1. Du får precis som propositionen till regeringsformen anger läsa 2 kap 15§ motsättningsvis. Det vill säga utifrån legalitetsprincipen.
Jag har läst förarbetena till regeringsformen och det står inte ett ord om cykling på annans mark, vilket du förmodade att det gjorde. That's all.
2. Nu är du ute och svävar på andra områden.
Nej, det är du som påstår att en elcykel alltid är en cykel eftersom det står i vägtrafikdefinitionen, oavsett sammanhang.
3. Har du ens sett elcyklar i skogen? Jag har cyklat ganska mycket och det blir inte märkbart mer skillnad. Därför skulle rätten inte komma fram till det men det kommer vi inte få facit tills det finns ett prejudikat.
MEN det spelar ingen roll vad du, jag eller någon, förutom domstolen i ett prejudicerande fall kommer fram till.
Tror du att din egen bedömning är nån sorts facit enbart på grundval av att du har sett en el-MTB i skogen?
De kan komma fram till att elcykel alltid riskerar att skada marken just för att den har en motor och just för att Naturvårdsverket anser att den inte omfattas av allemansrätten.
4. Du får nog utveckla det där med exempel.
Det har jag redan gjort på 1000 ställen i andra trådar, men here goes:
Det är förbjudet att parkera just cykeltypen elsparkcykel på gång- och cykelbanor.
Ur trafikförordningen:
"På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.
En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Förordning (2022:905)."
Det är tillåtet att framföra just cykeltypen självbalanserande scooter i gångfart på trottoarer:
"Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för
1. en rullstol, eller
2.
ett annat fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är en cykel och är
a) avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, eller
b)
självbalanserande.
Förordning (2022:1369)."