Landsvägsdäck på en gravelbike?

Håller med om att det inte är en naturlag och att 1x inte på något sätt är en självklarhet. Det är sällan man hör så mycket konkreta argument eller förklaringar bakom åsikterna om 1x eller 2x. Jag tänker att för- eller nackdelar med 1x/2x beror helt och hållet på var man cyklar och att ens egna åsikter kanske i allt för hög grad påverkas av vad man är van vid.

2x fungerar utmärkt om man har tid att planera sitt växlande och inte störs av att använda en framväxel, t.ex. på landsväg och lättcyklade grusvägar. Men om man snabbt behöver kunna växla upp/ner i mittenregistret kan en framväxel vara oerhört irriterande och opraktiskt och där är 1x överlägsen, t.ex. om det rör sig om tekniskt cykling på stig eller tuffare grusvägar där hastigheten varierar mycket och snabbt. Det är sällan någon som lyfter fram detta utan låser fast sig i att 1x eller 2x är överlägset.

Jag upplever att 2x-förespråkarna ofta cyklar på grushojar som är ganska lika landsvägscyklar eller cyklar på vägar/underlag där man i princip hade kunnat använda en renodlad landsvägscykel istället. 1x-förespråkarna upplever jag oftare cyklar på mer utmanande vägar/underlag och jag kan tänka mig att de i större utsträckning kanske kommer från MTB-hållet där 1x är jättevanligt.
På stig är ju ett alternativ med 2x att ligga kvar på lillklingan. Man kommer utan överdrivet hög kadens upp i över 20 km/h på den, kanske närmare 30 km /h med andra framklingor än jag har.

Jämförelse för GRX Di2 som jag har, kadens på 80. Jag tror jag har ställt in att växla efter 31-13.
1695099455004.png

Länk

Finns det smalare HTvevaxlar än 68 mm?
Vet inte vad HTvevaxlar är, men en landsvägsgrupp från Shimano har en Q-faktor på 146 mm och en gravelgrupp typ GRX har 151 mm. 5 mm är inte så mycket så tror att dom flesta inte märker det, annars finns XTR-pedaler med -3mm på så att det blir samma Q-faktor.
Det blir ju också sämre kedjelinje om man kör stora drevet fram och stort drev bak eftersom framklingorna ligger längre ut. Du måste även ha en "wide" framväxel, kan inte köra med vilken modell du vill.

Jag är visserligen en mellanviktare men gillar att packa lätt. Cyklar f.n. 28/30 mm GP5000S TR på "komforträcern" och hade förra säsongen 32/32 både på både den och och CX-grushojen (för asfaltsåka). Med rätt bredd på fälgarna är det ingen större aeroförlust i de farter som gäller för långcykling.
För långcykling har jag gett upp tanken på att vara aero och tycker att det funkar bra ändå ?. Har köpt 32 mm Continental GP 5000 som jag kommer att köra på i fortsättningen. Så länge de ser ok ut på fälgarna bryr jag mig inte om eventuellt aero-straff för att de är för breda.

Här är en bild på cykeln i PBP-utförande:
IMG_5147.jpeg

På racern har jag kört 25 mm Continental GP 5000 med latexslangar (däcken mäter 26 mm på mina fälgar) och tycker att det har varit bekvämt. Ser egentligen ingen anledning att gå upp i däckbredd, men kommer kanske att köra slut på mina 28 mm-däck på den cykeln. På racern intalar jag mig fortfarande att aero är viktigt, så jag kan motivera att köpa andra onödiga saker, t ex aero-styre.

Senast ändrad:
Jag köpte ett extra hjulset, från nån som sålde originalhjulen till en Specialized Allez. Då fick jag rätt fälgbredd för racing, och skipper byta däck hela tiden.

Håller med om att det inte är en naturlag och att 1x inte på något sätt är en självklarhet. Det är sällan man hör så mycket konkreta argument eller förklaringar bakom åsikterna om 1x eller 2x. Jag tänker att för- eller nackdelar med 1x/2x beror helt och hållet på var man cyklar och att ens egna åsikter kanske i allt för hög grad påverkas av vad man är van vid.

2x fungerar utmärkt om man har tid att planera sitt växlande och inte störs av att använda en framväxel, t.ex. på landsväg och lättcyklade grusvägar. Men om man snabbt behöver kunna växla upp/ner i mittenregistret kan en framväxel vara oerhört irriterande och opraktiskt och där är 1x överlägsen, t.ex. om det rör sig om tekniskt cykling på stig eller tuffare grusvägar där hastigheten varierar mycket och snabbt. Det är sällan någon som lyfter fram detta utan låser fast sig i att 1x eller 2x är överlägset.

Jag upplever att 2x-förespråkarna ofta cyklar på grushojar som är ganska lika landsvägscyklar eller cyklar på vägar/underlag där man i princip hade kunnat använda en renodlad landsvägscykel istället. 1x-förespråkarna upplever jag oftare cyklar på mer utmanande vägar/underlag och jag kan tänka mig att de i större utsträckning kanske kommer från MTB-hållet där 1x är jättevanligt.
Jag inbillar mig att de som cyklar sådan stig att de inte hinner växla fram är betydligt färre än de som susar fram på en blandning av asfalt, grusväg och enklare stig. För egen del har jag bara legat kvar på lillklingan när det blivit tekniskt. Sällan man behöver upp på storklingan i terrängen. Med det sagt, så har jag för tillfället 1x på båda crossarna, men det beror helt på lerränsningen och att jag aldrig behöver en storklingan under CX-lopp.

Att du tycker att det är enkelt gör bara att det går snabbare, men du kommer inte ifrån att det ändå måste göras. Dessutom kan det vara riktigt irriterande om det måste göras väldigt ofta.

Min poäng är att 1x eller 2x beror helt och hållet på situation och att man inte på en övergripande nivå borde förespråka det ena eller det andra.
Så kan man se på saken. Men det blir vanskeligt att byta mellan 1X och 2X på samma cykel på samma resa IMHO.

Olika setups har olika för/nackdelar
2-delat kommer från lvg
1–delat från CX

Gravelvärlden har svårt att bestämma sig. Kollar jag race fån US (platt) gäller 2x.

På lvg har jag en del kompisar som kör 1x.
På VR går det nog utmärkt att köra 1x. Jag hade valt 2x om jag kunde.

Körde 1x i flera år men har 2x på senaste hojen. Kunde inte vara gladare. Det vidrigaste med 1x (38 11-42) för mig var att ligga och nöta i branta backar och aldrig känna att jag hade en tillräcklig låg växel och som dessutom lät mycket och kändes ineffektiv pga dålig kedjelinje. Blä!

Nu 48/31 11-30, förra året var det 46/30 11-32. Nästa gång blir det 48/31 11-32.

Körde 1x i flera år men har 2x på senaste hojen. Kunde inte vara gladare. Det vidrigaste med 1x (38 11-42) för mig var att ligga och nöta i branta backar och aldrig känna att jag hade en tillräcklig låg växel och som dessutom lät mycket och kändes ineffektiv pga dålig kedjelinje. Blä!

Nu 48/31 11-30, förra året var det 46/30 11-32. Nästa gång blir det 48/31 11-32.
Jag är stor 2x-förespråkare och skulle alltid välja det när det går, men är inte kedjelinjen på lägsta växeln sämre med 2x än med 1x? Fast man kanske mer sällan behöver lägsta med 2x.

Man kan bara älska trådar som denna där det från frågeställningen "Kan man sätta landsvägshjul på en gravelcykel?" spåras till allt mellan toppfarter värdiga elitcyklister, lingvistik och ännu ett slag i det evigt pågående 1x vs 2x kriget kryddat med ett och annat inlägg om däckbreddsval och praktiska erfarenheter.

Som andra redan skrivit så går det utmärkt att sätta landsvägsdäck på grejveln. Jag har en gruscykel och en landsvägscykel och på dom sitter det hjul med samma bredd (25mm).
På grushojen har jag 38 däck och på landsvägarn 28.
Det är verkligen två olika upplevelser att cykla på dessa hojar där jag nog kan tycka landsvägarn är mycket roligare. Nu kanske däckval och hitta rätt däcktryck kan göra skillnad men jag tycker nog du bör provcykla ordentligt innan köp om du ”bara” ska ha en hoj.

Vad gäller utväxling så är det ju väldigt individuellt. På landsvägarn har jag 46/33 36/10 och på gruscykeln 40 44/10.
På landsväg med gruscykeln ligger jag väldigt mycket på dom minsta kuggen och det kan bli lite störigt ibland att stegen mellan växlarna är stora.

Vet inte vad HTvevaxlar är, men en landsvägsgrupp från Shimano har en Q-faktor på 146 mm och en gravelgrupp typ GRX har 151 mm. 5 mm är inte så mycket så tror att dom flesta inte märker det, annars finns XTR-pedaler med -3mm på så att det blir samma Q-faktor.
Det blir ju också sämre kedjelinje om man kör stora drevet fram och stort drev bak eftersom framklingorna ligger längre ut. Du måste även ha en "wide" framväxel, kan inte köra med vilken modell du vill.
Ja, det var lite slarvigt och hastigt uttryckt men har tolkats rätt.

Shimano lvg vevar har Q om 148mm, så där är skillnaden försvinnande liten.

Minns den inte men sannolikt därifrån jag fick det ?

Hittar den tyvärr inte på YT. Men det är 3 gentlemän i en pub som sitter och filosoferar, en engelsman, en fransos och en tysk. Dom kommer in på hur vackert språket kan vara (har jag för mig), engelsmannen säger långsamt och poetiskt "butterfly", fransosen lite drömskt "papillon", tysken reser sig upp och slår ihop klackarna "schmetterling", lite fritt ur minnet.

Shimano lvg vevar har Q om 148mm, så där är skillnaden försvinnande liten.
Sedär ja, då har dom säkert utökat det på nyare modeller för att alla racer-cyklar tar 30 mm däck nu för tiden.

Om vi bortser från 1x vs. 2x diskussionen så kan man absolut köra med lvg-däck på en gravelbike. Jag använder min Ridley Kanzo C till både gravel och lvg, har två hjulpar med gravel respektive lvg-däck. Tänk bara på att du behöver shimsa bromsskivorna så att de sitter "lika" på båda hjulparen för enklare/snabbare byte.

Undrar hur proffslagen löser "disc rub" när de byter hjul hej vilt. Beläggen borde ligga emot ganska ofta kan man tycka?

För att återgå till 1x vs. 2x diskussionen: jag har 1x på alla cyklar, funkar utmärkt. ;-)
Ps har dessutom samma utväxling på gravel och lvg 42 fram och 11-42 bak. :-)

När jag köpte min gruscykel fick jag för mig att det skulle gå bra med bara den samt lite olika hjulpar.
Det gick inge' bra.

Jag har haft funderingar på att kunna göra randojonne av min gruscykel. Hitta en 1x setup som skulle funka. Med tex 11-36 kassett och en 46-klinga skulle jag klara mig även om det blir lite glesstegat och inte bäst när det lutar.

Har förvisso fäste för framväxel och ett reglage för vajerdragen framväxel så det är kanske bäst att gå den vägen.

Vill inte göra det permanent. Grusåkat här kring Nacka är för rappt och knixigt för 2x. Jag har testat.

Jag har haft funderingar på att kunna göra randojonne av min gruscykel. Hitta en 1x setup som skulle funka. Med tex 11-36 kassett och en 46-klinga skulle jag klara mig även om det blir lite glesstegat och inte bäst när det lutar.

Har förvisso fäste för framväxel och ett reglage för vajerdragen framväxel så det är kanske bäst att gå den vägen.

Vill inte göra det permanent. Grusåkat här kring Nacka är för rappt och knixigt för 2x. Jag har testat.
Med trådlös elektronisk framväxel (med reglage) och två vevpartier (1x och 2x), så kan du snabbt byta emellan att köra 1x och 2x.
Snikvarianten är modulärt vevparti som kan konverteras mellan 1x och 2x. Då tar det några minuter till vid bytet.

Denna uppsjö av lösningar var anledningen till att jag till slut köpte en dedikerad lvg-hoj ist för att sminka grusjonnen. Har man ekonomiskt, fysiskt och själsligt plats för detta så rekommenderar jag det varmt.

Hittar den tyvärr inte på YT. Men det är 3 gentlemän i en pub som sitter och filosoferar, en engelsman, en fransos och en tysk. Dom kommer in på hur vackert språket kan vara (har jag för mig), engelsmannen säger långsamt och poetiskt "butterfly", fransosen lite drömskt "papillon", tysken reser sig upp och slår ihop klackarna "schmetterling", lite fritt ur minnet.
Tror tysken t.o.m. drar till med ”Was ist falsch mit Schmetterling?” om jag minns rätt.

Nu fick man ju idéer. Kanske skulle sätta 36/10 kassetten på grushojen och köpa en 32/10 till landsvägarn.

Med trådlös elektronisk framväxel (med reglage) och två vevpartier (1x och 2x), så kan du snabbt byta emellan att köra 1x och 2x.
Snikvarianten är modulärt vevparti som kan konverteras mellan 1x och 2x. Då tar det några minuter till vid bytet.
Jag har mekväxlar och Force 1x vevparti. Det sitter åt helsike för smalt för att tåla så mycket större klinga. Det är trist att det inte verkar finnas vidare utbud på 11-del 10-36 kassetter. NW-klingan går så jäkla skönt.

Denna uppsjö av lösningar var anledningen till att jag till slut köpte en dedikerad lvg-hoj ist för att sminka grusjonnen. Har man ekonomiskt, fysiskt och själsligt plats för detta så rekommenderar jag det varmt.
Helt klart bäst att ha N+1 cykel.

Men, jag överväger skarpt att randofiera min gravel för asfalt. Möjligheten till bredare däck och en allmänt mer stryktålig cykel vs en renodlad räser tror jag är optimalt för långturer (+40 mil) på asfalt med packning. I mitt fall har jag singelklinga. Det begränsar. Men bör funka med 46t.

Men för kortare turer (-40 mil) är nog en räser det optimala valet av vapen.

Asfalt och grus, så har man tvådelat.
Lera och gräs, så skippar man framväxel eftersom den tenderar att bli igengeggad.

(Man=Jag)
Att det geggar igen händer även vid gruskörning, i regn och på vintern med en analog racer. Det vill säga utan elväxlar. Men kör själv x2 fram utan DI2. Funkar för mig. Även om jag har syndiga fantasier om något fräsigare.

Senast ändrad:
1x och widekassett hade jag stört mig på, men visst tusan går det - speciellt om man inte cyklar i grupp.
Vad menas med en wide casette? Jag har själv ett extra hjulset med 32 mm Pirelli slick, men trampar ibland ur med klingan där fram. Är det hyfsat enkelt att byta till en större för längre landsvägslopp?

Vad menas med en wide casette? Jag har själv ett extra hjulset med 32 mm Pirelli slick, men trampar ibland ur med klingan där fram. Är det hyfsat enkelt att byta till en större för längre landsvägslopp?

Om du menar att byta kassett så tror jag inte det hjälper. Dom flesta kassetter har samma minsta drev oavsett hur "wide" dom är. 11 vanligast? Finns väl iof några med 10 som minsta, men det anses här på Happy vara dåligt.

Huruvida man "trampar ur" beror minst lika mycket på peersonliga preferenser för kadens som faktisk utväxling. Som jag visade ovan går det duktigt fint att toppa 60 kph med 42x11 (och 32 mm däck) om man bara kan tåla lite högre trampfrekvens än 100 rpm. Likväl går det fint att hålla hygglig motionärsfart på en gravel med 42x11-42T som på en racer med 2x och tätare kassett, även om det kostar något mer i effekt

IMG_1038.jpeg

(plus lite motvind och regn i morse)

Personligen har jag dock hellre haft 12T som minsta när det näst minsta är 13T, blir för stort hopp annars utöver den betydligt sämre effektiviteten, men det är ju lätt fixat.

Huruvida man "trampar ur" beror minst lika mycket på peersonliga preferenser för kadens som faktisk utväxling. Som jag visade ovan går det duktigt fint att toppa 60 kph med 42x11 (och 32 mm däck) om man bara kan tåla lite högre trampfrekvens än 100 rpm. Likväl går det fint att hålla hygglig motionärsfart på en gravel med 42x11-42T som på en racer med 2x och tätare kassett, även om det kostar något mer i effekt

Visa bilaga 655520
(plus lite motvind och regn i morse)

Personligen har jag dock hellre haft 12T som minsta när det näst minsta är 13T, blir för stort hopp annars utöver den betydligt sämre effektiviteten, men det är ju lätt fixat.
Lite segt att behöva rotera vevarna över 120 rpm för att hålla 60 knyck med 42-11.

Om du menar att byta kassett så tror jag inte det hjälper. Dom flesta kassetter har samma minsta drev oavsett hur "wide" dom är. 11 vanligast? Finns väl iof några med 10 som minsta, men det anses här på Happy vara dåligt.
Hej,
Nej, jag har 1by med typ 11-42t, och 40t där fram. Ibland hade det varit najs att sätta på en större krans där fram.

Känns ju som att det egentligen är den bästa lösningen. Känns som att man får en väldigt fin landsvägshoj för ganska lite pengar också, känns inte som att man kan säga det samma för grus.

Det är inte segt att rotera vevarna i 120 rpm, men det är segt att behöva göra det för att försöka nå 60 knyck.

Självklart. Men det är ju minst lika segt att producera effekten för att komma upp i 60 kph.

En CX eller gravel, med lite sämre aerodynamik, något mer upprätt sittställning, högre vevparti etc kommer inte nödvändigtvis lämpa sig lika väl för höga toppfarter men ändå vara fullt tillräcklig för de flestas behov vid "vanlig" landsvägscykling. Varför måste det bästa bli det godas fiende?

Tillbaka
Topp