El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

En cykel är inte en cykel, den är ett fordon, i Sverige.

Eftersom du är så väl insatt i Sverige och EU så väljer jag att tolka att du även respekterar terrängkörningslagen och att allemansrätten inte tillåter motoriserade fordon.

En cykel, är ett icke motoriserat fordon.
En cykel är en typ av fordon. Tyvärr är jag väl insatt i fordonsdefinitoner eftersom jag jobbade med detta i ett antal år. Alla fordon inom EU delas in i typer. Sverige följer detta via ansvarig myndighet, som är transportstyrelsen. Vill du läsa lagen så finns den här (https://lagen.nu/2001:559). Notera även att motordrivet fordon explicit inte är en cykel enligt samma lag. Eftersom vi fortsätter med detaljer så kan man vidare konstatera att NVVs egenpåhittade tolkning om motoriserat fordon inte existerar som fordonstyp.

Vill du fortsätta debatten om vad en cykel är?

Eftersom jag är utövare av motorsport respekterar jag givetvis terrängkörningslagen, jag äger heller inte någon el-MTB, men jag är läskunnig.

Hur många gånger skall det behöva sägas. Vad som är en cykel regleras i lagen om vägtrafikdefinitioner. Elcyklar med effekt under 250w är juridiskt sett en cykel och räknas som en cykel oavsett vad naturvårdsverket anser.
Du är medveten om att reglerna kan se olika ut för olika cyklar?
T.ex. får man inte parkera elsparkcyklar på cykelbanor och gångbanor, till skillnad från alla andra sorters cyklar.
Segways och airboards räknas som cyklar, men får framföras i gångfart på gångbanor, till skillnad från andra cyklar.
Det är inget som helst problem att skilja på dem i lagar och förordningar.
Däremot är det möjligt att plocka bort motorn från elsparkcykeln. Då är den inte längre ens en cykel, (utan en leksak?) och kan parkeras på trottoaren.
Monterar man en sån där gocart-tillsats på sin airboard, kanske den inte längre kan anses vara självbalanserande, och får då inte framföras på gångbana.

Allemansrättens detaljer står inte i lagen. Det står ingenstans att cykling omfattas av allemansrätten. Naturvårdsverket kan därför anse att cykling ingår, medan elcykling inte ingår.
Detta utan att behöva ändra några cykeldefinitioner.

Dock innebär detta inte automatiskt att det är ett lagbrott att elcykla i terräng utan tillstånd, men hamnar ärendet i domstol kan det nog bli svårt att åberopa allemansrätten.

Känns som man dividerar om en icke fråga. Elcyklar förstör inte mera än vanliga cyklar. Så inkluderar den i allemansrätten eller tydligt likställ en laglig el cykel är ekvivalent med ett ickemotoriserat fordon.

känns orimligt att NVV de facto gör ett totalt förbud för emtb. Emtb är lagligt att cykla i natur runt om i EU (självklart finns undantag).

mantran i allemansrätten är inte störa och förstöra. Den andan är det vi ska uppehålla och inget annat. Innan emtb så ser jag inget fordon som kan köras i natur utan förstöra natur signifikant mera än vanlig cykel eller vandrare.

Med tanke på det fåtal lagbrott i Sverige som faktiskt beivras, så lär det vara få. Det viktiga är väl att det skickar en signal vad som faktiskt gäller. Som det är nu är det ju en gråzon som många inte drar sig för att utnyttja/missbruka. Genom ett förtydligande tar man ifrån dem det argumentet
Man får ju göra en liten analys om hur stor risken är att någon från Naturvårdsverket/Polisen eller vad den nu kan vara faktiskt står och stannar och bötfäller folk i skogen. Är risken liten kommer folk att köra, oavsett vad folk på forum säger.
Sen så har ju som sagt knappast polisen så mycket resurser. Min elcykel för 70k blev stulen, polisen och jag visste vem det var som tog den men brydde sig inte. Så lite tveksamt om det kommer cykelkontroller i hellas.

Så nu har det blivit en Surron istället (Som jag dock inte kör i hellas, såklart)

Sen är elcyklar väldigt inkluderande. Jag blir t.e.x. jättesjuk varje gång jag får upp pulsen litegrann, så lite knepigt med analog cykel. Däremot funkar det okej med elcykel/Surron så kul att det finns ett alternativ. Även om folk på diverse forum kan börja klaga :)

T.ex. får man inte parkera elsparkcyklar på cykelbanor och gångbanor, till skillnad från alla andra sorters cyklar.
Segways och airboards räknas som cyklar, men får framföras i gångfart på gångbanor, till skillnad från andra cyklar.
Däremot är det möjligt att plocka bort motorn från elsparkcykeln. Då är den inte längre ens en cykel, (utan en leksak?) och kan parkeras på trottoaren.
Monterar man en sån där gocart-tillsats på sin airboard, kanske den inte längre kan anses vara självbalanserande, och får då inte framföras på gångbana.

Allemansrättens detaljer står inte i lagen. Det står ingenstans att cykling omfattas av allemansrätten. Naturvårdsverket kan därför anse att cykling ingår, medan elcykling inte ingår.

Dock innebär detta inte automatiskt att det är ett lagbrott att elcykla i terräng utan tillstånd, men hamnar ärendet i domstol kan det nog bli svårt att åberopa allemansrätten.
Eftersom det handlar om lagar.

En cykel upphör inte enligt lagen att vara elassisterad för att du tar bort motorn. I lagens mening har du illegalt modifierat fordonet från dess ursprungliga skick. För att den enligt lagen skall ändras skulle du behöva typs om den, vilket inte är möjligt. Jämför med omregistrering av en bil, där det alltså finns en process. Man kan spetsa till det hela och säga att det är olagligt att ta bort motorn, i lagens mening.

Eftermonterar du en motor på en cykel riskerar du att det klassas som en olaglig motorcykel, oavsett effekt. Det finns ett klassiskt rättsfall där en person monterade motor på ett par rullskridskor och blev stoppad av polisen. Det slutade med att de ville definiera dem som lastbil, pga antalet hjul.

Och så tar vi det en gång till. Allemansrätten är en sedvänja, du kan inte läsa den i lag. När det blir tvistemål i frågan så gäller, brottsbalken, miljöbalken, terrängkörningslagen och liknande. Skulle någons cykling hamna i domstol så måste det ske för att du brutit mot en lag, vilket är omöjligt idag. Alternativ för att en markägare civilrättsligt stämmer dig för skador, vilket samma markägare kan göra även om du cyklar eller går.

Den dagen lagen skrivs om (likt gångvägar) ändras givetvis allt. Tills dess får ni ge er med hobbytolkningar.

Väldigt många av er som har era egna tolkningar av vad som är lagligt. Låt mig citera första kapitlet första paragrafen i brottsbalk.

1 § Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet. Lag (1994:458).

Ni får kika vidare i terrängkörningslagen (gäller inte cykel) och gällande cykel hittar vi då gränserna kring vart man kan fara i brottsbalk. Bla. brottet tagande av olovlig väg.

Regler och regler. Jag diskuterar vad som är lagligt enligt svensk lag. Inte vart man får parkera. En cykel är en cykel enligt definitioner i lagen jag nämnt några gånger.

Senast redigerad av en moderator:
Eftersom det handlar om lagar.

En cykel upphör inte enligt lagen att vara elassisterad för att du tar bort motorn. I lagens mening har du illegalt modifierat fordonet från dess ursprungliga skick. För att den enligt lagen skall ändras skulle du behöva typs om den, vilket inte är möjligt. Jämför med omregistrering av en bil, där det alltså finns en process. Man kan spetsa till det hela och säga att det är olagligt att ta bort motorn, i lagens mening.

Eftermonterar du en motor på en cykel riskerar du att det klassas som en olaglig motorcykel, oavsett effekt. Det finns ett klassiskt rättsfall där en person monterade motor på ett par rullskridskor och blev stoppad av polisen. Det slutade med att de ville definiera dem som lastbil, pga antalet hjul.
Bullshit, och du vet om det. Elcyklar är inte typade överhuvud taget. Du får gärna länka till det klassiska fallet med rullskridskorna.
Vad jag vet blev elcyklar klassade som cyklar först 2010, och jag gissar att ditt rättsfall är äldre än så, om det nu ens finns ett sådant.

Sure. Men titta på hur det är att cykla i terräng utomlands så bör du bli orolig. Det kanske är dags för folk att fatta att just vår bräckliga rätt att cykla med vanlig, icke el-assisterad cykel i skogen är något vi bör värna.

Jag skiter fullständigt i om det är lagligt eller ej, egentligen också hur mycket det sliter i praktiken jämfört med en stark och tjock gubbe osv. osv.

Jag bryr mig däremot om hur vissa personer och gruppers agerande kan påverka opinion som i sin tur kan driva på lagstiftning som gör livet trist för en vanlig MTB-entusiast.

Tycker det är värt att upprepa det som någon skrev ovan: Att vilja köra EMTB handlar till slut om bekvämlighet och nöje. Det är också ett egoistiskt val då man VET vad de flesta andra anser om det.

Det är precis att jämställa med att bränna förbi folks bryggor och ankrade båtar med vattenskoter. Lagligt? Jo. Lämpligt? Nej.
I vattenskoterfallet så resulterade det i reglering med följd att många som klarade att köra vettigt och var helt oproblematiska brukare helt plötsligt måste ta kort eller helt enkelt inte får köra.

Men den här tråden och inlägg i den är helt meningslös. De som har eller tänker köpa elhoj bryr sig inte. Spelar inte någon roll vad jag, Happy, NVV, lagen m.fl. anser.
"Jag vill ha mer roligt i skogen för jag är lat, stressad, fartgalen, skadad för 10 år sedan, eller bara dum.".
Fine. Det är bara att välja att inte bry sig och ses som en skitstövel av 95%. Men försök inte argumentera för varför det är rätt. För det går inte.
Ditt svar är ett klockrent exempel på hur polariserad och egoistisk den här debatten är.

Sålänge du får göra det du tycker är roligt och i din åsikt bäst så skall alla andra bara backa och rätta sig i ledet.
Oavsett vad lagen säger.
För det värsta man kan göra är att såra någons känslor, känslorna hos en ”vanlig” MTB entusiast.

Det ni gör här är att diva en kil mellan människor med samma intresse och passion.
Människor som inget annat vill än att dra ut i skogen en solig dag och bara ha skitkul på två hjul.
Ja det gäller även de där som 95% tydligen tycker är skitstövlar bara för de cyklar på fel cykel. ?‍♂️

Ditt svar är ett klockrent exempel på hur polariserad och egoistisk den här debatten är.

Sålänge du får göra det du tycker är roligt och i din åsikt bäst så skall alla andra bara backa och rätta sig i ledet.
Oavsett vad lagen säger.
För det värsta man kan göra är att såra någons känslor, känslorna hos en ”vanlig” MTB entusiast.

Det ni gör här är att diva en kil mellan människor med samma intresse och passion.
Människor som inget annat vill än att dra ut i skogen en solig dag och bara ha skitkul på två hjul.
Ja det gäller även de där som 95% tydligen tycker är skitstövlar bara för de cyklar på fel cykel. ?‍♂️
Vad är din ursäkt till att det inte duger att ha skitkul utan motor?

Leta upp mitt tidigare inlägg så har du svaren.
Lite oklart faktiskt. Har du råkat ut för en olycka 2019? Att du använder elMtb som ett arbetsverktyg är ju en sak, men det stämmer kanske inte in på det där generella ”skitkul i skogen”.
Så du får gärna förklara om du vill. Obs, jag är inte ute efter att ”sätta dit dig” och om du helst inte svarar är det helt ok för mig!

I vår sjö får man inte ha motorbåt över 5hk
Är en segelbåt med 7hk motor en motorbåt eller segelbåt ?
Får jag ro min vattenskidbåt eller är det ingen eka för det .
Nu finns det segelbåtar som går i 50kn och landseglingsjakter som går 200km/h Får jag kör en sån i terrängen? Eller är det ett motorfordon drivet av vinden ..? Precis som en stark varg som tankar vindkraft .. :) ?
Frågorna är många ..

Nu finns det segelbåtar som går i 50kn och landseglingsjakter som går 200km/h Får jag kör en sån i terrängen? Eller är det ett motorfordon drivet av vinden ..?
Klart det är. Precis som en cykel med medvind som kommer upp i över 25 km/h räknas som åtminstone lätt MC.

Nu finns det segelbåtar som går i 50kn och landseglingsjakter som går 200km/h Får jag kör en sån i terrängen? Eller är det ett motorfordon drivet av vinden ..? Precis som en stark varg som tankar vindkraft .. :) ?
Frågorna är många ..
Enligt min utbildning är en segelbåt en segelbåt bara om den går för segel. Om den går för motor är det en motorbåt, och har inte seglarens förkörsrätt. Så, rent formellt, innebär det väl att du kan ha en segelbåt med 7 hk så länge du inte använder motorn. Men det är min tolkning och lite utanför ämnet :-)

En cykel omfattas inte av terrängkörningslagen….
Man behöver inte söka dispens från terrängkörningslagen för cykel, om inte allemansrätten funnits så hade du ändå behövt söka tillstånd från markägaren för att få cykla på dennes mark.

Både Transportstyrelsen och Naturvårdsverket gissar utan prejudikat hur elcykel ska hanteras mot Allemansrätten och Terrängkörningslagen.
Vad gäller just Terrängkörningslagen och elcykel var det väl mest en del länsstyrelser som hade avvikande åsikter, något som nu verkar ha förändrats om man googlar runt lite.

Oavsett vad lagen säger.

Jag har inga känslor i det här. Det är inte jag som blir sur om jag träffar dig på elMTB i skogen. Jag blir rentav avis. Jag är ruskigt sugen på en Transition Relay.

Min position - om du läser allt jag skriver - är att vårt beteende påverkar våra möjligheter i skog framöver. De som svartvitt bara ser till sina lagliga rättigheter och skippar den problematik som finns kring elcyklar i skogen; det faktum att gemene man ogillar cyklar i skogen öht - de riskerar framtiden för oss alla.

Så visst, du vill bara ha kul i skogen. Det vill jag också, och jag vill slippa en situation då vi alla måste smyga ut i skogen bara för att ett gäng egoister var tvungna att köra med motor där det egentligen inte behövs alls.

Hade jag inte behövt bry mig hade jag köpt en elMTB och använt ibland. För visst verkar det jättekul. Men jag tar mitt ansvar och låter bli. Hur kan det vara egoistiskt?

En cykel omfattas inte av terrängkörningslagen….

Precis. Transportstyrelsen har talat och tråden kan stängas

Definitionen av en cykel
  • Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
  • Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn. ...
  • Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är.

Känns som man dividerar om en icke fråga. Elcyklar förstör inte mera än vanliga cyklar.
Ni som har den här åsikten, hur har ni kommit fram till det? För mig är slitage ett resultat av antingen acceleration eller inbromsning. Vid inbromsning håller jag med om att det inte gör någon större skillnad om man har el-mtb eller inte, möjligtvis att de grövre däcken (ingen cyklar frivilligt med Assegai på plattstig utan motorhjälp) river upp lite mer.

Men vid acceleration, även om man tror/gissar att det bara är 250w extra som man trycker ner i backen, skulle det inte göra någon skillnad? Har ni provat cykla vanlig mtb med effektmätare och se hur mycket ni får ner i backen utan elhjälp? Jag killgissar (efter många år med effektmätare) att 97% av de som skriver här ligger under 250w i snitt på en stigcykelrunda på en vanlig mtb. Då är det med andra ord en fördubbling av totala effekten när man sitter på en elcykel.

Skulle det inte ge mer slitage?

Bullshit, och du vet om det. Elcyklar är inte typade överhuvud taget. Du får gärna länka till det klassiska fallet med rullskridskorna.
Vad jag vet blev elcyklar klassade som cyklar först 2010, och jag gissar att ditt rättsfall är äldre än så, om det nu ens finns ett sådant.
Du kan givetvis kalla det bullshit, men likväl så är det sant.
EU Regulation 168/2013 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168)

Du kan även läsa mer här om vad som händer när man struntar i reglerna. https://www.bike-eu.com/laws-regulations/type-approval

Sluta nu killgissa och inse att det finns tydliga regelverk. Att vi i verkligheten givetvis inte skickar polisen på någon som tar bort en elmotor behöver jag kanske inte säga, men i lagens mening är det inte tillåtet.

Gällande rullskridskorna så är det ett betydligt äldre fall och, nej, jag har inte länken. Poängen är att alla fordon delas in i typer. Ett motordrivet fordon med 8 hjul kunde (då) enbart klassas som en lastbil.

Ni som har den här åsikten, hur har ni kommit fram till det? För mig är slitage ett resultat av antingen acceleration eller inbromsning. Vid inbromsning håller jag med om att det inte gör någon större skillnad om man har el-mtb eller inte, möjligtvis att de grövre däcken (ingen cyklar frivilligt med Assegai på plattstig utan motorhjälp) river upp lite mer.

Men vid acceleration, även om man tror/gissar att det bara är 250w extra som man trycker ner i backen, skulle det inte göra någon skillnad? Har ni provat cykla vanlig mtb med effektmätare och se hur mycket ni får ner i backen utan elhjälp? Jag killgissar (efter många år med effektmätare) att 97% av de som skriver här ligger under 250w i snitt på en stigcykelrunda på en vanlig mtb. Då är det med andra ord en fördubbling av totala effekten när man sitter på en elcykel.

Skulle det inte ge mer slitage?
Motorn ger ju bra mycket mer än 250W vid acceleration, där pratar vi säkert om minst dubbla effekten.

Du kan givetvis kalla det bullshit, men likväl så är det sant.
EU Regulation 168/2013 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168)

Du kan även läsa mer här om vad som händer när man struntar i reglerna. https://www.bike-eu.com/laws-regulations/type-approval

Sluta nu killgissa och inse att det finns tydliga regelverk. Att vi i verkligheten givetvis inte skickar polisen på någon som tar bort en elmotor behöver jag kanske inte säga, men i lagens mening är det inte tillåtet.

Gällande rullskridskorna så är det ett betydligt äldre fall och, nej, jag har inte länken. Poängen är att alla fordon delas in i typer. Ett motordrivet fordon med 8 hjul kunde (då) enbart klassas som en lastbil.
Du är ju inte på riktigt.
Redan i första kapitlet, andra artikeln så står det uttryckligen att förordningen INTE ska tillämpas på elcykel 250 W.

Beroende på om det är en cykel eller inte tydligen. Nu visar det sig det att lekcykel inte är en cykel medan elcykel är det.
Jo, en elcykel är en cykel enligt terrängkörningslagen med samsyn från både Transportstyrelsen och Naturvårdsverket.
"Naturvårdsverket konstaterar å ena sidan att eldrivna cyklar, som också rent definitionsmässigt anses utgöra cyklar, är just cyklar. De faller alltså inte in under kategorin ”motordrivet fordon”, utan exkluderas tvärtom därifrån i lagtexten. Detta medför exempelvis att en elcykel enligt ovan kan framföras på barmark i terrängen utan dispens från terrängkörningslagen."

Om man bortser från hela debatten om hur vi definerar en cykel och vem som behöver elassistans eller inte, är det någon som funderat på hur brott mot detta regelverk ska beivras från myndighetshåll?
Om alla kommer överens om att det är förenligt med allemansrätten att cyklar med elassistans på max 250W får användas på lika villkor som en cykel, hur ska då exempelvis en naturbevakare bedöma om cyklisten som kommer med elassistans har över 250W, eller 1000W eller 4000W? För att mer effekt leder till mer skador är väl alla på det klara med?
Drar man gränsen vid motorassistans oavsett slag, så är det betydligt enklare att bedöma från fall till fall.

Motorn ger ju bra mycket mer än 250W vid acceleration, där pratar vi säkert om minst dubbla effekten.
Hur specifieras och regleras detta? Låter extremt konstigt om det är tillåtet. En moped får ju inte tillfälligt överstiga maxeffekten liksom. Då är det inte en moped längre.

------

Angående det eventuella slitaget: Elcyklister hävdar ofta att de kör elhoj för att man "kommer längre på samma ansträngning". Och kommer man längre så sliter man mer, eftersom slitaget X per kilometer multipliceras med fler kilometer.
Själv tror jag inte effekten spelar jättestor roll när den är såpass låg. Det är inte så att stigar brukar vara särskilt mycket mer slitna i backar än på platten. Det verkar vara antalet besök och marktrycket som sliter mest.

Om man bortser från hela debatten om hur vi definerar en cykel och vem som behöver elassistans eller inte, är det någon som funderat på hur brott mot detta regelverk ska beivras från myndighetshåll?
Om alla kommer överens om att det är förenligt med allemansrätten att cyklar med elassistans på max 250W får användas på lika villkor som en cykel, hur ska då exempelvis en naturbevakare bedöma om cyklisten som kommer med elassistans har över 250W, eller 1000W eller 4000W? För att mer effekt leder till mer skador är väl alla på det klara med?
Drar man gränsen vid motorassistans oavsett slag, så är det betydligt enklare att bedöma från fall till fall.
det kan aldrig vara upp till någon naturbevakare att reglera.

Precis som med allt annat måste detta regleras av polisen där cyklar under 250W är just cyklar och de över klassas antingen som moped eller lätt motorcykel beroende på effekt och därför skall följa det reglementet både med registrering och tillhörande körkort.

Detta är en ickefråga i förhållandet Cykel vs E-Bike

Hur specifieras och regleras detta? Låter extremt konstigt om det är tillåtet. En moped får ju inte tillfälligt överstiga maxeffekten liksom. Då är det inte en moped längre.

------

Angående det eventuella slitaget: Elcyklister hävdar ofta att de kör elhoj för att man "kommer längre på samma ansträngning". Och kommer man längre så sliter man mer, eftersom slitaget X per kilometer multipliceras med fler kilometer.
Själv tror jag inte effekten spelar jättestor roll när den är såpass låg. Det är inte så att stigar brukar vara särskilt mycket mer slitna i backar än på platten. Det verkar vara antalet besök och marktrycket som sliter mest.
Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Står inget om peak i dagens föreskrifter.

Man har ju samma problem om nån kör på cykelbanan.

Tillbaka
Topp