The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Blev inte 1600hm. Körde en platt variant i vildmarken. Såg en älg och två tjädrar. Startade lite sent så det blev kallt om fingrar och fötter. Följde Våman motströms till källan Våmsjön. Sen den brantaste backen ner, tänke gå en bit men jag kör med racerskor så det var bara att fortsätta cykla ner till Däverdalen. Flack grusväg till asfaltvägen som går mot Älvdalen. Följde älven Rotnen till byn Näset/Älvdalen. Tog Kanonvägen en rak och tråkig asfaltsväg i eviga 30km till Våmhus. Blev 807hm upp och ner varade i 101 km och dryga 4 timmars cykling.
IMG_20230913_162822.jpg
IMG_20230912_173138.jpg
IMG_20230913_164645.jpg
IMG_20230913_170820.jpg
IMG_20230913_170830.jpg
IMG_20230913_173404.jpg
Screenshot_2023-09-13-22-08-51-89_3bb53944894d9646ec5754b62cc2584b.jpg

Bilagor

• IMG_20230912_173129.jpg
    IMG_20230912_173129.jpg
    919.2 KB · Besök: 59
  • IMG_20230913_164652.jpg
    IMG_20230913_164652.jpg
    1.1 MB · Besök: 55
The Gravel tråd
I behov av lite hjälp med storlek på cykel, gäller Canyon grizl al 7.
Längd 186 och insida ben 86. Enligt canyon ska jag ha en L men jag ligger när M om man tittar på deras tabell. Borde jag ändå kanske ta en M istället? Går ju alltid att göra cykeln större. Samtidigt vill jag ha så stor ram som möjligt för ramväska men bra sittställning går såklart först.
Jag har en xl mb31 som är någon cm för stor, därav bytet. Jämför jag geometrin så är det framför allt stacken som sjunker rejält. Förslag? Om någon har en grizl M eller L i Göteborg testar jag gärna i utbud mot kaffe och bulle.
1694637958043.png
1694638212485.png
Mb31 vs Grizl M
1694638240623.png
Mb31 vs Grizl L

The Gravel tråd
Klippte gräset på gården innan regnet kommer. Det var en fin fredags eftermiddag. Kom på att de var bäst att ta en tur i grannskapet. Tog en fin grusbacke upp till Fyriberg, ner samma väg. Körde en kort bit på asfalt till nästa grusväg, upp till Näsbergs fäbod. Vände innan vägen blev vandringsled. nerför backen och hemåt. Blev en minitur på 35 km och 560hm.
IMG_20230915_171619.jpg
IMG_20230915_175717.jpg
IMG_20230915_171828.jpg
IMG_20230915_175656.jpg

Bilagor

• IMG_20230915_171809.jpg
    IMG_20230915_171809.jpg
    695.8 KB · Besök: 51
The Gravel tråd
Klippte gräset på gården innan regnet kommer. Det var en fin fredags eftermiddag. Kom på att de var bäst att ta en tur i grannskapet. Tog en fin grusbacke upp till Fyriberg, ner samma väg. Körde en kort bit på asfalt till nästa grusväg, upp till Näsbergs fäbod. Vände innan vägen blev vandringsled. nerför backen och hemåt. Blev en minitur på 35 km och 560hm.Visa bilaga 653861Visa bilaga 653862Visa bilaga 653864Visa bilaga 653863
Vad fint det är, vart är det?

The Gravel tråd
Skön runda på Järvafältet idag. Mötte tre andra cyklister när jag anlände som hälsade trevligt.
Efter en kort stund blev jag omkörd av dem och de hälsade trevligt igen. Det visade sig att de skulla samma rutt som jag. Då de sannolikt var en aning starkare än jag, men inte så mycket att de drog ifrån mig (särskillt inte när jag nu hade tre "hjälpryttare") så hängde jag helt enkelt på deras lilla grupp. Vi följdes åt från Väsby Gård till Fäboda Gård där de svängde av norrut och jag fortsatte västerut och runt söderut igen.

Tack för draghjälpen om ni läser här!

Fick oväntat möte också en bit senare.

2023-09-16-3.jpg

2023-09-16-2.jpg

The Gravel tråd
I behov av lite hjälp med storlek på cykel, gäller Canyon grizl al 7.
Längd 186 och insida ben 86. Enligt canyon ska jag ha en L men jag ligger när M om man tittar på deras tabell. Borde jag ändå kanske ta en M istället? Går ju alltid att göra cykeln större. Samtidigt vill jag ha så stor ram som möjligt för ramväska men bra sittställning går såklart först.
Jag har en xl mb31 som är någon cm för stor, därav bytet. Jämför jag geometrin så är det framför allt stacken som sjunker rejält. Förslag? Om någon har en grizl M eller L i Göteborg testar jag gärna i utbud mot kaffe och bulle.
Visa bilaga 653457Visa bilaga 653464Mb31 vs Grizl M
Visa bilaga 653465Mb31 vs Grizl L
Något sen post men jag är 181 och insida ben 85cm, har en Grizl M. Sitter bra på den med en relativt upprätt sittställning som passar mig. Jag kanske har något långa ben, det jag skulle vara orolig för om du väljer en L är att styret hamnar väl högt.

Grizl kommer med relativt kort stam så det finns utrymme att förlänge ett par cm. Dock är den nog gjord för att köras med kort stam för att liva upp den i övrigt något "sävliga" geon.

När du jämför med din befintliga cykel så kolla även på toptube-längd, setback på sadelstolpe, distanser, styrstam och reach på styre. Min Grizl kom även med ca 1cm backsweep på styret vilket även det kortar reach.

Edit: finns ett bra verktyg för att jämföra alla parametrar i geometrin, har man en referens som du har så borde man hamna skapligt rätt med detta verktyg.

Senast ändrad:
The Gravel tråd

Den sträckan flög politiker, för att de pallade INTE åka bil !!!!!!!!!!
Men jag ska "kompensera" och äta helst sallad :ROFLMAO:
ALDRIG i livet!!!

Nu slutar jag jag OT, och tänker på NÄSTA resan.

The Gravel tråd
Det är bättre om vi INTE börjar den diskussionen. Har egna åsikter på det hela .
Du är medveten om att du inte hade fått något svar på det här innan du påbörjade diskussionen genom att posta det här:

Den sträckan flög politiker, för att de pallade INTE åka bil !!!!!!!!!!
Men jag ska "kompensera" och äta helst sallad :ROFLMAO:
ALDRIG i livet!!!

Nu slutar jag jag OT, och tänker på NÄSTA resan.
Men jag förstår dig. Jag såg en granne en gång som stoppade kartong i brännbart. Så nu har jag ett frikort som befriar mig från moraliska betänkligheter angående att aldrig mer återvinna någonting.

The Gravel tråd
Du är medveten om att du inte hade fått något svar på det här innan du påbörjade diskussionen genom att posta det här:

Men jag förstår dig. Jag såg en granne en gång som stoppade kartong i brännbart. Så nu har jag ett frikort som befriar mig från moraliska betänkligheter angående att aldrig mer återvinna någonting.

Enkelt svar (från din sida): HUR kan jag förbättra nåt om jag INTE flyger (och alla platser blir ändå sålda).
Gör det skillnad om i planet sitter Jarek, Bosse eller Dragan?
WIZZAIR planerar INTE flyga fler ggr till NIS.
Seriös ska jag ha moraliska betänkligheter?
Har INGA
Sorterar sopor, äter kött och kör BARA dieslar (privat och firma) om du är intresserad. Planerar resa MINST en gång till i år.
Nu slutar jag svara på konstiga frågor.
Ska skriva BARA om gravel.
P.S Öppna gärna ny tråd : VARFÖR SKA VI INTE FLYGA.
Lovar dig, att jag inte öppnar den, en enda gång!
Jag vill inte ens veta VARFÖR du inte flyger.

The Gravel tråd
Enkelt svar (från din sida): HUR kan jag förbättra nåt om jag INTE flyger (och alla platser blir ändå sålda).
Gör det skillnad om i planet sitter Jarek, Bosse eller Dragan?
WIZZAIR planerar INTE flyga fler ggr till NIS.
Seriös ska jag ha moraliska betänkligheter?
Har INGA
Sorterar sopor, äter kött och kör BARA dieslar (privat och firma) om du är intresserad. Planerar resa MINST en gång till i år.
Nu slutar jag svara på konstiga frågor.
Ska skriva BARA om gravel.
P.S Öppna gärna ny tråd : VARFÖR SKA VI INTE FLYGA.
Lovar dig, att jag inte öppnar den, en enda gång!
Jag vill inte ens veta VARFÖR du inte flyger.

Du missar poängen.
Jag driver med dig för att du först säger att du INTE vill börja den diskussionen.

För att tio minuter senare komma tillbaka och poängtera att nu är biljetten BOKAD
och ytterligare fyra minuter senare, utan att någon har sagt ett ord till, skriver ett inlägg om att "politiker" minsann flyger, att folk tycker man ska "kompensera" och äta sallad. För att sen poängtera att du minsann tänker resa IGEN!

Det är ett jättekonstigt sätt att bete sig på ifall man inte vill börja den diskussionen.

Skärmavbild 2023-09-17 kl. 17.17.19.png

The Gravel tråd
"och poängtera att nu är biljetten BOKAD"

Att boka biljett tillhör ju resan, eller? Om jag INTE bokar biljett då kan jag inte flyga, och sen beskriva mina dagar i Serbien. Är 100% säkert att får många GILLAR när jag visar mina gravel kilometer i Serbien. Men klart, några måste alltid gnälla.

The Gravel tråd
Men snälla. korkad är du väl ändå inte?

-------

Jag tror inte särskilt många bryr sig om dina flygresor, men det är mycket märkligt med folk som liksom triumferande måste tala om hur mycket de skitar ner. Ungefär som alla elbilshatare som fyller internet med sina kommentarer om hur de minsann tänker köra diesel tills de dör. Sjukt barnsligt.

The Gravel tråd
Men snälla. korkad är du väl ändå inte?

-------

Jag tror inte särskilt många bryr sig om dina flygresor, men det är mycket märkligt med folk som liksom triumferande måste tala om hur mycket de skitar ner. Ungefär som alla elbilshatare som fyller internet med sina kommentarer om hur de minsann tänker köra diesel tills de dör. Sjukt barnsligt.
Skulle gärna svara, men tyvärr lovade, att ska skriva BARA om gravel cykling ( i GRAVEL tråden).
Om nån öppnar tråd VARFÖR VI INTE FYGER, ska inte medverka. Lägger alla krafter i min cyklandet, drickandet och tråden Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?
Har barn och andra hobby också (bl.a. laga trasiga diesel insprutningar, som jag sällan lyckas) ?

The Gravel tråd
En söndag i solen. Tog en turist runda med fina vyer över skog, äng, älv och sjö. Fanns några hus också. Blev mycket asfalt, en bit på stig och fina grusvägar. Körde Turistvägen öster om E45:an. Stannade i Åberga vid den enorma Linden som växer på vägen så det är ett körfält förbi trädet . Vände hemåt vid Skattungbyn. Blev en slingrande nedförslöpa till bron vid Oreälv. Följde älven nedströms till E45:an. Körde på 45:an några hundra meter. Svängde vänster till byvägen (väg1000) mot Våmhus. Höll mig hemifrån i dryga 2 timmar.
IMG_20230917_141930.jpg
IMG_20230917_142109.jpg
IMG_20230917_141635.jpg
IMG_20230917_134430.jpg

IMG_20230917_144000.jpg

The Gravel tråd
Kör då 47or (om du har plats)!!!
Jag har 45or på mina hjul och cyklar lite blandat terräng, här i Skåne. Men i Albanien, på deras GRUS ( :ROFLMAO: ) känns det att jag skule behöva 65or!!!

The Gravel tråd
Jag var i Storuman härom veckan och rekogonserade några "crux", knepiga passager som skulle kunna användas till en långbana jag kikar på. Vissa hade jag räknat med att de inte skulle vara cyklingsbara då det såg riktigt risigt ut på flygfoton, och så blev det också, men hittade även några fina passager som jag kan införliva i banan. Banan blir ca 2 x 22 mil, Storuman => Hemavan, övernattning för de som vill där, Hemavan => Storuman annan väg tillbaka. Ungefär 125 meter stigning per mil, blir en riktigt fin bana. Kikar på att göra det som ett arrangemang likt "Unmapping Sweden" till nästa år, och hoppas kunna locka åtminstone en handfull deltagare. Mer information om det kommer senare.

Först blev det att testa en passage runt Gainasberget vid Gardvik / Ajaureforsen. Det började bra, men blev som väntat inte så bra efter en stund. Det var emellertid fina vyer, och glad att jag har en cyclocross-cykel som är gjord för att kunna bäras. Väldigt fin cyklingsbar stigning upp för berget på andra sidan, men tyvärr inte rimlig att ha med i bansträckningen, tror inte folk är så intresserade av att springa om kring med cykeln i obanad terräng i 30% lutning.
1.jpeg2.jpeg3.jpeg4.jpeg5.jpeg6.jpeg

Kollade därefter in läget i Vojtjajaure. Fin ny passage förbi Lövlund innan, och trevlig rastplats vid Votjjajaure kapell.
8.jpeg10.jpeg9.jpeg

Och så till Hemavan, testade stigen upp från Högfjällshotellet till vägen mot Björk topprestaurang. Går utmärkt att gå, inte cyklingsbar hela vägen dock, lite drygt om man inte har MTB-utväxling. Inte så dumt att ta på vägen ner om man ska till hotellet, men för att ta sig upp är vanliga grusvägen bättre.

11.jpeg

Ser inte så jättebrant ut på bild, men den lutar 18% som mest.
12.jpeg
Obligatorisk selfie vid topprestaurangen.
13.jpeg

Testade en passage vid Bastansjön. Lite för ruffigt för att det ska vara kul att cykla, så blir inte att ta med den.
16.jpeg14.jpeg

En gammal väg till Grannäs fungerar än dock, används bara som skoterled numera skotrarna håller växtligheten undan hjälpligt, och underlaget är slätt. Den passagen kommer införlivas i banan.
17.jpeg18.jpeg

Liknande passage i Dajkanberg, mycket fin. Ska prata med markägaren bara.
19.jpeg20.jpeg21.jpeg

Lite kedjetrassel får man räkna med när man är ute och testar i terrängen, bara trassla ut ur buskaget och häkta på igen.
22.jpeg

The Gravel tråd
Ska uppgradera min gravel med ett par firecrest och ska samtidigt satsa på nya däck. Har kört drygt 500mil (i minst sagt varierad väderlek) på mina Pirelli Cinturato Gravel H 40mm och varit supernöjd. Frågan är om man ska byta ett vinnande koncept? Jag kör på väldigt blandat underlag och prioriterar rull före grepp. Kom gärna med förslag.

The Gravel tråd
Ska uppgradera min gravel med ett par firecrest och ska samtidigt satsa på nya däck. Har kört drygt 500mil (i minst sagt varierad väderlek) på mina Pirelli Cinturato Gravel H 40mm och varit supernöjd. Frågan är om man ska byta ett vinnande koncept? Jag kör på väldigt blandat underlag och prioriterar rull före grepp. Kom gärna med förslag.
Kör vidare på Gravel H. Kanske prova nya Adventure?
Har gjort ett tillfälligt hopp till Schwalbe från just Gravel H, men kommer att byta tillbaka om jag inte provar Adventure-varianten för att stilla nyfikenheten.

The Gravel tråd
Kör vidare på Gravel H. Kanske prova nya Adventure?
Har gjort ett tillfälligt hopp till Schwalbe från just Gravel H, men kommer att byta tillbaka om jag inte provar Adventure-varianten för att stilla nyfikenheten.
Såg intressanta ut men verkar vara lite tyngre än H. Man ska ju inte jinxa, men har inte kört punka än på mina H så jag vet inte om det känns värt att byta till tyngre cassing.

The Gravel tråd
Kör Panaracer slick 38 på cykeln nu. Tycker det känns som hojen inte vill falla in i kurvorna utan får kämpa för att den ska ligga kvar. Tänker om det kan vara däckrelaterat?
Någon som har erfarenhet av Panaracers?

Tillbaka
Topp