[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Köp gärna en bil som har krok monterad original, kan bli dyrt annars att köpa till en krok. Ibland måste avgassystem, kylare, kylfläkt mm bytas ut om man ska montera krok i efterhand.
Kanske kan komma undan smidigare om man nöjer sig med en 750-krok iofs.

Frågan är om varför vissa tillverkare gör bilmodeller där man inte (utan bekymmer) kan sätta på en dragkrok eller ett takräcke.

Dragkrok i så stor utsträckning som vi har verkar vara en rätt svensk eller i alla fall nordisk företeelse.

I vissa fall så är det avgasrör som är placerade i mitten som ställer till det, ibland bara att det inte orkar bry sig eller att något annat i konstruktionen som de inte orkar anpassa.

Frågan är om varför vissa tillverkare gör bilmodeller där man inte (utan bekymmer) kan sätta på en dragkrok eller ett takräcke.
Det handlar oftast om performance modeller som har kåpor/diffusor, avgasrör osv som är i vägen. Normalt inte ett problem på en standardbil.

Köper du en golf (icke kombi) utan dragkrok har jag räcken du kan långtidslåna (också). Har också till 911 (997) om det blir en sån.

Det handlar oftast om performance modeller som har kåpor/diffusor, avgasrör osv som är i vägen. Normalt inte ett problem på en standardbil.
Jag vet, men det är lite fånigt att de inte anpassar "performance"-delarna så det passar. Det är ju i regel samma kaross under plasten ändå. Och om något borde ju en ljuddämpare för en sportmodell ta mindre plats (även om rören såklart kan vara grövre).

Köper du en golf (icke kombi) utan dragkrok har jag räcken du kan långtidslåna (också). Har också till 911 (997) om det blir en sån.
Tack, men tyska bilar får nog vänta nåt år. :giggle:

Ford, förlåt Mustang, mach-e tog inte taklast från början, men gör väl det nu. En familjebil alltså.

Tack, men tyska bilar får nog vänta nåt år. :giggle:
om du vill ha en mer udda bil med tysk konventionell teknik men sydländsk design kan vissa varianter av seat vara ett alternativ.

t ex altea, kom ut i den här utgåvan effter att man snott sin chefsdesigner från alfa romeo.

vilket syns:)
.
IMG_9387.jpeg

om du vill ha en mer udda bil med tysk konventionell teknik men sydländsk design kan vissa varianter av seat vara ett alternativ.

t ex altea, kom ut i den här utgåvan effter att man snott sin chefsdesigner från alfa romeo.

vilket syns:)
.
Visa bilaga 653050
Det där är ju en ev de fulaste bilarna som någonsin tillverkats imho. Bara… allt är så imponerande fel i proportionerna.

ja smaken är ju olika. det är en ganska oblyg kopia på audi a2 och golf plus rent funktionellt.

fula bilar säljer för övrigt som smör.

Maktens XL Ripley är nog längre än den där :)

Icke-dragkrok på performance är väl också en liten såndär töntig grej att det inte ska gå. Det blir coolare då. Men ofta är det diffusorn som ställer till det och lex Audi TT så får det då bli så.

Köp en sån mini el-truck från ali då?
truck.png

Kostar som en bättre låd-cykel, går väl lika fort som en eu-moppe. Lite dyr frakt kanske och tveksamt om du får köra den på väg men testa!

Vilken bil ska man köpa om man önskar ha en mindre modell typ golfklass som är ekonomisk och driftsäker. Har tidigare kört på begagnade toyotor som gått mindre än 2000mil. En mindre använd toyota yaris sport eller en ny kia ceed med 7års garanti är två modeller som verkar passa.
Är ny kia med 7års garanti ett säkert kort för driftsäker och ekonomiskt ägande? Någon annan kandidat som kan vara bättre?

Vilken bil ska man köpa om man önskar ha en mindre modell typ golfklass som är ekonomisk och driftsäker. Har tidigare kört på begagnade toyotor som gått mindre än 2000mil. En mindre använd toyota yaris sport eller en ny kia ceed med 7års garanti är två modeller som verkar passa.
Är ny kia med 7års garanti ett säkert kort för driftsäker och ekonomiskt ägande? Någon annan kandidat som kan vara bättre?
Båda dina alternativ låter ytterst rimliga (men tråkiga). Chansen att båda funkar bra under många år med endast vanlig service är säkert väldigt stor.
(Själv hade jag nog i den klassen istället valt en Mazda 3 som känns lite roligare/trevligare men ungefär lika stabil kvalitetsmässigt.)

Så börjar det bli dags att faktiskt beställa.
På listan står nu
Enyaq RS coupe (med allt)
Q4 (välutrustad)
Q4 SB (något mindre välutrustad)
EV6 GT-line

Två frågor som det verkar vara svårt att läsa sig till:
* Endast Q4 (ej sb) har rails och jag monterar av och på räcke 50-100 gånger under de tre åren jag har bilen. Hur bra funkar de lösningarna för de bilar som inte har rails?
* EV6 har ett stort plus med snabbare laddning. Men hur ofta hittar man en laddare som faktiskt ger 200kW+? Och ökar antalet sådana? Annars är ju fördelen mer begränsad.

På listan står nu
Q4 (välutrustad)
EV6 GT-line

* Endast Q4 (ej sb) har rails och jag monterar av och på räcke 50-100 gånger under de tre åren jag har bilen. Hur bra funkar de lösningarna för de bilar som inte har rails?
* EV6 har ett stort plus med snabbare laddning. Men hur ofta hittar man en laddare som faktiskt ger 200kW+? Och ökar antalet sådana? Annars är ju fördelen mer begränsad.
Enyaq Coupe tror jag inte är typade för last på taket. Finns iaf inga lasthållare som original tillbehör. Självklart går det att montera lasthållare på dom ändå men kan ju vara värt att tänka på.

Enyaq Coupe tror jag inte är typade för last på taket. Finns iaf inga lasthållare som original tillbehör. Självklart går det att montera lasthållare på dom ändå men kan ju vara värt att tänka på.
Tror de ändrat på det 75 kg taklast tillåten, men kanske bäst dubbelkolla. Skulle inte köra med taklast som inte är ok, särskilt inte med glastak…

På listan står nu
Q4 (välutrustad)
EV6 GT-line

Jag har en EV-6. Jag är jättenöjd. Laddar bara på Ionity i stort sett - de ger alltid över 200kW. Brukar ta 15-20 min att ladda. Grymt skönt! (Och liiite kul att parkera bredvid någon seg VAG-bil som redan laddar och sen åka därifrån långt innan de är klara :-)
Ionitys priser är lite höga nu, men jag antar att laddmarknaden kommer ändras ganska raskt framöver. Lär bli fler laddställen som är snabba och mer homogena priser. Jag tror också fler och fler kommer ta betalt för tiden man laddar. Det talar starkt för snabbladdande bil dessutom.
(I ärlighetens namn h

Jag har en EV-6. Jag är jättenöjd. Laddar bara på Ionity i stort sett - de ger alltid över 200kW. Brukar ta 15-20 min att ladda. Grymt skönt! (Och liiite kul att parkera bredvid någon seg VAG-bil som redan laddar och sen åka därifrån långt innan de är klara :-)
Ionitys priser är lite höga nu, men jag antar att laddmarknaden kommer ändras ganska raskt framöver. Lär bli fler laddställen som är snabba och mer homogena priser. Jag tror också fler och fler kommer ta betalt för tiden man laddar. Det talar starkt för snabbladdande bil dessutom.
(I ärlighetens namn h
Har du takräcke till den, hur funkar det i så fall?

Nackdelen med att vara "fast" med Ionity är att det är rätt få laddpunkter och enda som faktiskt har kö ibland.

Gör man många långresor skulle det för mig kännas lite segt. Har under mina snart 2.5 år med elbil aldrig behövt köa. Det har varit nära dan före julafton en gång i Arboga men då var det å andra sidan 3-4 bilar i kö till den enda 50kW som fanns där då - Tesla hade inte öppnat för andra.

Och ska du ta av och på takräcke ofta så gör du helt rätt i att inte välja Tesla för övrigt, det är otroligt meckigt.

Nackdelen med att vara "fast" med Ionity är att det är rätt få laddpunkter och enda som faktiskt har kö ibland.

Gör man många långresor skulle det för mig kännas lite segt. Har under mina snart 2.5 år med elbil aldrig behövt köa. Det har varit nära dan före julafton en gång i Arboga men då var det å andra sidan 3-4 bilar i kö till den enda 50kW som fanns där då - Tesla hade inte öppnat för andra.

Och ska du ta av och på takräcke ofta så gör du helt rätt i att inte välja Tesla för övrigt, det är otroligt meckigt.
Man är väl inte ”fast” med Ionity för att man har en Kia? Går utmärkt att ladda på andra ställen också (utom Tesla som fortfarande ofta har problem med 800-Volts-bilar, jag har bara testat en gång iofs, så funkade det ej).
Det lär som sagt bli fler och fler stationer med effekt över 200kW (och det finns ju en hel del andra redan nu).

Gällande takräcke: har dragkrok så har ej takräcke tyvärr.
Om TS vill veta mer om Kia så kan jag rekommendera FBs Kia EV-6-grupp. Sjukt många ingenjörer som kan allt om bilen och gärna kommer med råd. Antar att det är som Tesla-forumet fast i mindre format…

Och angående Tesla och takräcke.

Jag kollade vad Thule hade att erbjuda, vilket endast var till någon Model S.

Lite googlande antydde att Thule tycker att Teslas fästanordning med en plåtbit är för klen.

Man är väl inte ”fast” med Ionity för att man har en Kia? Går utmärkt att ladda på andra ställen också (utom Tesla som fortfarande ofta har problem med 800-Volts-bilar, jag har bara testat en gång iofs, så funkade det ej).
Det lär som sagt bli fler och fler stationer med effekt över 200kW (och det finns ju en hel del andra redan nu).

Nej, inte fast förstås, men man vill ju gärna ladda där eftersom det ger bra fart. Och om några år så lär det ju vara övervägande 800v-laddare antar jag.

Som jämförelse så får jag alltid 250kW på SuC (om det är en v3 vilket de allra flesta är) om jag kommer in med ganska tomt batteri på långresan. Sen sjunker det rätt fort och är nere på 100kW vid 60%. Vid 85-90% är man nere i 50kW. Därav kommer man gärna in med så tomt batteri som möjligt.

Kias och Hyundais 800v-bilar verkar hålla uppe effekten bättre, kollar jag på Fastneds siffror så ser det ut att ligga på över 200kW upp till 50%!

Vad får man för fart på en vanlig 150kW-laddare (icke Tesla?) som ju är rätt vanlig och det fortfarande byggs många av?

Lite googlande antydde att Thule tycker att Teslas fästanordning med en plåtbit är för klen.

Yes. Det enda "brand name"-räcket förutom original är Yakima så vitt jag vet. De gör även originalräcket åt Tesla men deras eget är annorlunda, platt istället för välvt och lite billigare. Skulle nog köpa ett sådant, lite smidigare med takbox och att lasta skivor osv med ett platt räcke.

Infästningen är ju lite udda helt klart. Inte något som jag är förtjust i, har inte ens skaffat takräcke delvis av den orsaken.

Yes. Det enda "brand name"-räcket förutom original är Yakima så vitt jag vet. De gör även originalräcket åt Tesla men deras eget är annorlunda, platt istället för välvt och lite billigare. Skulle nog köpa ett sådant, lite smidigare med takbox och att lasta skivor osv med ett platt räcke.

Infästningen är ju lite udda helt klart. Inte något som jag är förtjust i, har inte ens skaffat takräcke delvis av den orsaken.

Jag tänker lite lika, plus glastaket (MY) gör att jag nog nöjer mig med att ha dragkrok.

Monterar man rätt så är inte glaset inblandat alls. Foten står på metallen på sidan och kroken ska sitta i en liten bygel under, men man ser den inte och det är rätt nervöst (tycker jag) att veta att man fått den rätt och dra åt.

Bagaget är ju rätt omfattande, vi har inte behövt boxen ännu. Men vi har hund ibland och ska den med på en längre resa där vi behöver ha lite mera bagage så blir det trångt..

Vad får man för fart på en vanlig 150kW-laddare (icke Tesla?) som ju är rätt vanlig och det fortfarande byggs många av?
Tror bara jag gjort det 3 gånger. Om jag minns rätt så var det ca 150 kW som levererades större delen av laddtiden. Kändes i alla fall rimligt snabbt…

Tack! Låter som man har en del nytta av den snabbare laddningen. Vad gäller takräcke är väl alternativet att köpa ett Epos för en halv förmögenhet, men jag gillar vid lokala resor att ha cyklarna på taket. Drar lite mer men är lättare att köra med. Och på Volvokombin jag kör nu slänger jag på täcket nästan lika snabbt som cykelhållare bak. Den hållare jag har bak just nu kräver meckande med cyklar och rörisolering, sammanlagt är det helt klart snabbare att slänga upp takräcket och på med cyklarna än samma övning för hållaren på kroken.

Tack! Låter som man har en del nytta av den snabbare laddningen. Vad gäller takräcke är väl alternativet att köpa ett Epos för en halv förmögenhet, men jag gillar vid lokala resor att ha cyklarna på taket. Drar lite mer men är lättare att köra med. Och på Volvokombin jag kör nu slänger jag på täcket nästan lika snabbt som cykelhållare bak. Den hållare jag har bak just nu kräver meckande med cyklar och rörisolering, sammanlagt är det helt klart snabbare att slänga upp takräcket och på med cyklarna än samma övning för hållaren på kroken.
Men då har du nog en krånglig hållare? För mig tar det i alla fall betydligt kortare tid att montera en Thule Easyfold och sätta på två cyklar där än att montera lasthållare och cykelhållare på dem. Sen att dragkrokshållare påverka energiförbrukningen betydligt mindre är bra också (men visst, cyklarna blir skitigare).

Men då har du nog en krånglig hållare? För mig tar det i alla fall betydligt kortare tid att montera en Thule Easyfold och sätta på två cyklar där än att montera lasthållare och cykelhållare på dem. Sen att dragkrokshållare påverka energiförbrukningen betydligt mindre är bra också (men visst, cyklarna blir skitigare).
Ja absolut jag har en Thule-hållare som är för smal för cyklarna egentligen. Och två fs, varav en kolfiber, försvårar ytterligare när man skall få igenom armarna. Med bättre hållare går monteringen snabbare, men precisionsbackning är fortfarande svårare…
Cyklarna är oftast skitiga på hemvägen ändå ?

Tror bara jag gjort det 3 gånger. Om jag minns rätt så var det ca 150 kW som levererades större delen av laddtiden. Kändes i alla fall rimligt snabbt…

Det gånger jag behövt vänta på att bilen ska ladda klart kan jag räkna på ena handens fingrar, och då var några av dem med förra bilen med lite för litet batteri för långresor vinterntid = man fick ladda mera fullt.

150kW+ och en bra laddkurva + förståelse för hur det fungerar (inte åka in och ladda med 70% för att åka vidare med 100%) så är det rätt bra ändå. Och ut budet av laddare har exploderat senaste året och lär ju om något bara bli bättre.

Ja en stor andel av min körning hade krävt en plats för förare, en datorväska och en Ica-kasse typ. Ibland en träningsväska. Och en räckvidd på 10 mil. Men jag kan tyvärr inte anpassa mitt bilval till det.
Att köpa en extra bil för den körningen är jag inte så säker på att det är smart heller?
SmartSelect_20230920_162515_Chrome.jpg

För en stor del av min körning ja. Men de 20-30%:en som kräver mycket mer?
Tror inte Twizy+EV6 är bättre än EV6 ur miljösynpunkt, de kWh jag sparar med Twizyn har den ätit upp i produktion många gånger om.
Sant.
Och helt ärligt skulle jag inte våga åka i en sån liten bil så kanske lite elakt med det tipset. Förlåt!
Men den är söt ❤️

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp