mkallstrom
Aktiv medlem
Landsvägsdäck på en gravelbike?
På stig är ju ett alternativ med 2x att ligga kvar på lillklingan. Man kommer utan överdrivet hög kadens upp i över 20 km/h på den, kanske närmare 30 km /h med andra framklingor än jag har.Håller med om att det inte är en naturlag och att 1x inte på något sätt är en självklarhet. Det är sällan man hör så mycket konkreta argument eller förklaringar bakom åsikterna om 1x eller 2x. Jag tänker att för- eller nackdelar med 1x/2x beror helt och hållet på var man cyklar och att ens egna åsikter kanske i allt för hög grad påverkas av vad man är van vid.
2x fungerar utmärkt om man har tid att planera sitt växlande och inte störs av att använda en framväxel, t.ex. på landsväg och lättcyklade grusvägar. Men om man snabbt behöver kunna växla upp/ner i mittenregistret kan en framväxel vara oerhört irriterande och opraktiskt och där är 1x överlägsen, t.ex. om det rör sig om tekniskt cykling på stig eller tuffare grusvägar där hastigheten varierar mycket och snabbt. Det är sällan någon som lyfter fram detta utan låser fast sig i att 1x eller 2x är överlägset.
Jag upplever att 2x-förespråkarna ofta cyklar på grushojar som är ganska lika landsvägscyklar eller cyklar på vägar/underlag där man i princip hade kunnat använda en renodlad landsvägscykel istället. 1x-förespråkarna upplever jag oftare cyklar på mer utmanande vägar/underlag och jag kan tänka mig att de i större utsträckning kanske kommer från MTB-hållet där 1x är jättevanligt.
Jämförelse för GRX Di2 som jag har, kadens på 80. Jag tror jag har ställt in att växla efter 31-13.
Länk