[Hellas] Idoter på el-motocross

Jag tror ni bara ska trötta ut honom, redan lack på att bli fotad. Bara ställ er i vägen stanna dom och om ni kan förklara att dom sabbar för alla andra. Det är ju ytterst få människor som inte har ett samvete.
Sen att man inte kan ge sig i stunden är ju en annan sak när man blir verbalt överfallen mitt i skogen =).

Sen borde dom dom ju tröttna på att friåka, det är ju skittråkigt. Har dom sen vanliga enduropolare så kan jag lova att dom inte hejar på dom utan tycker som folk gör mest här att det där är rätt lökigt.

Hade jag varit mc-åkaren och träffat cyklister som håller på och fotar och står i vägen och är allmänt otrevliga istället för att för att ha en vanlig vuxen konversation så hade det gjort att jag istället hade velat bryta mera mot reglerna och kört ännu mera på stigarna bara för att.

Hade jag varit mc-åkaren och träffat cyklister som håller på och fotar och står i vägen och är allmänt otrevliga istället för att för att ha en vanlig vuxen konversation så hade det gjort att jag istället hade velat bryta mera mot reglerna och kört ännu mera på stigarna bara för att.
Jo, men du har redan visat i andra tråden att du skiter i andra. Du kanske vill jag ska be om hans telefonnummer nästa gång så ni kan "cykla" tillsammans? :P

Låter som om du har trotssyndrom. En ganska vanlig diagnos bland 3-åringar. ;)

Jo, men du har redan visat i andra tråden att du skiter i andra. Du kanske vill jag ska be om hans telefonnummer nästa gång så ni kan "cykla" tillsammans? :P

Du tror på självaste allvar att detta beteendet från er kommer hjälpa er att få dessa crossåkare att sluta åka på era stigar i sthlm haha då får jag bara säga lycka till .

Jag hade ju 100 % hellre kört med honom än alla trångsynta och fyrkantiga happypoliser här.

Du tror på självaste allvar att detta beteendet från er kommer hjälpa er att få dessa crossåkare att sluta åka på era stigar i sthlm haha då får jag bara säga lycka till .

Jag hade ju 100 % hellre kört med honom än alla trångsynta och fyrkantiga happypoliser här.
Bra där. Nu vet jag att du inte är värd att vare sig se eller svara på Happy. Välkommen till min ignore-lista.

Vi är ju långt in i det psykologiska och har lämnat kravbiten bakom oss, men jag tycker det finns en intressant koppling.

I Japan ser du (nästan) aldrig någon gå mot röd gubbe. De har en kollektivistisk kultur där sociala regler är viktigt. Sverige är istället ett av de mest individualistiska länderna i världen, därmed blir lagar viktigare. De flesta förstår att en MC låter och förstör i skogen. Den hörs på långt håll och är lätt att upptäcka. Då accepterar omgivning såväl som de flesta utövare de lagar som finns och myndigheterna har det "enkelt".

Nu står vi istället inför en helt ny situation. Vad är en cykel? Vad är en MC? Vad är ett lekfordon och vart går gränsen mellan naturupplevelse, träning eller ren förstörelse? Som det framgår i mina svar har jag en tydlig åsikt, men det är också uppenbart att det finns många andra åsikter i frågan. Att då tro att det spannet av åsikter utanför happy inte är ännu större är lite naivt.

Min poäng är att svensk kultur kombinerat med otydliga (dåliga) lagar där myndigheter säger emot varandra är en perfekt mix för att ett otal egna tolkningar skall uppstå. NVV hittar på ordet "motoriserad" men kan inte definiera det, kanske är det förbränningsmotorer de menar (jag vet att det inte är så, men tolkningsutrymmet kvarstår)? Jag brukar rekommendera boken Freakanomics, som på ett underbart sätt illustrerar hur dåligt underbyggda planera ofta ger helt andra resultat än vad de väntat sig. Jag tror alltså att vi har en växande grupp människor som i detta vakuum använder otydligheten för sina egna tolkningar och därigenom motiverar en friare tolkning av vad man får göra i skogen. Att "hytta med näven" eller skrika "Allemansrätten" kommer inte stoppa detta.

@ething Vi är helt eniga!

För att vara proaktiva då: Vad kan man göra åt saken?
Jag tror inte heller att vi kan stoppa cross-muppen och hans polare genom att hytta med näven / fota / osv. Försök med diskussioner kring MTB med stiftelser och markägare är redan svårt och ger inte så mycket. I vissa marker är vi redan persona non grata utan el.

Det känns ju surt om slutsatsen blir att vi alla är på väg in i frilufts-anarki.

Är inget nytt påfund, kulturkrock eller åldersfenomen att några tar sig friheten att åka cross i skogen . Utan har funnits lika länge som motorcyklar.
Snarare tror jag det minskat rejält med åren . Många av dom kör tex mtb istl skulle jag tro, och dagens ungdomar har till större del andra intressen än motorer.
Bars för några 10tals år sen fanns det spår efter nästan alla motorvägar och kraftledninhsgator. Fortfarande körs det i skrubba bla men med betydligt mindre utsträckt därifrån..
Med det sagt är det såklart inte rätt och jag tror på att göra det obekvämt för honom genom att tex fota honom snart gör att han tröttnar .

Ungdomar som gör som de vill är ju inte direkt ett nytt fenomen. Kulturkrocken är väl mest gamla mot unga för jag antar och hoppas att idioterna fortfarande är ganska unga.
Nej, men det är ett väldigt nytt fenomen att man i princip låter bli att uppfostra ungdomar. Lärare får inte ens slänga ut bråkiga elever ur klassrummen och alla andra ska anpassa sig till dem som stör och förstör. Föräldrar tror att de kan tvinga skolor att anpassa sig till just deras barn, och så vidare.

Nu menar jag inte att det är den bakomliggande orsaken i just det här fallet, men jag tycker det är solklart att en stor egoism breder ut sig i samhället för tillfället, troligen på grund av just bristen på krav och disciplin mot ungdomar. Om ett barn förstår att man kan komma undan med vad som helst så kommer naturligtvis sannolikheten att bli ett rövhål öka ordentligt. Det är knappast en slump att vi gått från mönsterland till kaos på bara några årtionden.

Nej, men det är ett väldigt nytt fenomen att man i princip låter bli att uppfostra ungdomar. Lärare får inte ens slänga ut bråkiga elever ur klassrummen och alla andra ska anpassa sig till dem som stör och förstör. Föräldrar tror att de kan tvinga skolor att anpassa sig till just deras barn, och så vidare.

Nu menar jag inte att det är den bakomliggande orsaken i just det här fallet, men jag tycker det är solklart att en stor egoism breder ut sig i samhället för tillfället, troligen på grund av just bristen på krav och disciplin mot ungdomar. Om ett barn förstår att man kan komma undan med vad som helst så kommer naturligtvis sannolikheten att bli ett rövhål öka ordentligt. Det är knappast en slump att vi gått från mönsterland till kaos på bara några årtionden.
går väl lika gärna måla upp en bild av att det är de ökade kraven på barnen att bli disciplinerat egennyttomaximerande entreprenörer som driver tre företag vid sidan av studierna i förskolan, som leder till att de blir egoister.

går väl lika gärna måla upp en bild av att det är de ökade kraven på barnen att bli disciplinerat egennyttomaximerande entreprenörer som driver tre företag vid sidan av studierna i förskolan, som leder till att de blir egoister.
Får nog hålla med . Kraven på dagens ungar är enorm iaf om man jämför med min uppväxt i 70-80tals hippianda .
Båda mina ungar blev knäckta tidigt I skolan pga av allt ska va så perfekt och göras hundra livsval redan i grundskolan .
Och vet att det inte bara är mina utan nästan hälften är hemmasittare och käkar lyckopiller inom dom fyllt fjorton .
Jag köpte till och med en fiddy till grabben när han var ung i hopp om att han skulle åka ut i skogen och bli lite rebell men nöjde sig med ett varv runt huset och sen stått orörd i garaget i 15år ..;)

Edit pressen kommer nog mycket från oss föräldrar skulle jag tro från början. Kan ens barn inte läsa redan när dom börjar 6års tror ju många att dom fått några obs barn . Och att låta dom spels hockey o fotboll för att det kul är väl bara slöseri med tid alla ska iaf bli proffs helst i ett storlag. Inte många heller som tänker att mina barn gör det bra om dom kan försörja sig själva som bilmekaniker utan alla ska komma in på det finaste gynasiumet med bästa betygen, spelar ingen roll att det är 1timmes resväg på andra sidan stan .bara liksom att löka sig igenom skolan går inte längre när allt är egna val och ska göras inlämningsuppgifter till förbannelse..
Edit2 : kanske är samma press vi ser på buset . Räcker liksom inte längre att snatta lite godis och ett ciggpaket för att få respekt i orten .Eller för den delen raka skallen bära doktormartin kängor eller lära sig kickboxning för att va kung i kungsan.

Senast ändrad:
Ni glömmer ursprungsproblemet!

IMG_5580.jpeg

2. I Sverige är det ingen som bryr sig men man får fan se till att ha ögon som täcker 360gr om en inte vill blir överkörd.

3. I Norge stannar trafiken 10m före övergångsstället om en bara går lite för nära de vita ränderna.

Vi hade landställe mitt i mälaren mellan Enköping och Strängnäs. Vi åkte antigen till den ena eller andra för att handla . Morsan fick påminna oss om att nu är vi i Enköping så vi måste se oss om noga innan vi går över gatan för att inte bli överkörda . Och nästa gång fick hon påminna farsan som körde, att nu är vi i Strängnäs se upp när du kör bil för här går bara folket rakt ut i gatan utan förvarning .

Vi hade landställe mitt i mälaren mellan Enköping och Strängnäs. Vi åkte antigen till den ena eller andra för att handla . Morsan fick påminna oss om att nu är vi i Enköping så vi måste se oss om noga innan vi går över gatan för att inte bli överkörda . Och nästa gång fick hon påminna farsan som körde, att nu är vi i Strängnäs se upp när du kör bil för här går bara folket rakt ut i gatan utan förvarning .

Det finns alltså lokala variationer också =)

Skillnaden mellan Norge och Sverige i trafiken är ganska stor, men skillnaden hamnar ju helt i skuggan av hur det fungerar i U-länder. När jag är i sthlm låter jag mig ständigt förvånas över det fullständigt frånvarande samspelet mellan gångtrafikanter och bilister, eller cyklister och bilister för den delen.

Det var väl någon svensk stad som tog bort 50% av alla övegångsställen och reducerade antalet olyckor för att folk då började se sig omkring innan de korsade vägarna? Eller kommer jag ihåg fel.

Spelar ingen roll egentligen, för att vara OT. Men människor är olika, och det är nog inte sällan de anpassat sig till de omständigheter som råder på platsen där de växer upp och lever. Inte omöjligt att den mannen som refereras till som lönnfet människa på el-cross har växt upp på landet, där man faktiskt gör precis som man vill hela tiden utan större behov för att anpassa sig till vad andra tycker.

En annan växte upp i en småstad, och gjorde nästan precis likadant.

1. Folk tutar på en från bilar (som står stilla) och tar tag i en och "snackar till en" på gatan i Tyskland om man går mot röd gubbe.

2. I Sverige är det ingen som bryr sig men man får fan se till att ha ögon som täcker 360gr om en inte vill blir överkörd.

3. I Norge stannar trafiken 10m före övergångsstället om en bara går lite för nära de vita ränderna.
Kanske till viss del beror på att det är tillåtet ej straffbelagt att gå mot röd gubbe i Sverige, men inte så i länderna du nämner.

Haha. huvudet på spiken.

Vuxna idag är RÄDDA för att säga ifrån. Man behöver inte gå längre bak än till 90 talet för att finna situationer där man kunde åka på en hurvel av en lärare när man inte skötte sig. Det råder säkert delad mening om huruvida det är bra eller dåligt, men det funkade iallafall jävligt bra på mig och andra skitungar i min omgivning som inte fått med sig gränserna via uppfostran i hemmet.

Det där med elcykel/elcross i skogen är väl inte riktigt så gränslöst som skadegörelse, stöld och misshandel osv som kanske är ett större problem nationellt i Sverige, så jag vet inte om jag skulle betrakta den "lönnfete mannen" som kriminell. Han kan säkert vara polis, plit, lärare, lastbilsmekaniker, egenföretagare eller kanske lokalpolitiker lika gärna.. Allt är relativt, och att dricka en öl på vinprovningen kan vara kriminellt för vissa, blanda lite cola i en god cognac, randiga sockar på golfbanan, 26" hjul på en MTB.. Ja du fattar.

Senast ändrad:
Kanske till viss del beror på att det är tillåtet ej straffbelagt att gå mot röd gubbe i Sverige, men inte så i länderna du nämner.
Vet faktiskt inte, en tillhör folket som orienterar sig om trafiksituationen och sedan bara knallar. Gillar inte att stoppa trafiken i onödan genom att trycka på knappen. Man är ju också en såndär tönt som vinkar och tackar till alla som stannar om man går för nära en oövervakad övergång. Polisen i Sverige, Norge och Tyskland är verkligen jättetrevliga om man bemöter dem med respekt.

Men exakt vad lagen säger, och hur konsekvenserna blir om man bryter mot lagen vet jag inte. Bara i USA har jag varit noga med att inte gå över vägen, orkar inte med poliserna där, de blir jättearga :)

Senast ändrad:
Cyklar ni i kraftledningsgator? De är ju reserverade för motorburna fordon…
Ärligt talat är det en skitbra idé: Gör undantag från terrängkörningslagen i kraftledningsgator! Åtminstone för eldrivna fordon som inte stör med oljud. Ser inte hur det skulle kunna skada på något sätt, men däremot lär det få de flesta buskörare att faktiskt kunna hitta lagliga platser över hela landet.

Ärligt talat är det en skitbra idé: Gör undantag från terrängkörningslagen i kraftledningsgator! Åtminstone för eldrivna fordon som inte stör med oljud. Ser inte hur det skulle kunna skada på något sätt, men däremot lär det få de flesta buskörare att faktiskt kunna hitta lagliga platser över hela landet.

Det är förmodligen alltid en väg fram att hitta platser för aktiviteter snarare än att förbjuda.

Jag har noterat ställen där de lagt hästridningsvägar i kraftledningsgatan, där det kommer hästar med sulky osv. Egentligen ganska perfekt eftersom det kan vara flera mil med grusvägar och områden som ingen egentligen bryr sig om annat än att det skall hållas fritt från hög vegetation. Det är ju sällan bebyggelse nära de större kraftledningarna.

Där jag växte upp var det också en oskriven regel att man fick härja på större parkeringsplatser osv. när verksamheten var stängd (kvällar + helg). Stuntkörning med MC osv. Polisen kom ibland och tittade på, och poängterade att så länge ägaren av fastigheten accepterat vad som pågår så lägger de sig inte i. Men att de ville ha ordning på gatorna.

Killarna körde fint och laglydigt på gatorna och lekte sig svettige på parkeringsplatserna runt bilprovningen och i industriområdet. Blev inte ens en konflikt om saken.

Nä, tills någon 12åring blir överkörd (eller ramlar ner från tak som senast). Då blir det tydligen ett satans liv. Det blir nog aldrig som förr. På gott och ont.

Nä, tills någon 12åring blir överkörd (eller ramlar ner från tak som senast). Då blir det tydligen ett satans liv. Det blir nog aldrig som förr. På gott och ont.
I och med att man ska ta sig till och från kraftledningsgatan så kan man väl kräva att fordonet ska vara registrerat och man måste ha körkort. Gissar att det ändå skulle locka ganska mycket att anstränga sig och lära sig hur man faktiskt gör, om belöningen blir att man får köra i terrängen lagligt.

Men visst, det är klart att det i så fall måste tänkas till en gång extra med lite bestämmelser och sånt så det inte blir total anarki.
Edit: Jag vet inte vad som gäller på en crossbana eller annat inhägnat område, men typ samma sak borde väl kunna funka i en kraftledningsgata?

I och med att man ska ta sig till och från kraftledningsgatan så kan man väl kräva att fordonet ska vara registrerat och man måste ha körkort. Gissar att det ändå skulle locka ganska mycket att anstränga sig och lära sig hur man faktiskt gör, om belöningen blir att man får köra i terrängen lagligt.

Men visst, det är klart att det i så fall måste tänkas till en gång extra med lite bestämmelser och sånt så det inte blir total anarki.
Edit: Jag vet inte vad som gäller på en crossbana eller annat inhägnat område, men typ samma sak borde väl kunna funka i en kraftledningsgata?
Tänkte mest på att buset fick härja fritt på parkeringsplatser förr.
Det har varit en del bråk om olaglig racing också, så tveksam till det. Även om flygrakor och oljehamnar visserligen inte är parkeringsplatser.

Ah, massa folk som glömt bort eller inte var med på 70-80-talen :)
Den skadegörelse man ser idag, är ingenting emot 80-talet.
Samma med körande av olagliga fordon.

Många tråkiga generaliseringar och trist människosyn som går utrymme i tråden just nu.
Ingen har sagt något negativt om människor, bara konstaterat att kulturer varierar både lokalt och internationellt. Om du ser det som negativt att människor är olika kanske du bör fundera på din egna människosyn.

Bara i USA har jag varit noga med att inte gå över vägen, orkar inte med poliserna där, de blir jättearga :)

Blir i och för sig en extra upplevelse, kommer inte glömma bort den gången när jag blev haffad för fortkörning i Ohio 1995, det var "spännande". Men när han såg mitt internationella pass och fattade att jag var en svensk turist blev han jätteglad, vi snackade en stund och sedan fick jag köra därifrån.

På MX banan gäller klubbens regler. Dvs att KTM är kung och kinahojar är för fattiglappars.

I Endurospåret gäller andra regler, vilka vet jag inte mer än att man måste ha MC kort och att om hojen är enduroreggad så får man ENDAST köra från och till tävling / träning. Den får inte användas civilt.

Många nya hojar är LV reggade (landsväg) och man kan köra dem precis som man vill. Även i endurospåret.

Vad folk gör på inhägnat område är nog ganska lite reglerat (med fordon alltså).

Man måste som regel vara med i klubben för MX och Enduro, eller kanske lösa en banavgift.

Snöskoter är ju liknande med lederna, där man betalar för att få köra. Lederna är pistade och röjda. Avvik från lederna är straffbart, och polisen jagar ibland med helikopter. (Detta var förr när polisen hade resurser)

Tror det är mest strikt i renbetesområde, annars är det bara de som planterat nya träd som bryr sig.

Blir i och för sig en extra upplevelse, kommer inte glömma bort den gången när jag blev haffad för fortkörning i Ohio 1995, det var "spännande". Men när han såg mitt internationella pass och fattade att jag var en svensk turist blev han jätteglad, vi snackade en stund och sedan fick jag köra därifrån.

Ja, det var 1995.

USA idag är inte vad det var :)

Ett av de sista länderna jag krånglar med polisen. (Något jag ändå aldrig gör)

På MX banan gäller klubbens regler. Dvs att KTM är kung och kinahojar är för fattiglappars.

I Endurospåret gäller andra regler, vilka vet jag inte mer än att man måste ha MC kort och att om hojen är enduroreggad så får man ENDAST köra från och till tävling / träning. Den får inte användas civilt.

Många nya hojar är LV reggade (landsväg) och man kan köra dem precis som man vill. Även i endurospåret.

Vad folk gör på inhägnat område är nog ganska lite reglerat (med fordon alltså).

Man måste som regel vara med i klubben för MX och Enduro, eller kanske lösa en banavgift.

Snöskoter är ju liknande med lederna, där man betalar för att få köra. Lederna är pistade och röjda. Avvik från lederna är straffbart, och polisen jagar ibland med helikopter. (Detta var förr när polisen hade resurser)

Tror det är mest strikt i renbetesområde, annars är det bara de som planterat nya träd som bryr sig.
I det stora hela korrekt, men ett förtydligande att man inte måste ha en reggad hoj (eller körkort) för att köra på majoriteten av endurospåren. I det stora hela så är det sällan du kör till träning då det äter däck, men visst händer det.

Sen gällande lagliga alternativ. Problemet är att dom försvinner, ingen vill ha en motorbana i sitt närområde. Visst medför eldrift andra möjligheter men vi är långt ifrån att vara där. Försvinner de lagliga alternativen så är de olagliga det enda som finns kvar. Personligen så skulle jag hellre köra olagligt än att inte köra alls, men vi är inte där än.

Sitter med i en projektgrupp i göteborgsområdet där vi försöker få fram en ny motorbana för cross och enduro. Vårt behov sträcker sig till att vi behöver mark där vi får vara, thats it. Kommit rätt långt i diskussionerna men det blev tvärstopp när en blev påkörd vid ett streetrace, nu ska dom med på tåget. Det politikerna inte förstår är att vi vill ha ett lagligt alternativ, medan de som kör streetrace inte vill det. Många som kör där är yrkeskriminella, lycka till med att få dom till en inhängnad bana som är öppen helgfria onsdagar 17-21.

Har en känsla av att det här projektet kommer sakteligen kvävas till döds.

I det stora hela korrekt, men ett förtydligande att man inte måste ha en reggad hoj (eller körkort) för att köra på majoriteten av endurospåren. I det stora hela så är det sällan du kör till träning då det äter däck, men visst händer det.

Sen gällande lagliga alternativ. Problemet är att dom försvinner, ingen vill ha en motorbana i sitt närområde. Visst medför eldrift andra möjligheter men vi är långt ifrån att vara där. Försvinner de lagliga alternativen så är de olagliga det enda som finns kvar. Personligen så skulle jag hellre köra olagligt än att inte köra alls, men vi är inte där än.

Sitter med i en projektgrupp i göteborgsområdet där vi försöker få fram en ny motorbana för cross och enduro. Vårt behov sträcker sig till att vi behöver mark där vi får vara, thats it. Kommit rätt långt i diskussionerna men det blev tvärstopp när en blev påkörd vid ett streetrace, nu ska dom med på tåget. Det politikerna inte förstår är att vi vill ha ett lagligt alternativ, medan de som kör streetrace inte vill det. Många som kör där är yrkeskriminella, lycka till med att få dom till en inhängnad bana som är öppen helgfria onsdagar 17-21.

Har en känsla av att det här projektet kommer sakteligen kvävas till döds.
Finns Kaparna fortfarande? Dom dödades ju av hamnen. När Blackrace fanns så dog mycket streetrace med bil ut. Men mcåkarna blev stoppade av Polisen där. I Malmö så är streetrace med bil väldigt mycket mindre sen banan kom.

Folk(Läs bostadsrättsinnehavare och högt belånade villaägare) vill inte ha nån som helst aktivitet där dom äger bostäder. Det kan påverka deras taxeringsvärde.
Att vara intresserad av skytte och motorsport är krångligt. Cykel är väldigt mycket enklare.

Intill en flygplats eller motorväg stör ni inte. Här vid Sturup (Malmö Airport) finns minst en motorbana och ljudet är inget man tänker på precis när flygplanen drar på vid start.

Tror inte på det, det skulle leda till fler som kör och det ger i sig ännu mer problem på andra platser.

Finns Kaparna fortfarande? Dom dödades ju av hamnen. När Blackrace fanns så dog mycket streetrace med bil ut. Men mcåkarna blev stoppade av Polisen där. I Malmö så är streetrace med bil väldigt mycket mindre sen banan kom.

Folk(Läs bostadsrättsinnehavare och högt belånade villaägare) vill inte ha nån som helst aktivitet där dom äger bostäder. Det kan påverka deras taxeringsvärde.
Att vara intresserad av skytte och motorsport är krångligt. Cykel är väldigt mycket enklare.

Streetrace-scenen är jättestor i göteborgsområdet trots lagliga alternativ, det är en kultur som drivs av att det är olagligt och spännande.

Intill en flygplats eller motorväg stör ni inte. Här vid Sturup (Malmö Airport) finns minst en motorbana och ljudet är inget man tänker på precis när flygplanen drar på vid start.
Det var faktiskt vårt förstaval, finns gott om mark utanför Landvetter flygplats men Swedavia sa nej pga säkerhetsläget och att dom planerar att bygga ut det området inom 20 år.

Tillbaka
Topp