SRAM Level behöver mer kraft

Grissminkning var min första tanke också!

Dugliga bromsar bromsar bra med valfria belägg och små skivor. Dåliga bromsar bromsar dåligt med svartmagibelägg och stora skivor.

Lägg inte mer pengar på de där bromsarna..
Att styla en Volvo är som att sminka en gris. Det vet du.

I am essentially in the same boat. I have an old rooted distain for SRAM because of the finicky caliper adjustment. Really appreciate Shimano for reliability but its 2-piston offerings do not really impress for power. (I find Formula much better at 2 piston designs)

So I am torn between familiar and dependable 2p Shimano or the following...

Same end price if you account for shipping costs, as the 6100 in the link.
Visa bilaga 654084
Please, buy formula brakes instead of sram. I run Cura 4 and they are fantastic compared to Code R and other brakes, linear modulation and if you need more power you can always pull the lever more. I was able to find a set of cura 4 with rotors for 210€, not a lot of time nor cursewords needed when doing interal routing because of speedlock. You can probably find the Cura 2 cheaper.

Har även jag försökt biffa upp ett par Level TL, 203mm skivor och metall belägg. Körde mestadels enduro. Absolut hopplösa, hade aldrig tillräckligt med kraft utan körde ned för branter med max broms på utan att sakta ned.

Har dom idag på min xc/trail-hoj som bara kör platt, för dåliga för ens det. Skulle inte rekommendera att försöka fixa dom, lägg pengarna på ett par vettigare istället!!

Senast ändrad:
Please, buy formula brakes instead of sram. I run Cura 4 and they are fantastic compared to Code R and other brakes, linear modulation and if you need more power you can always pull the lever more. I was able to find a set of cura 4 with rotors for 210€, not a lot of time nor cursewords needed when doing interal routing because of speedlock. You can probably find the Cura 2 cheaper.
Modulation is indeed the first thing I noticed when changing over to Formula. But now the crime is done and a pair of SRAMs is on the way. In all honesty, the fatty would not really benefit from the added finesse of a truly linear brake set.

Måste bryta in igen och säga att jag inte riktigt förstår detta.
SRAM Level är enkla billiga bromsar, och har kvalitet därefter. Behövs bättre så byt. Men om man inte kan pallnita med dem är det faktiskt så att bromssrna inte funkar som tänkt. Testade på hemvägen från dagens cykeltur att bromsa med sonens Level. Dessutom med kalla sintrade belägg. Inga som helst problem att få bakhjulet att lyfta genom att använda ett finger på frambromsen. Bakbromsen nitar också med ett finger.
Dessa bromsar har bromsat oss ner för hela åreskutan i ett svep utan problem, men där räddades de nog av att han är lätt, för de enkla Shimanobromsar jag då hade lade nästan av helt. För en vuxen karl hade det nog inte funkat lika bra alltaå.
Mao: Det är enkla bromsar, behövs bättre bromsar så byt. Kör du ofta långa utförslöpor så byt. Gillar du bara tt nörda bromsar och ha en ursäkt så byt. Men om du inte kan bromsa vid vanlig körning är det något fel på bromsarna... fått något oljeskit på beläggen kanske?

IMG_8777.jpeg

Nu så. Har bara gjort några inbromsningar på uppfarten, men nog blev grisen lite smågullig med läppstift på...

Nu så. Har avverkat ett varv på hemmaslingan och en måndagsride. Inget snack om att jag fortfarande föredrar det lite mer omedelbara bettet i Shimanobromsarna, men det är inget fel på bromsförmågan längre efter byte till Trickstuffbeläggen. Slits de inte löjligt fort (jag kör ju stig, inte bikepark) ser jag ingen anledning att byta ut bromsarna.

Eller ja, jag villhöver ju en uppsättning Hayes, men det är ju alldeles oavsett om bromsarna som sitter på funkar...

Har du bäddat in dom eller var detta intrycket från första turen? Klossar behöver köras in nämligen. Finns procedurer för det. Summa summarum, de fungerar långt ifrån så bra de kan direkt vid montage.

Har du bäddat in dom eller var detta intrycket från första turen? Klossar behöver köras in nämligen. Finns procedurer för det. Summa summarum, de fungerar långt ifrån så bra de kan direkt vid montage.
Gör det stor skillnad? Jag har aldrig gjort det utan tänkt att det är placebo. Men jag har kanske gått misste om något?

Gör det stor skillnad? Jag har aldrig gjort det utan tänkt att det är placebo. Men jag har kanske gått misste om något?

Det berör mycket.

Magura belägg måsta man absolut bädda i, annars kan man snart slänga belägg. De blir också mycket kraftiga av inbäddningen. Trickstuff Power belägg behöver man nästa inte bädda i, de funkar riktigt bra från början och jag har aldrig haft problem med dom. Det är dock bra att bromsa konstant och inte för hård och för lätt de första gångerna, precis som inbäddningsproceduren.

För det vill du ha organiska belägg
tillförlitlighet i våta/leriga förhållanden,
För det upplever jag att sintrade belägg är bättre
bromsningstid/värme
För det vill du ha sintrade

Själv föredrar jag sintrade belägg och ser ingen större nackdel med dem om man inte bryr sig om att de låter lite när det är vått. Jag kör dock organiska fram på stigcykeln i nuläget men när det är dags att byta så blir det sintrade.

Går ju att montera organiskt på ena sidan och sintrat på andra sidan med. Används inom downhill av vissa åkare. Det bästa av två världar?

Går ju att montera organiskt på ena sidan och sintrat på andra sidan med. Används inom downhill av vissa åkare. Det bästa av två världar?
Ska man uppfatta detta som att köra frambromsen med ett halvt sinter och ett halvt organist belägg så att det blir mixat på en broms eller menar du att köra organiskt fram o sinter bak?

Äh. Kolla K&S efter bra Code RSC-bromsar så kan du säkert pruta till dig lite trickstuff-belägg och kanske 200-skivor på köpet...?

Diskussion på SRAM-fabriken:

Tekniker: ”Let’s face it, våra bromsar tar för dåligt. Tillbaka till ritbordet.”

Marknadskille: ”Inga problem, vi säger att de är bra på att modulera bromsverkan.”

Jag fick tips, tror från Valhalla, om BBB DiscStop HP. Bromsar bra, dock inte så bra som Trickstuff Power, håller länge och priset är OK. I ditt fall skulle det vara BBS-441.

Beläggen till mina Shimanobromsar kostar hälften så mycket och räcker mer än dubbelt så länge.
Jag har kört lila Galfer i ett år på mina SRAM bromsar inte många ören per mil. På mina Level kan jag inte riktigt svara för jag har inte kört tillräckligt långt än, men efter 30 mil är det inget extremt slitage.
Byt bromsar och var glad med de nya tycker jag låter som lösningen. Gott nytt broms helt enkelt!?

Tillbaka
Topp