tråd också!) sen använde jag en 28mm fast stor nyckel som mothåll, funkade superbra!!! Kan verkligen rekommendera denna metod!!!
Mvh
Anders
20220928_200327.jpg

Har en sadelstolpe som skall befrias från det kvävande greppet i en stålram. De behöver bli egna individer igen.

Har nu nått bosslevel skruvstäd. Ramen är förberedd med oansvariga mängder rastlösare och alla ömtåliga komponenter är avplockade. Nu börjar det bli rätt rejäla krafter inblandade och jag vill gärna höra eventuella tips, eller glada tillrop, innan jag går vidare.

Helst skulle jag vilja få loss sadelstolpen oskadd. Därför testade jag lite försiktigt med ett kvastskaft som mothåll i städet. Det knäcktes såklart. Nästa tilltänkta tillhygge är en kofot som mothåll, men det kanske finns bättre sätt att förankra stolpen?

Visa bilaga 537689
Jag råkade också ut för fastrostad sadelstolpe och den satt något helt otroligt hårt fast. Jag har tidigare testat rörtång på en fast rostad sadelstolpe o då böjde/vred sig sadelstolpen utan att lossa något. Så jag testade nu denna metod jag vilket funkade för mig:

Jag råkade också ut för fastrostad sadelstolpe och den satt något helt otroligt hårt fast. Jag har tidigare testat rörtång på en fast rostad sadelstolpe o då böjde/vred sig sadelstolpen utan att lossa något. Så jag testade nu denna metod jag vilket funkade för mig:
Utmärkt musikval! Det känns alltid som cirkus när jag behöver lossa något fastsittande på cykel.

Min melodi ? liknade mer Povel Ramels ? kokosnöt ?. Jag försökte med ALLT, men till slut återstod bara att koka ? bort stolpen med kaustiksoda ?. Lacken fick några blessyrer ???, men ramen är sedan länge avskriven ??‍♂️. Strulet ? bottnade i att min stolpe hade ett instick ? på över 25 cm ?. Kom ihåg att kapa ? era stolpar kidz.

Lånar tråden för råd:
Pendlar på en sliten Surly Straggler, som haft närkontakt med både bilar, regn och rusk under tio år. Den funkar ypperligt som min vardagliga trotjänare, och trots att det sitter idel fina grejor på den känns det säkert att ställa den utomhus på stan.

När jag häromveckan skulle låna ut den till en längre kompis gick det inte att få upp stolpen. Scheiß.

Under en dryg vecka har jag marinerat stolpen i WD40, både underifrån och överifrån. Ikväll gjorde jag ett seriöst försök att vrida den (tog av allt lössittande på Thomson-stolpen, lindade en trasa runt den ovala överdelen och försökte knäcka lös den med en lång rörtång). Det enda som hände var att stolpen fick några märken.

Min plan är nu att tömma en kylspray ner i stolpen (hål rakt igenom från ovansidan) för att sedan försöka vända loss stolpen med ett rejält skruvstäd som mothåll. Jag har dock en känsla av att det inte kommer funka.

Är jag bara dum som lägger en massa tid och energi på detta? Stolpen sitter på lagom höjd för mig nu, och jag har inga som helst planer på att göra mig av med hojen. Jag har alltså inget reellt behov av att kunna få loss stolpen, det är mest att det stör mig något så djävulskt att veta att den sitter där på grund av att jag försummat den.

Till mitt försvar ska dock sägas att stolpen sattes på plats för tre år sedan med rikligt med fett, och att den så sent som för ett år sedan justerades i höjd åt en kortare kompis. Men som Aron poängterade ovan: stolpaset är 40 cm, med typ 15 cm utstick. Kapa eller köp rätt längd på stolparna gott folk!

Lånar tråden för råd:
Pendlar på en sliten Surly Straggler, som haft närkontakt med både bilar, regn och rusk under tio år. Den funkar ypperligt som min vardagliga trotjänare, och trots att det sitter idel fina grejor på den känns det säkert att ställa den utomhus på stan.

När jag häromveckan skulle låna ut den till en längre kompis gick det inte att få upp stolpen. Scheiß.

Under en dryg vecka har jag marinerat stolpen i WD40, både underifrån och överifrån. Ikväll gjorde jag ett seriöst försök att vrida den (tog av allt lössittande på Thomson-stolpen, lindade en trasa runt den ovala överdelen och försökte knäcka lös den med en lång rörtång). Det enda som hände var att stolpen fick några märken.

Min plan är nu att tömma en kylspray ner i stolpen (hål rakt igenom från ovansidan) för att sedan försöka vända loss stolpen med ett rejält skruvstäd som mothåll. Jag har dock en känsla av att det inte kommer funka.

Är jag bara dum som lägger en massa tid och energi på detta? Stolpen sitter på lagom höjd för mig nu, och jag har inga som helst planer på att göra mig av med hojen. Jag har alltså inget reellt behov av att kunna få loss stolpen, det är mest att det stör mig något så djävulskt att veta att den sitter där på grund av att jag försummat den.

Till mitt försvar ska dock sägas att stolpen sattes på plats för tre år sedan med rikligt med fett, och att den så sent som för ett år sedan justerades i höjd åt en kortare kompis. Men som Aron poängterade ovan: stolpaset är 40 cm, med typ 15 cm utstick. Kapa eller köp rätt längd på stolparna gott folk!
En Straggler är ju stum som ett spett, så lite våld är säkert inga problem. Som jag säkert tipsat om tidigare i tråden så tycker jag du ska kapa av stolpen (om du ändå avser vålda järnet), varpå du kör ner ett grovt armeringsjärn i den innan du klämmer fast den i ett skruvstycke. Att bara klämma fast den kommer inte duga eftersom den kommer deformeras och bli platt, varpå den går av när du bänder. Väl fast i skruvstycket bänder du lite försiktigt för att till slut ta i så hårt du orkar. Böjer du ramen får du en guldstjärna i kanten från min sida - då är du stark!

Lycka till!

Hittar tyvärr inte bilden. Jag fick loss en Thomson Elite från en Surly Cross Check ram när jag spände fast ett järnspett i sadelklämman (likt Aron gjorde med sopkvasten) och vred. Innan dess var det bad med WD40. Både ramen och sadelstolpen används ff idag.

Jag bröt loss min eftersom det blev lite fel höjd om vintrarna när jag pendlar med tjockare skor. Dessutom retade det mig att den satt fast. Så här i efterhand känner jag att jag kanske borde låtit bli. Det var väldigt mycket besvär, ramen fick några lackskador. Och jag tvingades åka buss till jobbet några dagar.

Sitter den inte för hårt kan det ibland gå men som jag skrivit ovan behövs det inte så stor kraft för att böja en ram i den ledden så man får vara försiktig om man inte vill riskera förstöra ramen. Har du inte erfarenhet av att rikta en ram sen tidigare så kolla på klipp hur det görs, Paul Brodie har gjort en mycket bra video där han praktiskt visar, så du får ett litet hum om hur stor, eller snarare liten kraft som behövs för att böja rören. En sned ram är värdelös att cykla på och det är inte helt enkelt att få den rak igen.

Hittar tyvärr inte bilden. Jag fick loss en Thomson Elite från en Surly Cross Check ram när jag spände fast ett järnspett i sadelklämman (likt Aron gjorde med sopkvasten) och vred. Innan dess var det bad med WD40. Både ramen och sadelstolpen används ff idag.

Bra tips, trodde att en sådan manöver skulle sabba stolpen på nolltid. Helst vill jag använda stolpe, ram och sadel även framöver.

Sitter den inte för hårt kan det ibland gå men som jag skrivit ovan behövs det inte så stor kraft för att böja en ram i den ledden så man får vara försiktig om man inte vill riskera förstöra ramen. Har du inte erfarenhet av att rikta en ram sen tidigare så kolla på klipp hur det görs, Paul Brodie har gjort en mycket bra video där han praktiskt visar, så du får ett litet hum om hur stor, eller snarare liten kraft som behövs för att böja rören. En sned ram är värdelös att cykla på och det är inte helt enkelt att få den rak igen.

Jag "fick" den här ramen när jag jobbade på en cykelaffär, den hade träffats av en bil och såg ut som spagetti i baktriangeln. Eftersom jag hade tillgång till all världens märkliga verktyg gjorde jag ett försök att räta ut den, och det funkade helt ok. Med det böjandet i bakgrunden tror jag inte att det är en bra idé att göra den sned igen.

Summa summarum: Jag testar med spett alternativt löst draget skruvstäd, men försöker tygla mina cyklistarmar så att inget går sönder. Är det någon som vill säga bu eller bä om kylspray? Slöseri på tid eller verkningsfullt?

Jag "fick" den här ramen när jag jobbade på en cykelaffär, den hade träffats av en bil och såg ut som spagetti i baktriangeln. Eftersom jag hade tillgång till all världens märkliga verktyg gjorde jag ett försök att räta ut den, och det funkade helt ok. Med det böjandet i bakgrunden tror jag inte att det är en bra idé att göra den sned igen.

Summa summarum: Jag testar med spett alternativt löst draget skruvstäd, men försöker tygla mina cyklistarmar så att inget går sönder. Är det någon som vill säga bu eller bä om kylspray? Slöseri på tid eller verkningsfullt?
Då har du lite erfarenhet :) Jag har bara sett försök på internet och de har inte lyckats med att kyla. Men kanske det behövs mer än kylspray, som kolsyreis?

Annars säger den samlade expertisen inom Miyata att lut (natriumhydroxid) är vägen att gå för minsta risk att skada ramen.

Senast ändrad:
Snart drar jag "praktisk erfarenhet"-kortet! Sluta ängslas, börja bända. En Straggler blir inte skev av att dra ut en sadelstolpe. Seså!

Bäst effekt med olika temperaturer blir det om det är olika material på stolpe och ram. Eller om du på något sätt kan hålla ramen varm och göra stolpen kall.

T ex som när man byter ramlager i en motorcykel, blocket är i alu och lager i stål. In i ugnen med blocket, sen trillar lagerna ut av sig själv. In i frysen med dom nya lagerna, så trillar dom i blocket av sig själv.

Lånar tråden för råd:

Best case.
Du lägger tid och energi på att få lös stolpen. Du lyckas utan att skada någon av delarna.
Du fortsätter köra sadelstolpen på samma höjd som nu

Worst case
Du lägger tid och energi på att få lös stolpen.
Du skadar lacken, stolpen eller ramen under processen.
Du reparerar sen skadorna/ersätter trasiga stolpen och fortsätter sen köra sadelstolpen på samma höjd som nu

Jag vet vad jag hade valt ?

Lånar tråden för råd:

Du kanske kan lossa klämman och bara fortsätta cykla (stökig stig sittandes), så kanske den lossnar en vacker (eller ful) dag?

Jag har säkert skrivit nåt här redan, men blir påmind att den gången jag var i TS sits så var det också en Surly cromo-ram och lång alu-stolpe (billig FSA med tjockt mjukt gods). Kontaktytan (infettad) mellan metallerna expanderade, blev som nåt slags härdat spackel. Kämpade länge, men till slut sågade jag av stolpen och delade röret längsleds inifrån, med sågblad och ensidig hållare.

Best case.
Du lägger tid och energi på att få lös stolpen. Du lyckas utan att skada någon av delarna.
Du fortsätter köra sadelstolpen på samma höjd som nu

Worst case
Du lägger tid och energi på att få lös stolpen.
Du skadar lacken, stolpen eller ramen under processen.
Du reparerar sen skadorna/ersätter trasiga stolpen och fortsätter sen köra sadelstolpen på samma höjd som nu

Jag vet vad jag hade valt ?
När du säger det så... :)

Jag har säkert skrivit nåt här redan, men blir påmind att den gången jag var i TS sits så var det också en Surly cromo-ram och lång alu-stolpe (billig FSA med tjockt mjukt gods). Kontaktytan (infettad) mellan metallerna expanderade, blev som nåt slags härdat spackel. Kämpade länge, men till slut sågade jag av stolpen och delade röret längsleds inifrån, med sågblad och ensidig hållare.

Problemet om jag skadar stolpen är att den är så lång att det lär bli svårt att nå ner hela vägen med ett sågblad, då är det bara lutet kvar.

"Don't fix if it ain't broken", men hur är det med "stuck"? Nåja, det här sätter väl ljuset på vilket vadderat liv man lever, om en fastsatt stolpe är ens värsta bryderi.

Seger!
IMG_20230917_204757.jpg

Med ett rejält skruvstäd som mothåll och en kompis som extra kraft kom stolpen loss med en rejäl smäll. Efter att vridit några varv i städet gick det att få upp den med hjälp av en kraftig rundstav fäst med stolpens bultar.

Efter det satte jag ned stolpen i ramen igen och kände mig framgångsrik och dum på samma gång.

Seger!
Visa bilaga 654311

Med ett rejält skruvstäd som mothåll och en kompis som extra kraft kom stolpen loss med en rejäl smäll. Efter att vridit några varv i städet gick det att få upp den med hjälp av en kraftig rundstav fäst med stolpens bultar.

Efter det satte jag ned stolpen i ramen igen och kände mig framgångsrik och dum på samma gång.
Grattis! Bara att sätta tillbaka den nu då. ?

Seger!
Visa bilaga 654311

Jag är nu i en liknande situation fastän med en annan cykeldel. Ett problem som jag kunde ha helt undvikit bara om jag inte rörde någonting. Men, som det sägs…

1694980070962.jpeg

Tillbaka
Topp