Landsvägsdäck på en gravelbike?

Hejsan! Jag planerar på att köra Vättern om två år och lär då införskaffa en cykel för detta ändamål. Efter att ha tittat runt hel del så har jag insett att det jag allra helst skulle vilja ha att köra med hemma är ju en gravelbike. Men dem tjockare däcken på en sådan kommer ju definitivt göra stor skillnad på 36 mil. Min fråga är då: Kan man sätta landsvägshjul på en gravelcykel?

Finns det några andra anledningar till varför en gravelcykel vore ett dåligt val för Vättern?

Det kan se lite tanigt ut men funkar absolut.
IMG_20190921_112017421.jpg

Funkar finemang, kör själv på sådan lösning. Ett par "fulhjul" med bredare grusdäck å ett par finare med lite högre profil och släta 28mm, gör att man kan byta beroende på vad som skall cyklas på bara någon minut. Inte bäst på något men fullkomligt tillräckligt på båda underlagen, tänker jag.

I vad ligger problemet att köra tvådelat fram på en ’gräävvel’ - alltså en grushoj ?
Alla verkar utgå ifrån att det ska va 1X på en sån. Det är ingen naturlag utan bara ett sätt att hitta på en skala där man aldrig hittar precis rätt.

En bra gruscykel har givetvis 2x-drivlina, det vet väl alla.

2x har många fördelar över 1x och väldigt få nackdelar över lag. På alla cyklar jag provat och/eller ägt har en framväxel bara (möjligtvis) uppvisat en nackdel en gång och det är på min HT där den (troligtvis) begränsar hur breda däck jag kan ha bak.

I vad ligger problemet att köra tvådelat fram på en ’gräävvel’ - alltså en grushoj ?
Alla verkar utgå ifrån att det ska va 1X på en sån. Det är ingen naturlag utan bara ett sätt att hitta på en skala där man aldrig hittar precis rätt.
En tillverkare tar en komplett cykel, tillämpar n-1, vilket ger en ny produkt. Köparen drabbas då av n+1, vilket skapar ett omättligt konsumtionsbehov. (grovt förenklat)

Asfalt och grus, så har man tvådelat.
Lera och gräs, så skippar man framväxel eftersom den tenderar att bli igengeggad.

(Man=Jag)

Vid ca 50 vevar jag ur min CX-gravel (42x11). Det kan bli problem om man vill köra VR i klunga.
Skulle jag kunna köra 46x10 skulle det nog greja sig. Det skulle förutsätta ny kassett, kedja och N/W-klinga. Sedan ståtrampa i backarna.

Vid ca 50 vevar jag ur min CX-gravel (42x11). Det kan bli problem om man vill köra VR i klunga.
Skulle jag kunna köra 46x10 skulle det nog greja sig. Det skulle förutsätta ny kassett, kedja och N/W-klinga. Sedan ståtrampa i backarna.
En kugg mindre på högsta växeln alltså? Hur stor fartskillnad gör det?

För det kan vara lite knivigt att få plats med feta däck och en framväxel samtidigt. Då krävs det ett bredare vevparti och/eller längre kedjestag.

För det kan vara lite knivigt att få plats med feta däck och en framväxel samtidigt. Då krävs det ett bredare vevparti och/eller längre kedjestag.
Då är det kanske en mtb man ska ha?
Den senaste version av ’min’ grushoj klarar 55 mm däck. Borde ju räcka för lite grus.

28 mm, som på mina fälgar blir 29 mm. Det funkade bra på Sverigetempot och UTU, men på PBP hade jag gärna haft bredare däck för att kunna köra med lägre däcktryck utan att riskera genomslagspunka. Jag är lättviktare, men brukar släpa med mig alldeles för mycket på cykeln. På PBP tror jag totalvikten var 88 kg vid start.

Då är det kanske en mtb man ska ha?
Den senaste version av ’min’ grushoj klarar 55 mm däck. Borde ju räcka för lite grus.
Eller så vill man ha kortare kedjestag och/eller ett smalare vevparti.

Eller så vill man ha kortare kedjestag och/eller ett smalare vevparti.

Finns det smalare HTvevaxlar än 68 mm?

28 mm, som på mina fälgar blir 29 mm. Det funkade bra på Sverigetempot och UTU, men på PBP hade jag gärna haft bredare däck för att kunna köra med lägre däcktryck utan att riskera genomslagspunka. Jag är lättviktare, men brukar släpa med mig alldeles för mycket på cykeln. På PBP tror jag totalvikten var 88 kg vid start.
Jag är visserligen en mellanviktare men gillar att packa lätt. Cyklar f.n. 28/30 mm GP5000S TR på "komforträcern" och hade förra säsongen 32/32 både på både den och och CX-grushojen (för asfaltsåka). Med rätt bredd på fälgarna är det ingen större aeroförlust i de farter som gäller för långcykling.

Grovt räknat ca 10% vardera genom större storklinga och mindre minstadrev på kassetten. 20% högre toppfart är rätt mycket, t ex 60 km/h istället för 50 km/h.
Fast för att komma upp i 60 kph behöver man ganska många W (om det inte är god nedförsbacke) och då helt utan att det spelar någon roll vilken utväxling man har
Screenshot 2023-09-18 at 18.30.49.png

Och trots rätt vind behövs ohållbart många W även om 44/11 räcker till som utväxling
Screenshot 2023-09-18 at 18.28.13.png

Fast för att komma upp i 60 kph behöver man ganska många W (om det inte är god nedförsbacke) och då helt utan att det spelar någon roll vilken utväxling man har
Visa bilaga 654486

Och trots rätt vind behövs ohållbart många W även om 44/11 räcker till som utväxling
Visa bilaga 654487
Det är ändå rätt trist att bli avhängd från sin klunga i utförslöpa och/eller medvind för att man trampar ur växlarna.

Just starka och bussiga kompisar man har då då...
På Vättern kan det nog hända, utan att det är av elakhet (eller att det är en grupp man planerat cykla med).

För de som inte sett; om man leker runt lite här får man en uppfattning av vilken utväxling man önskar. Jag hade velat haft ett möjligt spann på säg 12-60km/t för Vättern, inom rimlig kadens.

Kör 1x på alla mina cyklar, dvs racer, gravel, mtb & pendlare. Gillar varken tätstegade kassetter eller framväxlar. En 11-delad kassett 11-42t ger mig all range jag behöver med precis lagom steg mellan växlarna. Hade jag inriktat mig på tempo i ett platt landskap hade jag antagligen velat ha lite tätare steg. På MTB kör jag 10-51.

Senast ändrad:
Schmetterling måste väl ändå vara det tyska ordet med mest ss-vibbar relativt betydelsen. Betyder märkligt nog inte klusterbomb.

Det går utmärkt att köra lvg med sin CX/Gravel. Till min White CX har jag dubbla hjuluppsättningar, här med 38mm kolfiberhjul och 25mm lvg-däck. Det är tvådelat fram (Tiagra) och jag har gått upp från 46T till 50T för att få bättre snurr på vägen. Ingen som helst försämring på gruset med den större klingan.
IMG_7833.jpg

Håller med om att det inte är en naturlag och att 1x inte på något sätt är en självklarhet. Det är sällan man hör så mycket konkreta argument eller förklaringar bakom åsikterna om 1x eller 2x. Jag tänker att för- eller nackdelar med 1x/2x beror helt och hållet på var man cyklar och att ens egna åsikter kanske i allt för hög grad påverkas av vad man är van vid.

2x fungerar utmärkt om man har tid att planera sitt växlande och inte störs av att använda en framväxel, t.ex. på landsväg och lättcyklade grusvägar. Men om man snabbt behöver kunna växla upp/ner i mittenregistret kan en framväxel vara oerhört irriterande och opraktiskt och där är 1x överlägsen, t.ex. om det rör sig om tekniskt cykling på stig eller tuffare grusvägar där hastigheten varierar mycket och snabbt. Det är sällan någon som lyfter fram detta utan låser fast sig i att 1x eller 2x är överlägset.

Jag upplever att 2x-förespråkarna ofta cyklar på grushojar som är ganska lika landsvägscyklar eller cyklar på vägar/underlag där man i princip hade kunnat använda en renodlad landsvägscykel istället. 1x-förespråkarna upplever jag oftare cyklar på mer utmanande vägar/underlag och jag kan tänka mig att de i större utsträckning kanske kommer från MTB-hållet där 1x är jättevanligt.

Håller med om att det inte är en naturlag och att 1x inte på något sätt är en självklarhet. Det är sällan man hör så mycket konkreta argument eller förklaringar bakom åsikterna om 1x eller 2x. Jag tänker att för- eller nackdelar med 1x/2x beror helt och hållet på var man cyklar och att ens egna åsikter kanske i allt för hög grad påverkas av vad man är van vid.

2x fungerar utmärkt om man har tid att planera sitt växlande och inte störs av att använda en framväxel, t.ex. på landsväg och lättcyklade grusvägar. Men om man snabbt behöver kunna växla upp/ner i mittenregistret kan en framväxel vara oerhört irriterande och opraktiskt och där är 1x överlägsen, t.ex. om det rör sig om tekniskt cykling på stig eller tuffare grusvägar där hastigheten varierar mycket och snabbt. Det är sällan någon som lyfter fram detta utan låser fast sig i att 1x eller 2x är överlägset.

Jag upplever att 2x-förespråkarna ofta cyklar på grushojar som är ganska lika landsvägscyklar eller cyklar på vägar/underlag där man i princip hade kunnat använda en renodlad landsvägscykel istället. 1x-förespråkarna upplever jag oftare cyklar på mer utmanande vägar/underlag och jag kan tänka mig att de i större utsträckning kanske kommer från MTB-hållet där 1x är jättevanligt.
Växla med stort steg på 2X är oerhört enkelt, växla simultant fram och bak är lätt som en plätt - iaf med sram som jag använder - så det argumentet håller inte. Däremot förstår jag vitsen med 1X på mtb. Fast av andra skäl.

Växla med stort steg på 2X är oerhört enkelt, växla simultant fram och bak är lätt som en plätt så det argumentet håller inte. Däremot förstår jag vitsen med 1X på mtb. Fast av andra skäl.
Att du tycker att det är enkelt gör bara att det går snabbare, men du kommer inte ifrån att det ändå måste göras. Dessutom kan det vara riktigt irriterande om det måste göras väldigt ofta.

Min poäng är att 1x eller 2x beror helt och hållet på situation och att man inte på en övergripande nivå borde förespråka det ena eller det andra.

Tillbaka
Topp